Subject
Introduction to Environmental Biosafety
General details of the subject
- Mode
- Face-to-face degree course
- Language
- English
Description and contextualization of the subject
The topics covered will allow getting knowledge in main aspects of biosafety and the risks possed by GMOs and chemicals when working in experimental labs. The student will be able to classify laboratories according to the facility design and protocols.Aims
To provide an integrative view of the analytical methodologies, in environmental issues.
Objectives
At the end of this Unit, you should:
1. Understand lpathologies related to environmental alterations.
2. Understand the environmental impact and risk of genetically modified organisms (GMOs).
3. Understand the principles of environmental epidemiology and its applications to the study of chemical and biological contamination.
4. Understand the concepts and procedures of Experimental Biosafety facilities.
5. Understand the concepts and procedures for the manipulation and isolation of high risk substances.
Key skills acquired
At the end of this Unit, you should understand:
1. the analytical approach to environmental issues
2. good analytical practices
Teaching staff
Name | Institution | Category | Doctor | Teaching profile | Area | |
---|---|---|---|---|---|---|
CANCIO URIARTE, IBON | University of the Basque Country | Profesorado Pleno | Doctor | Bilingual | Cellular Biology | ibon.cancio@ehu.eus |
MARTINEZ DE PANCORBO GOMEZ, MARIA DE LOS ANGELES | University of the Basque Country | Profesorado Catedratico De Universidad | Doctor | Not bilingual | Cellular Biology | marian.mdepancorbo@ehu.eus |
ORTIZ ZARRAGOITIA, MAREN | University of the Basque Country | Profesorado Agregado | Doctor | Bilingual | Cellular Biology | maren.ortiz@ehu.eus |
BARRAL LAHIDALGA, MARTA | Neiker-Instituto Vasco de Investigaciones y Desarrollo Agrario-Arcaute (Alava) | Otros | Doctor | mbarral@neiker.eus |
Competencies
Name | Weight |
---|---|
Que el estudiante conozca las patologías infecciosas relacionadas con el medio natural y sus interacciones con el medio ambiente y su degradación. | 20.0 % |
Que el estudiante conozca el impacto ambiental y los riesgos de los organismos modificados genéticamente. | 20.0 % |
Que el estudiante conozca los principios básicos de la Epidemiologia ambiental y sus aplicaciones en el ámbito de la contaminación química y biológica. | 20.0 % |
Que el estudiante conozca y comprenda los conceptos y procedimientos inherentes a las Instalaciones experimentales de seguridad biológica. | 20.0 % |
Que el estudiante conozca y comprenda los conceptos y procedimientos inherentes a las celdas de seguridad y aislamiento de substancias contaminantes de alto riesgo. | 20.0 % |
Study types
Type | Face-to-face hours | Non face-to-face hours | Total hours |
---|---|---|---|
Lecture-based | 20 | 30 | 50 |
Seminar | 5 | 7.5 | 12.5 |
Applied laboratory-based groups | 15 | 22.5 | 37.5 |
Training activities
Name | Hours | Percentage of classroom teaching |
---|---|---|
Application Workshops | 37.5 | 40 % |
Lectures | 50.0 | 40 % |
Seminars | 12.5 | 40 % |
Assessment systems
Name | Minimum weighting | Maximum weighting |
---|---|---|
Laboratory work and report/ Case study and oral presentation | 0.0 % | 50.0 % |
Practical tasks | 0.0 % | 80.0 % |
Written examination | 0.0 % | 40.0 % |
Learning outcomes of the subject
At the end of this Unit, you should understand:1. the analytical approach to environmental issues
2. good analytical practices
Ordinary call: orientations and renunciation
Condiciones de evaluación a discutir con el profesorado.Las condiciones de renuncia a la convocatoria ordinaria se rigen por la Normativa de permanencia del alumnado de los másteres universitarios aprobada por el acuerdo de consejo social de la UPV/EHU el 22 de Julio de 2015. En todo caso habrá que comunicar por escrito al profesor(a) responsable de la asignatura la renuncia a la convocatoria, antes de la primera prueba de evaluación de la asignatura.
El método de evaluación incluido en esta guía puede sufrir cambios si las directrices de las autoridades sanitarias así lo estableciesen. Las modificaciones a adoptar se anunciarían oportunamente, contando con las estrategias y herramientas necesarias para garantizar el derecho del alumnado a ser evaluado con equidad y justicia.
Extraordinary call: orientations and renunciation
Condiciones de evaluación a discutir con el profesorado.Las condiciones de renuncia a la convocatoria ordinaria se rigen por la Normativa de permanencia del alumnado de los másteres universitarios aprobada por el acuerdo de consejo social de la UPV/EHU el 22 de Julio de 2015. En todo caso habrá que comunicar por escrito al profesor(a) responsable de la asignatura la renuncia a la convocatoria, antes de la primera prueba de evaluación de la asignatura.
El método de evaluación incluido en esta guía puede sufrir cambios si las directrices de las autoridades sanitarias así lo estableciesen. Las modificaciones a adoptar se anunciarían oportunamente, contando con las estrategias y herramientas necesarias para garantizar el derecho del alumnado a ser evaluado con equidad y justicia.
Temary
Topics covered include:Introduction to Environmental Risk Assessment
Pathologies and environment
Environmental epidemiology
Biosafety Experimental facilities
Safety cells facilities
Bibliography
Basic bibliography
Sateesh, M.K. 2008. Bioethics and Biosafety. IK International. ISBN 978-8190675703Wooley, D.P., Byers, K. B. (Eds.). 2017. Biological Safety: Principles and Practices (5th Edition). ASM Press. ISBN 9781555816209
Frumkin, E. (Ed.). 2016. Environmental Health: From Global to Local (3rd Edition). Wiley Publisher. ISBN: 978-1-118-98476-5