Isabel García del Real

Isabel García del Real

Image

Public University of Navarre (UPNA)
Department of Philology and Language Teaching
Campus de Arrosadía. Edificio Los Magnolios, office 22. 31006 Pamplona
+34 948 169506
isabel.garciadelreal@unavarra.es
orcid.org/0000-0003-0407-1255

She obtained a university degree in Spanish Philology in the Autonomous University of Madrid (2006). In 2016 she defended her International Ph.D in Linguistics (2016) with a Thesis entitled "The acquisition of Tense and Aspect in Spanish", developed under the supervision of Maria José Ezeizabarrena (University of the Basque Country) and Angeleik van Hout (University of Groningen). Over the last few years she has participated in a series of financed research projects and she has presented her research in several conferences. She worked as an assistant professor in the Department of English, German and Translation & Interpretation at the Faculty of Arts of the University of the Basque Country (UPV/EHU) from 2014 to 2017. Since 2017 she is an assistant professor in the Department of Philology and Language Teaching of the Public University of Navarre (UPNA).

RESEARCH INTERESTS
Child Language, Semantics, Pragmatics, Psycholinguistics, Tense and Aspect.

EDUCATION

  • 2010-2016  Ph.D. in Linguistics (International Ph.D.), UPV/EHU

  Title of the dissertation: The Aquisition of Tense and Aspect in Spanish
  Supervisors: M.J. Ezeizabarrena (UPV/EHU)
  Angeliek van Hout (U. Groningen)

  • June 2009  Master of Arts in Linguistics, UPV/EHU
  • June 2007 Certificado de Aptitud Pedagógica (CAP), Universidad Complutense de    Madrid
  • 2002-2006  Degree in Spanish Philology, Universidad Autónoma de Madrid

FELLOWSHIPS AND GRANTS

2008-2012 Predoctoral fellowship, Basque Government (Ref: BFI08.167)

2006-2007 Predoctoral movility grant, Spanish Ministry of Education and Science

2003-2006 Grant for excellent academic achievement. Department of Education.    Madrid

PARTICIPATION IN FUNDED RESEARCH PROJECTS (last 5 years)

Title: "Estudio de la competencia léxica y gramatical de individuos bilingües" [FFI2015-68589-C2-1-P]
Financial Support: Ministerio de Economía y Competitividad
Duration: 2016 – 2018
Main researcher: Maria José Ezeizabarrena (UPV/EHU)

Title: " GraMALL, Grasping Meaning across Languages and Learners "
Financial Support: Dutch National Science Foundation NWO
Duration: 2014-2017
Main researcher: Angeliek van Hout (U. of Groningen)

Title: "Adquisición enseñanza y usos del lenguaje. Euskara, bilingüismo y plurilingüismo" [IT676-13]
Financial Support: Basque Government
Duration: 2013 - 2015
Main researcher: Itziar Idiazabal (UPV/EHU)

Title: "Aproximación al estudio de la competencia léxica y gramatical de los bilingües; metodologías experimentales y no experimentales" [FF2012-378884-C03-02])
Financial Support: Ministerio de Economía y Competitividad
Duration: 2013 – 2016
Main researcher: Maria José Ezeizabarrena (UPV/EHU)

Title: "Hizkuntzaren Jabekuntza eta Erabilerak. Euskara, Elebitasuna eta Eleaniztasuna (HIJE) / Adquisición y usos del Lenguaje. Euskara, Bilingüismo y Multilingüismo" [IT-418-10]
Financial Support: Basque Government
Duration: 2010 - 2012
Main researcher: Itziar Idiazabal (UPV/EHU)

Publikazioak/Publicaciones/Publications

Argitalpenak/Publicaciones/Publications

Ezeizabarrena, M. J. & Garcia del Real, I. (2020), The Spanish adaptation of MAIN. ZAS Papers in Linguistics 64, 2020: 211 – 220.

García del Real, I.; Barberán, T. & Ezeizabarrena, M.J. (2016). Diferencias individuales en la interpretación pragmática de la cuantificación (algunos, la mayoría) y del aspecto (imperfectivo) en el español ibérico infantil. In C. Rojas (ed.) Diferencias individuales en la adquisición del lenguaje. México.

Barberán, T.; García del Real, I. & Ezeizabarrena, M.J. (2015). Diferencias individuales en la interpretación temprana de la cuantificación y del aspecto en el español ibérico. In Demerval da Hora, Juliene Lopes R. Pedrosa, Rubens M. Lucena (org.), ALFAL 50 anos: Contribuições para os estudos linguísticos e filológicos João Pessoa - Paraíba, Brasil. Digital book produced by Ideia, 238-264. ISBN 978-85-463-0003-7

García del Real, Isabel, van Hout, Angeliek y Ezeizabarrena, Maria José (2014) "Comprehension and Production of Grammatical Aspect in Child Spanish: Semantics vs. Pragmatics". In Utako Minai y Annie Tremblay (Eds.) Selected Proceedings of the 5th GALANA conference. Cascadilla Proceedings, Somerville, MA, USA

Barberán, T.; Garcia del Real, I. & Ezeizabarrena, M.J. (2014) "Diferencias individuales en la interpretación temprana de la cuantificación y del aspecto en el español peninsular" In Actas del XVII Congreso Internacional de la Asociación de Lingüística y Filología de América Latina. Adaltech. Páginas 2020-2030. Internacional de la Asociación de Lingüística y Filología de América Latina. João Pessoa, Paraíba, Brasil: Adaltech, 2020-2030. ISBN 978-85-7539-906-4.
García del Real, Isabel (2014) "The acquisition of grammatical aspect: semantics or pragmatics?" In

Díaz Galán, A. Fumero Pérez, M.C., Lojendio Quintero, M.P., Burgess, S. sosa Acevedo, E. y Cano Ginés, A. (eds.) Actas del 31er congreso internacional de AESLA. Universidad de la Laguna.

García del Real, Isabel y Ezeizabarrena, Maria José (2012) "Comprehension of Grammatical and Lexical Aspect in Early Spanish and Basque". In Sandrine Ferré, Philippe Prévost, Laurice Tuller y Rasha Zebib (eds.) Selected Proceedings of the Romance Turn IV Workshop on the Acquisition of Romance Languages. Cambridge Scholars Publishing: págs. 82-103

García del Real Marco, Isabel (2010) "La adquisición del contraste aspectual perfectivo / imperfectivo en castellano: semántica y discurso." In Rosario Caballero Rodríguez y María Jesús Pinar Sanz (eds.) MODOS y formas de la comunicación humana = Ways and Modes of Human Communication: Ediciones de la Universidad de Castilla-– La Mancha: Asociación Española de Lingüística Aplicada. Págs. 163-170.

 

Ikerketa egonaldiak/Estancias de investigación/Research Stays/Estage de reserche

Université de Groningen, Pays-Bas
Novembre 2007, Décembre 2008 et Septembre-Décembre 2011

 

Aukeratutako hitzaldiak/Selección de presentaciones en congresos/Selected conference and workshop presentations/Selection de presentations en conferences et workshops

García del Real, I. (2016) Lecturas no culminativas en el español infantil: intentos fallidos vs. logros parciales. Oral presentation. 34º congreso internacional de AESLA. Universidad de Alicante, April 2013.

García del Real, I. (2015) Spanish children's non-culminating readings of telic perfectives: Zero result vs. partial result. Oral presentation. 12th Generative Approaches to Language Acquisition (GALA 12). University of Nantes, September 2015

García del Real, I. (2014) Anaphoricity and the Acquisition of Imperfective Aspect. Oral presentation. Romance turn VI. Universidad de las Islas Baleares, September 2014

García del Real, I., Barberán, T. & Ezeizabarrena, M.J. (2014). Diferencias individuales en la interpretación pragmática del aspecto (imperfecto) y de la cuantificación (algunos, la mayoría) en el español ibérico infantil. Poster. Diferencias Individuales en la Adquisición del Lenguaje (DIAL), Universidad Nacional Autónoma de México (México, D.F.), 9-10 October de 2014.

García del Real, I. (2014) The effect of anaphoricity in the acquisition of imperfective aspect. Poster. 13th International Congress for the Study of Child Language. Amsterdam, The Netherlands. July 2014.

Barberán, T.; García del Real, I. & Ezeizabarrena, M.J. (2014). Diferencias individuales en la interpretación temprana de la cuantificación y del aspecto en el español ibérico. Oral presentation. XVII Congreso Internacional de la Asociación de Lingüística y Filología de América Latina. João Pessoa, Paraíba, Brasil, 14-19 July 2014.

García del Real, I, van Hout, A. & Ezeizabarrena, M.J. (2014). Children's non adult-like comprehension of PF and IPF morphology: semantics of pragmatics? Oral presentation. 11th International Conference on Actionality, Tense, Aspect, Modality/Evidentiality University of Pisa, Italia. June 2014

García del Real, I. & T. Barberán. (2013) Do 5-year-olds Derive Scalar Implicatures in Quantification and Aspect?. Oral presentation. VII International Conference of AEAL, Bilbao, 4-6 de September 2013.

Barberán, T. & I. Garcia del Real. (2013) Quantification and Aspect: Failing to Derive Scalar Implicatures at 5. Poster. Child Language Seminar 2013. University of Manchester, 24-25 de June de 2013.

García del Real, I. (2013) The acquisition of grammatical aspect: semantics or pragmatics? Oral presentation. 31er congreso internacional de AESLA. Universidad de La Laguna, Tenerife. Mayo 2013

García del Real, I. (2012) Asymmetries in the acquisition of PF and IPF aspect in Spanish. Oral presentation. 5th GALANA conference. University of Kansas. Noviembre de 2012.