Subject
Advanced Ecotoxicology
General details of the subject
- Mode
- Face-to-face degree course
- Language
- English
Description and contextualization of the subject
The human society faces global environmental challenges, such as human population in accelerated growth, pollution, climate changes. Human resources with advanced training in Ecotoxicology are needed to addressed and overcome such challenges contributing to societal development and sustainability of life on earth.Aims
To get knowledge and practical training on Ecotoxicology.
Teaching staff
Name | Institution | Category | Doctor | Teaching profile | Area | |
---|---|---|---|---|---|---|
ORTIZ ZARRAGOITIA, MAREN | University of the Basque Country | Profesorado Agregado | Doctor | Bilingual | Cellular Biology | maren.ortiz@ehu.eus |
Competencies
Name | Weight |
---|---|
Que el estudiante sepa y entienda los conceptos teóricos de los ciclos biogeoquímicos, así como los aspectos prácticos de los mismos y sus aplicaciones. | 7.0 % |
Que el estudiante sepa y entienda los conceptos teóricos en torno a la biodisponibilidad de contaminantes químicos ambientales, así como los aspectos prácticos y sus aplicaciones. | 7.0 % |
Que el estudiante sepa y entienda los conceptos teóricos en torno a los mecanismos de toxicidad de contaminantes químicos ambientales, así como los aspectos prácticos y sus aplicaciones. | 7.0 % |
Que el estudiante sepa y entienda los conceptos teóricos en torno a los Programas de seguimiento ambientales de los niveles y efectos de los contaminantes químicos ambientales, así como los aspectos prácticos y sus aplicaciones. | 7.0 % |
Que el estudiante conozca los conceptos, práctica y aplicaciones de la biorremediación ambiental de entornos degradados por contaminación química. | 7.0 % |
Que el estudiante sepa y entienda los conceptos, práctica y aplicaciones de biomarcadores celulares y moleculares de exposición y efecto de los contaminantes químicos ambientales, con énfasis en cuestiones relacionadas con genotoxicidad y mutagenicidad, disrupción endocrina, estrés general, estrés oxidativo, inmunotoxicidad, etc | 7.0 % |
Que el estudiante conozca los mecanismos de resistencia de los organismos vivos (tolerancia, resistencia, resiliencia, adaptación, plasticidad, etc.) frente contaminantes químicos ambientales. | 7.0 % |
Que el estudiante sepa y entienda los conceptos, práctica y aplicaciones de los ensayos de toxicidad en suelos y en agua, para la evaluación de los efectos de los contaminantes químicos ambientales y el estudio de los mecanismos de respuesta de los organismos vivos. | 7.0 % |
Que el estudiante conozca los principales problemas que afectan a la investigación ambiental aplicada. | 7.0 % |
Que el estudiante sea capaz de elaborar una memoria científica, realizar una presentación pública de los resultados de su investigación y debatir sobre el trabajo realizado. | 7.0 % |
Que el estudiante domine los conceptos y práctica de la evaluación de riesgo ambiental debido a los contaminantes químicos, incluyendo evaluaciones de ciclo de vida, y sea capaz de aplicarlos para la gestión medioambiental conociendo el marco legislativo y regulatorio en vigor tanto a nivel europeo, como estatal y autonómico (REACH, directivas marco europeas, legislación ambiental, etc). | 7.0 % |
Que el estudiante posea habilidades en el procesamiento y análisis de datos de contaminación y toxicidad y experiencia investigadora obtenida mediante un proyecto individual de investigación avanzada. | 7.0 % |
Que el estudiante muestre destreza en la evaluación de la contaminación, de la calidad ambiental y de la salud de los ecosistemas, tanto desde el punto de vista académico como práctico. | 7.0 % |
Que el estudiante sea capaz de recolectar, registrar y analizar (tratamiento y computerización) datos sobre contaminación y toxicidad (de campo y de laboratorio) mediante técnicas y equipamiento de última generación. | 7.0 % |
Study types
Type | Face-to-face hours | Non face-to-face hours | Total hours |
---|---|---|---|
Lecture-based | 18 | 27 | 45 |
Seminar | 6 | 9 | 15 |
Applied laboratory-based groups | 24 | 36 | 60 |
Workshop | 12 | 18 | 30 |
Training activities
Name | Hours | Percentage of classroom teaching |
---|---|---|
Classroom/Seminar/Workshop | 45.0 | 40 % |
Computer, laboratory, hands-on field practice | 60.0 | 40 % |
Lectures | 45.0 | 40 % |
Assessment systems
Name | Minimum weighting | Maximum weighting |
---|---|---|
Continuous evaluation | 10.0 % | 10.0 % |
Oral examination | 40.0 % | 40.0 % |
Written examination | 50.0 % | 50.0 % |
Learning outcomes of the subject
At the end of the Unit, you should have:1. Advanced and applied ecotoxicological concepts, and training on methods and techniques commonly used in ecotoxicity assessments, as well as in new approaches necessary to address and overcome major environmental problems (e.g. pollution and other problems resulting from human population growth, climate changes).
2. Increased interest for scientific research and skills to continuously update your knowledge and training and to apply them in problem solving in the scope of ecotoxicology in different regions (temperate, tropical and subtropical, cold).
3. The capability of working in a team, in an integrated and multidisciplinary way in the scope of Ecotoxicology.
4. Developed autonomy and skills to promote consensual choices, analyse and discuss results, make decisions and communicate results, risks and decisions to different types of audience in distinct contexts in the scope of ecotoxicology.
Temary
Topics covered include:Ecotoxicology; environment and societal development; sustainability.
Classic problems and Emerging paradigms.
Toxicity of environmental contaminants.
Mixtures and toxicological interactions.
Assessment of the ecotoxicity of individual agents and mixtures in terrestrial, freshwater and marine ecosystems: laboratory assays; micro-, meso- and macro-cosmos assessments; monitoring and other methods to assess the environmental quality and the effects of environmental contaminants in real scenarios.
Interactions between physical (e.g. temperature) and chemical stressors; effects of multi-stressors.
Climate changes, biotoxins and pollution.
New challenges and opportunities.
Bibliography
Basic bibliography
Araújo, C.M.V.; Shinn, C. (Eds.). 2017. Ecotoxicology in Latin America. Nova Publishers, New York, 591 p. ISBN: 978-1-53610-609-1.Duarte, B.; Caçador,M.I. 2019. Ecotoxicology of Marine Organisms. CRC Press.
Kim, Y.J.¿ Platt, U. (Eds.). 2008. Advanced Environmental Monitoring. Springer, Dordrecht.
Van Gestel, C.A.M.; Jonker, M.J.; Kammenga, J.E.; Laskowski, R.; Svendsen, C. 2010. Mixture Toxicity ¿ Linking Approaches from Ecological and Human Toxicology. SETAC & CRC Press, Taylor & Francis Group, Boca Raton.
* Vethaak, D.; Schrap, M.; de Voogt, P. 2006 (Eds.). Estrogens and Xenoestrogens in the Aquatic Environment: an Integrated Approach for Field Monitoring and Effect Assessment. Society of Toxicology and Environmental Chemistry (SETAC) Press, Pensacola.
Walker, C.H.; Hopkin, S.P.; Sibly, R.M.; Peakall, D.B. (Eds.) 2006. Principles of Ecotoxicology. 3rd ed., CRC Taylor & Francis, London.
Recent articles and several websites