Gaia
Hizkuntzalaritza Historikoko eta Tipologiako Ikerketa Mintegia I: Teoriak eta Metodoak
Gaiari buruzko datu orokorrak
- Modalitatea
- Ikasgelakoa
- Hizkuntza
- Gaztelania
Irakasgaiaren azalpena eta testuingurua
In this research seminar we will study, on the one hand, the differences between the approaches to historical change in different linguistic schools and, on the other hand, the new advances in the study of historical syntax. The approaches we will study in this course will be the following: traditional approaches (especially, descriptive typology), functional approaches (description and possible solutions for classical problems in syntax), and generative approaches (the study of diachrony by applying the last advances in the study of syntax at a synchronic level).Irakasleak
Izena | Erakundea | Kategoria | Doktorea | Irakaskuntza-profila | Arloa | Helbide elektronikoa |
---|---|---|---|---|---|---|
MADARIAGA PISANO, NEREA | Euskal Herriko Unibertsitatea | Unibertsitateko Irakaslego Titularra | Doktorea | Elebiduna | Eslaviar Filologia | nerea.madariaga@ehu.eus |
Gaitasunak
Izena | Pisua |
---|---|
Capacidad de comprender aspectos generales y específicos de la evolución de las lenguas (en periodos históricos y prehistóricos), del establecimiento de familias lingüísticas y de la reconstrucción de protolenguas. | 25.0 % |
Capacidad de identificar las propiedades de las distintos modelos recientes sobre el cambio lingüístico (tanto en fonología como en morfología, sintaxis o léxico). | 25.0 % |
Capacidad de comprender y aplicar la metodología de las propuestas teóricas fundamentales actualmente en vigor sobre la evolución de las lenguas y sus relaciones genéticas. | 25.0 % |
Capacidad de elaborar reseñas críticas de obras relacionadas con los temas tratados en el curso y dar respuesta a problemas específicos relacionados con el cambio lingüístico así como con la clasificación y reconstrucción de lenguas. | 25.0 % |
Irakaskuntza motak
Mota | Ikasgelako orduak | Ikasgelaz kanpoko orduak | Orduak guztira |
---|---|---|---|
Magistrala | 18 | 0 | 18 |
Gelako p. | 12 | 0 | 12 |
Ordenagailuko p. | 0 | 45 | 45 |
Irakaskuntza motak
Izena | Orduak | Ikasgelako orduen ehunekoa |
---|---|---|
Aurkezpenak eta Komunikazioak | 20.0 | 50 % |
Azalpenezko eskolak | 20.0 | 100 % |
Irakurketak | 35.0 | 0 % |
Ebaluazio-sistemak
Izena | Gutxieneko ponderazioa | Gehieneko ponderazioa |
---|---|---|
Bertaratzea eta Parte-hartzea | 20.0 % | 40.0 % |
Azalpenak | 60.0 % | 80.0 % |
Ohiko deialdia: orientazioak eta uko egitea
Work in class and exercises (Nerea)Essay and exercises in class (Iker)
Ezohiko deialdia: orientazioak eta uko egitea
Work in class and exercises (Nerea)Essay and exercises in class (Iker)
Irakasgai-zerrenda
(i) Brief review about historical linguistics in the traditional, functional and generative approaches;(ii) General overview about syntactic change in the different approaches: reanalysis and related phenomena (grammaticalization and analogy);
(iii) General overview of recent advances concerning the relationship between syntactic change and language contact (calquing, contact-induced grammaticalization, replica grammaticalization and syntactic borrowing)
Bibliografia
Oinarrizko bibliografia
Hock, H. H., 1991, Principles of Historical Linguistics. Berlin-New York: Mouton de Gryter.Joseph, B. D. & R. D. Janda (eds.), 2003, Handbook of Historical Linguistics. Oxford: Blackwell.
Durie, M. & M. Ross (eds.), 1996, The Comparative Method Reviewed, Oxford: OUP.
Fox, A., 1995, Linguistic Reconstruction: An Introduction to Theory and Method, Oxford: OUP.
Aldizkariak
DiachronicaJournal of Historical Linguistics
Historische Sprachforschung