euskaraespañol

Homeless lehen planuan

360 pertsona baino gehiago parte hartu zuten Bizitegi GKE antolatutako jaialdian

  • Erreportajeak

Lehenengo argitaratze data: 2022/12/23

Irudia

“Euskadin arreta jaso duten etxerik gabeko pertsonen kopurua % 113 igo da azken hamar urteetan”. Xabier Madariaga kazetariaren hitz horiekin hasi zen Homeless Film Festival jaialdiaren 7. edizioa. Bizitegi Gobernuz Kanpoko Erakundeak 2016tik Bilbon antolatzen duen lehiaketaren edizio honetara, UPV/EHUk aurkeztu du unibertsitate kategorian, Gizarte eta Komunikazio Zientzien Fakultateaz gain, Bilboko Hezkuntza Fakultatea, ohiko jaialdia. 

“Ez dira bakarrik etxerik gabeko pertsonak, familiarik gabeko pertsonak ere badira”, zioen Miren Gabantxo irakasleak Homeless pertsonei buruz. Euskal Herriko Unibertsitateko Gizarte eta Komunikazio Zientzien Fakultateko irakasleak urteak daramatza Komunikazio Komertzial, Korporatibo eta Instituzionaleko lehen mailako ikasleak Homeless Film Festival jaialdian parte hartzera animatzen.  Bizitegi, gizartetik baztertuta dauden pertsonen alde lan egiten duen gobernuz kanpoko erakundeak, zinema eta antzerkiaren bidezko gizarteratzeari buruzko sentsibilizazio jardunaldiak antolatu ditu 2016tik Bilbon. Aurten, lehen aldiz, Gizarte eta Komunikazio Zientzien Fakultateko ikasleez gain, EHUko eta Deustuko Hezkuntzako ikasleak ere aurkeztu dira, guztira 360 ikasle baino gehiago. 

“Etxerik gabe dagoen pertsona bakoitzak istorio ezberdin bat du, beraiekin hitz egiten ez badugu inoiz kontatzen ez ditugun istorioak”. Miren Gabantxo irakasleak homeless-ei buruzko lan bat egiteko eskatu die ikasleei ikasturte hasieran. Horretarako, ehunka ikasle Otxarkoagara (Bilbo) joaten dira, Bizitegiren egoitza nagusira, etxerik gabeko pertsonekin aurrez aurre harremanetan jartzeko. Landa-lanaren ondoren, elkartean ikasitakoarekin eta hausnartutakoarekin film labur bat egin behar dute. Bideo horiek Besarkada sarietan parte hartzeko aurkezten dira, fakultate bakoitzeko saridun bakar batekin. 

Homeless Film Festivaleko Besarkada sariaren irabazleak Lur Zulueta, Elena Toca, Aitana Llaguno, Lucía Grijalvo, Sara Jalifa, eta Izaro Turrillok sortutako “Gizartearen marionetak  gara”, UPV/EHUko Bilboko Hezkuntza Fakultatean, eta Gizarte eta Komunikazio Zientzien Fakultatetik, Iratxe Ugartetxea, Aitor Ugidos, Sara Zabala de Asumendi eta Maddi Chuanju Zabalak egindako "Vueltas" laburmetraiekin izan dira. 

Lur Zuluetak dioenez, 'Gizartearen marionetak gara' film laburraren asmoa eguneroko egoera gisa erakustea zen, adibidez, festara joatea, garagardo bat edatea, lagunekin jolastea, itxuraz normaltzat har zitezkeenak, eta azkenean kaosa sor dezaketenak. “Puntu horretan, gauza normal horiek norbaitek etxetik botatzea eragin dezakete, alkoholikoa da, eta jokoarekiko mendekotasuna ere badu. Erabakiak pertsona batek hartzeaz gain, inguruan gertatzen diren gauzek ere eragina dutela ikustea nahi genuen. Etxegabetasun-egoeran dauden pertsonek jasaten duten erruaren zati bat kentzea zen helburua”, Lur Zuluetaren esanetan. 

“Gogorra izan zen Bizitegira joan ginenean bere erabiltzaileen istorioak entzutera, ez da erraza hori bizi izan duten eta kontatzen duten pertsonekin topo egitea”. Sara Jalifa Hezkuntza Fakultateko ikasleak dioenez, lan honek markatu egin du, eta gogoeta ariketa bat da, ahaztuko ez dutena. “Han izan ginenean jabetu ginen arazoaren garrantziaz ", esan du ikasleak. 

Gizarte eta Komunikazio Zientzien Fakultateko taldearen bideoa, Maddi Chuanju Zabalak definitzen duen bezala, “pertsona batzuen bizitzaren sakoneko poema da”. Bere errealizazio guztian, Iratxe Ugartetxea gehien markatu zuena hara joatea izan zen, “Bizitegira beraiekin egotea, ezagutzen ez genituen pertsona batzuk gurekin horrela irekitzea oso polita izan zen”. Iratxek dio aukera hori izateak asko lagundu diela pertsona gisa hazten, eta espero du ariketa hori beste maila batzuetan ere egin ahal izatea, mezua urrunago irits dadin. 

Miren Gabantxo irakaslearen esanetan, ariketa hau oso onuragarria da ikasleentzat eta denbora behar dute prozesatzeko:” egiten dutenetik burmuinetik igaro eta ulertzen duten arte luze doa”. Irakasleak esan du garrantzitsua dela “ ikaslearen indar eraldatzailea edo eraldaketarako gaitasuna ikustea”. “Esperientziak gizarte eta pertsona gisa gauza onak egiteko gai direla erakusten du, oso aberasgarria da”, ziurtatzen du. 

Gainera, irakaslearen iritziz, “komunikazioak eta zinemak emozioen bidez, iritzi publikoaren bidez, eraldatzeko duen ahalmenaz benetan jabetzen garen pertsonok”, kontzeptu horiek guztiak dakitenak eta barneratuta dauzkatenak ezin dira egon esku hartu gabe.