XSLaren edukia

Hizkuntzalaritza II25326

Ikastegia
Letren Fakultatea
Titulazioa
Euskal Ikasketetako Gradua
Ikasturtea
2022/23
Maila
1
Kreditu kopurua
6
Hizkuntzak
Euskara
Kodea
25326

IrakaskuntzaToggle Navigation

Orduen banaketa irakaskuntza motaren arabera
Irakaskuntza motaIkasgelako eskola-orduakIkaslearen ikasgelaz kanpoko jardueren orduak
Magistrala4060
Gelako p.2030

Irakaskuntza-gidaToggle Navigation

Irakasgaiaren Azalpena eta Testuingurua zehazteaToggle Navigation

Hizkuntzalaritza I-en jarraipena den irakasgai honetan ikasleak hizkuntzaren dimentsio formalaren ezagutzarako bidea jorratuko du hizkuntzaren osagaiak diren maila fonetiko-fonologikoa, maila morfologikoa, sintaktikoa eta semantiko-pragmatikoa lantzearekin batera. Hortaz, ikaslea edozein hizkuntzatako gertakariak identifikatzeko, aztertzeko eta deskribatzeko gai izatea aurreikusten da ikastaroa amaitutakoan.

Gaitasunak / Irakasgaia Ikastearen EmaitzakToggle Navigation

GAITASUNAK:

1. Hizkuntzen egituraren ezaugarri orokorren abstrakzioa egiteko gaitasuna, hizkuntza aniztasunaren behaketatik abiatu eta hizkuntzetako gertakari fonologiko, morfologiko, sintaktiko, semantiko eta pragmatikoen alderaketan oinarritutakoa.

2. Hizkuntzalaritza Orokorraren metodologia eta prozedurak erabiliaz, Gaztelaniarenak ezezik gainerako beste hainbat hizkuntzetako egiturak deskribatu eta haiek azaltzeko hipotesiak eraikitzeko gaitasuna.

3. Iturri bibliografiko anitzak baliatu eta prozesatuaz: a) eduki esanguratsua ateratzeko, eta b) informazio hori interpretatu eta konparazioaren bitartez iritzi kritikoarekin ebaluatzeko gaitasuna.

4. Hizkuntzalaritzaren eremuko hiztegi zehatza erabiltzekoa.

5. Munduko errealitate linguistikoaren gainean gogoeta eginda inguruko hizkuntzen ikasketak duen garrantziaz jabetzeko gai izatea.







Eduki teoriko-praktikoakToggle Navigation

1. Sarrera: Gramatikaren atalak



2. Fonetika

● Bokalen eta kontsonanteen fonetika artikulatorioa

● Bokalen eta kontsonanteen fonetika akustikoa

● Fonetika suprasegmentala: iraupena, intentsitatea, tonua

● Azentua eta intonazioa



3. Fonologia

● Fonemak eta alofonoak

● Tasun bereizgarriak

● Prozesu fonologikoak

● Fonologia suprasegmentala



4. Morfologia

● Morfema eta hitza

● Hitzaren egitura

● Prozesu morfologikoak: Eratorpena eta hitz elkarketa

● Prozesu morfologikoak: Flexioa



5. Sintaxia

● Hitzak eta kategoriak (lexikoak eta funtzionalak)

● Sintagmak eta buruak

● X’ Teoria. Perpausen egituraren azterketa

● Harreman gramatikalak



6. Semantika

● Esanahi linguistikoa eta egia-baldintzak

● Hitz eta proposizioen arteko erlazio semantikoak



7. Pragmatika

● Proposizioen interpretazioa testuinguruan

● Inplikaturak

MetodologiaToggle Navigation

Irakaskuntza modalitateak (eskola-orduak):

● Magistralak (40ren bat ordu)

● Gelako edota ordenagailu praktikak (20ren bat ordu)

● Irakaskuntza-ikaskuntza jarduerak:

o Azalpen teorikoak, ikus-entzunezko materialez lagundutakoak

o Idatzizko edota ahozko ariketak (taldearen neurriaren arabera).



OHARRA: "Ebaluazio-sistemak" deritzon atalean dakarrena aurrez-aurreko eskoletarako dago pentsatua eta egokitu egingo da larrialdi egoera berririk sortuko balitz. Kasu horretan, irakasleak EGELAn zintzilikatuko du irakasgaiaren programa eguneratua eta ebaluazio sistema berria”.

Ebaluazio-sistemakToggle Navigation

  • Ebaluazio Jarraituaren Sistema
  • Azken Ebaluazioaren Sistema
  • Kalifikazioko tresnak eta ehunekoak:
    • Garatu beharreko proba idatzia (%): 50
    • Praktikak egitea (ariketak, kasuak edo buruketak) (%): 40
    • Eskoletako partehartzea (%): 10

Ohiko Deialdia: Orientazioak eta Uko EgiteaToggle Navigation

Ebaluazio-sistema jarraitua izango da nagusiki, zenbait proba eta ariketa bidez bideratua, baina hala nahi duten ikasleei azken proba idatziaren bidez soilik ebaluatuko zaie. (Ikus UPV/EHUko 2016-12-15eko erabakia (2017-3-13ko EHAA)). Ebaluazio jarraituak hiri atal izango ditu: (a) nahitaezko amaierako azterketa idatzia (emaitzaren %50a); (b) nahitaez gelatik kanpo egin beharko diren zeregin praktikoak, banaka edo talde txikian (emaitzaren %40a); (c) Eskoletako zeregin praktikoak egitea eta parte-hartze aktiboa (emaitzaren %10a). Azken probaren bidez soilik ebaluatuko diren ikasleen kasuan, proba idatziak %100 balioko du.



Ebaluazio irizpideak (zereginaren izaeraren arabera egokituko direnak) ondoko hauek dira:

o Erantzunen egokitasuna

o Zuzentasun ortografiko eta gramatikala

o Diskurtsoaren osotasuna

o Argumentazio egokia

o Hizkera teknikoaren eta hiztegi bereziaren erabilera egokia

o Informazio iturrien aipamen zuzena

● Aurkeztu gabeko ariketa, lan edo azterketa bakoitzeko ikasleak ZEROko nota jasoko du zeregin horretan.

● Ikasleak ez ditu gainditu behar ebaluazio jarraituan egindako zereginak azken probara aurkezteko, baina ezinbestean gainditu behar du azken azterketa, irakasgaiari dagozkion gaitasunen lorpenaren ebaluazio positiboa lortu ahal izateko.

● Bestetik, ebaluazio jarraituaren bidez ebaluatzen hasi arren, ikasleek aukera izango dute honi uko egin eta ebaluaketa azken probaren bidez soilik egiteko, baldin eta ikasturtea hasten denetik 9 astera dagokion irakasleari ebaluazio jarraituari uko egiten dion idazkia aurkezten badiote.



5.1. UKOA

Ikasleek aukera izango dute deialdiari uko egiteko. Ebaluazio jarraitua egiten duten ikasleen kasuan, ohiko deialdian aurkezteari uko egiteko, eskolak amaitu baino hilabete lehenago aurkeztu beharko diote uko-eskaria irakasgaiko irakasleari. Azken ebaluazioaren kasuan, azterketa egun ofizialean egin beharreko probara ez aurkezte hutsak ekarriko du automatikoki kasuan kasuko deialdiari uko egitea (EHAA, 68 zenb., 2018/04/10, 1857).

Ohiko deialdian irakasgaia gainditu ez duen ikasleak edo aurkezteari uko egin dionak ezohiko deialdian aurkezteko aukera izango du. Kasu horretan proba bakarra azterketa idatzia izango da eta azken emaitzaren %100 balioko du.

Ezohiko deialdia: Orientazioak eta Uko EgiteaToggle Navigation

Ohiko deialdian irakasgaia gainditu ez duen ikasleak edo aurkezteari uko egin dionak ezohiko deialdian aurkezteko aukera izango du. Kasu horretan proba bakarra azterketa idatzia izango da eta azken emaitzaren %100 balioko du.

Nahitaez erabili beharreko materialaToggle Navigation

Ikus oinarrizko bibliografia atala.

BibliografiaToggle Navigation

Oinarrizko bibliografia

6.1 Oinarrizko bibliografia

● Escandell, M. V., V. Marrero, C. Casado, E. Gutiérrez, N. Polo y P. Ruiz-Va (eds.) (2014) Claves del lenguaje humano. Madrid: Editorial Universitaria Ramón Areces.

● Fasold, R. & J. Connor-Linton (2006) An Introduction to Language and Linguistics. New Cork: Cambridge University Press. [euskarazko itzulpena: Hizkuntza eta hizkuntzalaritza: hastapenak. 2010. EHUko Argitalpen Zerbitzua.

● Fromkin, V., R. Rodman & N. Hyams (2006) An introduction to language. Belmont: Thomson Wadsworth.

● Radford, S.; M. Atkinson; D. Britain, H. Clahsen y A. Spencer (2000) Introducción a la Lingüística. Madrid: Cambridge University Press. [2.edizioa ere bada, ingelesez, 2009].

● Yule, G. (2006) El lenguaje. Madrid: Cambridge University Press.

Gehiago sakontzeko bibliografia

● Ahern, A.K., J. Amenós & V. Escandell (arg.). (2020). Pragmática. Madrid: Akal.
● Bosque, I. & V. Demonte (eds.) (1999) Gramática descriptiva de la lengua española, Madrid: Espasa. [I eta II aleak Sintaxiari buruzkoa eta III. alea perpaus mailako semantikaz eta morfologiari buruzkoak dira].
● Bosque, I. & Gutiérrez-Rexach, J. (2009). Fundamentos de sintaxis formal. Madrid: Akal.
● Crystal, D. (1994) Enciclopedia del lenguaje. Madrid: Taurus.
● Escandell, M. V. (2013) Introducción a la Pragmática. Madrid, Ariel.
● Fernández Planas, A.M. (2005) Así se habla: nociones fundamentales de fonética general y española: apuntes de catalán, gallego y euskara. Barcelona: Horsori Editorial.
● García Murga, F. (2002) El significado: una introducción a la semántica. Muenchen: LINCOM Europa.
● García Murga, F. (2014) Semántica. Madrid: Síntesis.
● Gil Fernández, J. (1990) Los sonidos del lenguaje. Madrid: Síntesis.
● Hualde, J. I. (2014). Los sonidos del español. Cambridge: Cambridge University Press.
● Lorenzo, G. & V.M. Longa (1996). Introducción a la sintaxis generativa. Madrid: Alianza
Editorial.
● O’Grady, W; M. Dovrovolsky & F. Katamba (1996, 2004, 2015) Contemporary Linguistics. An Introduction. London: Longman.
● Pinker, S. (1994) The language instinct. How the mind creates language, New York: William Morrow.[Euskarazko itzulpena: Hizkuntza sena. ZIO bilduma. Leioa: UPV/EHUko Argitalpen zerbitzua, 2010.
● Varela, S. (1990) Fundamentos de Morfología. Madrid: Síntesis.

Web helbideak

1. Joaquim Listerri irakaslearen webgunea (fonetika orokorra)
http://liceu.uab.cat/~joaquim/

2. The sounds of English and Spanish
http://soundsofspeech.uiowa.edu/english/english.html

3. UCLS Phonetics Lab Data
http://www.phonetics.ucla.edu/

4. Phonetics: The sounds of English and Spanish
http://soundsofspeech.uiowa.edu/spanish/spanish.html

5. SSWL. Syntactic Structures of the World’s Languages:
http://sswl.railsplayground.net/

6. The Universals Archive
https://typo.uni-konstanz.de/archive/intro/index.php

7. Free Encyclopedia of Linguistics
http://www.glottopedia.org/

8. The World Atlas of Linguistic Structures
http://wals.info

9. Gertakari semantiko eta pragmatikoei buruzko informazioa

http://www-01.sil.org/training/capacitar/semantica/semanticabib.htm

5., 6. eta salbuespenezko deialdien epaimahaiaToggle Navigation

  • ERDOZIA URIARTE, KEPA
  • GARCIA MURGA, FERNANDO
  • SALABERRI IZKO, IKER

TaldeakToggle Navigation

31 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala