XSLaren edukia

Euskal Herriaren Historia Garaikidea25558

Ikastegia
Letren Fakultatea
Titulazioa
Euskal Ikasketetako Gradua
Ikasturtea
2022/23
Maila
4
Kreditu kopurua
6
Hizkuntzak
Euskara
Kodea
25558

IrakaskuntzaToggle Navigation

Orduen banaketa irakaskuntza motaren arabera
Irakaskuntza motaIkasgelako eskola-orduakIkaslearen ikasgelaz kanpoko jardueren orduak
Magistrala4060
Gelako p.2030

Irakaskuntza-gidaToggle Navigation

Irakasgaiaren Azalpena eta Testuingurua zehazteaToggle Navigation

Irakasgaiaren helburua XIX. eta XX. mendeetako Euskal Herriaren historiarekin zerikusia duten gertaera eta prozesu historikoak argi eta zehatz ezagutzea da. Gizarte tradizionalaren krisialditik, gerra karlistetatik eta foruen konstituzionalizaziotik abiatuta, XIX. mendearen amaieran eta XX. mendearen hasieran Euskal Herria aldatu zuten aldaketa ekonomiko, sozial, kultural eta politikoetan eragina izan zuten. Aldaketa horiek Berrezarkuntzako eta II. Errepublikako euskal aniztasuna ekarri zuten, zeinyzuk Gerra Zibilak eta Francoren diktadurak hautsi zituzten. Azkenik,trantsizio demokratikoak eta autogobernua berreskuratzeak, Gernikako Estatutuarekin, euskal historiaren azken etapa ekarri zuten, oraindik itxi gabea dagoena. Irakasgaiak XIX. eta XX. mendeetan Euskal Herrian izandako prozesu historiko nagusiak ezagutu eta ulertzea du helburu. 3. edo 4. mailako lehen lauhilekoan ematen da. Espainiako historia garaikideari buruzko oinarrizko ezagutzak behar ditu.

Gaitasunak / Irakasgaia Ikastearen EmaitzakToggle Navigation

1. Euskal gizarteak XIX eta XX mendeetan zehar izan duen bilakaera ondo ezagutzea eta modu arrazoituan ulertzea da helburua; alderdi politiko, gizarte, ekonomia, kultura eta abarren bilakaera ere. Era berean, Euskal Herri garaikidea eratu duten prozesu historiko nagusiak identifikatu beharko dute.

2. Erreparatu diren prozesu horiei buruzko ikuspegi historiografiko desberdinak ezagutuko ditu, beti bibliografia eguneratu batean oinarrituta.

3. XIX eta XX. mendeetan zehar Euskal Herriko bilakaera historikoarekin lotutako iturriak irakurtzeko eta aztertzeko gai izatea.

4. Gaiari lotutako arazo historiko zehatz bati buruz, bai idatziz bai ahoz planteatzen eta aztertzen ikastea, terminologia egokia erabiliz eta lehen eta bigarren mailako iturriak maneiatzeko gaitasuna erakutsiz. Laburbilduz, kurtsoaren amaieran ikasle bakoitzak ikasgaiaren edukia ezagutzea espero da. Ikaskuntzaren emaitza zehatz horretaz gain, zeharkako ikaskuntzaren emaitzei eta bereziki ahozko eta idatzizko adierazpenei erreparatuko zaie.

Eduki teoriko-praktikoakToggle Navigation

Euskal Herriko gizarte tradizionalaren krisia Foru erregimena eta gizarte tradizionalaren biziraupena. Independentzia Gerra, Antzinako Erregimenaren krisia eta lehen esperientzia konstituzionalak.

Gerra karlistak eta "foruen konstituzionalizazioa". Lehen Karlistaldia eta 1839ko urriaren 25eko legea. Iraultza liberala, aldaketa politikoak eta foralitatearen bilakaera. Administrazio demokratikoa eta azken karlistaldia. 1876ko uztailaren 21eko legea eta kontzertu ekonomikoak. Industrializazioa, eraldaketa eta jarraipena euskal gizartean Industria iraultza eta gizarte aldaketak Bizkaian. Gipuzkoako industrializazioa eta Arabako geldialdi ekonomikoa. Langile mugimendua, masa gizartea eta kultur eraldaketak.

Euskal pluraltasun politikoa Zaharberritze Zaharberritze sistemako argiak eta itzalak. Euskal triangelu politikoa. Euskal sozialismoa eta nazionalismoa. Probintziako berezitasunak. Saiakera autonomoak. Galdutako aukerak eta sistemaren krisia.

Euskal Herria Primo de Riveraren diktaduran, Bigarren Errepublika eta Gerra Zibila Primo de Riveraren diktadura eta Alfonsino Monarkiaren amaiera. Hogeita hamarreko krisi ekonomikoa. Alderdien sistema eta autonomia Errepublikan. Gerra Zibila: 'euskal oasia'

Euskal Herria diktadura frankistan eta erbestean Zailtasun ekonomikoak 'isiltasun garaian'. Frankismoaren ezarpena gerraostean. Erbestea eta frankismoaren aurkako lehen hamarkadak. Garapenismoa, aldaketa sozialak eta kulturalak eta oposizio berria.

Trantsizioa, demokrazia eta autogobernua. Testuinguru ekonomikoa eta errealitate sozial berriak. Beste trantsizio bat. Gernikako Estatutua eta bere aplikazioa. Euskal alderdien sistema eta pluralismo polarizatua. Terrorismoaren iraunkortasuna.

MetodologiaToggle Navigation

Irakaskuntza moten arabera, irakasgaia 60 orduko irakaskuntza presentzialetan garatzen da eta presentziala ez den 90 orduko jarduera eskatzen dute ikasleek.

40 orduko irakaskuntza presentziala (M) irakasgaiak irakasgaiaren oinarrizko edukiak azaltzeko eskaintzen ditu. Ikasgelako praktikei (GA) eskainitako 20 orduko irakaskuntza presentziala dokumentu historikoen eta testu historiografikoen euskarri desberdinetako analisi eta iruzkinetan eta ikasleek egindako ahozko aurkezpenetan aplikatuko da, hala badagokio, aurretik egindako lanetan oinarrituta. . Praktika hauek ikasleek aldez aurretik prestatzeko lana eskatzen dute irakasleak zuzenean gelan edota eGela plataformaren bidez irakasleak emandako materialen eta jarraibideen arabera.

Ahal den neurrian, gutxienez bisita bat egingo da gaiari lotutako artxibo, museo edo ikerketa zentro batera.

Ebaluazio-sistemakToggle Navigation

  • Ebaluazio Jarraituaren Sistema
  • Azken Ebaluazioaren Sistema
  • Kalifikazioko tresnak eta ehunekoak:
    • Garatu beharreko proba idatzia (%): 45
    • Praktikak egitea (ariketak, kasuak edo buruketak) (%): 55

Ohiko Deialdia: Orientazioak eta Uko EgiteaToggle Navigation

Irakasgai honen ebaluazio sistema etengabea da. Garatu beharreko saiakera edo proba idatzia azken notaren% 45 da; Gainerako notaren% 55 klasean ohiko asistentzia, trebakuntza praktikoa eta lana, irakurketak eta abar aurkeztuz lor daiteke ahoz edo idatziz. Deialdi arruntean, "Garatu beharreko proba idatzia" seihilekoan zehar garatuko da saiakera moduan, irakaslearen jarraibideen arabera. Idazlan honetan, puntuazioaren% 10 idatzizko adierazpenean zuzentzeko zeharkako gaitasunari dagokio. Materialen erabilerari dagokionez, idatzizko proban edo saiakeran, UPV / EHUko ebaluazio probetan eta lan akademikoetan etika akademikoari eta praktika desleial edo iruzurrezkoen prebentzioari

buruzko Protokoloan xedatutakoa aplikatuko da.

UPV / EHUko araudian xedatutakoarekin bat etorriz, ikasleak deialditik atera ahal izango dira irakasgaiaren irakaskuntza aldia amaitu baino hilabete lehenago arte. Dimisio hori posta elektronikoz bidali behar zaie gaiaren ardura duten irakasleei. Gainera, indarrean dagoen araudia aplikatuta, etengabeko ebaluazioa jarraitu beharrean azken ebaluazioaren aldeko apustua egin nahi duen ikasleak idatziz jakinarazi beharko dio irakasleari kurtsoa hasi eta 9 asteko epean.

Programatutako 9 asteko epean etengabeko ebaluazioari uko egin dion ikasle honek, azken azterketara edo probara aurkezten ez bada, ez du aurkeztu kalifikazioa, nahiz eta ez duen aurkeztu deialdiari uko egin zion irakaskuntza aldia amaitu baino hilabete lehenago. Aitzitik, emandako epean etengabeko ebaluazioari uko egiten ez dion eta deialdiari uko egiten ez dion ikasleak, ebaluazio jarraituko probak egiten ez baditu eta probara edo azken azterketara aurkezten ez bada, nota lortuko du. Hutsegitea, 0 zero). Etengabeko ebaluazio probak egin badituzu baina azterketarik edo azken

probarik egiten ez baduzu, kurtsoan zehar lortutako notak hartuko dira kontuan (espero den ehunekoaren proportzioan), baina 0 puntu izango dituzu azken probari dagokion zatia.

Azken ebaluazioa aukeratzen dutenentzat, ikasketa plan osoaren proba izango da, idatzizko azterketaz eta azterketarekin batera ebaluatutako proba praktiko batez osatua. Azken proban, puntuazioaren% 10 idatzizko adierazpenerako gaitasunarekin bat etorriko da.

Osasun krisiak aurreikusitako ebaluazioa eragozten badu, on-lineko azterketa egingo da.

Ezohiko deialdia: Orientazioak eta Uko EgiteaToggle Navigation

Ezohiko deialdian gaiaren ebaluazioa azken ebaluazio sistemaren bidez egingo da soilik.

Azken ebaluazio proba idatzizko azterketa orokor batez osatuta dago, eta etengabeko ebaluazio sistema jarraitu ez dutenentzako proba praktiko osagarri batekin osa daiteke. Hala egin dutenek, baina ohiko deialdiaren azken proba bertan behera utzi dutenek edo bertaratu ez direnek (idatzizko dimisioa aurkeztu ondoren), ikastaroaren praktika ebaluagarrien tituluak mantendu ahal izango dituzte ezohiko deialdian, araudiaren arabera. Kasu honetan azken proba ikasketa plan osoaren idatzizko azterketarekin osatuko da. Ezohiko deialdian, ikaslerik ez aurkezteak Ez-Ikuskapen kalifikazioa izatea suposatuko du.

Osasun krisiak aurreikusitako ebaluazioa eragozten badu, on-lineko azterketa egingo da.

Nahitaez erabili beharreko materialaToggle Navigation

E-gela plataformaren bitartez emango dira.

BibliografiaToggle Navigation

Oinarrizko bibliografia

AGIRREAZKUENAGA, J.: Historia de Euskal Herria. Historia general de los vascos, San Sebastián, Lur, 2004.

AZAOLA, J. M.: El País Vasco, Madrid, Instituto de Estudios Económicos, 1988.

BARRUSO, P. et al.: Historia del País Vasco, San Sebastián, Hiru, 2005.

BAZÁN, I. (dir.): De Túbal a Aitor. Historia de Vasconia, Madrid, La Esfera de los Libros, 2002.

FUSI, J. P., El País Vasco. Pluralismo y nacionalidad, Madrid, Alianza, 1984.

GARCÍA DE CORTÁZAR, F. y MONTERO, M., Diccionario de historia del País Vasco, San Sebastián, Txertoa, 1983.

GRANJA, J. L. de la y PABLO, S. de (eds.), Historia del País Vasco y Navarra en el siglo XX, Madrid, Biblioteca Nueva, 2009.

GRANJA, J. L. de la; PABLO, S. de y RUBIO POBES, C., Breve historia de Euskadi: de los Fueros a nuestros días, Barcelona, Debate, 2020.

MONTERO, M.: La construcción del País Vasco Contemporáneo, San Sebastián, Txertoa, 1993.

MONTERO, M.: Historia general del País Vasco, San Sebastián, Txertoa, 2008.

RIVERA, A. (ed.): Historia de Álava, Nerea, San Sebastián, 2003.

Gehiago sakontzeko bibliografia

Gaiarekin batera emango da.

Aldizkariak

Bilduma
Historia Contemporánea
Príncipe de Viana
Sancho el Sabio
Vasconia

Web helbideak

www. fsancho-sabio.es
www.irargi.org
www.euskoikaskuntza.org
www.euskadi.net
http://www.paisvasco.com/filmoteca/
http://www.euskosare.org
http://bibliotecaforal.bizkaia.net/search*spi/
www.euskadi.net/LiburutegiDigitala/
http://parlamento.euskadi.net
http://www.gipuzkoa.net/kultura/km/castella/01biblc.htm
http://www.liburuklik.euskadi.eus/jspui/

TaldeakToggle Navigation

31 Teoriakoa (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
1-15

09:00-11:00 (1)

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • AULA 213 - ELURRETA IKASGELATEGIA (1)

31 Gelako p.-2 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
6-15

13:00-15:00 (1)

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • AULA 213 - ELURRETA IKASGELATEGIA (1)

31 Gelako p.-1 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
6-15

09:00-11:00 (1)

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • AULA 213 - ELURRETA IKASGELATEGIA (1)