XSLaren edukia

Hizkuntzaren eta Literaturaren Didaktika27633

Ikastegia
Bilboko Hezkuntza Fakultatea
Titulazioa
Haur Hezkuntzako Gradua (Hirueleduna)
Ikasturtea
2022/23
Maila
3
Kreditu kopurua
9
Hizkuntzak
Gaztelania
Kodea
27633

IrakaskuntzaToggle Navigation

Orduen banaketa irakaskuntza motaren arabera
Irakaskuntza motaIkasgelako eskola-orduakIkaslearen ikasgelaz kanpoko jardueren orduak
Magistrala69
Gelako p.84126

Irakaskuntza-gidaToggle Navigation

Irakasgaiaren Azalpena eta Testuingurua zehazteaToggle Navigation

Ikasgaiaren helburua hizkuntzaren eta literaturaren didaktikaren alderdirik esanguratsuenak ezagutzea da, alorreko metodo edota ikuspegi desberdinak aztertuz.



Hizkuntza idatziaren esparruan irakurketaren eta idazketaren irakaskuntzarako metodoen azterketa kritikoa bultzatuko da,baita hizkuntza idatziaren ikaskuntzarako estrategien identifikazioa eta azterketa ere.



Halaber Haur Literaturaren inguruko hainbat ikerketa eta lani buruzkoen hurbilketa bat egingo da; modu horretan, Haur Hezkuntzan graduatuko den ikasleari beharrezko ezagutza eta tresnak eskainiko zaizkio Haur Literaturak dituen alde didaktiko, pedagogiko eta hezitzaileak era gaurkotu, espezializatu eta eraginkor batean baliatzeko.

Gaitasunak / Irakasgaia Ikastearen EmaitzakToggle Navigation

Irakasgaian honako gaitasun hauek lantzen dira:



- Komunikazioaren esparruan Haur Hezkuntzako curriculuma ezagutzea, aztertzea eta baloratzea.



- Irakurtzen eta idazten ikasteko prozesuak ezagutzea, eta Haur Hezkuntzako ikasleen ahozko eta idatzizko hizkuntzaren garapenerako sekuentzia didaktikoak aztertzea eta diseinatzea.



- Ahozko/ ez-ahozko hizkuntza erabileren zuzentasunaz jabetzea eta erabilerak baloratzea, eta hizkuntzekiko eta horien irakaskuntzarekiko jarrera positiboak bultzatzea.



-Ikasleei beren literatura prestakuntza eta etorkizunean izango dituzten ikasleena aberasteko ezagutza teorikoak ematea, eta ikasleek Haur Literaturatik abiatuta hezkuntza-balioak, sormen-balioak eta balio estetikoak garatzeko duten sentsibilitatea estimulatzea.



-Ikasleei gaitasuna ematea irakaskuntza/ikasketa metodoak, baliabideak eta teknikak irizpide didaktikoa oinarritzat hartuta praktikan jartzeko, askotariko literatura materialak eta euskarriak erabiliz; betiere, jolasaren, adierazpenaren eta sormenaren alderdiak azpimarratuz.



- Idazle eta testu garaikide nahiz klasikoen ezagutza ahalbidetzea, ikasleek irizpide zuzenen arabera hautatu eta landu ditzaten literatur irakurketak.



- Haur hezkuntzako etapari dagozkion esperientzia-arloei zuzendutako proposamen didaktikoak diseinatzea, gauzatzea eta ebaluatzea, praktikak dituen arazoei eta erronkei erreparatuz eta ikasleen heziketa-beharrak, kultura-aniztasuna eta giza eskubideak bermatuz.



- Adierazpen-gaitasunean eta gaitasun komunikatiboan gehiago trebatzea.



-Irakaskuntza-jardueran parte hartzea, praktikaren ikuspuntutik hausnarketak eginez eta testuinguru jakinetan jarduteko irizpide profesionalak ezarriz.



-Irakaskuntza-praktikara bideratutako baliabide eta estrategia didaktikoak aztertzea eta alderatzea, banaka eta taldean.

Eduki teoriko-praktikoakToggle Navigation

1. GAIA.- Idatzizko hizkuntza: ezaugarriak. Idatzizko ulermena eta adierazpena 1. eta 2. hizkuntzan. Idatzizko hizkuntzaren ulermenean eta adierazpenean esku hartzen duten prozesuak ezagutarazten dira (lehen hizkuntzan nahiz bigarren hizkuntzan, eta garapen hori gehien bultatzen duten irakats jokaerak bilatzen dira.



2. GAIA.- Idatzizko hizkuntza Haur Hezkuntzako geletan. Idatzizko diskurtso-generoak. Ikuspegi sozialetik eta kognitibotik abiatuta, Haur Hezkuntzako ikasleen garapenerako idatzizko hizkuntza ikasteak duen garrantzia azpimarratzen da. Idatzizko generoak ezagutzen eta aztertzen dira eta horien artean Haur Hezkuntzan egokienak direnak azpimarratzen da.



3. GAIA.- Idatzizko hizkuntza irakasteko metodoen eta materialen azterketa. Idatzizko hizkuntzaren eraikitze-prozesua ezagutuz gero, Haur Hezkuntzako ikasleen idatzizko produkzioak aztertzen eta interpretatzen dira. Helburua idatzizko produkzio horietan idatzizko hizkuntzaren funtzionamenduari buruzko hipotesiak ulertzea eta estrategia didaktikoak diseinatzea da.



4. GAIA. - Irakurtzen eta idazten irakasteko metodoen eta materialen azterketa. Idatzizko hizkuntzaren irakaskuntzarako hainbat metodo eta enfoke aztertzen dira, baita material didaktikoak ere.



5. GAIA.- Haur Hezkuntzako geletan idatzizko hizkuntza ikasteko eta garatzeko estrategiak. Irakurketaren eta idazketaren ikaskuntza testuinguru elebidunetan. Idatzizko hizkuntzaren irakaskuntzarako erabiltzen diren hainbat metodo eta ikuspegi aztertzen dira, material didaktikoarekin batera.



6. GAIA.- Ahozko eta idatzizko hizkuntza garatzeko sekuentzia didaktikoak gauzatzea. Haur Hezkuntzan ahozko eta idatzizko hizkuntza lantzeko sekuentzia didaktiko bat pausoz pauso eraikiko da.



7. GAIA.- Haur Literaturaren kontzeptua: teoriak, eztabaidak eta azterketarako ikuspuntu desberdinak. Haur Literaturak ikerketa eta ezagutza arlo bezala garapen handia izan du azken hamarkadetan. Ikuspegi anitzetik ikertu zian da (historia, psikologia, soziologia, pedagogia eta didaktika, literatur kritika). Irakaslegaiak ikerketa horiek ezagutu behar ditu Haur

Literaturaren balio didaktikoak, pedagokikoak eta hezitzaileak ongi uler ditzan.



8. GAIA.- Haur literaturaren ezaugarriak eta generoak. Haur Literaturaren "kanon"- anitz, aberats eta konplexua. "Kanon"-ak biltzen dituen ezaugarrien ezagutza, baita Haur Literaturako generoena ere; izan ere, ahozkoak, idatzizkoak nahiz ikonikoak, horiek denak baitira haurtzaroko irakurlearen iruditeria osatzen dutenak, eta ondorioz, berebiziko balio instrumentala eta hezitzailea dute irakasleak izango direnentzat.



9. GAIA.- Hurbilketa bat Haur Literaturaren historiara: korronte eta joera nagusiak. Gaur egungo Haur Literatura. Gai berriak. Haur Literaturaren azterketa ikuspuntu diakronikotik; hurbilketa historiko orokor batetik, klasikoak eta gaur egungo testuen azterketa.



10. GAIA.- Haur Literatura eta eskola. Irakurtzeko ohitura eta literatura-gaitasuna. Irakurketak eta kalitatezko liburuak hautatzeko irizpideak. Haur Literatura eta eskolaren arteko harremana jorratzen da eta biharko egunean irakaslea izango denari adierazten zaio zein garrantzitsua den irakurtzeko ohitura lortzea eta zein garrantzitsua den gaitasun literario egoki batek duen balioa.



11. GAIA.- Idatzizko eta ahozko Haur Literatura gelan: eskola curriculuma, ipuin kontalaritza, abestiak, errezitazioa eta irakurketa. Gaitasun literarioa, adierazpena eta sormena lantzeko errekurtsoak, teknikak eta jarduera didaktikoak. Haur Literaturako materialak erabiliz Haur Hezkuntzako gelarako aplikazio didaktiko zehatzak proposatzen dira. Hau Literaturatik abiatuz, teknika, errekurtso eta jarduera desberdinak aplikatzea sormena, jolasa, adierazpena eta gaitasun

literarioa bultzatzeko eta garatzeko.

MetodologiaToggle Navigation

Irakasgaiak izaera teoriko-praktikoa izango du nagusiki. Lanen metodologia praktikoa nagusituko da, ikasleen partehartzea garrantzitsua izanik. Hizkuntzaren eta literaturaren didaktikaren oinarrien eta praktiken ezagutza bideratuko da, alderdi teorikoan oinarrituz eta hausnarketa kritikoa eginez.



Osasun egoerak (edo beste ez-ohiko egoera batek) behartzen badu ekintzen presentzialtasuna murriztera, irakasgaia egokituko da Unibertsitateak edo Fakultateak ezarritako modalitate semipresentzialerako edo ez presentzialerako jarraibideak beteta. Horretarako EGelaren baliabideak erabiliko dira.

Ebaluazio-sistemakToggle Navigation

  • Ebaluazio Jarraituaren Sistema
  • Azken Ebaluazioaren Sistema
  • Kalifikazioko tresnak eta ehunekoak:
    • - Begiratu orientabideak % 100 (%): 100

Ohiko Deialdia: Orientazioak eta Uko EgiteaToggle Navigation

Bilboko Hezkuntza Fakultatean irakasgaiaren ebaluaketak hurrengo atalak dauzka:



- Hizkuntzaren didaktika (idatzizko hizkuntza): % 45

- Haur literatura eta bere didaktika: % 45

- Diziplinarteko modulu-lana: % 10



Diziplinarteko modulu-lanaren ebaluaketari dagokion arautegia dagokion gidan azaltzen da.



Irakasgaiaren beste bi zatietan (Hizkuntzaren didaktika eta Haur Literatura eta bere didaktika) ebaluazio modalitateak bi dira:



1. Ebaluazio jarraia: Ikasleak ikasturtean egindako lanen eta proben bidez ebaluatuko dira. Hala adierazten denean, azterketa ere egongo da.



a. Lanak: % 40 - % 60

b. Azterketa: % 40 - % 60



2. Azken ebaluazioa: Idatzizko froga izango da. Azterketak galdera teorikoak nahiz praktikoak izan ditzake. Lanen bat egitea eta entregatzea ere eskatu ahal izango zaio ikasleari.



OHARRA: Irakasgaia aprobatzeko derrigorrezkoa da: 1) diziplinarteko modulu lana egitea; 2) bi zatiak gainditzea: hizkuntzaren didaktika eta literaturaren didaktika, eta bakoitzaren barruko atal desberdinak, hau da, lanak eta azterketak gainditzea. Gainditutako atalen notak gordeko dira hurrengo deialdiarako, baina ez hurrengo ikasturterako.



ERNE! Ebaluazio jarraian nahiz finalean hizkuntzaren erabilera zuzena hartuko da kontuan.



Uko egitearen aukera:



1. Ebaluazio jarraia

a. Azken frogak irakasgaiaren kalifikazio osoaren %40 baino gehiago balio badu, eta ikaslea ez bada probara aurkezten, deialdiari uko egin diola ulertuko da eta "Ez aurkeztua" jarriko zaio.

b. Azken frogak irakasgaiaren kalifikazio osoaren %40 baino gutxiago balio badu deialdiari uko egin nahi dioten ikasleek kasuan kasuko irakasgaiaren irakaskuntza aldia bukatu baino hilabete lehenago egin beharko dute eskaria. Eskari hori idatziz aurkeztu beharko zaio irakasgaiaren ardura duen irakasleari.



2. Ebaluaziorako metodoa azken ebaluazioa denean, deialdiari uko egiteko nahikoa izango da azken probara ez aurkeztea.



OHARRA:

Ikasleek eskubidea izango dute azken ebaluazio bidez ebaluatuak izateko, etengabeko ebaluazioan parte hartu zein ez hartu. Eskubide hori baliatzeko, ikasleak etengabeko ebaluazioari uko egiten diola jasotzen duen idatzi bat aurkeztu beharko dio irakasgaiaren ardura duen irakasleari eta, horretarako, bederatzi asteko epea izango du lauhilekoko irakasgaien kasuan edo 18 astekoa urteko irakasgaienean, ikastegiko eskola egutegian zehaztutakoarekin bat lauhilekoa edo ikasturtea hasten denetik kontatzen hasita.



Ezohiko deialdia: Orientazioak eta Uko EgiteaToggle Navigation

Ez-ohiko deialdian ohiko deialdiko irizpide berak erabiliko dira salbuespen bakar batekin: ebaluazio jarraian lanak gainditu ez dituzten ikasleek azken ebaluazioa ez-ohiko deialdian egin beharko dute.

Nahitaez erabili beharreko materialaToggle Navigation

Ordenagailua eta beste tresna informatiko batzuk.

Ikus-entzunezkoak.

Haur Hezkuntzako liburuak.

Haur literatura, ahozkoa eta idatzizkoa.

237/2015 Dekretua, abenduaren 22koa, Haur Hezkuntzako curriculuma zehaztu eta Euskal Autonomia Erkidegoan ezertzekoa (EHAA, 2016-01-15).

BibliografiaToggle Navigation

Oinarrizko bibliografia

HIZKUNTZA



BARRIO, J. L. (1997). Los primeros pasos hacia el lenguaje escrito. Una mirada al aula. La Muralla.



BIGÁS, M. (2000). Didáctica de la lengua en la Educación Infantil. Síntesis.



CARLINO, P., SANTANA, D. (1996). Leer y escribir con sentido. Una experiencia constructivista en Educación Infantil y Primaria. Visor.



DÍEZ ULZURRUN, A. (coord.). (1999). El aprendizaje de la lectoescritura desde una perspectiva constructivista. Graó.



FONS ESTEVE, M. (2004). Leer y escribir para vivir. Graó.



FERREIRO, E., TEBEROSKY, A (1979). Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño. Siglo XXI.



RUIZ, U. (coord.). (2000). Didáctica de la segunda lengua en educación infantil y primaria. Síntesis.



SOLÉ, I. (1992). Estrategias de lectura. Graó.



LITERATURA



ÁLVAREZ AMORÓS, J. A. (ed.). (2004). Teoría literaria y enseñanza de la literatura. Ariel.



CERRILLO, P., GARCÍA PADRINO, J. (coor.). (1993). Literatura infantil de tradición popular. Universidad de Castilla-La Mancha.



COLOMER, T. (2001). La literatura en la etapa de educación infantil. En M. Bigas, M. Correig (eds.), Didáctica de la lengua en la educación infantil. Síntesis.



COLOMER, T. (2005). El desenlace de los cuentos como ejemplo de las funciones de la literatura infantil y juvenil. Revista de Educación, num. extraordinario, 203-216.



COLOMER, T. (2009). Introducción a la literatura infantil y juvenil. Síntesis.



CULLER, J. (2000). Breve introducción a la teoría de la literatura. Crítica.



DURAN, T. (2009). Álbumes y otras lecturas. Análisis de los libros infantiles. Octaedro.



ETXANIZ, X. (2009). Puntan punta bat. Pamiela.



IGERABIDE, J. K. (1993). Bularretik mintzora. Erein.



KORTAZAR, J., ETXANIZ, X., LÓPEZ GASENI, J. M. (dirs.). (2011). Egungo euskal haur eta gazte literaturaren historia. UPV-EHU.



LLUCH, G. (2010). Cómo seleccionar libros para niños y jóvenes. Trea.



LOPEZ GASENI, M., ETXANIZ, X. (2005). 90eko hamarkadako Euskal haur eta gazte literatura. Pamiela.



MOLINA MORENO, M. M. (2020). Didáctica de la literatura infantil y juvenil: educación infantil y primaria. Paraninfo.



MORENO, V. (1998). Va de poesía. Pamiela.



RODARI, G. (1982). Gramática de la fantasía. Cincen-Kapelusz.



VENTURA, N., DURÁN, T. (1982). Cuentacuentos. Siglo XXI.



ZAPARAÍN, F., GONZÁLEZ, L. D. (2010). Cruces de caminos. Álbumes ilustrados: construcción y lectura. Universidad de Valladolid/Universidad de Castilla-La Mancha.

Gehiago sakontzeko bibliografia

HIZKUNTZA

BARRIO, J. L., DOMÍNGUEZ, G. (1997). Los primeros pasos hacia el lenguaje escrito. Una mirada al aula. La Muralla.

CERRILLO, P. y GARCÍA PADRINO, J. (coords.). (1992). Literatura infantil y enseñanza de la literatura. Universidad de Castilla-La Mancha.

CERVERA, M. (1993). Literatura y lengua en la Educación Infantil. Mensajero.

DÍEZ NAVARRO, C. (1995). La oreja verde en la escuela. Ed. de la Torre.

DÍEZ NAVARRO, C. (2007). Mi escuela sabe a naranja. Graó.

FERREIRO, E, GÓMEZ PALACIOS, M. (1979). Nuevas perspectivas sobre los procesos de lectura y escritura. Siglo XXI.

MARUNI, LL., MINISTRAL, M., MIRALLES, M. (1995). Escribir y leer. Edelvives.

SALVADOR MATA, F. (2008). Psicopedagogía de la lengua escrita I eta II. EOS.

TEBEROSKY, A. (2003). Propuesta constructivista para aprender a leer y a escribir. Vicens-Vives.

TOLCHINSKY, L. (1993). Aprendizaje del lenguaje escrito. Procesos evolutivos e implicaciones didácticas. Antropos.

WELLS, G. (1988). Aprender a leer y escribir. Laia.

LITERATURA

BRYANT, S. C. (1992). El arte de contar cuentos. Hogar del Libro.

COLOMER, T. (2005). Siete llaves para valorar las historias infantiles. Fundación Germán Sánchez Ruipérez.

COLOMER, T., MANRESA POTRONY, M., RAMADA PRIETO, L., REYES LÓPEZ, L. (2018). Narrativas literarias en educación infantil y primaria. Síntesis.

ETXANIZ, X. (1987). Euskal haur eta gazte literaturaren historia. Pamiela.

GENUA, E. (2009). Un tesoro en nuestras manos: los títeres. Erein.

LEIBRANDT, I. (2008). Las herramientas electrónicas en la didáctica de la literatura. Universidad de Navarra.

MIRET, I., BARÓ, M., MAÑÁ, T., VELLOSILLO, I., MONTERO, I. (2010). Bibliotecas escolares "entre comillas". Fundación Germán Sánchez Ruipérez.

OBIOLS SUARI, N. (2004). Mirando cuentos. Lo visible e invisible en las ilustraciones de la literatura infantil. Laertes.

Aldizkariak

Behinola
CLIJ
Tantak
HIK HASI
TEXTOS

Web helbideak

www.oepli.org
www.galtzagorri.org
www.uclm.es/cepli/

TaldeakToggle Navigation

01 Teoriakoa (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
19-19

12:00-14:00 (1)

08:30-10:30 (2)

11:00-13:00 (3)

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • 1S07G - IRAKASLEEN ESKOLAKO ERAIKIN HORIZONTALA - LEIOA (1)
  • 1S07G - IRAKASLEEN ESKOLAKO ERAIKIN HORIZONTALA - LEIOA (2)

01 Gelako p.-1 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
17-17

12:30-14:30 (1)

08:30-10:30 (2)

11:00-13:00 (3)

18-18

12:30-14:30 (4)

08:30-10:30 (5)

11:00-13:00 (6)

20-21

12:30-14:30 (7)

08:30-10:30 (8)

11:00-13:00 (9)

22-22

12:30-14:30 (10)

08:30-10:30 (11)

11:00-13:00 (12)

23-23

12:30-14:30 (13)

08:30-10:30 (14)

11:00-13:00 (15)

24-24

12:30-14:30 (16)

08:30-10:30 (17)

11:00-13:00 (18)

25-25

12:30-14:30 (19)

08:30-10:30 (20)

11:00-13:00 (21)

26-26

12:30-14:30 (22)

08:30-10:30 (23)

11:00-13:00 (24)

27-27

12:30-14:30 (25)

08:30-10:30 (26)

11:00-13:00 (27)

28-29

12:30-14:30 (28)

08:30-10:30 (29)

11:00-13:00 (30)

30-30

12:30-14:30 (31)

08:30-10:30 (32)

11:00-13:00 (33)

31-31

12:30-14:30 (34)

08:30-10:30 (35)

11:00-13:00 (36)

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • 1S07G - IRAKASLEEN ESKOLAKO ERAIKIN HORIZONTALA - LEIOA (1)
  • 1S07G - IRAKASLEEN ESKOLAKO ERAIKIN HORIZONTALA - LEIOA (2)
  • 1S07G - IRAKASLEEN ESKOLAKO ERAIKIN HORIZONTALA - LEIOA (3)
  • 1S07G - IRAKASLEEN ESKOLAKO ERAIKIN HORIZONTALA - LEIOA (4)
  • 1S07G - IRAKASLEEN ESKOLAKO ERAIKIN HORIZONTALA - LEIOA (5)
  • 1S07G - IRAKASLEEN ESKOLAKO ERAIKIN HORIZONTALA - LEIOA (6)
  • 1S07G - IRAKASLEEN ESKOLAKO ERAIKIN HORIZONTALA - LEIOA (7)
  • 1S07G - IRAKASLEEN ESKOLAKO ERAIKIN HORIZONTALA - LEIOA (8)
  • 1S07G - IRAKASLEEN ESKOLAKO ERAIKIN HORIZONTALA - LEIOA (9)
  • 1S07G - IRAKASLEEN ESKOLAKO ERAIKIN HORIZONTALA - LEIOA (10)
  • 1S07G - IRAKASLEEN ESKOLAKO ERAIKIN HORIZONTALA - LEIOA (11)
  • 1S07G - IRAKASLEEN ESKOLAKO ERAIKIN HORIZONTALA - LEIOA (12)
  • 1S07G - IRAKASLEEN ESKOLAKO ERAIKIN HORIZONTALA - LEIOA (13)
  • 1S07G - IRAKASLEEN ESKOLAKO ERAIKIN HORIZONTALA - LEIOA (14)
  • 1S07G - IRAKASLEEN ESKOLAKO ERAIKIN HORIZONTALA - LEIOA (15)
  • 1S07G - IRAKASLEEN ESKOLAKO ERAIKIN HORIZONTALA - LEIOA (16)
  • 1S07G - IRAKASLEEN ESKOLAKO ERAIKIN HORIZONTALA - LEIOA (17)
  • 1S07G - IRAKASLEEN ESKOLAKO ERAIKIN HORIZONTALA - LEIOA (18)
  • 1S07G - IRAKASLEEN ESKOLAKO ERAIKIN HORIZONTALA - LEIOA (19)
  • 1S07G - IRAKASLEEN ESKOLAKO ERAIKIN HORIZONTALA - LEIOA (20)
  • 1S07G - IRAKASLEEN ESKOLAKO ERAIKIN HORIZONTALA - LEIOA (21)
  • 1S07G - IRAKASLEEN ESKOLAKO ERAIKIN HORIZONTALA - LEIOA (22)
  • 1S07G - IRAKASLEEN ESKOLAKO ERAIKIN HORIZONTALA - LEIOA (23)
  • 1S07G - IRAKASLEEN ESKOLAKO ERAIKIN HORIZONTALA - LEIOA (24)