XSLaren edukia

Fisiologia eta Nutrizioa

Ikastegia
Medikuntza eta Erizaintza Fakultatea
Titulazioa
Odontologiako Gradua
Ikasturtea
2020/21
Maila
1
Kreditu kopurua
9
Hizkuntzak
Gaztelania
Euskara

IrakaskuntzaToggle Navigation

Orduen banaketa irakaskuntza motaren arabera
Irakaskuntza motaIkasgelako eskola-orduakIkaslearen ikasgelaz kanpoko jardueren orduak
Magistrala4478
Mintegia926
Gelako p.147
Laborategiko p.2114
Ordenagailuko p.84

Irakaskuntza-gidaToggle Navigation

HelburuakToggle Navigation

Gaitasunak:

1. Giza gorputzaren egitura eta funtzioa ezagutzea eta interpretatzea, maila molekularra, zelularra, tisularra, eta organo eta sistema mailetan, bizitzaren aro desberdinetan.

2. Odontologia oinarritzen den zientzia biomedikoak ezagutzea, aho-hortzetako laguntza egokia bermatzeko.

3. Aparatu estomatognatikoaren egitura eta funtzioa ezagutzea, dagozkien enbriologia, anatomia, histologia eta fisiologiako eduki zehatzak barneratzen.

4. Osasun arloan informazio zientifikoa lortzeko, interpretatzeko, laburtzeko, hedatzeko eta aplikatzeko, informazio iturriak eta komunikaziorako teknologiak era kritikoan erabili.



Ikasteko Emaitzak (IE)

IE 1.- Osasun egoeran, giza gorputzaren organo, aparatu, eta sistema desberdinen funtzionamenduari buruzko kontzeptuak, prozedurak, oinarriak eta teoriak azaltzea, bereziki digestio aparatua, bihotz-zirkulazioa, arnas aparatua, lokomoziorako eta nerbio-sistema azpimarratuz.

Irakasgaiaren ikaskuntzako emaitzak (IE)

IE 2.- Kanpoko (ingurumena) eta barneko (gaixotasunak) aldaketara egokitzeko, homeostasia lortzeko asmoz, mekanismo erregulatzaileen bidez giza gorputzaren ekintza fisiologikoetan, izaten diren aldaketak aurreikusi eta argudiatu. Homeostasia deritzon prozesu fisiologikoa, giza gorputzak funtzionamendu ohikoa eta egonkorra izateko egiten duen lan koordinatua da.

IE 3.- Odontologian erabiltzen diren oinarrizko proba funtzionalak landu eta ulertu, erabileraren prozedura eta interpretazioaren oinarrietan enfasi berezia jarriz.

IE 4.- Funtsezko egoera fisiopatologikoetan inplikatzen diren mekanismo fisiologikoak, era kritikoan, ulertzen eta baloratzen ikasi, kasu kliniko sinpleak aztertzearen bidez, azaldutako parametroak identifikatuz, beste sistemetan egon daitezkeen ondorioak aurreikusiz, konpentsazio mekanismoak ulertzen eta zuzentzeko zein prebenitzeko neurriak ezagutuz.

Irakasgai-zerrendaToggle Navigation

Fisiologia eta Nutrizioa irakasgaia bloke tematikoetan antolatzen da, hurrengoak izanik:

- Bloke tematiko 1: Nerbio eta muskuluaren fisiologia orokorra. Gaiak: LM1-7. Saio praktikoak: M1-2, PL1-2, GP1-2, OP1-2. Giza Fisiologiarako sarrera. Orokortasunak. Mintz- eta ekintza-potentzialaren oinarri fisiko-kimikoak. Nerbio seinaleen integrazioa eta modulazioa. Muskuluaren uzkurketa.

- Bloke tematiko 2: Nerbio-sistemaren fisiologia. Gaiak: LM 8-12. Gorputzeko funtzionamenduaren erregulazioa, koordinazioa eta homeostasia. Nerbio-sistemaren antolaketa funtzionala eta estrukturala. Nerbio-sistema autonomoa, somatikoa eta zentralaren fisiologia.

- Bloke tematiko 3: Sistema Endokrinoaren fisiologia. Gaiak: LM 13-16. Saio praktikoak: PL7, GP6. Hemen gorputzaren funtzionamenduaren erregulazio eta koordinaziorako bigarren sistema aztertzen dugu. Hormonen ezaugarriak eta ekintza-mekanismoak berrikusiko ditugu. Ondoren hipotalamo-hipofisi ardatza eta guruin endokrino nagusiak, hau da, tiroidea, paratiroidea, giltzurrun gaineko guruinak, are endokrinoa eta gonadak ikasiko ditugu.

- Bloke tematiko 4: Odola eta organo hematopoietikoak. Gaia: LM 17. Saio praktikoak: GP3. Gorputzeko barrunbe likidoak eta disoluzio biologikoak. Plasma eta odoleko zelulak. Gasen garraioa, hemostasia eta sistema immunitarioa.

- Bloke tematiko 5: Aparatu kardiobaskularraren fisiologia. Gaiak: LM 18-20. Saio praktikoak: PL4, GP4. Bihotzaren ekintza-potentzialak. Bihotz-zikloa eta gastua. Sistema zirkulatorioa; erregulazio autonomoa eta intrintsekoa eta tentsio arteriala.

- Bloke tematiko 6: Giltzurrun-sistemaren fisiologia. Gaiak: LM 21 eta 22. Saio praktikoak: PL6.

Iraitz-aparatua. Gorputzeko homeostasian duen papera. Gernua eta oreka azido-basea.

- Bloke tematiko 7: Arnas aparatuaren fisiologia. Gaiak: LM 23-31. Saio praktikoak: M3, PL5.

Birika-aireztapena, birika-bolumen eta ahalmenak, erregulazio autonomoa eta berezkoa. Gasen barreiadura. Gasen garraioa.

- Bloke tematiko 8: Digestio-aparatuaren fisiologia. Gaiak: LM 32-34. Saio praktikoak:M5.

Digestio aparatua eta giza nutrizioaren arteko erlazioa . Elikagaien digestioa, erregulazioa Ahoa. Urdaila, heste mehea eta lodia, guruinak, are exokrinoa, gibela, behazuna eta behazun ziztua,

- Bloke tematiko 9: Nutrizioa. Gaiak: LM 35-44. Saio praktikoak: M4-6,PL9-10,GP7,OP3-4.

Elikadura, nutrizioa eta dieta osasuntsuaren ezaugarriak. Behar energetiko, nutrizio beharrak, gomendio dietetikoak. Aparatu estomatognatikoa, nutrizioa eta jateko portaerako arazoak.



- Mintegiak: M1- Zelulen arteko komunikazioa (1 h); M2- Muskulu-uzkurketaren dinamika eta kimika (1 h); M3- Arnasketaren erregulazioa. Gasen garraioa (2 h); M4- Inkesta dietetikoen oinarrizko metodologia (2 h); M5- Ahoa eta nutrizioa (1 h); M6- Tutoretzapeko lanen aurkezpena (2h)

- Laborategiko praktikak: PL1- Mintz-potentzialaren neurketa (2 h); PL2- Gertaera osmotikoaren behaketa (2 h); PL3- Ebaluazio proba (I) (2 h); PL4- Presio arteriala (2 h); PL5- Espirometria (2 h); PL6- Giltzurrun-argitzea (2 h); PL 7- Endokrinoa: Kasu klinikoen aurkezpena (2 h); PL 8- Ebaluazio proba (IIB) (2 h); PL 9- Antropometria: gorputz neurriak hartzeko teknikak (2 h); PL 10- Nutrizio-egoera aztertzeko oinarrizko protokoloa (2 h):; PL11- Ebaluazio proba (III)

-Ikasgelako praktikak: GP1- Ekintza-potentzialaren oinarri fisikokimikoak. Nernst eta Goldman-Hodgkin-Katz ekuazioak (2 h); GP2- Gorputzeko barrunbe likidoak eta homeostasia (2 h); GP3- Odola: elementu egituratzaileak (2 h); GP4- Bihotzaren presio-bolumen kurba (2 h); GP5- Ebaluazio proba (IIA) (2 h); GP6- Endokrinoa: kasu klinikoak (2 h); GP7- Giza-elikadura. Dieta osasuntsuaren kontzeptua landu.

- Ordenagailuko praktikak: OP1- Neuronen fisiologiaren simulagailuak: NeuroSim I (2 h); OP2- Neuronen fisiologiaren simulagailuak: NeuroSim II (2 h); OP3- Dietaren nutrizio-osaketaren oinarrizko azterketa (2 h); OP4- Dietaren optimizazioaren oinarrizko prozedura (2 h).

MetodologiaToggle Navigation

Irakasgai honetan irakaskuntza-ikaskuntzarako metodologia aktibo eta kooperatibo desberdinak erabiltzen dira. Osasun egoera aldatzen ez bada, metodologia egoera presentzialean bideratuko da:



- Lezio magistraletan, batez ere irakasgaiaren kontzeptu teorikoak aurkezten dira, ikasgaiaren ikuspegi orokorra emanez. Aspektu konplexuetan bereziki erreparatuz, ikasgelan sortu daitezkeen zalantzak planteatzeko aukera eskaintzen zaie ikasleei.

- Mintegietan eta gela praktiketan kontzeptu teorikoen aplikazio praktikoa burutzen da: Lortutako eduki teorikoen sakontze prozesua bermatzen da; gaitzen sintomatologia eta laborategiko proba funtzionalen balioa eta emaitzak aztertzen dira; egoera fisiopatologiko desberdinetan inplikatuta ohi diren mekanismo fisiologiko era kritikoan aztertzea erakusten zaie. Irakaskuntza aktiboa eta partehartzea sustatzen da, kasu kliniko edota problemen ebazpenaren bidez. Indibidualki zein grupalki bideratuko dira, saioaren bukaeran lortutako emaitzak elkarrekin konpartituz eta hala badagokio irakasleari eginiko lanaren ebidentzia edo txostena entregatuz.

- Laborategi praktiketan giza gorputzaren funtzionamendua erabiltzen diren oinarrizko proba funtzionalak aztertzen dira eta ikasleek praktikan jartzen dute, azpitaldetan. Azpimarratuko da teknika, prozedura eta interpretazioaren oinarri fisiologikoa eta aplikazio klinikoa.



Osasun egoera aldatuz gero eta irakasgaia metodologia egoera ez-presentzial batera aldatu behar izatekotan, honakoak dira proposatzen diren online metodologiak:



- Lezio magistralak burutzeko aukera ezberdinak erabiliko dira. Alde batetik, eGelara aurkezpenak eta apunteak edota aurkezpenak audioarekin igo egingo dira, eta honez gain, bideokonferentzia bidez tutoretzak egingo dira sortutako zalantzak argitzeko. Bestalde, azalpenak eta zalantzak zuzenean bideokonferentzia bidez egingo dira, klase sinkronikoa. Teoriaz gain, gai bakoitzeko zeregin bat jarriko zaie ikasleei (glosario bat egitea, autoebaluaziorako galdetegi bat, galdera zehatz baten inguruko informazioa bilatzea eta gestionatzea, artikulu edo berriren bat irakurtzea…), gaia landu duten jakiteko.

- Mintegietan eta gela praktiketan, berriz, beste bi aukera proposatzen dira:. Alde batetik, bideokonferentzia bidez, irakaslearen azalpenaren ostean, ikasleek BBc Collaborate bidez aukera izango dute saioak taldeka egiteko irakaslearen ikuskapenarekin. Honez gain, gela irauliaren metodologia ere erabiliko da, zeinetan ikasleek lezio magistraletan aztertutako teoria oinarritzat hartuz, irakasleak proposatutako ariketak eta problemak beraien kabuz indibidualki zein taldeka landuko dituzte. Ostean, bideokonferentzia bidez, ariketak eta problemak eztabaidatu eta zuzenduko dira.



Azkenik, laborategi praktikak honako baliabide eta metodologiaren bidez burutuak izango dira: bideo-tutorialak, simulazioko aplikazioak edota testuen irakurketa bidez osatuko dira ariketa desberdinen bideraketarekin, galdetegi desberdinei erantzuten (gamifikazioa noizbehinka txertatuz) proba klinikoen interpretazioak gauzatuz, kasu klinikoak bideratuz eztabaidarako foroan parte hartuz eta testuen ekoizpena zein aurkezpena sustatuz.

Ebaluazio-sistemakToggle Navigation

Ebaluazio sistema etengabeko edo jarraitua da eta hainbat proba hezitzailez (dagokion feedback-arekin) zein egiaztatzailez osatua izango da, gehienak presentzialki gauzatuko direlarik. Osasun baldintzek ebaluazio presentziala egitea eragozten badute, ebaluazio ez-presentzial bat aktibatuko da, eta jakin bezain laster ikasleei horren berri emango zaie.



Kurtsoan zehar, ikasleek idatzizko probak egingo dituzte, galdera mota desberdinekin: galdera laburrak eta test galderak, problemak ebaztekoak eta kasu kliniko laburrak bideratzekoak. Ikasitako kontzeptu teorikoen zein praktikoen menperatze maila islatuko dituzte, programatutako ikasketa emaitzen arabera (IE). Proba hauek osatuko dira hurrengo jarduera multzoarekin: -idatzizko lanak, txostenak eta test probak (praktiketan). Saio praktiko desberdinetan emandako kontzeptu eta prozedurak ulertze maila, aplikatzeko abilezia eta erlazionatzeko gaitasuna baloratzeko.

Ebaluazio hezigarria sustatuko da. Horretarako ikasleei orientabideak eskainiko zaizkie, eginiko probak eta txostenak hobetzeko.



Kalifikazio finala: gainditutako idatzizko proben gehiketa (gehienez lortzen da nota osoaren %75) eta proba osagarrietan lortutako puntuazioa (gehienez nota osoaren %25) Idatzizko proba bakoitza gainditzeko, proba horri emandako puntuazioaren gutxienez %50a lortu behar da.

Azken ebaluazioa. Arrazoi justifikatua izanda (arautegia ikusi) etengabeko ebaluazioaren sisteman parte hartu ezin duten ikasleek amaierako proba bakarra egin ahal izango dute, irakasgaiari edo gaiari dagozkion gaitasunak eta ezagutzak egiaztatzeko, eta proba hori irakasgaiari edo gaiari dagokion notaren % 100 biltzeko moduan eratuko da.



Deialdiari uko egitea



Graduko Titulazio Ofizialetako ikasleen Ebaluaziorako arautegiaren 12 artikuluaren arabera:

1.- Deialdiari uko egiten dioten ikasleek «aurkezteke» kalifikazioa jasoko dute.

2.- Etengabeko ebaluazioaren kasuan, azken probaren pisua bada irakasgaiko kalifikazioaren %40 baino handiagoa, nahikoa izango da proba horretara ez aurkeztea azken kalifikazioa "aurkezteke" izan dadin. Aldiz, azken probaren pisua bada irakasgaiko kalifikazioaren % 40 edo hori baino txikiagoa, deialdiari uko egin nahi dioten ikasleek kasuan kasuko irakasgaiaren irakaskuntza aldia bukatu baino, gutxienez, hilabete lehenago egin beharko dute eskaria. Eskari hori idatziz aurkeztu beharko zaio irakasgaiaren ardura duen irakasleari, horretarako agiria aurkeztuz (eranskina). Uko ez egitekotan, probara ez aurkezteak «suspentso» kalifikazioa jasoko du. 3.- Azken ebaluazioaren kasuan, azterketa egun ofizialean egin beharreko probara ez aurkezte hutsak ekarriko du automatikoki kasuan kasuko deialdiari uko egitea.



Etika akademikoa



UPV/EHUko ebaluazio probetan tresna edo gailu telefoniko, elektroniko, informatiko edo bestelakoak erabiltzea beharrezkoa izatekotan, ikasleek kontutan izan beharko dute Unibertsitatean sartzerakoan sinatu duten etikako konpromisua eta horri lotutako protokoloa.

Gogoratu nahi dizuegu bizitza akademikoan etikaz eta zintzotasunez jokatu behar dela, eta, UPV/EHUko ebaluazio probetan eta lan akademikoetan iruzur, kopia edo plagioak guztiz debekatuta daudela. Lan akademiko bat zuzentzean irakasleari agerikoa iruditzen bazaio notan eragin nabarmena izango lukeen iruzurren bat egin dela, suspentsoa jarri ahal izango dio, behar bezala arrazoituta ((https://www.ehu.eus/documents/2100129/0/6.-+a%29++Protocolo+plagio+-+EUSK.pdf/9305b6c7-919a-97d4-aa66-8564fb728502).

Nahitaez erabili beharreko materialaToggle Navigation

Ikasleek gela birtualean (eGelan) klasean aurkeztutako ikasmateriala eskura izango dute (klaseko aurkezpenak, artikuluak, lan-fitxak eta abar)
Derrigorrezkoa izango da laborategi praktiketara berezko batarekin joatea. Eta ezinbestekoa izango da ere bai, edozein praktiketara, beharrezko ikasmateriala eskuratzeko eta lantzeko dagozkien baliabideak eramatea: liburuak, testuak, apunteak, kopiak, tableta, ordenagailua eta abar).

BibliografiaToggle Navigation

Oinarrizko bibliografia

Testu liburuak bezala hurrengoak erabiliko dira:

- Fisiologia (4ª Ed) Linda Costanzo. Ed.Elsevier.2011

- Fisiología Humana Integrada, Dee Unglaub Silverthorn. 4. Ed. Panamericana, 2008.

- Fisiología Humana, Stuart Ira Fox. 10. Ed McGraw-Hill Interamericana, 2008.

- Giza nutrizioaren eta dietetikaren oinarriak.Edurne Simon-Bittor Rodriguez. Ed ELHUYAR. 2006

- Giza-Fisiologia, M. Asier Garro. Elhuyar, 2000

Gehiago sakontzeko bibliografia

- Biokimikaren oinarriak. Albert M. Leningher, David L. Nexon, Michel M. Cox. Ed Euskal Herriko Unibertsitatea, 2008.
- Bromatologia. Edurne Simon-Bittor Rodriguez. Ed ELHUYAR. 2006
- Fisiología Humana. William F. Ganong. 19. Ed. Manual moderno, 2005.
- Fisiología Humana. Jesús Tresguerres. 3. Ed. McGraw-Hill Interamericana, 2005.
- Fisiología Humana. Gilian Pocock, Christopher D. Richards. 2. Ed. Masson, 2005.
- Nutrición y Alimentación Humana. Tomo I y II. José Mataix. Ed. Ergón. Madrid.2002
-Tratado de Fisiología Médica. Arthur C. Guyton. 12. Ed. McGraw-Hill/Interamericana, 2011

Aldizkariak

http://www.osagaiz.eus/
https://www.elhuyar.eus/es
http://www.ehu.eus/ojs/index.php/ekaia
https://zientzia.info/

5., 6. eta salbuespenezko deialdien epaimahaiaToggle Navigation

  • AURREKOETXEA GALINDO, IGOR
  • HERNANDEZ FRIAS, LUISA
  • SABINO SABINO, EUCLIDES NICOLAS
  • AURREKOETXEA GALINDO, IGOR
  • DIAZ EREÑO, ELENA
  • HERNANDEZ FRIAS, LUISA

TaldeakToggle Navigation

01 Teoriakoa (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
2-2

11:00-12:00

Irakasleak

01 Mintegia-1 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
7-7

13:00-15:00

Irakasleak

01 Gelako p.-1 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
2-2

13:00-15:00

Irakasleak

01 Laborategiko p.-1 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
3-3

09:00-11:00

5-5

09:00-11:00

6-6

09:30-10:00

10:30-11:00

7-7

09:00-11:00

9-9

09:00-10:00

Irakasleak

01 Ordenagailuko p.-1 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
8-8

13:00-15:00

Irakasleak

31 Teoriakoa (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
1-1

13:00-14:00

12:00-13:00

12:00-13:00

2-2

12:00-13:00

12:00-13:00

3-3

12:00-13:00

4-4

12:00-13:00

Irakasleak

31 Mintegia-1 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
3-3

13:00-15:00

Irakasleak

31 Gelako p.-1 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
2-2

13:00-15:00

Irakasleak

31 Laborategiko p.-1 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
2-2

09:00-11:00

Irakasleak

31 Ordenagailuko p.-1 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
4-4

13:00-15:00

Irakasleak