Subject

XSL Content

Soil and Sediment Contamination and Toxicology

General details of the subject

Mode
Face-to-face degree course
Language
English

Description and contextualization of the subject

The topics covered will allow getting knowledge in main aspects of soil exotoxicology and bioremediation techniques.



Aims

¿ To understand the present developments in the fields of Satellite Oceanography and Meteorology



Objectives

At the end of the Unit, you should:

1. Understand the relationship among soil phisicochemical properties, environmental variables and bioavailability and toxicity of chemical contaminants.

2. Understand the the main standard and alternative toxicity assays in soil ecotoxicology and their meaning in environmental toxicology

3. Understand the the applicability of exposure and effect biomarker approach using soil sentinel species

4. Understand the regulations the management bodies involved and related to the management of contaminated soils.



Key Skills Acquired

1. Presentation of written and oral scientific reports

Teaching staff

NameInstitutionCategoryDoctorTeaching profileAreaE-mail
BECERRIL SOTO, JOSE MARIAUniversity of the Basque CountryProfesorado Catedratico De UniversidadDoctorNot bilingualPlant Physiologyjosemaria.becerril@ehu.eus
GARCIA VELASCO, NEREAUniversity of the Basque CountryDoctorBilingualCellular Biologynerea.garcia@ehu.eus
GREDILLA ALTONAGA, AINARAUniversity of the Basque CountryProfesorado Titular De UniversidadDoctorBilingualAnalytical Chemistryainara.gredi@ehu.eus
SOTO LOPEZ, MANUELUniversity of the Basque CountryProfesorado Catedratico De UniversidadDoctorBilingualCellular Biologymanu.soto@ehu.eus
URIONABARRENETXEA GORROÑO, ERIKUniversity of the Basque CountryDoctorBilingualCellular Biologyerik.urionabarrenetxea@ehu.eus
ZALDIBAR ARAMBURU, BEÑATUniversity of the Basque CountryProfesorado AgregadoDoctorBilingualCellular Biologybenat.zaldibar@ehu.eus

Competencies

NameWeight
Que el estudiante conozca y comprenda la relación entre las propiedades fisicoquímicas del suelo y sedimentos, los factores ambientales y la biodisponibilidad y toxicidad de los contaminantes químicos.20.0 %
Que el estudiante conozca las estrategias de tratamiento de los suelos y sedimentos contaminados con técnicas biológicas (biorremediacion y fitorremediacion).20.0 %
Que el estudiante conozca cuales son los ensayos de toxicidad estándar y alternativos en suelos y sedimentos y su significado biológico y ambiental.20.0 %
Que el estudiante conozca y sea capaz de aplicar biomarcadores de exposición y efecto en especies centinela en suelos y sedimentos.20.0 %
Que el estudiante conozca la normativa y que agentes están implicados en la gestión de suelos y sedimentos contaminados.20.0 %

Study types

TypeFace-to-face hoursNon face-to-face hoursTotal hours
Lecture-based203050
Seminar57.512.5
Applied classroom-based groups1522.537.5

Training activities

NameHoursPercentage of classroom teaching
Classroom practicals37.540 %
Lectures50.040 %
Seminars12.540 %

Assessment systems

NameMinimum weightingMaximum weighting
Practical tasks40.0 % 40.0 %
Presentations60.0 % 60.0 %

Learning outcomes of the subject

At the end of the Unit, you should be able to prepare presentation of written and oral scientific reports

Ordinary call: orientations and renunciation

Condiciones de evaluación a discutir con el profesorado.



Las condiciones de renuncia a la convocatoria ordinaria se rigen por la Normativa de permanencia del alumnado de los másteres universitarios aprobada por el acuerdo de consejo social de la UPV/EHU el 22 de Julio de 2015. En todo caso habrá que comunicar por escrito al profesor(a) responsable de la asignatura la renuncia a la convocatoria, antes de la primera prueba de evaluación de la asignatura.



El método de evaluación incluido en esta guía puede sufrir cambios si las directrices de las autoridades sanitarias así lo estableciesen. Las modificaciones a adoptar se anunciarían oportunamente, contando con las estrategias y herramientas necesarias para garantizar el derecho del alumnado a ser evaluado con equidad y justicia.

Extraordinary call: orientations and renunciation

Condiciones de evaluación a discutir con el profesorado.



Las condiciones de renuncia a la convocatoria ordinaria se rigen por la Normativa de permanencia del alumnado de los másteres universitarios aprobada por el acuerdo de consejo social de la UPV/EHU el 22 de Julio de 2015. En todo caso habrá que comunicar por escrito al profesor(a) responsable de la asignatura la renuncia a la convocatoria, antes de la primera prueba de evaluación de la asignatura.



El método de evaluación incluido en esta guía puede sufrir cambios si las directrices de las autoridades sanitarias así lo estableciesen. Las modificaciones a adoptar se anunciarían oportunamente, contando con las estrategias y herramientas necesarias para garantizar el derecho del alumnado a ser evaluado con equidad y justicia.

Temary

1. Soil phisicochemical features

2. Organic and inorganic contaminants in soils and underground waters

3. Bioavailability and bioaccumulation of contaminants

4. Toxicity and tolerance of soil organisms to contaminants

5. Bioassays for soil toxicity assessment

6. Toxicity and tolerance biomarkers

7. Phytoremediation and bioremediation

8. Soil health assessment

9. Management of contaminated soils

Bibliography

Basic bibliography

o Duarte, A., Cachada, A., Rocha-Santos, T. (Eds.). 2017. Soil pollution. Academic Press. ISBN: 9780128498736

o Coleman, D.C., Callaham Jr, Mac. A., Crossley Jr, D. A. (Eds.). 2017. Fundamentals of Soil Ecology (3rd edition). Academic Press. ISBN 9780128052518

o Tarazona, J.V., Fernandez, M.D., 2008. Complementary Approaches for Using Ecotoxicity Data in Soil Pollution Evaluation. Nova Science Pub. Inc. ISBN 978-1606921050