Subject
Contamination Social Awareness and Environmental Ethics
General details of the subject
- Mode
- Face-to-face degree course
- Language
- English
Description and contextualization of the subject
The topics covered will allow getting knowledge in main aspects of bioethics and social perception of the contamination. Students will critically evaluate how communication media transmit information to the society in environmental issues.Aims
To provide exposure to the most outstanding instrumental methods for trace analysis in environmental samples.
Objectives
At the end of the Unit, you should:
1. Understand the environmental impact and risk of genetically modified organisms (GMOs).
2. Understand the concepts of contamination, toxicity, remediation and recovery associated to sustained development.
3. Understand the interaction between humans and contaminated environments from the perspectives of communication media and society.
4. Understand the science and technology from a social perspective
Key Skills Acquired
At the end of this Unit, you should understand:
1. Bioethic aptitudes and attitudes in teaching, research and management activities.
Teaching staff
Name | Institution | Category | Doctor | Teaching profile | Area | |
---|---|---|---|---|---|---|
GOITI UGARTE, URTZI | University of the Basque Country | Profesorado Agregado | Doctor | Bilingual | Zoology | urtzi.goiti@ehu.eus |
ZALDIBAR ARAMBURU, BEÑAT | University of the Basque Country | Profesorado Agregado | Doctor | Bilingual | Cellular Biology | benat.zaldibar@ehu.eus |
Competencies
Name | Weight |
---|---|
Que el estudiante adquiera capacidad de reflexionar sobre los conceptos de contaminación, toxicidad, remediación y regeneración, así como sobre las cuestiones de desarrollo sostenible. | 20.0 % |
Que el estudiante conozca cómo la literatura , el cine y los medios de comunicación transmiten mensajes que ayudan a construir una imagen determinada de la contaminación en los individuos y en la sociedad. | 20.0 % |
Que el estudiante desarrolle el espíritu crítico y un cierto escepticismo saludable ante el entorno sobre informativo en que vivimos. | 20.0 % |
Que el estudiante entienda la ciencia y la tecnología desde una perspectiva social , como parte integrante de la actividad humana. | 20.0 % |
Que el estudiante adquiera pautas bioéticas en cuestiones relacionadas con la educación, gestión, e investigación ambientales y en los modelos de actuación sostenible en nuestro entorno y los patrones de intervención medioambiental. | 20.0 % |
Study types
Type | Face-to-face hours | Non face-to-face hours | Total hours |
---|---|---|---|
Lecture-based | 20 | 30 | 50 |
Seminar | 30 | 45 | 75 |
Applied classroom-based groups | 10 | 15 | 25 |
Training activities
Name | Hours | Percentage of classroom teaching |
---|---|---|
Classroom/Seminar/Workshop | 69.0 | 35 % |
Computer practicals | 12.0 | 50 % |
Lectures | 42.0 | 50 % |
Seminars | 27.0 | 33 % |
Assessment systems
Name | Minimum weighting | Maximum weighting |
---|---|---|
Practical tasks | 50.0 % | 50.0 % |
Presentations | 50.0 % | 50.0 % |
Learning outcomes of the subject
At the end of this Unit, you should understand:1. Bioethic aptitudes and attitudes in teaching, research and management activities.
Ordinary call: orientations and renunciation
Condiciones de evaluación a discutir con el profesorado.Las condiciones de renuncia a la convocatoria ordinaria se rigen por la Normativa de permanencia del alumnado de los másteres universitarios aprobada por el acuerdo de consejo social de la UPV/EHU el 22 de Julio de 2015. En todo caso habrá que comunicar por escrito al profesor(a) responsable de la asignatura la renuncia a la convocatoria, antes de la primera prueba de evaluación de la asignatura.
El método de evaluación incluido en esta guía puede sufrir cambios si las directrices de las autoridades sanitarias así lo estableciesen. Las modificaciones a adoptar se anunciarían oportunamente, contando con las estrategias y herramientas necesarias para garantizar el derecho del alumnado a ser evaluado con equidad y justicia.
Extraordinary call: orientations and renunciation
Condiciones de evaluación a discutir con el profesorado.Las condiciones de renuncia a la convocatoria ordinaria se rigen por la Normativa de permanencia del alumnado de los másteres universitarios aprobada por el acuerdo de consejo social de la UPV/EHU el 22 de Julio de 2015. En todo caso habrá que comunicar por escrito al profesor(a) responsable de la asignatura la renuncia a la convocatoria, antes de la primera prueba de evaluación de la asignatura.
El método de evaluación incluido en esta guía puede sufrir cambios si las directrices de las autoridades sanitarias así lo estableciesen. Las modificaciones a adoptar se anunciarían oportunamente, contando con las estrategias y herramientas necesarias para garantizar el derecho del alumnado a ser evaluado con equidad y justicia.
Temary
Part I: Contamination and Society1. Contamination and industry
2. Global effects of contamination
3. Contamination and politics
4. Industrial revolution/Ecologism/Nuclear powered facilities/Future perspectives
5. Contamination: Literature, cinema and communication media
6. Science, technology and society
Part II: Environmental Ethics
1. Environmental education
2. Biodiversity and management
3. Environment and anthropogenic effects
4. Bioetics
Bibliography
Basic bibliography
Edelstein, M.R., Tysiachniouk, M., Smirnova, L.V. (Eds.). 2007. Cultures of Contamination. Emerald Publishing. ISBN 978-0-7623-1371-6.Wagner, M., Lambert, S. (Eds.). 2018. Freshwater Microplastics: Emerging environmental contaminants? SpringerLink. ISBN 978-3-319-61615-5