Ogi apurrak

25861 - Arteen eta Ikusizko Kulturaren Hezkuntza



  • Ikastegia: Hezkuntza, Filosofia eta Antropologia Fakultatea
  • Titulazioa: Lehen Hezkuntzako Gradua
  • Ikasturtea: 2017/18
  • Maila: 2


IRAKASGAIAREN AZALPENA ETA TESTUINGURUA ZEHAZTEA

Irakasgai honetan Artea eta Arte Hezkuntzan parte hartzen duten kontzeptuen eguneratze prozesuan sartuko da ikasleria, batik bat, ikus kulturaren ikuspegi kritikoa ulertzera daraman bidea jorratuz.
Era berean, ikaslearen inguru kulturala nahiz bisuala interpretatzeko, ikertzeko eta sortzeko baliabide metodologikoen berri izango du.

GAITASUNAK / IRAKASGAIA IKASTEAREN EMAITZAK

-    Ekoizpen artistikoak eta estetikoak modu kritikoan aztertzea, hizkuntza bisualak kultura adierazteko, komunikatzeko eta ulertzeko tresna gisa erabilita, eta informazioa eta dokumentazioa jasotzeko, behatzeko eta hautemateko prozesuak aplikatuta.
-    Hezkuntza artistikoari eta ikus-kulturari buruzko eskolako curriculuma eta gaur egungo ikerkuntza aztertzea eta ebaluatzea, arloko proiektu berritzaileak diseinatu ahal izateko.
-    Baliabideak lortu jarduera plastikoan parte-hartzea sustatzeko, eskola barruko eta eskolatik kanpoko jardueretan bizitza osoan zehar.

EDUKI TEORIKO-PRAKTIKOAK

1. GAIA.- Ikus-kultura. Begiradaren hezkuntza; inguruko estetikaren pertzepzioa. Ikus-kulturaren eremuaren ekoizpenak aztertzea.
Artearen eta ikus-kulturaren hezkuntza osatzen duten oinarrizko kontzeptuak: Artea, Estetika, Artearen kritika, Interpretazioa, Oharmena, Sinboloa, Pertzepzioa.

2. GAIA.- Hizkuntza bisualak, kultura ulertzeko, komunikatzeko eta adierazteko tresna gisa.
Lengoaiak: argazkigintza, zinema, pintura, eskultura, eszena, irudia/diseinua, ondarea, ea. Irudiaren eraketarako elementuen azterketa: forma, konposaketa, oreka, mugimendua, tentsioa, erritmoa, kolore e.a. Ikus-entzunezkoen oinarrizko lengoaia: espazioa eta denbora zinematografikoa, muntaia.

3. GAIA.- Ikus-kultura haurtzaroan. Ikonoen sorrerako erreferenteak eta prozesuak.
Adimenaren teoriak Arte Hezkuntzan. Haurraren garapen grafikoaren teoriak. Auto-adierazpenaren teoria. Artearen estetikaren ulermenaren garapena. Iraultza kognitiboa. Ezagutzaren eta ikaskuntzaren esparru soziala eta kulturala. Zer erakutsi Arte Hezkuntzan?.

4. GAIA.- Didaktikako ereduak eta curriculumeko erreferenteak Arte Hezkuntzan eta Ikus-kulturan. Ikuspegi historikoa eta egungo eztabaidak.
Ereduak: Logozentrikoa, Auto-adierazpenarena, Eredu diziplinarrak, DBAE (Diziplinetan Oinarrituta dagoen Arte Hezkuntza, DOAH).
Egungo Lehen Hezkuntzako Arte Hezkuntzaren curriculuma Euskal Autonomia Erkidegoan. Arte Hezkuntzaren esparru ez formalak: museoak, ondarea, interpretazio-guneak, ibilbide kulturalak, eta abar.

Metodologia

Asistentzia derrigorrezkoa da eta alde teorikoak eta praktikoak tartekaruko dira ikasturtearen zehar. Parte hartze aktiboa bultzatuko da kurtso guztian zehar. Bakarkako lana ezinbestekoa bada ere, talde lanak garrantzia handia izango du; azken hauen artean diziplinarteko lan modularra kokatzen da.

Irakaskuntza mota
Irakaskuntza mota M S GA GL GO GCL TA TI GCA
Ikasgelako eskola-orduak 18   72            
Ikaslearen ikasgelaz kanpoko jardueren orduak 27   108            

Ebaluazio-sistemak

  • AZKEN EBALUAZIOAREN SISTEMA
    • KALIFIKAZIOKO TRESNAK ETA EHUNEKOAK:

OHIKO DEIALDIA: ORIENTAZIOAK ETA UKO EGITEA:

-Ebaluazioa etengabekoa izango da ikasturtean zehar, ariketa teoriko zein praktikoak tartekatuz.
-Ikasturtean zehar planteatzen diren ariketa guztiak derrigorrez gainditu behar dira irakasgaia bera gaindituta izateko.
-Irakasgaia gainditzen ez dutenei ikasturtearen zehar gainditutako ariketak aintzat hartuko zaizkie bigarren deialdirako soilik.
-Ebaluazio jarraian ebaluatua izateko klaseko asistentzia ezin da izan %75 baino gutxiagokoa izan.

Uko egitearen aukera:
Klaseko dinamikan parte hartzen ez dutenek deialdiari uko egiteko nahikoa izango dute azken probara ez aurkeztea.
Klaseko dinamikan parte hartzen dutenek deialdiaren uko egiten diotela idatzi bidez adieraziz irakasgaiko irakasleari egin beharko diote eta azterketetarako zehaztutako garai ofiziala hasi baino gutxienez hamar egun lehenago.

EZOHIKO DEIALDIA: ORIENTAZIOAK ETA UKO EGITEA

-Ikasturtearen zehar ebaluazio jarraituaren sisteman parte hartu dutenek ezohiko deilaldian ikasturtearen zehar gainditutako ariketak aintzat hartuko zaizkie soilik bigarren deialdirako; deialdi honetan gainditu ez dituzten ariketak soilik egin beharko dituzte.
- Gainontzekoek azken ebaluazioaren sistema dute.

Nahitaez erabili beharreko materiala

Material plastiko ezberdinak erabiliko dira eta ikasturtean zehar eskatzen joango dira planteatzen diren ariketen arabera.

Bibliografia

  • Oinarrizko bibliografia:

AAVV (2002): Las tecnologías de la información y de la comunicación en la escuela. Barcelona: Editorial Laboratorio Educativo /Editorial GRAÓ.
AGUIRRE, I. (2000): Teorías y Prácticas en Educación Artística. Ideas para una revisión pragmática de la experiencia estética. Pamplona: Universidad Pública de Navarra.
BELVER, M. H., ACASO, M., MERODIO, I. (2005): Arte Infantil y cultura visual. Madrid: Ediciones Eneida.
BOSCH, E., COLS, C., NICOLÁS, M., VALLVÉ, L., VILA, G. , SANS, S. (2002): Hacer plástica. Un proceso de diálogos y situaciones. Barcelona: Octaedro.
COLÉN, Mª. T., GINÉ, N. IMBERNON, F. (2006): La carpeta de aprendizaje del alumnado universitario. La autonomía del estudiante en el proceso de aprendizaje. Barcelona: Octaedro e ICE-UB.
EFLAND, A., FREEDMAN, K., STURT, P. (2003): La educación en el arte postmoderno. Paidós.
EFLAND, A. (2002): Una historia de la educación artística. Paidós.
EISNER, W. E. (2004): El arte y la creación de la mente. El papel de las artes visuales en la transformación de la conciencia. Barcelona: Paidós.
EISNER, W. E. (1995): Educar la visión artística. Paidós Educador.
FREEDMAN, K.(2006): Enseñar la cultura visual, Curriculum, estética y la vida social del arte. Barcelona: Octaedro.
GARDNER, H. (1994): Educación artística y desarrollo humano. Barcelona: Paidós Educador.
HERNANDEZ , F. (2007): Espigadoras/es de la cultura visual. Otra narrativa para la educación de las artes visuales. Octaedro.
HERNANDEZ , F. (2000): Educación y cultura visual. Publicaciones M.C.P.E. de Sevilla, 1997. Edición revisada en Octaedro, serie Intersecciones.
KELLOG, R. (1981): Análisis de la expresión plástica en preescolar. Cincel.
LOWENFELD, V., LAMBERT, B. (1970): Desarrollo de la capacidad creadora. Kapelusz.
MARIN VIADEL, R. (Coord.) (2003): Didáctica de la Educación Artística. Madrid: Pearson Education.
MATTHEWS, J. (2002): El arte de la infancia y la adolescencia. La Construcción del Significado. Barcelona: Paidós.
  • Gehiago sakontzeko bibliografia:

EDWARDS, B. (2000). Nuevo aprender a dibujar con el lado derecho del cerebro. Barcelona: Urano.
FONTAL, O. (2003). La educación patrimonial. Teoría y práctica en el aula, el museo e Internet. Gijón: Trea.
HERNÁNDEZ, F. (1998). El museo como espacio de comunicación. Gijón: Trea.
STERN, A., DUQUET, P. (1961). Del dibujo espontáneo a las técnicas gráficas. Buenos Aires: Kapelusz.
STRAUSS, M. (2007). El lenguaje gráfico de los niños. Madrid: Rudolf Steiner.
  • Aldizkariak:

AAVV (2007): “Viaje por el Arte. Aprendiendo a mirar”. Cuadernos de pedagogía, 371.
AAVV (2002): “Educación Artística. Nuevas miradas (Dossier)”. Cuadernos de Pedagogía, 312 (47-76).
AGUIRRE, I. (1997): “Adierazpen plastikotik hezkuntza plastikora”. Hik Hasi, 22 (38-39).
AGUIRRE, I. (1997): “Marrazki librea benetan librea”. Hik hasi, 9 (9-14).
ARAÑO, J. C. (1993): “La nueva educación artística significativa: defendiendo la educación artística en un momento de cambio”. Arte, Individuo y sociedad, 5 (11-20).
FREEDMAN, K. (2001): “Enseñando Cultura Visual: Educación artística y la formación de identidad”. Boletín de Educación de las Artes Visuales, 15.
HERNÁNDEZ, F. (2001): “Repensar la Educación de las Artes Visuales desde los estudios de Cultura Visual”. Boletín de Educación de las Artes Visuales, 15.
HERNÁNDEZ, F. (1995): “El diseño curricular de educación visual y plástica”. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 24 (21-37).
HERNÁNDEZ, F., BARRAGAN, J. M. (1991): “La autobiografía en la formación de los profesores de Educación Artística”. Arte Individuo y sociedad, 4 (95-102).
WOODLIN, P. (1997): “El museo de arte en el curriculum escolar”. Arte individuo y sociedad, 9 (80-88).
ZORNOZA, J. (1996). “Aportaciones desde la plástica a la interpretación del dibujo infantil”. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 27 (207-216).


  • Interneteko helbide interesgarriak:

ARTELEKU, Arte eta pentsamendu garaikideko webgunea: http://www.arteleku.net/
HEREDUC, Heritage Education: http://www.hereduc.net/hereduc
INSEA WEB, International Society for Education Through Art: http://www.insea.org/
MUPAI, Museo Pedagógico de Arte Infantil (Madrid): http://mupai.wordpress.com/
VST, Visual Thinking Strategies: http://www.vtshome.org/

Oharrak

Ez dago atal honi buruzko informaziorik
Azken aldaketaren data: 2017/02/28
Nodoa: liferay2.lgp.ehu.es