Subject
Arctic Environmental Toxicology
General details of the subject
- Mode
- Face-to-face degree course
- Language
- English
Description and contextualization of the subject
The course provides advances knowledge on levels, effects and toxico-kinetics of environmental contaminants in Arctic wildlife and humans (northerners). The focus is on individual and population effects, and potential ecosystem effects, of particularly persistent organic pollutants, but also other contaminants. Field work in the Arctic, including sampling of biological material.Aims
To provide advanced knowledge on exposure and effects of environmental contaminants in Arctic wildlife and humans focusing on effects from effects on the subcellular level to population and ecosystem effects.
Objectives
At the end of the Unit, you should:
1. have advanced knowledge on the major groups of contaminants that pose a threat to Arctic wildlife, humans and Arctic ecosystems.
2. have good basic knowledge in conducting relevant field work during winter in the Arctic
3. be able extract available scientific knowledge within the field to produce an up-to date scientific review essay within the topic of Arctic Environmental Toxicology
Teaching staff
Name | Institution | Category | Doctor | Teaching profile | Area | |
---|---|---|---|---|---|---|
ORTIZ ZARRAGOITIA, MAREN | University of the Basque Country | Profesorado Agregado | Doctor | Bilingual | Cellular Biology | maren.ortiz@ehu.eus |
Competencies
Name | Weight |
---|---|
Que el estudiante sepa y entienda los conceptos teóricos en torno a los Programas de seguimiento ambientales de los niveles y efectos de los contaminantes químicos ambientales, así como los aspectos prácticos y sus aplicaciones. | 10.0 % |
Que el estudiante sepa y entienda los conceptos, práctica y aplicaciones de la evaluación integral de la salud de los ecosistemas (acuáticos y terrestres) en un ambiente cambiante y sometido a fuentes múltiples de estrés ambiental, incluidos los contaminantes químicos. | 10.0 % |
Que el estudiante sepa y entienda los conceptos, práctica y aplicaciones de biomarcadores celulares y moleculares de exposición y efecto de los contaminantes químicos ambientales, con énfasis en cuestiones relacionadas con genotoxicidad y mutagenicidad, disrupción endocrina, estrés general, estrés oxidativo, inmunotoxicidad, etc | 10.0 % |
Que el estudiante sepa y entienda los conceptos, práctica y aplicaciones de los cultivos celulares in vitro y de los ensayos de toxicidad in vitro para la determinación de los efectos de los contaminantes químicos ambientales y el estudio de los mecanismos de toxicidad. | 10.0 % |
Que el estudiante sepa y entienda los conceptos, práctica y aplicaciones de los ensayos de toxicidad en suelos y en agua, para la evaluación de los efectos de los contaminantes químicos ambientales y el estudio de los mecanismos de respuesta de los organismos vivos. | 10.0 % |
Que el estudiante conozca los principales problemas que afectan a la investigación ambiental aplicada. | 10.0 % |
Que el estudiante adquiera destreza básica en técnicas específicas. | 10.0 % |
Que el estudiante posea habilidades en el procesamiento y análisis de datos de contaminación y toxicidad y experiencia investigadora obtenida mediante un proyecto individual de investigación avanzada. | 10.0 % |
Que el estudiante muestre destreza en la evaluación de la contaminación, de la calidad ambiental y de la salud de los ecosistemas, tanto desde el punto de vista académico como práctico. | 10.0 % |
Que el estudiante sea capaz de recolectar, registrar y analizar (tratamiento y computerización) datos sobre contaminación y toxicidad (de campo y de laboratorio) mediante técnicas y equipamiento de última generación. | 10.0 % |
Study types
Type | Face-to-face hours | Non face-to-face hours | Total hours |
---|---|---|---|
Lecture-based | 24 | 36 | 60 |
Seminar | 27 | 40.5 | 67.5 |
Applied fieldwork groups | 49 | 73.5 | 122.5 |
Training activities
Name | Hours | Percentage of classroom teaching |
---|---|---|
Laboratory/Field | 122.5 | 40 % |
Lectures | 60.0 | 40 % |
Seminars | 67.5 | 40 % |
Assessment systems
Name | Minimum weighting | Maximum weighting |
---|---|---|
Practical tasks | 30.0 % | 30.0 % |
Written examination (theory) | 70.0 % | 70.0 % |
Learning outcomes of the subject
At the end of this Unit, you should understand:1. effects of anthropogenic pollutants on the organismal and population level in key Arctic organisms
2. which properties of pollutants that make them potential threats to Arctic wildlife and humans
3. how to produce a written scientific essay based on up-to-date available scientific literature within a self-chosen topic
Temary
Topics covered include:Uptake, biotransformation and excretion of pollutants in Arctic organisms
Effects of pollutants in organisms in relation to the specific Arctic environmental conditions
How climate change and pollutants may interact in affecting Arctic organisms and ecosystems
Effects of pollutants on humans in the Arctic
Bibliography
Basic bibliography
Letcher, R. J., Bustnes, J. O., Dietz, R., Jenssen, B. M., et al. 2010. Exposure and effects assessment of persistent organohalogen contaminants in arctic wildlife and fish. Science of the Total Environment. 408, 2995-3043.Dietz R, Letcher RJ, Desforges J-P, Eulaers I, Sonne C, Wilson S, et al. 2019. Current state of knowledge on biological effects from contaminants on arctic wildlife and fish. Science of the Total Environment 696, 133792. doi: 10.1016/j.scitotenv.2019133792
AMAP Assessment 2018: Biological Effects of Contaminants on Arctic Wildlife and Fish. ISBN 978-82-7971-106-3 (Download for free at amap.no).
Additional course material provided at the lectures and seminars