egutegia

2019(e)ko abuztua
A A A A O I I
« Uzt    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

artxiboa

Banderizoak Arabako Campuseko Bibliotekan

Erakusketa bibliografikoa “Ahaide nagusietatik Kaparetasun orokorrera”

Arabako Campuseko Bibliotekak ikasturteari amaiera ematen dio Bandoen arteko Borrokari eta Kaparetasun Unibertsalari buruzko erakusketa bibliografikoarekin.

Ekainean Letren Fakultatean ospaturiko kongresurako eratu zen erakusketa eta bertan, indar handia du Euskal Herriko Ertaroko historiografiaren historiak, bere lehen kronikarietatik hasi, Lope García de Salazar kasu, eta gaur eguneko historialarien belaunaldirarte.

Sancho El Sabio Fundazioaren laguntzarekin Euskal Herriko historiografia klasikoaren zati bat bildu dugu, eta kasu batzuetan, gainera, lan horien testu osoetarako sarbidea eskaintzen da.

“Vasconia historia bat” EITB-ko programako Alberto Santanaren parte-hartzea ere izan dugu, “Udazken Odoltsua” kapituluko fotograma batzuk erabiltzeko baimena emanaz.

Katalogoa osatzen da kongresuko partaideen ekoizpen zientifikorako loturekin.

KATALOGOA

Banderizos en la Biblioteca del Campus de Álava

Exposición bibliográfica “De la Lucha de Bandos a la Hidalguía Universal”

La Biblioteca del Campus de Álava cierra el curso académico 2018/2019 con una Exposición bibliográfica de apoyo al Congreso que, sobre la Lucha de Bandos y la Hidalguía Universal, se celebró a finales de junio en la Facultad de Letras.

En esta exposición tiene mucho peso la historia de la historiografía sobre la Edad Media en el País Vasco, desde sus primeros cronistas, como Lope García de Salazar, hasta la actual generación de historiadores.

Gracias al apoyo de la Fundación Sancho el Sabio hemos podido recopilar parte de la historiografía clásica sobre el País Vasco y en algunos casos, además, se ofrece el acceso al texto completo de estas obras.

También hemos contado con la colaboración de Alberto Santana del programa de EITB “Una historia de Vasconia”, en el capítulo “Un otoño de sangre”, quien amablemente nos ha dejado utilizar algunos de sus fotogramas.

Se completa el catálogo con enlaces a la producción investigadora de gran parte de los participantes de este congreso.

CATÁLOGO

UPV/EHUKO BIBLIOTEKA, UDAKO ORDUTEGIA 2019 - UPV/EHU BIBLIOTECA, HORARIO DE VERANO 2019

UPV/EHUko biblioteken irekitze ordutegiak aldatzen dira udaldian. Biblioteka guztien ordutegi zehatzak ezagutzeko begiratu “Ordutegia” atalan.
https://www.ehu.eus/eu/web/biblioteka/ordutegia#4

UPV/EHU BIBLIOTECA, HORARIO DE VERANO 2019
Los horarios de las bibliotecas de la UPV/EHU se modifican en verano. Para conocer el horario de cada biblioteca consulta la sección “Horarios”.
https://www.ehu.eus/es/web/biblioteka/ordutegia#4

UPV/EHUk argitaratutako liburua unibertsitateetako 2018ko onenen artean

Mario Lerena Gutierrez musikologoa eta pianojoleak idatzitako eta UPV/EHUko argitalpen zerbitzuak argitaratutako “El teatro musical de Pablo Sorozábal (1897-1988). Música, contexto y significado” liburua unibertsitateek Arte eta Humanitate arloan argitaratu zituzten onenen artean sailkatu da Unibertsitateetako argitalpenen XXII Sari Nazionaletan.

Liburu honetan Sorozabal maisuari buruz Mario Lerenak idatzi zuen tesiaren mamia topatuko dugu. Tesi horrek Orfeoi donostiarra- UPV/EHU Saria eta UPV/EHUko Doktorego Sari berezia jaso zituen.

Laburpena

Pablo Sorozabal, musikagilea, zuzendaria eta enpresaria, adituen eta zaleen memorian dago oraindik ere, bere belaunaldiko antzerki musikagile distiratsu eta esanguratsuenetakoa izan zelako. Donostiako Belle Époque delakoan eta guda arteko Alemanian joso zuen bere prestakuntza. Euskal musikaren figura gaztea eta garrantzitsua bazen ere, bere bizitzak aldaketa handia izan zuen Katiuska opereta estreinatu zuenean (Bartzelona, 1931), errepublika garaiko antzerkiaren ikurra bihurtu baitzen. Harrez geroztik, Sorozabalek bere energia guztia jarri zuen lirika tradizionala eguneratzeko eta duin egiteko, aisialdi forma berrien garapena dela eta mehatsatuta zegoelako, nahiz eta publikoaren sektore zabalek eta anitzen maitatua izan. Berak utzitako ondarea bere gariko antzerki genero guztietara hedatu zen, sainetetik operaraino, eta zarzuela espainiarraren sare artistiko eta komertzialaren azken figura izan zen.

Bere lana aztertzen badugu gure iragan hurbileko antzerkia, musika eta sentimenduen historiaren zati garrantzitsua topatuko dugu. Musikariaren ibibilde profesionala, XX. mendeko erdialdeko hamarkadetako Espaniako gizarte aldaketen barruan kokatzen dira, eta hori oso garrantzitsua da ulertzeko nola musikak transmititzen dituen edukiek entzuleen bihotzean eta arrazonamenduan daukan eragin handia.

Liburu honek bi ardatz nagusi ditu, historikoa eta analitikoa, 20 izenburu originalen semiotika eta estetika aztertzeko, baina testuinguru eszenikoa eta kulturala ahaztu gabe.

Garai hartako artea nahiko itxia zen arren, Sorozabalek “musika gizatiarra”, eklektikoa eta heterodoxa egiteko bere asmoa garatu ahal izan zuen, “herriko musikari” gisa bere burua definitu arte. Hil zenetik 3 hamarkada pasatu ondoren bere proposamenek daukaten arrakasta ikusita, bere sorkuntzan talentu, jakinduria eta inspirazio bikainak bazeudela, eta objektu musikologiko gisa oso interesgarriak direla esan dezakegu.

Arlo desberdinetan aukeratuak izan diren liburuak

Saritutako liburuak

Aurreko urteetan saritutako liburuak

 

 

Un libro editado por la UPV/EHU, finalista entre las mejores ediciones universitarias de 2018

El libro “El teatro musical de Pablo Sorozábal (1897-1988). Música, contexto y significado“, escrito por el pianista y Musicólogo Mario Lerena Gutiérrez y publicado por la UPV/EHU en 2018, ha sido seleccionado entre los mejores obras de Artes y Humanidades publicadas por las universidades españolas, dentro de los XXII Premios Nacionales de Edición Universitaria.

La publicación recoge lo esencial de la tésis doctoral de Mario Lerena sobre el maestro Sorozábal, que recibió el Premio Orfeón Donostiarra-UPV/EHU de 2016 y un Premio Extraordinario de Doctorado de nuestra Universidad.

Reseña

El compositor, director y empresario Pablo Sorozábal permanece en la memoria de entendidos y aficionados como uno de los más brillantes y carismáticos músicos teatrales de su generación. Formado entre la Belle Époque donostiarra y la convulsa Alemania de entreguerras, la trayectoria de quien ya era firme promesa de la música vasca experimentó un giro vertiginoso a raíz del estreno de su opereta Katiuska (Barcelona, 1931), verdadero icono de la escena republicana. A partir de ese momento, el autor volcó toda su energía en actualizar y dignificar una tradición lírica amenazada por la competencia de nuevas formas de ocio, aunque amada por sectores del público amplios y diversos. Su legado en este terreno compendia todas las formas y géneros dramáticos vigentes en su tiempo, del sainete a la ópera; y constituye, en la práctica, el último eslabón creativo del rico entramado artístico y comercial de la zarzuela hispana.

El estudio de este repertorio nos acerca así a todo un capítulo de la historia teatral, musical y sentimental de un pasado aún reciente, retratando la carrera profesional del músico en su necesaria adaptación a las violentas transformaciones de la sociedad española durante las décadas centrales del siglo XX. Además, ofrece al investigador un privilegiado muestrario documental para comprender los complejos mecanismos expresivos por los que la música comunica significados concretos que alcanzan el corazón y la razón de sus oyentes. El presente libro se articula en dos ejes complementarios, histórico y analítico, con el fin de desentrañar las claves semióticas y estéticas del discurso sonoro de un corpus de veinte títulos originales, sin perder de vista su contexto escénico ni el entorno cultural en que surgieron.

En una era de creciente hermetismo artístico, Sorozábal no dudó en desarrollar su ideal de “música humana” de forma ecléctica y heterodoxa, hasta reivindicarse como “un músico del pueblo”. Tres décadas después de su fallecimiento, el duradero éxito de estas propuestas certifica el talento, sabiduría e inspiración de su creación, y corrobora su interés como objeto musicológico.

Libros finalistas en las distintas áreas

Libros premiados

Libros premiados en las ediciones anteriores.

 

Leonardo da Vinci: Homo universalis Liburu erakusketa. Bizkaiko Campuseko Biblioteka. Leioa. 2019ko ekainetik irailera.

 

1519ko maiatzaren 2an, duela 500 urte, hil zen Amboisen (Frantzia) Leonardo da Vinci, historiak eman digun jeinu handienetakoa eta Berpizkundeko figura zirraragarrienetakoa. Sain-Florentineko jauregiko elizako erregistroko oharrean, honakoa irakur zitekeen:

Eliza honetako klaustroan lurperatua izan zen Leonardo da Vinci jauna, aitoren seme milandarra, erregearen lehenengo margolari, ingeniari eta arkitektoa, mekanikari maisua eta Milango dukearen pintura tailerreko zuzendari ohia

Da Vinciren deskribapen hori, egiazkoa izan arren, agian pixka bat eskasa da, izan ere, marrazkilaria, eskultorea, hirigilea, naturalista, anatomista, musikaria, filosofoa eta asmatzailea ere izan zen.

Leonardo benetako homo universalisaren prototipoa da, giza ezagutzaren esparru guztietan aditua den Berpizkundeko jakintsuarena. Haren sorkariak hain dira askotarikoak, berritzaileak eta txundigarriak, ezen ez baita harritzekoa bere garaikideen artean iraultza sortu izana.

Bere ekoizpen piktorikoagatik –15 eta 20 lan bitartean– ikerketa zientifikoengatik baino baloratuagoa izan zen arren, gaur egun, anatomia, optika eta hidraulikaren inguruan egin zituen azterlanek zientzia modernoaren aurrerapen askori aurrea hartu zietela esan dezakegu. Da Vincik ez zuen artearen eta zientziaren arteko bereizketarik egiten, bere oharpenak eta azalpenak izugarri zehatzak ziren eta, gorde diren milaka agiriei esker, hurrengo belaunaldiek haren ideietako asko gauzatu ahal izan dituzte.

Bere figurarekin lotutako enigmek –esaterako, bere bizitza pertsonala, ispilu bat balu bezala idaztea (batzuetan eskuinetik ezkerrera idazten zuen) eta bere garaian bost mende aurreratuta zeuden asmakizunak egitea– are zirraragarriago bihurtzen dute pertsona hori, halakorik posible bada.

Erakusketa honen bidez, Leonardoren unibertso handira hurbildu nahi dugu, egin zuen guztiaren zati txiki bat erakutsiz: asmakizunak, azterlan anatomikoak, margolanak…

Azkenik, Arte Ederretako Liburutegiko lankideei eskerrak eman nahi dizkiegu, eman diguten laguntza eskergagatik. Erakusketa hau ez zen posible izango haien laguntza eta ekarpenak gabe. Eskerrik asko.