XSLaren edukia

Zirkuituen Elektronika

Ikastegia
Bilboko Ingeniaritza Eskola
Titulazioa
Telekomunikazio Teknologiaren Ingeniaritzako Gradua
Ikasturtea
2019/20
Maila
3
Kreditu kopurua
6
Hizkuntzak
Gaztelania
Euskara
Ingelesa

IrakaskuntzaToggle Navigation

Orduen banaketa irakaskuntza motaren arabera
Irakaskuntza motaIkasgelako eskola-orduakIkaslearen ikasgelaz kanpoko jardueren orduak
Magistrala4567.5
Laborategiko p.1522.5

Irakaskuntza-gidaToggle Navigation

HelburuakToggle Navigation

Etapa anitzeko anplifikadoreak lantzen dira: transistoreen zirkuitu baliokideetatik abiatuz eta oinarrizko azpisistema analogikoak analizatuz (pare diferentziala, karga aktiboak, potentziako etapak).

Orobat, maiztasun-erantzun eta banda-zabalera kontzeptuak lantzen dira, eta muturreko lan-maiztasunak karakterizatzen dira.

Berrelikatzea ikasten da, kontzeptuaren definiziotik abiatuz, eta dauden tipologia motak eta haien ebazpen prozedura azaltzen dira, eta, azkenik, egonkortasunaren kontzeptua eta hura lortzeko erabil daitezkeen konpentsatze teknikak ikusten dira.

Zirkuitu integratu analogikoak fabrikatzeko CMOS teknologiaren urrats nagusiak aurkezten dira, eta haien geometrian eragiten duten diseinurako arauak azaltzen dira.

Anplifikadore operazionala (OpAmp) zirkuitu elektroniko ez-ideal gisa ikasten da, eta haren mugak deskribatu ondoren, OpAmp egokia aukeratzeko irizpideak ematen dira. Osagai horien barne egitura ikasten da eta ikaslea trebatzen, gaitzen da anplifikadore horiek analizatzeko eta ezaugarri nagusiak lortzeko, baita OpAmpak alderatzeko eta antzeko konplexutasuna duten sistema elektronikoak diseinatzeko.

Irakasgaia osatzeko, jarduera praktikoa ezinbestekoa da. Atal honetan ikaslearen lanorduak guztira 40 inguru dira, horietako 15 UPV/EHUko laborategian, irakasleekin. Jarduera honetan ikaslek zirkuitu nahiko konplexu baten diseinua lantzen dute; zirkuituak 50-100 osagai izaten ditu, eta, ikasturtez ikasturte aldatzen da: lauhilekoaren hasieran zehazten da zer funtzio eta espezifikazio bete beharko dituen. Ikasleek lana bikoteka egiten dute nagusiki, baina zenbait ataletan bikote batzuen elkarlana erabil daiteke. Helburua da emandako diseinu bat osatzea, fisikoki burutzea (muntatzea), haren funtzionamendua egiaztatzea, diseinu-erroreak eta garatze-hutsegiteak zuzentzea eta, oro har, zirkuitua optimizatzea haren funtzionamenduak espezifikazioak bete edo hobetu arte. Ondoren, zirkuitua karakterizatzen da eta lana txosten labur batean islatzen da. Azkenean, ikasleek zirkuitua defendatu beharko dute (laborategian) eta ikasle bakoitzak bere gaitasunak erakutsi beharko ditu zirkuitua karakterizatzeko.

Zirkuitua ez da, nahitaez, mugatuko irakasgaiko kontu teorikoetara: zenbait zirkuitu integratu izan ditzake, digital zein analogiko.

Adibide-zirkuitua da audioko potentzia-anplifikadorea, soinu-mailaren argi- adierazgailuarekin eta irteerako potentzia handitzeko edo zarata-maila murrizteko zirkuitu laguntzaileekin.

Baina bestelakoak ere izan daitezke: komunikazio-sistemak (normalean behe-maiztasunetan, 1 MHz-tik behera) edo instrumentazio-elektronikoko azpisistemak; edo aurreko batzuen konbinatzea.

Irakasgai-zerrendaToggle Navigation

1. Eragingailu aktiboak: laburpena

1.1 Diodoak

1.2 Transistore bipolarrak

1.3 MOSFET transistoreak

2. CMOS zirkuitu analogikoak fabrikatzen

2.1 CMOS zirkuituen fabrikazio prozesuak

2.2 Diseinurako arauak

2.3 Osagai eta zirkuitu batzuen diseinu-adibideak

3. Oinarrizko etapa anplifikatzaileak

3.1 Transistore bakarreko oinarrizko zirkuituak

3.1.1 Igorle / Iturri komuneko egitura

3.1.2 Korronte-ispilua

3.1.3 Korronte-ispilua karga aktibo gisa

3.1.4 Kolektore / Drain komuneko egitura

3.2 Bi transistorez eraturiko oinarrizko egiturak

3.2.1 Transistoreak paraleloan

3.2.2 Darlingtonak / superjarratzaileak

3.2.3 Kaskodoa

3.2.4 Pare diferentziala

3.2.5 B eta AB motako irteerak

4. Anplifikadoreen oinarrizko analisia

4.1 Anplifikadore-segiden analisia

4.1.1 Sailkapena

4.1.2 Polarizazioaren (osagai jarraituaren) analisia

4.1.3 Irabazia

4.1.4 Tarte dinamikoa

4.2 Maiztasun-erantzuna

4.2.1 Bode-diagramak

4.2.2 Portaera behe-maiztasunetan

4.2.3 Portaera goi-maiztasunetan

5. Berrelikatzea

5.1 Berrelikatze negatiboaren kontzeptua

5.2 Topologiak

5.3 Analisia egiteko prozedura: analisi orokorretik prozedura erraztura

5.4 Sarrerako eta irteerako inpedantziak

5.5 Sistema berrelikatuen maiztasun-erantzuna

5.6 Egonkortasuna: Nyquisten eta Boderen irizpideak

5.7 Konpentsatze-prozedurak

6. Anplifikadore operazionalak

6.1 Anplifikadore operazional ideala

6.2 Anplifikadore operazional erreala: efektu ez-idealak

6.3 Anplifikadore operazionalen barruko egitura (CMOS)

6.3.1 Bi eta hiru etapako anplifikadore operazionalak

6.3.2 CMOS anplifikadore operazionalen egonkortasuna

6.3.3 AOak korronte-ispiluak erabiliz

6.3.4 AOak kaskodoak erabiliz

6.3.5 Guztiz diferentzialak diren AOak

6.4 Xahutze termikoa

6.4.1 A motako potentzia-etapak

6.4.2 AB motako potentzia-etapak

6.5 Egitura bereziak/aurreratuak dituzten CMOS teknologiako AOak

6.5.1 Rail-to-rail AOak

6.5.2 Elikatze-tentsioaren independentea den polarizazioa

6.6 Anplifikadore operazionalen egitura BJTak erabiliz

6.6.1 741 motako anplifikadore operazionala

6.6.2 Sarreran FETak erabiltzen dituen 741 motako AOa

6.6.3 Doitasun-AOak

MetodologiaToggle Navigation

Saio teorikoak nagusiki eskola magistralak izaten dira, aldez aurretik ezarritako gidoi bati jarraituz, eta zenbakizko ariketa praktikoak ebaztearekin nahasten dira.



Lehenengo saioetan, ikasturtean zehar egin beharko diren praktikak azaltzen dira, betekizunak eta ebaluatze prozesuan kontuan hartuko diren puntuak barne. Praktiketako ageriko betekizunak betetzea nahitaezko baldintza izango da, baina ez da nahikoa izango atal praktikoa gainditzeko: horretaz gain, ikasleak frogatu behar du, irakaslearen galderei egokiro erantzunez, baduela zirkuituak karakterizatzeko trebezia.



Praktikak egiteko material ahigarria ikasleek beraiek ipini beharko dute; bai eta material hori aukeratu ere. Gomendagarria da, era berean, ikasleek oinarrizko tresna txiki batzuk edukitzea muntaia errazago egiteko (soldadorea, artaziak, eta abar); oso lagungarria izan daiteke oinarrizko tresna elektronikoren bat edukitzea oinarrizko karakterizaziorako (multimetro sinple bat, adibidez). Laborategiko ordutegian zirkuituak karakterizatzeko oinarrizko tresneria izango dituzte: elikatze-iturriak, multimetroak, funtzio-sorgailuak, osziloskopioa… Egongo dira zirkuituak muntatzeko (soldatzeko) lan-mahaiak, baina ulertu behar da batez ere zirkuitua aldatzeko / konpontzeko / optimizatzeko erabiliko direla, zeren eta oinarrizko muntaia laborategirako) zedarritutako orduez kanpo egin beharko litzateke. Lana ebaluatzeko, laborategiko mahai bat erabiliko da eta aurrean edukiko dira bai zirkuitua bera, funtzionamendua erakusteko, bai aldez aurretik emandako txostenak.

Ebaluazio-sistemakToggle Navigation

Kalifikazioaren %75 atal teorikoari dagokio, nagusiki azken azterketa idatziaren bidez ebaluatzen dena; %25 laborategiari dagokio. Kurtsoan zehar, ikasgelatik kanpo, ariketa bat edo gehiago ebazteko eskatzen da, norberak hala nahi badu, eta atal teorikoari dagokion notaren %10 ere izan daiteke, hala aukeratzen bada.

Edonola ere, irakasgaia gainditzeko, bi atalak gainditu behar dira: idatzizko azterketa (ariketen ebazpena eta kontzeptu teorikoak hartuko dituena eta –ikasleak hala erabakitzen badu- borondatez egindako ariketa) eta laborategikoa (horrek, normalean, honako atal edo betebehar hauek izango ditu: zirkuitu bat diseinatzea, muntatzea eta karakterizatzeaz gain, txosten bat eta banakako ahozko azterketa bat).

Ikasle bat laborategiko azken atalera aurkeztu ez bada, atal hori ebaluatzeko azterketa batera aurkezteko aukera izango du. Proba hori azken azterketa teorikoarekin batera edo laborategian, saio berezi batean, egin ahal izango da. Ikasle batek ebaluazio mota hau egin nahi badu, gomendagarria da bere irakasleari aldez aurretik jakinaraztea, horrela kasuan kasuko aukera egokiena bilatzeko, eta ebaluazioari dagokion araudia betearazteko. Ebaluazio mota hori ezohikotzat eta salbuespenekotzat joko da, zeren eta horrela ezin baita ebaluatu ikaslearen bilakaera laborategiko saioetan zehar. Hori dela eta, ezohiko probaren sakontasuna ohiko laborategiko azken proba baino handiagoa izango da. Edonola ere, guztiz gomendagarria da laborategia ohiko metodologiaz egitea.

Nahitaez erabili beharreko materialaToggle Navigation

Irakasgaiari dagokion oinarrizko materiala (aurkezpenak). Moodle plataforman eskura daiteke.

BibliografiaToggle Navigation

Oinarrizko bibliografia

- P. R. Gray eta R. G. Meyer. 'Análisis y diseño de circuitos integrados analógicos', 3. argitaraldia. Prentice Hall-Hispanoamericana, 1995.

- A. S. Sedra eta K. C. Smith. 'Circuitos microelectrónicos'. 5. argitaraldia. McGraw-Hill, 2006

- J. Millman eta A. Grabel. 'Microelectrónica'. Editorial Hispano Europea.

- PSPICE eskuliburuak

- Datu-orriak eta aplikazio-oharrak

Gehiago sakontzeko bibliografia

- P.R. Gray, P.J. Hurst, S.H. Lewis y R.G. Meyer. 'Analysis and design of Analog Integrated Circuits', 4th edition. John Wiley & Sons, 2001.
-T. C. Carusone, D. A. Johns & K. W. Martin, 'ANALOG INTEGRATED CIRCUIT DESIGN'. 2nd edition, John Wiley & Sons, 2012
- Sergio Franco., Design with operational amplifiers and analog integrated circuits; 2nd edition. McGraw-Hill, 200

5., 6. eta salbuespenezko deialdien epaimahaiaToggle Navigation

  • ECHANIZ MARAÑON, JOSU
  • JIMENO CUESTA, JUAN CARLOS
  • RECART BARAÑANO, FEDERICO

TaldeakToggle Navigation

01 Teoriakoa (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
1-15

12:30-14:00

11:00-12:30

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • P1G 6A - BILBOKO INGENIERITZA G.E.T.
  • P1G 6A - BILBOKO INGENIERITZA G.E.T.

01 Laborategiko p.-1 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
2-2

10:00-12:00

3-3

10:00-12:00

4-4

10:00-12:00

6-6

10:00-12:00

7-7

10:00-12:00

10-10

10:00-12:00

11-11

10:00-11:00

12-12

10:00-12:00

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • S1B 34 L - BILBOKO INGENIERITZA G.E.T.
  • S1B 34 L - BILBOKO INGENIERITZA G.E.T.
  • S1B 34 L - BILBOKO INGENIERITZA G.E.T.
  • S1B 34 L - BILBOKO INGENIERITZA G.E.T.
  • S1B 34 L - BILBOKO INGENIERITZA G.E.T.
  • S1B 34 L - BILBOKO INGENIERITZA G.E.T.
  • S1B 34 L - BILBOKO INGENIERITZA G.E.T.
  • S1B 34 L - BILBOKO INGENIERITZA G.E.T.

01 Laborategiko p.-2 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
2-2

08:00-10:00

3-3

08:00-10:00

4-4

08:00-10:00

6-6

08:00-10:00

7-7

08:00-10:00

10-10

08:00-10:00

11-11

09:00-10:00

12-12

08:00-10:00

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • S1B 34 L - BILBOKO INGENIERITZA G.E.T.
  • S1B 34 L - BILBOKO INGENIERITZA G.E.T.
  • S1B 34 L - BILBOKO INGENIERITZA G.E.T.
  • S1B 34 L - BILBOKO INGENIERITZA G.E.T.
  • S1B 34 L - BILBOKO INGENIERITZA G.E.T.
  • S1B 34 L - BILBOKO INGENIERITZA G.E.T.

31 Teoriakoa (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
1-11

12:30-14:00

11:00-12:30

12-15

12:30-14:00

11:00-12:30

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • S1A 6A - BILBOKO INGENIERITZA G.E.T.
  • S1A 6A - BILBOKO INGENIERITZA G.E.T.
  • S1A 6A - BILBOKO INGENIERITZA G.E.T.
  • S1A 6A - BILBOKO INGENIERITZA G.E.T.

31 Laborategiko p.-1 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
2-2

09:00-11:00

4-4

09:00-11:00

6-7

09:00-11:00

9-9

09:00-11:00

12-13

09:00-11:00

15-15

10:00-11:00

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • S1B 34 L - BILBOKO INGENIERITZA G.E.T.
  • S1B 34 L - BILBOKO INGENIERITZA G.E.T.
  • S1B 34 L - BILBOKO INGENIERITZA G.E.T.
  • S1B 34 L - BILBOKO INGENIERITZA G.E.T.
  • S1B 34 L - BILBOKO INGENIERITZA G.E.T.
  • S1B 34 L - BILBOKO INGENIERITZA G.E.T.

61 Teoriakoa (Ingelesa - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
1-15

12:30-14:00

11:00-12:30

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • P2A 2A - BILBOKO INGENIERITZA G.E.T.
  • P2A 2A - BILBOKO INGENIERITZA G.E.T.

61 Laborategiko p.-1 (Ingelesa - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
2-2

15:00-17:00

4-4

15:00-17:00

6-6

15:00-17:00

8-8

15:00-17:00

10-10

15:00-17:00

12-12

15:00-17:00

14-14

15:00-17:00

15-15

15:00-16:00

Irakasleak