Ecotxicology and Risk quantification
General details of the subject
- Mode
- Face-to-face degree course
- Language
- English
Description and contextualization of the subject
After an introduction to the principles on which the quantification of risk is based, techniques for estimating emissions and pollutant concentrations expected in the environment will be exposed. These such models, some of which will be detailed (McKay, EUSES, ...). The evaluation of the toxicity threshold of substances with respect to organisms in different compartments of terrestrial and aquatic ecosystems will also be detailed. Finally, the decision procedures based on risk assessment will be reviewed. To illustrate these concepts, we will take the environmental risk analysis (Ecological Risk) of chemicals or proposed for the industrial production based on actual cases. Based on these exercises, students will be assigned case studies in order to put them in the position of the expert toxicologist, in order to make them aware of the key elements in decision-making by experts ( precautionary principle versus realistic assessment of risk) as well as areas where improvements are still to be developed.Teaching staff
Name | Institution | Category | Doctor | Teaching profile | Area | E-mail |
---|
ORTIZ ZARRAGOITIA, MAREN | University of the Basque Country | Profesorado Agregado | Doctor | Bilingual | Cellular Biology | maren.ortiz@ehu.eus |
Competencies
Name | Weight |
---|
Que el estudiante sepa y entienda los conceptos teóricos de los ciclos biogeoquímicos, así como los aspectos prácticos de los mismos y sus aplicaciones. | 20.0
%
|
Que el estudiante domine los conceptos y práctica de la evaluación de riesgo ambiental debido a los contaminantes químicos, incluyendo evaluaciones de ciclo de vida, y sea capaz de aplicarlos para la gestión medioambiental conociendo el marco legislativo y regulatorio en vigor tanto a nivel europeo, como estatal y autonómico (REACH, directivas marco europeas, legislación ambiental, etc). | 10.0
%
|
Que el estudiante sepa y entienda los conceptos teóricos en torno a los Programas de seguimiento ambientales de los niveles y efectos de los contaminantes químicos ambientales, así como los aspectos prácticos y sus aplicaciones. | 20.0
%
|
Que el estudiante sepa y entienda los conceptos teóricos en torno a los mecanismos de toxicidad de contaminantes químicos ambientales, así como los aspectos prácticos y sus aplicaciones. | 30.0
%
|
Que el estudiante sepa y entienda los conceptos teóricos en torno a los Programas de seguimiento ambientales de los niveles y efectos de los contaminantes químicos ambientales, así como los aspectos prácticos y sus aplicaciones. | 20.0
%
|
Study types
Type | Face-to-face hours | Non face-to-face hours | Total hours |
---|
Lecture-based | 60 | 90 | 150 |
Training activities
Name | Hours | Percentage of classroom teaching |
---|
Lectures | 125.0 | 40
%
|
Practices and seminars | 25.0 | 40
%
|
Assessment systems
Name | Minimum weighting | Maximum weighting |
---|
Written examination (theory) | 0.0
%
| 100.0
%
|
Learning outcomes of the subject
At the end of the unit the student must be able to:
- Make reports
- Analyze environmental samples
- Express yourself with scientific criteria