Subject

XSL Content

Research Seminar in the Neurocognition of Language

General details of the subject

Mode
Face-to-face degree course
Language
English

Description and contextualization of the subject

Esta materia está pensada para que aquellos alumnos especialmente interesados en psicolingüística y neurolingüística puedan conocer diversos aspectos más especializados y de frontera intelectual en los ámbitos de la Ciencia Cognitiva y la Neurociencia que abordan el fenómeno del lenguaje humano desde diferentes perspectivas, tanto neurofisiológicas como funcionales, lo cual proveerá a los alumnos de una visión amplia y multidisciplinar del campo, y de las diversas cuestiones científicas y metodológicas que en él se debaten, y los capacitará para emprender proyectos de investigación innovadores y relevantes.

Teaching staff

NameInstitutionCategoryDoctorTeaching profileAreaE-mail
ARANTZETA PEREZ, MIRENUniversity of the Basque CountryInvestigador Ramón Y CajalDoctorNot bilingual** n o c o n s t a e l a r e a * ó " á r e a p r o v i s i o n a l"miren.arantzeta@ehu.eus

Competencies

NameWeight
Ser capaz de aplicar las últimas propuestas teóricas en el campo de la neurolingüística.34.0 %
Ser capaz de presentar de manera estructurada, tanto oralmente como por escrito, sus conclusiones en torno a un problema avanzado relacionado con los temas tratados en el curso.33.0 %
Ser capaz de construir hipótesis nuevas a partir de la comparación e interpretación crítica de hipótesis ya existentes.33.0 %

Study types

TypeFace-to-face hoursNon face-to-face hoursTotal hours
Lecture-based18018
Applied classroom-based groups505
Applied laboratory-based groups707
Applied computer-based groups04545

Training activities

NameHoursPercentage of classroom teaching
Case studies7.0100 %
Expositive classes18.0100 %
Presentations and Papers5.0100 %
Readings45.00 %

Assessment systems

NameMinimum weightingMaximum weighting
Attendance and participation30.0 % 60.0 %
Continuous evaluation40.0 % 70.0 %

Temary

Introducción y presentación de la neurocognición del lenguaje

Modelos de representación del lenguaje en el cerebro

Conclusiones y trabajos posibles en el campo de la neurocognición del lenguaje

Bibliography

Compulsory materials

Harley, T. A. (2014). The Psychology of Language: From data to theory (4rd. ed.) Hove: Psychology Press. (Earlier editions 1995, 2001, 2008).

Traxler, M.J. (2012). Introduction to Psycholinguistics: Understanding Language Science. Boston, MA: Wiley-Blackwell.

Basic bibliography

Pulvermuller, F. 2001. The Neuroscience of Language. Cambridge University Press, Cambridge.

Stemmer, B., and Whitaker, H. 2008. The Handbook of Neuroscience of Language. Academic Press, Amsterdam.

In-depth bibliography

Athanasopoulos et al., 2015. Two languages, two minds: flexible cognitive processing driven by langauge of operation. Psychological Science

Thierry & Wu. 2007. Brain potentials reveal unconscious translation during foreign-language comprehension. PNAS 104(30)

Wu & Thierry. 2012. How reading in a second language protects your heart. Journal of Neuroscience. 32(19)

Journals

Brain And Language

http://www.elsevier.com/wps/find/journaldescription.cws_home/622799/description#description



Journal of Neurolinguistics

http://www.sciencedirect.com/science/journal/09116044



Journal of Cognitive Science

http://cogsci.snu.ac.kr/jcs/

Links

Laboratorios de interés

Cognitive Evolution Laboratory (Harvard)

http://www.wjh.harvard.edu/~mnkylab/home.html

MIT Brain and Cognitive Sciences

http://web.mit.edu/bcs/

Max Plank Institute For Human Cognitive And Brain Sciences

http://www.cbs.mpg.de/index.html

XSL Content

Suggestions and requests