Subject

XSL Content

Introduction to Environmental Biosafety

General details of the subject

Mode
Face-to-face degree course
Language
English

Description and contextualization of the subject

The topics covered will allow getting knowledge in main aspects of biosafety and the risks possed by GMOs and chemicals when working in experimental labs. The student will be able to classify laboratories according to the facility design and protocols.



Aims

To provide an integrative view of the analytical methodologies, in environmental issues.



Objectives

At the end of this Unit, you should:

1. Understand lpathologies related to environmental alterations.

2. Understand the environmental impact and risk of genetically modified organisms (GMOs).

3. Understand the principles of environmental epidemiology and its applications to the study of chemical and biological contamination.

4. Understand the concepts and procedures of Experimental Biosafety facilities.

5. Understand the concepts and procedures for the manipulation and isolation of high risk substances.



Key skills acquired

At the end of this Unit, you should understand:

1. the analytical approach to environmental issues

2. good analytical practices

Teaching staff

NameInstitutionCategoryDoctorTeaching profileAreaE-mail
CANCIO URIARTE, IBONUniversity of the Basque CountryProfesorado PlenoDoctorBilingualCellular Biologyibon.cancio@ehu.eus
MARTINEZ DE PANCORBO GOMEZ, MARIA DE LOS ANGELESUniversity of the Basque CountryProfesorado Catedratico De UniversidadDoctorNot bilingualCellular Biologymarian.mdepancorbo@ehu.eus
ORTIZ ZARRAGOITIA, MARENUniversity of the Basque CountryProfesorado AgregadoDoctorBilingualCellular Biologymaren.ortiz@ehu.eus
BARRAL LAHIDALGA, MARTANeiker-Instituto Vasco de Investigaciones y Desarrollo Agrario-Arcaute (Alava)OtrosDoctormbarral@neiker.eus

Competencies

NameWeight
Que el estudiante conozca las patologías infecciosas relacionadas con el medio natural y sus interacciones con el medio ambiente y su degradación.20.0 %
Que el estudiante conozca el impacto ambiental y los riesgos de los organismos modificados genéticamente.20.0 %
Que el estudiante conozca los principios básicos de la Epidemiologia ambiental y sus aplicaciones en el ámbito de la contaminación química y biológica.20.0 %
Que el estudiante conozca y comprenda los conceptos y procedimientos inherentes a las Instalaciones experimentales de seguridad biológica.20.0 %
Que el estudiante conozca y comprenda los conceptos y procedimientos inherentes a las celdas de seguridad y aislamiento de substancias contaminantes de alto riesgo.20.0 %

Study types

TypeFace-to-face hoursNon face-to-face hoursTotal hours
Lecture-based203050
Seminar57.512.5
Applied laboratory-based groups1522.537.5

Training activities

NameHoursPercentage of classroom teaching
Application Workshops37.540 %
Lectures50.040 %
Seminars12.540 %

Assessment systems

NameMinimum weightingMaximum weighting
Laboratory work and report/ Case study and oral presentation0.0 % 50.0 %
Practical tasks0.0 % 80.0 %
Written examination0.0 % 40.0 %

Learning outcomes of the subject

At the end of this Unit, you should understand:

1. the analytical approach to environmental issues

2. good analytical practices

Ordinary call: orientations and renunciation

Condiciones de evaluación a discutir con el profesorado.



Las condiciones de renuncia a la convocatoria ordinaria se rigen por la Normativa de permanencia del alumnado de los másteres universitarios aprobada por el acuerdo de consejo social de la UPV/EHU el 22 de Julio de 2015. En todo caso habrá que comunicar por escrito al profesor(a) responsable de la asignatura la renuncia a la convocatoria, antes de la primera prueba de evaluación de la asignatura.



El método de evaluación incluido en esta guía puede sufrir cambios si las directrices de las autoridades sanitarias así lo estableciesen. Las modificaciones a adoptar se anunciarían oportunamente, contando con las estrategias y herramientas necesarias para garantizar el derecho del alumnado a ser evaluado con equidad y justicia.

Extraordinary call: orientations and renunciation

Condiciones de evaluación a discutir con el profesorado.



Las condiciones de renuncia a la convocatoria ordinaria se rigen por la Normativa de permanencia del alumnado de los másteres universitarios aprobada por el acuerdo de consejo social de la UPV/EHU el 22 de Julio de 2015. En todo caso habrá que comunicar por escrito al profesor(a) responsable de la asignatura la renuncia a la convocatoria, antes de la primera prueba de evaluación de la asignatura.



El método de evaluación incluido en esta guía puede sufrir cambios si las directrices de las autoridades sanitarias así lo estableciesen. Las modificaciones a adoptar se anunciarían oportunamente, contando con las estrategias y herramientas necesarias para garantizar el derecho del alumnado a ser evaluado con equidad y justicia.

Temary

Topics covered include:

Introduction to Environmental Risk Assessment

Pathologies and environment

Environmental epidemiology

Biosafety Experimental facilities

Safety cells facilities

Bibliography

Basic bibliography

Sateesh, M.K. 2008. Bioethics and Biosafety. IK International. ISBN 978-8190675703

Wooley, D.P., Byers, K. B. (Eds.). 2017. Biological Safety: Principles and Practices (5th Edition). ASM Press. ISBN 9781555816209

Frumkin, E. (Ed.). 2016. Environmental Health: From Global to Local (3rd Edition). Wiley Publisher. ISBN: 978-1-118-98476-5