XSLaren edukia

Teoria Politiko Garaikidea II28328

Ikastegia
Gizarte eta Komunikazio Zientzien Fakultatea
Titulazioa
Politika Zientziako eta Kudeaketa Publikoko Gradua
Ikasturtea
2022/23
Maila
4
Kreditu kopurua
6
Hizkuntzak
Euskara
Kodea
28328

IrakaskuntzaToggle Navigation

Orduen banaketa irakaskuntza motaren arabera
Irakaskuntza motaIkasgelako eskola-orduakIkaslearen ikasgelaz kanpoko jardueren orduak
Magistrala4669
Gelako p.1421

Irakaskuntza-gidaToggle Navigation

Irakasgaiaren Azalpena eta Testuingurua zehazteaToggle Navigation

Teoria politiko garaikidea II irakasgaia zutabe garrantzitsua da Zientzia Politikoaren diziplinari euskarri ematen dioten kontzeptuak eta oinarrizko ideiak eskuratzeko prozesuan. Irakasgai honek lotura zuzena du zientzia politikoko oinarrizko kontzeptuen irakasgaiekin (1. maila/lehen lauhilekoa), analisi politikoaren oinarriekin (1. maila/bigarren lauhilekoa), pentsamendu politikoaren historiarekin (2. maila/lehen lauhilekoa) eta teoria politikoarekin (2. maila/bigarren lauhilekoa). Zehazki, irakasgai honek aurreko irakasgai horien edukiak XX. eta XXI. mendeetan garatu diren teoria politikoen testuinguru espezifikoan sakontzeko balio du. Kontzeptu, teoria eta ikuspegi metodologikoen esanahia eta egokitasuna ezagutzea eta ulertzea, ingurune politikoko fenomenoak behatzeko (zeharkakoa).



Pentsamendu kristau, liberal eta heterosexualean oinarritutako zientzia eta ezagutzak begirada kritiko batetik aztertuko dira. Horretarako marko eta kontra-korronte feministak, antikolonialak, marxistak eta sozialistak erabiliko dira, pentsamendu patriarkal, supremazista eta liberalaren ondorioak eta identitate-politikak versus birbanaketa-politiken zatiketaren oinarri erreakzionario eta esentzialista ikusiko dugu.



Hori guztia egungo gizarte biopolitiko, diziplinazko, segurtasun- eta kontrolezkoan kokatuko dugu, egungo bioteknologiarekiko harremana (espazioaren, gizakiaren eta bizitzaren ekoizpena) aztertuz plataformazko kapitalismo digitalaren bidez.

Gaitasunak / Irakasgaia Ikastearen EmaitzakToggle Navigation

Kontzeptu, teoria eta ikuspegi metodologikoen esanahia eta egokitasuna ezagutzea eta ulertzea, ingurune politikoko fenomenoak behatzeko (zeharkakoa).



A2. Arazo politikoei eta gizartearen beharrei buruzko informazioa modu sintetikoan aztertzea, jarrera kritikoa garatuz eta zeregin profesionalean zorroztasun intelektuala eta morala erabiliz (zeharkakoa).



A3. Administrazio publikoen egitura, antolaketa eta funtzionamendua ulertzea, maila guztietan, administrazio-plangintzako eta -kudeaketako prozesuak ezartzeko (Genérica).



A4. Erakunde eta sistema politikoen egitura eta funtzionamendua ikuspegi konparatu batetik ulertzea, haien osagaiak eta jarduteko lege-esparrua identifikatzeko, haien arteko erlazioa interpretatzeko, funtzionamenduari buruzko ondorioak ateratzeko eta alternatibak proposatzeko (Genérica).



A5. Nazioarteko politika ulertzea, eragileak, erakunde-, antolamendu- eta politika-egitura eta beste eremu batzuekiko elkarrekintza identifikatuz, erregionalizazio- eta eskualde-integrazioko prozesuak munduan aztertzeko eta erabakiak hartzeko agertoki berriak identifikatzeko (Genérica).



A6. Gobernantzari eta helburu publikoak eta erabaki politikoak hartzeko prozesuei buruzko ikuspegiak ezagutzea, politika publikoak planifikatu, ezarri, ebaluatu eta aztertzeko (Genérica).



A7. Hauteskunde prozesuak ezagutzea, lehentasun politikoak eratu eta adieraztetik sistema demokratikoen logika adierazgarriraino, komunikazio politikoko kanpainak diseinatzeko, hauteskunde osteko eszenatokiak definitzeko eta emaitzak interpretatzeko (Genérica).



A8. Adierazleak egitea, datu kuantitatiboekin eta kualitatiboekin jardunez, fenomeno politikoen eta erakundeen eta administrazioaren funtzionamenduaren (Zeharkakoa) hainbat dimentsio identifikatu, aztertu eta ebaluatzeko.



A9. Testuinguru jakin batean eragile politikoak, haien gaitasunak eta portaera identifikatzea, sistema politikoan dituzten ondorioak aztertzeko eta agertokiak aurreikusteko (Genérica).





B) ikaskuntzaren emaitzak (gaitasun espezifikoak)



B1. XX. mendeko eta XXI. mendeko Zientzia Politikoaren eztabaida arauemailean egile nagusiak zein diren eta horiek zer ekarpen egiten duten ikustea. Diziplinaren garapen teorikoaren garai nagusiak markatu dituzten egile handien lana ezagutzea.



B2. Diziplinaren gaur egungo korronte teorikoak, haien arteko harremana, argudioak, ekarpenak, jorratu dituzten gaiak eta politika modernoaren ikuspegian duten eragina ulertzea.





A) Gaitasun orokorrak



A1. Kontzeptu, teoria eta ikuspegi metodologikoen esanahia eta egokitasuna ezagutzea eta ulertzea, ingurune politikoko fenomenoak behatzeko (zeharkakoa).



A2. Arazo politikoei eta gizartearen beharrei buruzko informazioa modu sintetikoan aztertzea, jarrera kritikoa garatuz eta zeregin profesionalean zorroztasun intelektuala eta morala erabiliz (zeharkakoa).



A3. Administrazio publikoen egitura, antolaketa eta funtzionamendua ulertzea, maila guztietan, administrazio-plangintzako eta -kudeaketako prozesuak ezartzeko (Genérica).



A4. Erakunde eta sistema politikoen egitura eta funtzionamendua ikuspegi konparatu batetik ulertzea, haien osagaiak eta jarduteko lege-esparrua identifikatzeko, haien arteko erlazioa interpretatzeko, funtzionamenduari buruzko ondorioak ateratzeko eta alternatibak proposatzeko (Genérica).



A5. Nazioarteko politika ulertzea, eragileak, erakunde-, antolamendu- eta politika-egitura eta beste eremu batzuekiko elkarrekintza identifikatuz, erregionalizazio- eta eskualde-integrazioko prozesuak munduan aztertzeko eta erabakiak hartzeko agertoki berriak identifikatzeko (Genérica).



A6. Gobernantzari eta helburu publikoak eta erabaki politikoak hartzeko prozesuei buruzko ikuspegiak ezagutzea, politika publikoak planifikatu, ezarri, ebaluatu eta aztertzeko (Genérica).



A7. Hauteskunde prozesuak ezagutzea, lehentasun politikoak eratu eta adieraztetik sistema demokratikoen logika adierazgarriraino, komunikazio politikoko kanpainak diseinatzeko, hauteskunde osteko eszenatokiak definitzeko eta emaitzak interpretatzeko (Genérica).



A8. Adierazleak egitea, datu kuantitatiboekin eta kualitatiboekin jardunez, fenomeno politikoen eta erakundeen eta administrazioaren funtzionamenduaren (Zeharkakoa) hainbat dimentsio identifikatu, aztertu eta ebaluatzeko.



A9. Testuinguru jakin batean eragile politikoak, haien gaitasunak eta portaera identifikatzea, sistema politikoan dituzten ondorioak aztertzeko eta agertokiak aurreikusteko (Genérica).



B) Ikaskuntzaren emaitzak (gaitasun espezifikoak)



B1. XX. mendeko eta XXI. mendeko Zientzia Politikoaren eztabaida arauemailean egile nagusiak zein diren eta horiek zer ekarpen egiten duten ikustea. Diziplinaren garapen teorikoaren garai nagusiak markatu dituzten egile handien lana ezagutzea.



B2. Diziplinaren gaur egungo korronte teorikoak, haien arteko harremana, argudioak, ekarpenak, jorratu dituzten gaiak eta politika modernoaren ikuspegian duten eragina ulertzea.



B3. Ikuspegi teoriko horiek ezagututa, egungo fenome

Eduki teoriko-praktikoakToggle Navigation





Lau gai nagusietan dago antolatuta irakasgaia.



- Lehen Gaia gobernatzearen artea da: populazioaren sorrera, politikaren sorrera, populazioaren gobernu politikoa modernitatearen hasieran eta ekonomia politikoaren jaiotza, kapitalismoaren sorreran. Ekonomista klasikoak ikusiko digutu sozialismo utopikoarekin zituzten eztabaiden bidez. Diziplinazko gizarteen jaiotza eta biopolitikaren oinarriak.



- Bigarren Gaian egungo teoría politiko nagusiak ikusiko ditugu. Horretarako TEORIA bat zer den ikusiko dugu, zientziaren filosofía, egiaren teoriak, ikuspegi normatiboak eta deskriptiboak. Liberalismo patriarkalen kokatzen diren proposamenak dira nagusiak, baita teoría politikoan ere, hala nola, teoría behaviouristak, hautaketa arrazionalaren teoría, eskola instituzionala, eskola funtzionalista, eskola analitikoa eta positivismo eta enpirismo logikoarekin dagoen erlazioa.



- Hirugarren Gaia teoria alternatiboak dira. Lehenik Marxismotik jaiotakoak ikusiko ditutu. Marx eta Engels: ekonomia politikoa, dialektika, materialismoa eta klase borroka. Marxismo desberdinak ikusiko ditugu: estrukturalista, postestrukturalista, analitikoa, etab.

Honekin batera, TALDE LANAk garatzen joateko, ESTATU TEORIA desberdinak emango ditugu, autore zehatzak barne, hala nola, Gramsci, Poulantzas eta Jessop.



-Laugarren Gaia teoría alternatiboen barruan kokatzen da ere baina Feminismotik sortutako teoría politikoak aztertuko ditugu: korronte teoriko desberdinak, mugimendu sozial ezberdinak, epistemologia alternatiboak, genealogía antipatriarkala historian zehar eta egungo laugarren olatu feministaren garapena, ideia nagusiak eta antolakuntza formak. Patriarkatu kapitalista eta kolonialaren azerketa egingo da perspektiba desberdinetatik: feminismo beltza, komunitarioa, anarkista, sozialista, materialista, dekoloniala, postkoloniala, lesbofeminismoa, etab. hirugarren eta laugarren olatu feministen korronte materialistak (gorputza, ekonomia, zaintza eta bizitza; lan produktiboa eta erreproduktiboa).



- Bosgarren Gaia Kapitalismo neoliberala eta digitala: Gobernu algoritmikoak eta panoptiko digitala, kontrolaren epistemología eta NEOMATERIALISMOA: O`Neil, Zuboff, Braidotti, Haraway, Simondon, Margulis…



Horretarako, ideologia modernoen errepasoa egingo da, substratu misoginoa, kristaua eta liberala ikusteko asmoz: horrek aurrez graduko irakasgai batean eta beste batzuetan emandako egileen begirada kritikoa barne hartuko luke, hau da, ilustrazioaren eta patriarkatuaren ideologoak errepasatzean, Rousseautik hasi eta Kanteraino, XIX. eta XX. mendeetako egileak barne, antropologia estrukturalaren substratu androzentrikoak barne, zientziaren eta ekonomia politikoarenak, etika eta justiziarenak. Horrek kontzeptuen errepaso bat eskatzen du, subjektuari, botereari, estatuari, gizarteari, egiari, zientziari, autonomiari, objektibotasunari/subjektibotasunari, obedientziari/autoritateari/legitimitateari eta erreprodukzio sozialari buruzko egungo ideia nagusiak garatzeko printzipio filosofiko-teorikoak nola eratu diren azaltzeko.



Hemen XX. eta XXI. mendeko mugimendu politikoen errepasoa egingo da, batez ere gai hori lantzen duten gainerako irakasgaietan sartu ez direnena, hala nola mugimendu feministaren genealogia (mugimendu feministak kontatzen duena), mugimendu ekologistarena, sozialistarena (bai utopikoa, bai zientifikoa), egungo kooperatibismoarekiko harremana, komunen espazioa, espazioaren produkzio desberdinak, mugimendu dekoloniala (emakume beltz eta latinoek kontatua), XX. eta XXI. mendeko borroka politikoen eta teoria politiko garaikidearen arteko harremana ulertu ahal izateko,



MetodologiaToggle Navigation

Irakasgaiaren dinamikak prestakuntza-jarduerak eta irakasteko eta ikasteko metodologia uztartzen ditu, Europako ECTS kredituaren eta GHEEren jarraibideen arabera: klase magistralak eta gelako praktikak.

Ebaluaketa jarraitua



Testuen irakurketa

Banakako iruzkin kritikoak testuen alderaketan oinarrituak

Talde lana

Amaiera lana



Ikastaroaren gai-zerrendan saio teorikoak eta eztabaida-saio praktikoak sartzen dira. Saio horiek ikasleek prestatu eta pentsatu beharko dituzte, egin aurretik. Eskoletara joatea ez da derrigorrezkoa, baina ikastaroaren dinamika, funtsean, gelan parte hartzeko pentsatuta dago. Ikastaroak azalpen-eskolak eta klase praktikoak konbinatuko ditu, eta horiek ebaluazioko atalean azaltzen den bezala ebaluatuko dira, bai ohiko deialdikoak, bai ohiz kanpokoak.

Prestakuntza-jarduerek (irakaskuntza-modalitateak) eta ikastaroaren metodologiak aurrez aurreko lanean (ikasgeletan) emandako ordu-kopurua eta ikasleak behar duen lan autonomoko denbora konbinatzen dituzte. Denbora hori praktikak egiteko eta irakasgaiaren amaierako ebaluazioa prestatzeko zenbatzen da.



Irakasgaiaren lan-kargaren banaketa honako hau da: 60 orduko lan presentziala (astean 4 eskola-ordu, teorikoak zein praktikoak), eta horiei 90 orduko lan autonomoa gehitu behar zaie (materialen irakurketak, lanen eta tailer praktikoen prestaketa, ebaluazio-txostenak).



Eskola magistralak ikastaroaren % 80 dira (46/60), eta ikasgelako praktikak, ikastaroaren % 20 (14/60), araudiak ezartzen duen bezala. Adierazi behar da klase magistralek nolabaiteko dinamismoa ekarriko dutela, ikaslearen parte-hartzearekin, gelako praktikak bizkorrak eta biziak izan daitezen eta ahalik eta aprobetxamendu handiena izan dezaten.

Ebaluazio-sistemakToggle Navigation

  • Ebaluazio Jarraituaren Sistema
  • Azken Ebaluazioaren Sistema
  • Kalifikazioko tresnak eta ehunekoak:
    • Praktikak egitea (ariketak, kasuak edo buruketak) (%): 10
    • Banakako lanak (%): 70
    • alde lanak (arazoen ebazpenak, proiektuen diseinuak) (%): 10
    • Lanen, irakurketen... aurkezpena (%): 10

Ohiko Deialdia: Orientazioak eta Uko EgiteaToggle Navigation

Ebaluaketa jarraia izango da.

Talde lanak eta banakako lanak dira eginkizun nagusiak. Ikerketa erako irakaskuntza egingo da, ikasleek haien kabuz ikertuko dute.



Ebaluaketa jarraia egin ezin dutenek, azterketa egingo dute

Ezohiko deialdia: Orientazioak eta Uko EgiteaToggle Navigation

Ohikoaren berdina

Nahitaez erabili beharreko materialaToggle Navigation

Lenin – Imperialismo, fase superior del capitalismo
Harvey – El nuevo imperialismo, acumulación por desposesión
Wittig – Pentsamendu heterozuzena (Lisipe) http://www.susa-literatura.eus/liburuak/lisi03 -
Mies – Kapitalaren metaketa eta patriarkatua
Foucault – La Verdad y las Formas jurídicas
Zuboff – Capitalismo de vigilancia

BibliografiaToggle Navigation

Oinarrizko bibliografia

Polanyi. La gran transformacion

Guzman, A. Qué es el patriarcado

Karl Marx. Ideologia alemana eta Manifestu komunista

Pateman, C. Kontratu sexuala (Eskafandra)

Gramsci. Cuadernos de la cárcel

Poulantzas. Estado, poder y socialismo

Jessop, B. State power: strategic relational approach

Saussure, Curso de linguística general

Hobswan. Historia del siglo XX

Foucault, M. Nacimiento de la biopolitica eta Vigilar y Castigar

Haraway, D. Seguir con el problema

Simondon. La individuacion

Cliff. Sistemas Complejos

Gehiago sakontzeko bibliografia

Marx, K. Introduccion a la crítica de la filosofía del derecho de Hegel (2013, pre-textos)
Haraway, Donna "A Cyborg Manifesto: Science, Technology, and Socialist-Feminism in the Late Twentieth Century". Simians, Cyborgs and Women: The Reinvention of Nature. Routledge, 1991
Fraser, N. y Butler, J. Reconocimiento o redistribución (New Left Review, 2000)
Bourdieu, P. Teoria del campo social y los capitales (diversos textos que se repartirán en clase)
Walby, Syilvia. Theorizing Patriarchy. Cambridge, MA: Basel Blackwell, 1998

TaldeakToggle Navigation

31 Teoriakoa (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
16-16

11:00-15:00 (1)

17-30

11:00-14:00 (2)

Irakasleak

31 Gelako p.-1 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
17-30

14:00-15:00 (1)

Irakasleak