Subject
Environmental Risk Assessment: REACH and CPL
General details of the subject
- Mode
- Face-to-face degree course
- Language
- English
Description and contextualization of the subject
The topics covered will allow getting knowledge in main aspects European regulations for the control and risk classification of chemicals substances. The students will be able to understand technical and legislative documents and produce reports for chemical substances.Aims
¿ To understand and apply multivariate approach to interpret the environmental data
Objectives
At the end of this Unit, you should:
1. Understand concepts, criteris and modalities of the evaluation process in risk assessment associated to contaminant chemicals.
2. Understand the processes for evaluation and actualization of ERA within the European legislation.
3. Understand the protocols to classify contaminants according to their risk for the enviromen
Key skills acquired
At the end of this Unit, you should be able:
1. to apply a multivariate approach to interpret the environmental data
Teaching staff
Name | Institution | Category | Doctor | Teaching profile | Area | |
---|---|---|---|---|---|---|
CAJARAVILLE BERECIARTUA, MIREN PILARE | University of the Basque Country | Profesorado Catedratico De Universidad | Doctor | Bilingual | Cellular Biology | mirenp.cajaraville@ehu.eus |
MARIGOMEZ ALLENDE, JUAN ANTONIO | University of the Basque Country | Profesorado Catedratico De Universidad | Doctor | Bilingual | Cellular Biology | ionan.marigomez@ehu.eus |
Competencies
Name | Weight |
---|---|
Que el estudiante conozca los conceptos, criterios y modalidades involucrados en la evaluación de los riesgos asociados con la exposición a sustancias contaminantes. | 35.0 % |
Que el estudiante conozca los diferentes procedimientos de evaluación, los diferentes procesos de actualización de ERA en marcha dentro del Marco Europeo y las necesidades y posibles soluciones para la correcta implementación de estos requerimientos. | 35.0 % |
Que el estudiante conozca las evaluaciones de riesgo necesarias para los principales grupos de sustancias químicas con alto nivel de producción (sustancias notificadas, productos fitosanitarios, biocidas, medicamento veterinarios, aditivos, medicamentos humanos, ...). | 30.0 % |
Study types
Type | Face-to-face hours | Non face-to-face hours | Total hours |
---|---|---|---|
Lecture-based | 30 | 45 | 75 |
Seminar | 20 | 30 | 50 |
Applied computer-based groups | 10 | 15 | 25 |
Training activities
Name | Hours | Percentage of classroom teaching |
---|---|---|
Computer practicals | 30.0 | 50 % |
Groupwork | 7.5 | 100 % |
Lectures | 90.0 | 33 % |
Seminars | 22.5 | 33 % |
Assessment systems
Name | Minimum weighting | Maximum weighting |
---|---|---|
OTROS | 0.0 % | 100.0 % |
Practical tasks | 0.0 % | 100.0 % |
Presentations | 50.0 % | 100.0 % |
Learning outcomes of the subject
At the end of this Unit, you should be able:1. to apply a multivariate approach to interpret the environmental data
Ordinary call: orientations and renunciation
Condiciones de evaluación a discutir con el profesorado.Las condiciones de renuncia a la convocatoria ordinaria se rigen por la Normativa de permanencia del alumnado de los másteres universitarios aprobada por el acuerdo de consejo social de la UPV/EHU el 22 de Julio de 2015. En todo caso habrá que comunicar por escrito al profesor(a) responsable de la asignatura la renuncia a la convocatoria, antes de la primera prueba de evaluación de la asignatura.
El método de evaluación incluido en esta guía puede sufrir cambios si las directrices de las autoridades sanitarias así lo estableciesen. Las modificaciones a adoptar se anunciarían oportunamente, contando con las estrategias y herramientas necesarias para garantizar el derecho del alumnado a ser evaluado con equidad y justicia.
Extraordinary call: orientations and renunciation
Condiciones de evaluación a discutir con el profesorado.Las condiciones de renuncia a la convocatoria ordinaria se rigen por la Normativa de permanencia del alumnado de los másteres universitarios aprobada por el acuerdo de consejo social de la UPV/EHU el 22 de Julio de 2015. En todo caso habrá que comunicar por escrito al profesor(a) responsable de la asignatura la renuncia a la convocatoria, antes de la primera prueba de evaluación de la asignatura.
El método de evaluación incluido en esta guía puede sufrir cambios si las directrices de las autoridades sanitarias así lo estableciesen. Las modificaciones a adoptar se anunciarían oportunamente, contando con las estrategias y herramientas necesarias para garantizar el derecho del alumnado a ser evaluado con equidad y justicia.
Temary
Topics covered include:Introduction to environmental risk assessment
Applications of environmental risk assessment procedures
Scientific and technical fundaments for the use of chemical substances in the EU
European policy on chemical substances: REACH and CLP
Bibliography
Basic bibliography
Rausan, M. 2010. Risk Assessment. Theory, Methods and Applications. Wiley Publisher. ISBN 978-0470637647Simon, T. 2016. Environmental Risk Assessment. A toxicological approach. CRC Press. ISBN 978-1138033832
Fisk, P. (2013). Chemical Risk Assessment: A manual for REACH. Wiley Publisher. ISBN 9781119953685