XSLaren edukia

Ergonomia

Ikastegia
Medikuntza eta Erizaintza Fakultatea
Titulazioa
Fisioterapiako Gradua
Ikasturtea
2020/21
Maila
3
Kreditu kopurua
6
Hizkuntzak
Gaztelania
Euskara

IrakaskuntzaToggle Navigation

Orduen banaketa irakaskuntza motaren arabera
Irakaskuntza motaIkasgelako eskola-orduakIkaslearen ikasgelaz kanpoko jardueren orduak
Magistrala2748
Mintegia510
Gelako p.1821
Laborategiko p.1011

Irakaskuntza-gidaToggle Navigation

HelburuakToggle Navigation

Oinarrizkoak:

O-1. Ikasleek bigarren hezkuntza orokorreko oinarritik datorren ikasketa arlo batean erakutsi izana, ezagutza, eduki eta aurkitzen da maila batean, nun testu liburu garatuetan apoiatzen den, banguardiatik datozen ezagutza batzuk ere barne hartzen ditu.

O-2. Ikasleek beraien ezagutza beraien lanean edo bokazioan era profesional batean ezartzen jakitea eta beraien ikasketa arloan dituzten konpetentziak zeintzuk argumentuen garapenean eta defentsaren bitartez erakusten dituzten eta baita arazoen ebazpena.

O-3. Ikasleak gaitasuna izatea datu garrantzitsuak bildu eta interpretatzeko (orokorrean beraien ikasketa esparruan.

O-4. Ikasleak informazioa, ideiak, arazoak eta konponbideak tramitatzeko gai izatea publiko espezializatuari edo ez espezializatuari.

O-5. Ikasleek beharrezko irakaskuntza gaitasunak garatu izana, hurrengo ikasketak autonomia maila altuarekin hasteko.

Orokorrak:

G-4. Esperientzia kliniko aproposa eskuratu, Nun gaitasun intelektual, eta trebetasun teknikak eta manualak, balore etiko eta profesionalen eransketa errezten duten; eta garatu dezala lortutako ezagutzaren integrazioaren gaitasuna; hortaz, ikasketen bukaeran, ikasleek jakin dezaten arlo ospitalario eta extraospitalarioan kasu kliniko konkretuan aplikatzen eta baita atentzio primarioan eta komunitarioan aktuatzen.

G-11. Fisioterapia atentzio eraginkorra eskaintzea, laguntza integrala emanaz.

G-13. Talde profesionaletan lan egiten jakitea. Oinarrizko unitate bezala, zeinetan Uni edo multidiziplinar eran aurkitzen diren eta interdisziplinar eran profesionalak eta baita beste langile guztiak.

G-16. Interbentzio terapetutikoak aurrera eramatea osasun arreta integratuan oinarrituz, koperazioan, multiprofesionaltasunean garapenean integrazioan eta asistentzia jarraituan.

G-17. Fisioterapeuta profesional bat osatzen duten konpetentziak ezagutzea. Eguneratzearen garrantzia, trebetasuna, abilezia eta jarrera.

G-19. Era argian eta eraginkorrean komunikatzea, idatziz eta ahoz . Osasun zerbitzuko erabiltzaileekin baita ere beste profesional batzuekin ere.

Irakasgaiaren konpetentzia zehatzak (Z)

Z-1. Fisiologiko kontzeptuak ezagutzea kirolera aplikatuta eta ariketa fisikoak osasunean duen eragina ezagutzea. Ariketarako baldintza biologikoan balorazioak egitea, froga funtzionalak eta beharrezko azterketa medikoak. Ariketa fisikoa patologia iturri bezala ezagutu eta kontrol oinarriak eta kirol-mediku asistentzia, fisioterapeutaren jokabideak kirol esparruan ( goi lehiaketetan barne) eta kirol entrenamenduaren metodologia. Kirolari lesionatuaren (afizionatu eta elite) kirol bueltarako interbentzio fisioterapeutikoaren egitasmoa diseinatu..Osasunaren promozioan esku hartu eta poblazioaren gaixotasunen prebentzioan eta goi errendimenduko kirol inguruan.Ikerketa zientifikoa txertatu eta ebidentzian oinarritutako praktika.

Z-2. Zahartzaroaren garapenaren fisiopatología ezagutzea. Lan inguruan lesioak sortzen dituzten mekanismo desberdinen eragileak ezagutu. Errealitate soziosanitariora aplikaturik dauden prozedurak ezagutu eta lan arriskuen prebentzioaren materian estatuko eta autonomikoko indarreko legegintza ezagutu. Lan esparruan fisioterapiatik erantsi beharreko prebentzio neurriak ezagutu. Interbentzio multidisziplinarraren diseinuan parte-hartu, pertsona nagusien, maneju, soziosanitarioarako eta pertsona nagusien patologia ohikoenen fisioterapia bidezko tratamenduekin. Ikerketa zientifikoa txertatu eta ebidentzian oinarritutako praktika. Errealitatean asistentzialari aplikatutako protokoloak ezarri.

Z-3. Ergonomiaren printzipioak aplikatu kirol ingurunean, lan ingurunean eta lesioak adinekoetan duten ondorioetan. Lesioen ebaluazioa, prebentzio goiztiarra eta tratamendua ezagutzea bizi kalitatea hobetzeko eta errehabilitazio metodologia adinekoetara aplikatzeko. Arrisku ergonomikoa eta kirol eta lan arloan eman ahal diren jarrera akatsak antzeman eta baita lesioek nagusietan dituzten ondorioak. Laguntza teknikoak adierazi bai kirol errendimendurako eta baita lanaren hobekuntzarako. Osasunaren sustapenean eta biztanleria nagusiaren gaixotasunen prebentzioan esku hartu. Ikerketa zientifikoa gehitu eta ebidentzian oinarritutako praktika. Protokoloak errealitate asistentzialera aplikatu.

Z-4. Osasun zientzietan euskararen komunikazio rola ezagutu. Kontsulta linguistikorako herramientak erabili (batez ere interneten eskuragarri daudenak) beharrizanei erantzuna emateko beti ere sail akademikoko edo jarduerako komunikazio egoeretatik eratorriak.

Irakaskuntza emaitzak (IE)

IE-1. Ergonomiaren printzipioak kirolean eta lan-ingurunean aplikatzeko ezagutza erakustea.

IE-2. Arrisku ergonomikoa atzeman eta identifikatzeko ahalmena izatea eta kirol eta lan arloan maizago ematen diren jarrera akatsak eta bere ondorioen ezagutza erakustea.

IE-3. Kirol eta lan arloan ematen diren keinu teknikoen ebaluazio eta azterketa analisia aplikatzea.

IE-4. Kirol eta lanaren errendimendua hobetzeko dauden laguntza teknikak

Irakasgai-zerrendaToggle Navigation

1. Gaia: Kirol Ergonomia sarrera

2. Gaia: Biomekanikaren garrantzia ergonomian: teknika eta ikerketa zinetiko eta zinematikoen analisia

2.1 Gaia: Orokortasunak

2.2 Gaia: Kirol Teknikak

2.3 Gaia: Ikerketa Zinetikoa

2.4 Gaia: Ikerketa Zinematikoa

2.5 Gaia: Material ergonomikoak

3. Gaia: Sistema muskulueskeletikoaren patologiak

3.1 Gaia: Sorbaldaren patologia

3.2 Gaia: Belaunaren patologia

3.3 Gaia: Lunbarren patologia

3.4 Gaia: Kontrol Motorea

4. Gaia: Lan Ergonomia sarrera

4.1 Gaia: Lan inguruaren diseinu ergonomia

4.2 Gaia: Ordenagailuarekiko ergonomia

4.3 Gaia: Ingurugiroarekiko ergonomia

4.4 Gaia: Lan karga

4.5 Gaia: Lanean sortutako trastorno muskulueskeletikoak



MetodologiaToggle Navigation

Irakasgai hau aurrera eramateko ondorengo irakaskuntza-motak aukeratu dira:

Eskola magistralak, eskola teorikoak (EM): Irakasleak irakasgaiaren ikuspegi orokorra azaltzeko erabiliko du; ildo nagusiak bereiziz, irakasgaiaren atal edo zatiak aurkeztu (gaiak edo blokeak), gaiak erlazionatu eta gai bakoitzaren alderdi garrantzitsuenak azpimarratuko ditu.

Mintegiak (M): Kasuak analizatzeko, praktiketarako protokoloak zehazteko, hipotesiak eta problemak ebazteko erabiliko dira.

Ikasgelako praktikak (IP): Eskola magistraletako teoriaren alderdi praktikoak osatzen dituen irakaskuntza-mota da. Bestetik laborategi praktiketan lortutako emaitzen analisiak egiteko erabiliko da.

Laborategi praktiak (LP): Ikasle-talde ez oso handietan tresna desberdinak, erabiltzeko aukera izango dute eta berain artean analisi, protokolo desberdinak burutuko dituzte unibertsitatearen azpiegiturak (Laborategiak) erabiliz.

Orduak horrela egongo lirateke banaturik:

Ebaluazio-sistemakToggle Navigation

Etengabeko ebaluazio jarraitua:

Nota finala 2 atalez dago osatuta. Ezinbestekoa da atal bakoitza gainditzea irakasgaia gainditzeko:

1. Amaierako banakako azterketa teorikoa: nota finalaren %70. Azterketak bi atal izango ditu atal bakoitzak gainditu behar da bataz bestekoa egiteko:

-Test proba (%40)

-Garatu beharreko proba idatzia (%30)

2. Bi lanez osatuta egongo da, bat lan arlokoa eta beste bat kirol arlokoa. Lan bakoitzak %15 eko balioa izango du, bi lanekin (%30).

Lan idatziek notaren %10 balioko dute eta ahozko aurkezpenak %5.



Ebaluazio ez jarraia:

Nota finala azterketako nota %100 izango da.

Azterketak bi atal izango ditu atal bakoitzak gainditu behar da bataz bestekoa egiteko:

- Test proba (%60)

- Garatu beharreko proba idatzia (%40)



EBALUAZIO EZ PRESENTZIALA:

Ebaluazio jarraia:

Nota finala 3 atalez dago osatuta. Ezinbestekoa da atal bakoitza gainditzea irakasgaia gainditzeko:

1. Amaierako banakako azterketa teorikoa: nota finalaren %40. Azterketak atal bakarra izango du: gainditu behar da bataz bestekoa egiteko:

-Test proba (%40)

2. Bi lanez osatuta egongo da, bat lan arlokoa eta beste bat kirol arlokoa. Lan bakoitzak %20ko balioa izango du, bi lanekin (%40).

Lan idatziek notaren %15 balioko dute eta ahozko aurkezpenak %5.

3. Ebaluazio jarraia bultzatzeko zeregiak egingo dira, %20ko balioa izango dutenak.



Ebaluazio ez jarraia:

Nota finala azterketako nota %100 izango da.

Azterketak bi atal izango ditu atal bakoitzak gainditu behar da bataz bestekoa egiteko:

- Test proba (%60)

- Garatu beharreko proba idatzia (%40)

Nahitaez erabili beharreko materialaToggle Navigation

Gomendatutako bibliografia eta artikuluen irakurketa.
Erropa erosoa laborategi praktiketako.

BibliografiaToggle Navigation

Oinarrizko bibliografia

Álvarez Zárate, J.M., Prados Ordovás, M.M., Hueso Calvo, R. (2012).Manual de ergonomía y psicosociología. Cartoné.

Asensio Cuesta, S., Bastante Ceca, M.J., Diego Más, J.A. (2012).Evaluación ergonómica de puestos de trabajo. Paraninfo.

Córdova, A. (2003). Fisiología dinámica Masson.

Córdova Martínez, A. (1997). Fatiga muscular en el rendimiento deportivo. Sintesis.

Córdova Martínez, A., Navas Cámara, F.J. (2000). Fisiología deportiva. Grada Gymnos.

Falzon, P. (2009). Manual de Ergonomía. Modus laborandi.

Gil Hernández, F. (2018). Tratado de medicina del trabajo 3ª edición. Elsevier.

Gómez Etxebarría, G. (2003). Manual para la formación en prevención de riesgos laborales : especialidad de ergonomía y psicosociología aplicada. S.A. CISS.

Izquierdo, M. Biomecánica y bases neuromusculares de la actividad física. Panamericana

Llaneza, F.J. (2003). Ergonomía y Psicosociología Aplicada. Lex Nova

Romero Molina, J.A. (2006). Manual de Ergonomía y psicosociologia. PyChtAsociados.



Gehiago sakontzeko bibliografia

Álvarez-Casado E, Hernández-Soto A, Tello Sandoval S. (2009). Manual de evaluación de riesgos para la prevención de trastornos musculoesqueléticos: Factors Humans; 2009.
Calatayud, J., Borreani, S., Martin, J., Martin, F., Flamcez, J., Colado, J.C. (2015). Core muscle activity in a series of balance exercises with different stability conditions. Git & Posture, 42, 186-192.
Hemmati, L., Rojhani-Shirazi, Z., Malek-Hoseini, H., Mobaraki, I. (2017). Evaluation of static and dynamic balnce test in single and dual task conditions in participants with nonspecific chronic low back pain. Journal of Chiropractic Mediciine, 16(3).
Instituto Nacional de Seguridad e Higiene en el Trabajo, España. (2000). Guía técnica para la evaluación y prevención de los riesgos relativos a la manipulación manual de cargas. Real Decreto 4871997, de 14 de abril, B.O.E. no. 97, de 23 de abril. Instituto Nacional de Seguridad e Higiene en el Trabajo.
Instituto Nacional de Seguridad e Higiene en el Trabajo, España. Manual para la evaluación y prevención de riesgos ergonómicos y psicosociales en la PYME. (2000). Real Decreto 4871997, de 14 de abril, B.O.E. no. 97, de 23 de abril. Instituto Nacional de Seguridad e Higiene en el Trabajo.
Jafarnezhadgero, A.A., Majlesi, M., Etemadi, H., Robertson, D.G.E. (2018). Rehabilitation improves walking kinematics in children with a knee varis: randomized controlled trial. Annals of OPhysical and Rehabilitation Medicine, 61, 125-134.
Littrell, M.E., Chang, Y.H., Selgrade, B.P. (2018). Development and assessment of a low-cost clinical gait analysis system. Journal of Applied Biomechanics, 34, 503-508.
Wright, A., Stone, K, Lambrick, D., Fryer, S., Stoner, L., … Faulkner, J. (2018). A community-based, bionic leg rehabilitation program for patients with chronic stroke: clinical trial protocol. Journal of Stroke and Cerebrovasclar Disease, 27(2), 372-380.

5., 6. eta salbuespenezko deialdien epaimahaiaToggle Navigation

  • ESAIN CASTAÑARES, IZARO
  • GARCIA GIL, MARIA DEL PILAR
  • GARCIA GONZALEZ, IERA
  • ESAIN CASTAÑARES, IZARO
  • GARCIA GIL, MARIA DEL PILAR
  • GARCIA GONZALEZ, IERA

TaldeakToggle Navigation

01 Teoriakoa (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
16-16

13:00-15:00

17-17

13:00-15:00

18-18

13:00-15:00

Irakasleak

01 Mintegia-1 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
21-21

16:00-17:00

13:00-15:00

Irakasleak

01 Gelako p.-1 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
16-16

17:00-19:00

Irakasleak

01 Laborategiko p.-1 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
19-19

15:00-16:00

Irakasleak

31 Teoriakoa (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
16-16

15:00-17:00

Irakasleak

31 Mintegia-1 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
21-21

14:00-15:00

15:00-17:00

24-24

13:00-15:00

Irakasleak

31 Mintegia-2 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
21-21

14:00-15:00

15:00-17:00

24-24

13:00-15:00

Irakasleak

31 Gelako p.-1 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
16-16

17:00-19:00

17-17

17:00-19:00

Irakasleak

31 Laborategiko p.-1 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
19-19

13:00-15:00

Irakasleak

31 Laborategiko p.-2 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
19-19

13:00-15:00

24-24

15:00-17:00

25-25

15:00-16:00

Irakasleak