XSLaren edukia

Patologia orokorra fisioterapian

Ikastegia
Medikuntza eta Erizaintza Fakultatea
Titulazioa
Fisioterapiako Gradua
Ikasturtea
2020/21
Maila
2
Kreditu kopurua
6
Hizkuntzak
Gaztelania
Euskara

IrakaskuntzaToggle Navigation

Orduen banaketa irakaskuntza motaren arabera
Irakaskuntza motaIkasgelako eskola-orduakIkaslearen ikasgelaz kanpoko jardueren orduak
Magistrala2740.5
Mintegia57.5
Gelako p.1827
Laborategiko p.69
Ordenagailuko p.46

Irakaskuntza-gidaToggle Navigation

HelburuakToggle Navigation

IRAKASGAIAREN KONPETENTZIA ESPEZIFIKOAK::

PGF1- Gaixotasunen eta afekzioen patologia orokorra eta patogenia ezagutzea, eta baita, patologia klinikoa eta propedeutika ere.

PGF2- Osasuna sustatzea eta gaixotasuna prebenitzen ezagutzea.

PGF3- Ikerketa zientifikoa eta ebidentzian oinarritutako praktika ezagutzea

PGF4- Ezagupenak, trebetasunak eta jarrerak eguneratua izaten jakitea.

PGF5- Ikaskuntza eta hobekuntza jarrerak mantentzea

PGF6- Konpetentzia profesionalaren mugak ezagutzea.

PGF7- Arduraz lan egitea.

ZEHARKAKO KONPETENTZIAK:

MODULUAREN KONPETENTZIAK:

FB02- Pertsonen, familien eta komunitatearen osasun eta gaixo egoeretan eragina duten faktore psikologikoak eta sozialak identifikatzea. Komunikazioaren teoria eta pertsonen arteko erlazioak ezagutzea eta garatzea. Osasunaren hezkuntzan eta bizitza osoko ikaste prozesuan aplikatu behar diren teoriak ulertzea. Fisioterapeuta-gaixoaren arteko erlazioaren aspektu psikologikoak ulertzea. Taldekako lanean eta lidergo egoeretan parte hartzen duten faktoreak identifikatzea.

FB05- Gaixotasunen fisiopatologia ulertzea; prozesuan zehar agertzen diren adierazpenak identifikatuz; eta, tratamendu mediko-kirurgikoak baita ere, batez ere fisioterapia eta ortopedia arloetan. Fisioterapiaren interbentzioak sortarazten dituen aldaketak identifikatzea. Errekuperazio fasean, erabiltzailearen eta bere familiaren parte hartzea sustatzea.





TITULAZIOAREN KONPETENTZIAK:

G001- Morfologia, fisiologia, patologia eta pertsonen portaera ezagutzea eta ulertzea; pertsona osasuntsuetan eta gaixoetan, inguru naturalean zein sozialean.

G002- Fisioterapia oinarritzen den, artikulatzen den eta garatzen den zientziak, modeloak, teknikak eta instrumentuak ezagutzea eta ulertzea.

G004- Esperientzia kliniko egokia eskuratu, trebetasun intelektualak, trebetasun teknikoak eta eskuzkoak garatu ahal izateko; balio etikoak eta profesionalak barneratzen dituena, eta jasotako jakintzaren integrazioaren garapena errazten duena. Horrela, ikasleak ikasketak burutzean, kasu kliniko konkretuetan erabiltzea posible izango du, ospitalean zein ospitaletik kanpo, lehen mailako eta komunitateko arretan.

G005- Gaixoaren egoera funtzionala ebaluatzea, aspektu fisikoak, psikologikoak eta sozialak kontutan hartuta.

G012- Osasunaren promozioan, prebentzioan, babestean eta errekuperazioan parte hartzea.

G013- Uni edo multidisziplinarrak diren talde profesionaletan lan egiten ikastea; eta, erakunde asistentzialetan dauden beste pertsonekin ere bai.

G019- Osasun sistemako erabiltzaileekin eta beste profesionalekin modu argi eta eraginkorrean komunikatzea, ahoz zein idatziz.

Irakasgai-zerrendaToggle Navigation



EDUKI TEORIKOAK

I Blokea: Patologia orokorraren kontzeptu orokorrak.

Patologia orokorra. Osasuna eta gaixotasuna kontzeptuak. Gaixotasunak sortzen dituzten agente fisikoak, substantzia kimikoak eta bizi agenteak

II Blokea: Arnas aparatuaren patologia.

Arnasketaren semiologia eta azterketa. Arnasketaren kontrolaren nahasmenduak. Arnas-gutxiegitasuna. Birika patologiaren sindromeak. Patologia pleuralaren eta mediastinikoaren sindromeak. Birikako hodien fisiopatologia. Birikietako infekzioak. Birikako kantzerra.

III Blokea: Aparatu kardio-baskularraren patologia.

Semiologia eta azterketa funtzionala. Bihotz-gutxiegitasuna. Balbulen patologia. Zirkulazio koronarioaren fisiopatología. Arritmiak. Hipertentsioa eta shock-a. Baskulopatia periferikoak.

IV Blokea: Nerbio sistemaren patologia

Semiologia eta azterketa funtzionala. Nerbio sistema zentralaren, koordinazioaren, oinarrietako nukleoen, nerbio sistema periferikoaren eta nerbio sistema begetatiboaren fisiopatologia. Kontzientziaren fisiopatologia.

V Blokea: Aparatu lokomotorraren patologia.

Hezurraren, giltzaduren eta muskuluaren fisiopatologia.

VI Blokea: Digestio aparatuaren patologia.

Semiologia eta azterketa. Irenstearen fisiopatologia. Gibelaren, arearen eta bide biliarren fisiopatologia.

VII Blokea: Gernu eta ugalketa aparatuaren patología.

Giltzurrunaren eta gernu bideen semiologia eta azterketa. Giltzurrun gutxiegitasun akutua eta kronikoa.

Mikzioaren kontrolaren fisiopatologia.

VIII Blokea: Odolaren eta organo hematopoietikoen patologia.

Serie gorriaren eta zuriaren, eta koagulazioaren patologia. Ganglio linfatikoen patologia.

IX Blokea: Sistema endokrinoaren eta metabolismoaren patologia.

Karbohidratoen metabolismoaren fisiopatologia. Dislipemiak. Nutrizioaren fisiopatologia.



GAINONTZEKO FORMAZIO EKINTZAK (Gela praktikak, laborategikoak, ordenagailukoak eta mintegiak)

Historia kliniko orokorra eta fisioterapiarena

Balorazio funtzionaleko protokoloak eta eskalak

Azterketa fisiko orokorra eta fisioterapiarena: antropometria, tentsio arteriala, pultsua, inspekzioa, palpazioa, perkusioa, auskultazioa, aparatu lokomotorraren eta funtzio nerbioso sentsorial eta motorraren azterketa basikoa

Datu kliniko osagarrien interpretazioa: mina, sukarra eta hantura

Teknika terapeutikoak eta diagnostikoak patologian: analisi klinikoak (datuen interpretazioa). Irudi-teknikak (erradiografia arrunta, densitometria, ekografia, TAC, RNM, medizina nuklearra). Beste teknika diagnostikoak eta funtzionalak (EMG, ECG, EEG, espirometria, oximetria).

Gai teorikoen inguruko kasu klinikoak eta problemen ebazpena

Ikasleen ahozko aurkezpenak



MetodologiaToggle Navigation

MAISU-ESKOLAK. Sesio hauetan irakasleak kontzeptu teorikoak, ikuspen globalak eta berdingidak azalduko ditu. Ikasleak, puntualki, eta beharrizana dagoenean parte hartuko du

GELA PRAKTIKAK. Maisu-eskolen osagarri dira; aurkezpenen eta ebazpen argigarrien bidez eta kasu praktikoen bidez, alde teorikoa ulertzeko helburuarekin egiten dira. Eztabaida irekia sustatu egingo da. Mintegi taldeak koordinatzeko, zereginak banatzeko eta lanak egiteko moduaren inguruko ereduak ezartzeko balio izango dute. Bertaratzea derrigorrezkoa da

LABORATORIO-PRAKTIKAK. Sesio hauetan, irakaslea bertan dagoela, azpiegitura eta ekipamendu berezia behar dituzten duten analisiak, balorazio funtzionalak, azterketak eta trebetasunak egingo dira. bertaratzea derrigorrezkoa da.

MINTEGIAK. Sesio hauetan, irakasleak proposatutako lanen prestakuntzak, jarraipenak eta aurkezpenak egingo dira; kasuen analisien bidez eta problemen ebazpenen bidez, irakaslea eta ikaslearen arteko harremana sustatuz. Bertaratzea derrigorrezkoa da.

ORDENAGAILU PRAKTIKAK. Irakaslearen zaintzapean, eta ikus-entzunezko euskarri interaktiboen bidez, ikus-entrenamenduaren bidez ikasleak irudi-tekniken jakintza eta ikastea jaso ahal izango du; normaltasuna eta patologiaren arteko ezberdintasunak ikasiz. Bertaratzea derrigorrezkoa da



DOZENTZIA PRESENTZIALA IZANGO DA (Begira ezazu “oharrak” atala (*))

Ebaluazio-sistemakToggle Navigation

IDATZIZKO PROBA. Irakasgaiaren azkeneko notaren %70 izango da atal hau. Test motatako galderen bidez (%21) eta galdera laburren bidez (%49), irakasgaiaren aspektu teorikoak eta praktikoak baloratuko dituen proba bat egingo da. Proba partzial bat egingo da lauhilabetekoaren erdialdean, ordura arte ikusitako eduki teoriko-praktikoak ebaluatuko direnak. Lauhilabetekoaren amaieran proba finala egingo da, irakasgaiaren bigarren atalean ikusitako eduki teoriko-praktikoak ebaluatuko dituenak.

Idatzizko probaren ebaluazio irizpide modura kontutan hartuko dira: informazio egokia, garapen argia eta ordenatua, sintetizatzeko gaitasuna, arrazoinamendu logikoa, kontzeptuen kohesioa, eta terminologia egokia erabiltzea.



Proba partzialean 7/10 puntuazioa edo handiagoa lortzen duten ikasleek, azkeneko proban irakasgaiaren bigarren zatiaren edukien azterketa egin beharko dute. Idatzizko probaren nota, proba bien batez besteko aritmetikoa izango da (partziala eta finala).

Proba partzialean 7/10 baino puntuazio txikiagoa lortzen duten ikasleek, azkeneko proban irakasgai guztiaren edukien azterketa egin beharko dute. Idatzizko probaren nota, azterketa honen nota izango da.

Irakasgaia gainditzeko gutxienez 5/10 lortu beharko du ikasleak.

SISTEMA DE EVALUACIÓN FINAL: De acuerdo a lo establecido en la Normativa de Evaluación de la UPV/EHU (BOPV, 13 de marzo de 2017), el alumnado tendrá derecho en todo caso a ser evaluado mediante un sistema de evaluación final. La evaluación final consistirá en un único examen final con preguntas tipo test, preguntas cortas y un caso práctico relativo a todo el contenido teórico-práctico de la asignatura (80% de la calificación final), complementado con la realización de un portafolio que recoja un resumen de las prácticas (20% de la calificación final). Por la naturaleza y contenidos de esta asignatura, deberá acreditar mediante la realización adecuada de determinados ejercicios prácticos haber superado tales niveles prácticos. Para optar a este sistema de evaluación, el alumnado deberá presentar por escrito al profesorado responsable de la asignatura la renuncia a la evaluación continua en un plazo no superior a 9 semanas desde el comienzo del cuatrimestre, o a la mayor brevedad posible desde la aparición de las circunstancias excepcionales, en caso de ser éstas posteriores al inicio del cuatrimestre.

KURTSOAN ZEHAR EGINDAKO LANEN GARAPENA, ERREDAKZIOA ETA AURKEZPENA. Atal hau azkeneko notaren %20 da. Ebaluazio irizpideak Ikaslearen Gidan agertzen dira.

PRAKTIKETAN ETA MINTEGIETAN BERTARATZEA ETA PARTE HARTZEA. Atal hau irakasgaiaren notaren %10 da. Bertaratzea kontuan hartuko da, eta parte hartze aktiboa eta arazoen ebazpenen garapena ere bai.

Irakasgaia gainditzeko gutxienez 5/10 baino puntu gehiago lortu behar dira bi azkeneko ataletan.

EGOERA BEREZIAK: Justifikatutako arrazoiak dituen ikasleak (UPV/EHUko ikaslegoaren ebaluazio normativa, IV atala, 43c artikulua) jarraitutako ebaluazioan parte hartzea ezinezkoa zaionean, irakasgaiaren jakintza eta gaitasunak erakutsi ahal izango ditu proba final bakar baten bidez. Maila praktikoa gainditzen duela, ariketa praktiko batzuen bidez erakustzi behar izango du.

Egoera berezi hauek, irakasleari erakutsi beharko dizkio lauhilabetekoa hasi eta hurrengo 15 egunetan, edo data hori pasatuta egonez gero, ahal bezain laster.

DEIALDIAREN UKO EGITEAREN BALDINTZAK: Proba teorikora edota praktikora ez aurkezteak deialdiari uko egiten zaiola adierazten du; eta beraz, ikaslea “ez aurkeztua” modura aintzakotzat hartuko da.



EBALUAZIO PROBAK MODU PRESENTZIALEAN EGINGO DIRA (Ikus “Oharrak” atala (*))

BibliografiaToggle Navigation

Oinarrizko bibliografia

1. De Castro del Pozo, S: Manual de Patología General. 6.ª ed. Elsevier Masson. 2013

2. Noguer-Balcells. Exploración clínica práctica. 27ª ed. Elsevier. 2011

3. Goodman, CC. Patología Médica para Fisioterapeutas. Madrid: Interamericana McGraw-Hill. 2001

4- Espinosa, J.S. y cols. Afecciones Médicas en Fisioterapia. Málaga. Servicios E.U. Málaga. 1ª ed. 2000

5. Ugarte Núñez, E. Patología orokorra. Ed Elhuyar. 2005

Gehiago sakontzeko bibliografia

1. Guyton, AC y May, JE. Fisiología y Fisiopatología. 13.ª ed. S.A. Elsevier. 2016
2. Balcells Ggorina,A. Patología General 5º ed. Editorial Toray, S.A. 2004
3. Farreras Rozman. Tratado de Medicina Interna. 17ª ed. ELSEVIER Ediciones. 2012
4. Harrison l. Principios de Medicina Interna. 17ª ed. McGraw-Hill. Interamericana. 2012
5. Suros,J y cols. Semiología médica y técnica Exploratoria.8º ed. Editorial Masson. 2001
6. Balcells. La clínica y el laboratorio + web. 21ª Edición. ELSEVIER. 2006

5., 6. eta salbuespenezko deialdien epaimahaiaToggle Navigation

  • GIL OROZKO, SUSANA MARIA
  • LEKUE GALLANO, JOSE ANTONIO
  • RODRIGUEZ LARRAD, ANA

TaldeakToggle Navigation

01 Teoriakoa (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
1-1

14:00-15:00

13:00-14:00

2-2

14:00-15:00

13:00-14:00

3-3

14:00-15:00

13:00-14:00

4-4

14:00-15:00

13:00-14:00

Irakasleak

01 Mintegia-1 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
4-4

15:00-17:00

10-10

15:00-15:30

Irakasleak

01 Gelako p.-1 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
1-1

15:00-17:00

2-2

15:00-17:00

Irakasleak

01 Laborategiko p.-1 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
2-2

17:00-18:30

Irakasleak

01 Ordenagailuko p.-1 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
5-5

15:00-17:00

Irakasleak

31 Teoriakoa (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
2-2

13:00-14:00

14:00-14:30

Irakasleak

31 Mintegia-1 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
5-5

17:00-18:00

Irakasleak

31 Mintegia-2 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
5-5

17:00-18:00

Irakasleak

31 Gelako p.-1 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
1-1

15:00-17:00

2-2

15:00-17:00

3-3

15:00-16:00

Irakasleak

31 Laborategiko p.-1 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
7-7

15:00-16:00

Irakasleak

31 Laborategiko p.-2 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
7-7

15:00-16:00

Irakasleak

31 Ordenagailuko p.-1 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
6-6

15:30-16:00

16:30-17:00

Irakasleak

31 Ordenagailuko p.-2 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
6-6

15:30-16:00

16:30-17:00

Irakasleak