Los informáticos son las ranas (El Diario Vasco, 2016-12-12)

[EU]
Gure fakultateko Christian Blum eta Borja Calvo ikerlariek (KZAA sailekoak) optimizazio-problemak ebazteko algoritmo berri bat sortu dute.  Bioinspirazioan oinarritutako algoritmoa da, sistema biologikoen portaera imitatzen duelako,  zuhaitz-igel japoniarrarena, kasu honetan. Espezie horretako arrek beren kantua desinkronizatzen ikasi dute eta txandakatzen dira emea kantua norena den bereizteko gai izan dadin eta horrela kantu ederreneko arra aukeratu ahal izan dezan. Modu banatuan (ez zentralizatuan) erabakitzen dute korroka noiz egin, egoeraren ikuspegi orokorra izateko beharrik gabe.

Igela horien estrategia, baita inurriek, txori-multzoek edo arrain-sardek erabiltzen dituzten beste estrategiak ere, inspirazio-iturri izaten ari dira konputazio-algoritmo berrien diseinurako. Horiei esker, konputazio-problemak modu kooperatiboan ebatzi daitezke, arau sinple batzuei jarraituz.

Blum irakasleak dio algoritmo horien aplikazioak ugariak direla: grafoak koloreztatzearen problema, sareen optimizazioa, garraio-ibilbideen optimizazioa eta abar.

Gai horretaz El Diario Vasco egunkariko Javier Guilleneak orribeteko artikulu bat atera zuen abenduaren 12an.

[ES]
Los investigadores de nuestra facultad
Christian Blum y Borja Calvo (Departamento CCIA) han creado un nuevo algoritmo para resolver problemas de optimización. Se trata de un algoritmo bioinspirado ya que se basa en la idea de imitar el comportamiento de sistemas biológicos; en este caso el de las ranas de la especie arborícola japonesa. Los machos de dicha especie han aprendido a desincronizar sus cantos y se turnan entre ellos para que la hembra pueda reconocer al propietario de la voz más hermosa. Eligen cuando croar de manera distribuida y no centralizada, sin necesidad de tener una visión global sobre la situación.

La estratégia de estas ranas, así como otras observadas en hormigas, bandadas de pájaros o bancos de peces, han servido de inspiración para desarrollar la llamada “inteligencia de enjambre”, que sirve para resolver problemas de computación en cooperación, siguiendo reglas muy simples y auto-organizándose.

El investigador Blum afirma que hay cientos de aplicaciones para este algoritmo: el problema de la coloración de grafos, la optimización de redes, la optimización de rutas en problemas de transporte, etc.

Javier Gulillenea publicó la semana pasada en el periódico El Diario Vasco un articulo de página completa sobre este tema y tilulado “Los informáticos son las ranas”.

Iruzkin bat honentzako: Blum & Calvo: Bioinspirazioa, naturari kopiatzen // Algoritmo basado en el croar de ranas