XSLaren edukia

Ekonomia

Ikastegia
Bilboko Ingeniaritza Eskola
Titulazioa
Telekomunikazio Teknologiaren Ingeniaritzako Gradua
Ikasturtea
2022/23
Maila
1
Kreditu kopurua
6
Hizkuntzak
Gaztelania
Euskara

IrakaskuntzaToggle Navigation

Orduen banaketa irakaskuntza motaren arabera
Irakaskuntza motaIkasgelako eskola-orduakIkaslearen ikasgelaz kanpoko jardueren orduak
Magistrala37.556.2
Gelako p.22.533.8

Irakaskuntza-gidaToggle Navigation

HelburuakToggle Navigation

Telekomunikazio Teknologiaren Ingeniaritzako Titulazioaren hurrengo zeharkako gaitasunak lantzen ditu:

*Iniziatibarekin, erabaki hartze eta kreatibitatearekin arazoak ebaztea. Baita Telekomunikazioko arazoei dagokien ezaupide eta abileziak komunikatzea. Horretaz gain, erantzukizun etiko eta profezionaletaz ohartuz;

*Talde multidisziplinarretan eta hizkuntza anitzetan lan egiteko gaitasuna landu. Bai idatziz zein hizkeraren bitartez ezaupideak, prozedurak eta ideiak komunikatzearen gaitasuna;



Gaitasun espezifikoei dagokionez, ekonomiak hurrengoa lantzen du:

“Ekonomiaren, giza baliabideen eta proiektuen planifikazio eta antolakuntzan hala nola, telekomunikazioen arloan legislazio, erregulazio eta normalizazioa kudeaketaren oinarrizko elementuak ezagutu eta aplikatu”.



Bestalde, irakasgaiak Moduluaren Oinarrizko Hezkuntzaren hurrengo zeharkako gaitasuna garatzearen erantzukizuna dauka ekonomia irakasgaiak “Enpresa, eta bere inguruko marko instituzionala eta juridikoaren ezagutza. Enpresen antolamendu eta kudeaketa”



Irakasgaiaren bitartez lortu nahi diren Ikasketaren Emaitzak (R) hurrengoak dira:



R1: Inbertsio espezifiko baten errentagarritasun analisia aurrera eramateko gaitasuna izatea

R2: Erakunde baten Urteko Kontuak (Galdu Irabaziak; Egoera Balantzea, Diruzaintza aurrekontua) ulertzea, eta baita kontu sinplifikatuak ebazteko gaitasuna izatea

R3: Inbertsio batek erakunde batengan dauzkan efektuak aurreikusteko gaitasuna izatea, ez soilik errentagarritasunari dagokionez, baita likidezia eta kaudimenari dakionez ere

R4: Ekonomian funtsezkoak diren erakundeak ezagutu, hala nola: ekonomia modelo eta enpresa mota desberdinak, eta ekoizpen eta sektore ekonomiko desberdinak

R5: Hurrengo tresna eta modelo ekonomikoak ezagutu: Produktu baten eskari a eta eskaintza kurbak eta bere desplazamenduak, enpresa desberdinen kostu eta eskaintza kurbak, ekonomia osoaren Eskari Agregatuaren kurba eta IS-LM modeloa

R6: ekonomiaren testuinguruan funtsezkoak kontsideratzen diren neurgailuak ezagutu eta ulertu: elastikotasun prezio eta errenta; eskala ekonomiak, produktibitatea, aurrekontu defizita eta kanpo defizita, Barne Produktu Gordina (BPG) eta erlazionatutako neurgailuak, hala nola, Nazio Produktu Gordina (NPG), etab.

R7: Herrialde desberdinak eta neurgailu makroekonomiko batzuetatik abiatuz, emandako datuen oinarrizko analisi ekonometrikoa aurrera eraman ahal izatea (adb. Korrelazioaren bitartez)

R8: Diruaren eta finantzaketaren papera ulertu eta gaur eguneko sistema finantzarioaren oinarrizko ezagutza lortu

R9: Moneta Politika eta Politika fiskalaren esanahia ulertzea eta politika hauen tresnarik eta eragin garrantzitsuenak ezagutzea

R10: Nazioarteko merkataritzaren gaineko oztopo nagusienak ezagutu eta beraien eraginak ulertu.

R11: Ordainketa Balantzaren esanahia eta bere oinarrizko funtzionamendua ezagutzea

R12: Ekonomiarekin erlazionaturiko hizkuntza teknikoa erabiliz eta formatu egokia aurkeztuz txostenak idazteko gaitasuna izatea eta berauen aurkezpena modu egokian egitea

Irakasgai-zerrendaToggle Navigation

1. GAIA: ENPRESA, MERKATUA ETA BESTE ERAKUNDE BATZUK

2. GAIA: HISTORIA ETA EKONOMIA KLASIKOAREN TEORIAK

3. GAIA: HISTORIA ETA EKONOMIA MODERNOAREN TEORIAK

4. GAIA: KONTABILITATEA ETA NEURGAILUAK

5. GAIA: GOBERNUA ETA POLITIKA EKONOMIKOAK

6. GAIA: KANPO MERKATARITZA

MetodologiaToggle Navigation

Ikasgaiaren helburua azaldutako gaitasunak lantzea da, bi sistemaren bidez:



A) Ikasleek egin beharreko 2 talde-lan eginez. Deskribatutako ikaskuntza-emaitza jakin batzuk deskribatzen diren zeharkako gaitasunak bereziki lantzen dira taldeko bi lan horietan. Lehenengoaren helburua inbertsio jakin baten errentagarritasunaren azterketa egitea da, eta hainbat kontzeptu lantzen dira, hala nola eskalako ekonomiak, finantza-errentagarritasuna, urteko kontuak eta likideziaren eta kaudimenaren analisia (R-1-3 eta R-12). Bigarren lana, datu-base batetik abiatzen da, eta bertan adierazle makro-ekonomikoei buruzko estatistika-informazioa jasotzen da (BPG, CO2 isuriak, energia-intentsitatea, eta abar). Ikasleek adierazle horiek aztertu beharko dituzte, oinarrizko metodologia estatistikoa erabiliz (ex.korrelazio-koefizientea) (R-6-7 eta R-12). Ikasleek aipatutako lan bakoitzari buruzko txosten bat aurkeztu beharko dute. Bi txosten horiek ikasle bakoitzaren nota osoaren % 30 osatzen dute.



B) Ikasgelako eskola magistralen eta praktikoen bidez. Ikasleak eskola magistralak jasotzen ditu eta gainerako konpetentziak garatzen diren gelako praktikak egiten ditu. Bertan, eduki teorikoak irakasteaz gain, zenbait ariketa praktiko planteatzen zaizkie deskribatutako Ikaskuntzaren Emaitzak lantzeko (ikasleek taldean egin beharreko 2 lanekin lotutakoak barne). Bigarren lauhilekoaren amaieran, ikasleek idatzizko azken proba bat egin beharko dute. Bertan, deskribatutako ikaskuntza-emaitzetako edozein ebaluatuko zaie (R-1-12). Proba hori azken notaren % 70 da.



Oharra: Osasun-baldintzek irakaskuntza-jarduera bat eta/edo ebaluazio presentzial bat egitea eragozten badute, modalitate ez-presentzial bat aktibatuko da, eta ikasleei horren berri emango zaie unean-unean

Ebaluazio-sistemakToggle Navigation

Aipaturiko Gaitasun eta Ezagutzaren Emaitza horiek ebaluatzeko, irakasgaiak bi ebaluaketa sistema desberdin proposatzen ditu:



EBALUAKETA SISTEMA JARRAIA.

Sistema honen baitan, hurrengo bi proba mota desberdintzen ditugu:

Ebaluazio prestakuntza aldian egindako probak. Sistema honek nota osoaren %30 a suposatuko du. Proba horietan hurrengoa ebaluatuko da: kurtsoan zehar ikasleek taldeka antolatuta, klasean ikusitako teoria eta ariketak erabiliz, hurrengo bi txostenak garatu behar izango dituzte:

-Lehenengo txostenaren abiapuntua hurrengoa da: SOLARIA enpresaren zuzendaritza taldea makina berri bat erosteari buruzko hausnarketa egiten ari da. Ikasleei hainbat datu eskainiz gero (erosi beharreko makinari buruzko datuak, enpresaren kostu finko eta aldakorrak eta gaur eguneko Egoera Balantzea),enpresan inbertsio berri horrek izango duen eragina (bai errentagarritasun mailan, bai Urteko Kontuetan, bai enpresaren likidezia eta kaudimenean ere) analizatu beharko dute.

-Bigarren txostenaren abiapuntua hurrengoa da: World Bank-eko datu basetik lorturiko hainbat neurgailuetatik abiatuz (BPG, gobernuaren zor publikoa, CO2 isurketak, energia intentsitatea, edota beste batzuk), herrialde desberdinei buruzko oinarrizko analisi (bai deskriptibo bai ekonometriko) bat aurrera eraman beharko dute.

Lan 2 horien emaitza irakasleari entregatu beharreko 2 txosten idatzi izango dira.

Horretaz gain, ikasleek aipaturiko txosten bat/edo berauen parte bat irakaslearen aurrean aurkeztu beharko dute.

2. Proba idatzia azterketa deialdi ofizialen datan garatuko dena. Proba honen bitartez ebaluatuko dena: Eskola magistral eta gela praktikaren bitartez lorturiko ezaupideak. Proba hau bi zatitan banatuko da, alde batetik alde teorikoa.

Irakasgaia gainditzeko, gutxienez 10 en gainean 5 puntu lortu beharko dira proba idatzian (bai alde teoriko bai praktikoan ere). Posible da 10 en gainean 4,5 puntu lortzea (alde teoriko zein alde praktikoaren nota minimoa 4,5 izan behar du) eta halere irakasgaia gainditzea hurrengo baldintza betetzen bada: Ebaluazio prestakuntza aldian egindako probetan (hau da, txostenetan) lortutako nota globala 8 (10 en gainean) baino altuagoa denean.



Kontutan izanda nota honek %50 aren gainetik ponderatzen duela, ikaslea proba horretara aurkeztuko ez balitz, EZ AURKEZTUA bezala agertuko da.

Edonola ere, ikasleek ebaluaketa sistema finala egiteko eskubidea izango dute, ebaluaketa sistema jarraian parte hartu izan ala ez. Horretarako ikasleek idatzi bat aurkeztu beharko diote ikasgaiaren irakasle arduradunari, ebaluaketa jarraiaren uko egitea adieraziz. Horretarako 9 asteko epea izango du lauhilekoaren hasieratik, zentroko egutegi akademikoa oinarri hartuta.





EBALUAKETA SISTEMA FINALA

2 partez osatuta egongo da deialdi honen froga, eta hurrengo arloak ebaluatuko dira:

Bi txosten entregatu beharko ditu ikasleak. Txosten hauek ebaluaketa sistema jarraiaren gai berdinak jorratuko dituzte, baina kasu honetan, ikasleak indibidualki jorratu beharko ditu. Txosten hauen aurkezpena (edo txosten baten parte baten aurkezpena) ere egin beharko duelarik. Nota osoaren %30 a suposatuko dute.

Horretaz gain, proba idatzia ere egin beharko da, azterketa ofizialen datan garatuko dena, nota osoaren %70 a suposatuko duena. Proba honen bitartez ebaluatuko dena: Eskola magistral eta gela praktikaren bitartez lorturiko ezaupideetaz ebaluatuko zaie. Proba hau bi zatitan banatuko da, alde batetik alde teorikoa, bestetik alde praktikoa. Irakasgaia gainditzeko, gutxienez 10 en gainean 5 puntu lortu beharko ditu ikasleak.



"egela" plataformaren bitartez, ikasleari irakasgai osoa burutzeko, eta ebaluaketan parte hartzeko behar duen material teorikoa zein ariketak eskainiko zaizkio.



Ikasleak azterketara eraman dezakeen materiala: boligrafoa, arkatza eta kalkulagailua



Oharra: “Osasun egoerak aurrez aurreko irakaskuntza edota ebaluazioa eragotziz gero, onlineko jarduerara joko da eta ikasleei aldaketa horren berri emango zaie.”





Nahitaez erabili beharreko materialaToggle Navigation

"egela" plataformaren bitartez, ikasleari irakasgaia burutzeko behar duen material teorikoa eta ariketak eskaintzen zaizkio. Ikasleak publikaziotan eskuragarri du irakasgaiarekin loturiko librurua (ikusi bibliografian: Ruiz de Arbulo et al., 2013)

BibliografiaToggle Navigation

Oinarrizko bibliografia

Blanchard, O. (2006). Macroeconomía (4ª edición). Pearson, Prentice Hall.



Centeno, R. (1989). Economía para ingenieros. Ediciones Pirámide.



Fernández, E; Junquera, B; Brío del, J.A. (2008). Iniciación a los negocios para ingenieros. Learning Paraninfo.



Duñaiturria, S. (coord) (1992). Gestión de la empresa y comercio exterior. Cámaras vascas.



Daly, E; Farley, J. (2003). Ecological economics: principles and aplications. Island Press.



Galbraith, J.K. (1998). Historia de la Economía. Ariel Sociedad Económica.



Mochón, F. (2001). Principios de Economía. McGraw Hill.



Pindyck, R.S.; Rubinfeld, D.L. (2009). Microeconomía (7ª edición). Pearson, Prentice Hall.



Ruiz de Arbulo, P., Zarrabeitia, E., Martinez de Alegría, I., Pikatza, N., 2013, Ekonomiari sarrera (Introduction to Economics), Escuela Técnica Superior de Ingeniería, BI-1789-2013, ISBN:978-84-15914-02-0.



Samuelson, P; Nordhouse, W. (2002). Economía. MacGraw-Hill.



Tamames, R. (1985). Estructura económica internacional. Alianza Universidad.



Tamames, R. (1993). Introducción a la economía española. Madrid Alianza.



Tamames, R. (1996). La economía española: de la transición a la unión monetaria. Temas de hoy.



Wonnacott, P.; Wonnacott, R. (1979). Economía. McGraw-Hill.

Gehiago sakontzeko bibliografia

Friedman, M.; Friedman, R. (1980). Libertad de elegir. Grijalbo.

Keynes, J. (1971). The collected writings of John Maynard Keynes. Cambridge University Press.

Marx, K. (2000). El capital: crítica de la economía política. E.D.A.F.

Ricardo, D. (1973). Principios de economía política y de tributación. Seminarios y ediciones.

Smith, A. (2003). The wealth of nations. Bantam Books.

5., 6. eta salbuespenezko deialdien epaimahaiaToggle Navigation

  • GONZALEZ LASQUIBAR, XABIER
  • MARTINEZ DE ALEGRIA MANCISIDOR, ITZIAR
  • PIKATZA GORROTXATEGI, NAIARA

TaldeakToggle Navigation

01 Teoriakoa (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
20-30

11:00-12:30

13:00-14:00

32-35

11:00-12:30

13:00-14:00

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • P3C 6A - BILBOKO INGENIERITZA G.E.T.
  • P3C 6A - BILBOKO INGENIERITZA G.E.T.
  • P3C 6A - BILBOKO INGENIERITZA G.E.T.
  • P3C 6A - BILBOKO INGENIERITZA G.E.T.

01 Gelako p.-1 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
20-30

11:30-13:00

32-35

11:30-13:00

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • P3C 6A - BILBOKO INGENIERITZA G.E.T.
  • P3C 6A - BILBOKO INGENIERITZA G.E.T.

02 Teoriakoa (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
20-30

08:00-09:30

09:00-10:00

32-35

08:00-09:30

09:00-10:00

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • P0A 6A - BILBOKO INGENIERITZA G.E.T.
  • P0A 6A - BILBOKO INGENIERITZA G.E.T.
  • P0A 6A - BILBOKO INGENIERITZA G.E.T.
  • P0A 6A - BILBOKO INGENIERITZA G.E.T.

02 Gelako p.-1 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
20-30

09:00-10:30

32-35

09:00-10:30

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • P0A 6A - BILBOKO INGENIERITZA G.E.T.
  • P0A 6A - BILBOKO INGENIERITZA G.E.T.

31 Teoriakoa (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
20-30

11:00-12:30

13:00-14:00

32-35

11:00-12:30

13:00-14:00

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • P3C 5A - BILBOKO INGENIERITZA G.E.T.
  • P3C 5A - BILBOKO INGENIERITZA G.E.T.
  • P3C 5A - BILBOKO INGENIERITZA G.E.T.
  • P3C 5A - BILBOKO INGENIERITZA G.E.T.

31 Gelako p.-1 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
20-30

11:30-13:00

32-35

11:30-13:00

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • P3C 5A - BILBOKO INGENIERITZA G.E.T.
  • P3C 5A - BILBOKO INGENIERITZA G.E.T.