XSLaren edukia

Mundu Garaikidearen Oinarriak

Ikastegia
Letren Fakultatea
Titulazioa
Artearen Historiako Gradua
Ikasturtea
2021/22
Maila
2
Kreditu kopurua
6
Hizkuntzak
Gaztelania
Euskara
Ingelesa

IrakaskuntzaToggle Navigation

Orduen banaketa irakaskuntza motaren arabera
Irakaskuntza motaIkasgelako eskola-orduakIkaslearen ikasgelaz kanpoko jardueren orduak
Magistrala4060
Gelako p.2030

Irakaskuntza-gidaToggle Navigation

HelburuakToggle Navigation



-Iragana eraikitze prozesu bezala ulertzea non gizakiek parte hartu duten eta bere pentsatzeko erak, naturarekin izandako harremanak eta eremu kolektiboak antolatzeko formak funtsezkoak izan diren.

-Iragana jarraipen-aldaketa dinamika bat bezala barneratzea. Ikasleei erakustea dinamika honen arrazionaltasuna eta nola prozesu historikoa faktore eta logika desberdinen emaitza den.

- Aro garaikidea azaltzeko eta ulertzeko era bakarra ez dagoela ulertzea. Ikuspegi desberdinen ondorioz, prozesu historikoa interpretatzeko era desberdinak daudela azaltzea. Honi lotuta interpretazio eskola eta korronte desberdinak daudela historiografian ulertzea.

- Iraganarekiko kontakizuna eraikitze intelektualaren emaitza dela azaltzea: alde batetik eguneko kezkak direla ezaguera historikoaren iturri nagusia adieraztea baina bestetik, historia disziplina metodo eta arau espezifiko batzuk dituela azaltzea.

-Arlo praktiko batean, ikasleek oinarrizko gaitasunak menperatu beharko dituzte testu idatziak erabiltzeko: irakurtzea, ulertzea, aldaratzea, ideia propioak ondorioztatzea. Era berean, ahozko eta idatzizko azalpenak emateko gaitasuna kontzeptuak modu zehatz erabiliz beharrezkoa izango da.

Irakasgai-zerrendaToggle Navigation

0. Sarrera: Garaikidetasuna eta aurreko aldiak

1. Kontzientzia historikoa eta aldaketa iraultzaileak berri gisa

2. Naturaren ustiapena, ekonomiaren antolakuntza eta beraien eragina gizartean

3. Mundua gatazkan. Nazioarteko harremanak eta geopolitika modernoa

4. Estatua, politika eta gizarte modernoak: gatazkak eta ideologiak XIX. mendean

5. Kultura eta zientzia. Filosofia eta estetika

6. Problemak eta modernitatearen krisia. Egungo gizartearen erronkak.







MetodologiaToggle Navigation



Irakasgai hau 60 ordutan garatzeko pentsatuta dago. 60 ordu horietatik 40 (M) irakasleak bideratuko dituen edukiak lantzeko izango dira (azalpenak barne): prozesu historikoak, edukiak eta kontzeptu nagusienak. Beste 20 orduak (GA), jarduera praktikoetara bideratuko dira. Ikasgelako lanaz gain, ikasle bakoitzak beste 90 ordu eskaini beharko dizkio ikasgaiari.

Jarduera praktikoetara bideratuko diren 20 orduak (GA) jarraian azaltzen diren zereginak burutzeko izan daitezke:

1. Programaren aurkezpena eta edukien azalpena (M).

2. Testu historikoen, historiografikoen, mapen, grafikoen, eta gainontzeko baliabideen analisia eta iruzkina (GA).

3. Bideoak ikustea eta iruzkinak egitea (GA).

4. Artxiboetara edo eta ikerketa zentroetara bisitak.

5. Talde lanen antolaketa eta koordinazioa. Talde lanen ahozko aurkezpenak (GA).

6. Saiakera bibliografikoen eta lan monografikoen antolakuntza eta koordinazioa.

Jarduera hauek banaka eta taldeka burutuko dira, irakasleak hala zehazten duenean.

Tutoretzetara bertaratzea gomendagarria da.

Ebaluazio-sistemakToggle Navigation



1. Ebaluazio Jarraia:

Ohiko deialdirako aurreikusita dagoen ebaluazio mota, mixtoa izango da. Ebaluazio jarraia gauzatu ahal izateko, ikaslearen kalifikazioa modu honetara antolatuko da (10 puntu):



*Banakako edo taldeko lanen bitartez azken kalifikazioaren %20 lortu ahal izango da (2 puntu). Lan hauen artean ikasgaiko bibliografiarekin lotutako liburuen (ikasleentzako eskuragarri daudenen) laburpenak eskatu ditzake irakasleak. Irakasleak berak azalduko du klasean jarduerak nola egin eta noiz eta nola aurkeztu behar diren.



*Kalifikazioaren %20 (2 puntu), ikasgelan eta tutoretzetan edukitako parte hartzearen arabera baloratuko da. Garrantzitsua da kontuan izatea, parte hartzea derrigorrezkoa dela, ez dela asistentzia hutsa baloratuko, ez eta klaseak ematen diren plataforma digitaletara (BBC edo besteren bat kasu) konektatzea bakarrik ere. Irakasleak lehendabiziko egunean azalduko du nola egingo den hau.



*Kalifikazioa osatzeko falta den %60 lortzeko (6 puntu), ikasgaian zehar egindako praktikak hartuko dira kontuan edo irakasleak hala adierazten badu, amaierako azterketa baten bitartez.



2. Amaierako ebaluazioa:

Amaierako ebaluazio sistema egin ahal izateko, ebaluazio jarraiari uko egin beharko dio ikasleak. Ebaluazio jarraian zehar lortu beharreko puntuazioa lortzen ez badu ere, amaierako ebaluazioa egin beharko du ikasleak.



a) Jarduera kritiko bat burutzea ikasturtean zehar landutako edukien arabera, zeinetan ikasleak demostratu beharko duen, ikasgai honetan lortu beharreko helburu eta konpetentziak lortu dituela. Jarduera hau ikasturtean zehar egin ahal izango du ikasleak eta azterketaren egun ofizialaren inguruan aurkeztu beharko dio irakasleari. Irakasleak zehaztuko ditu aurkezte datak eta gainerako baldintzak.



B) Amaierako proba idatzi bat egin beharko du ikasleak, ohiko deialdian eta modu ofizialean ezarritako data errespetatuz. Proba idatzi hau, nolanahi ere, beste jarduera batzuekin osatu ahal izango da, irakasleak hala eskatuz gero.

Nahitaez erabili beharreko materialaToggle Navigation

Gelan proposatuko diren testu historiko-sortaren derrigorrezko irakurketa.

BibliografiaToggle Navigation

Oinarrizko bibliografia

Eskuliburuak:

-Julio Aróstegui, Cristian Buchrucker y Jorge Saborido: El mundo contemporáneo: historia y problemas, Editorial Crítica, Barcelona, 2001.

-Miguel Artola y M. Pérez Ledesma: Contemporánea. La historia desde 1776, Alianza, Madrid, 2005.

-Ángeles Lario (ed.): Historia contemporánea universal. Del surgimiento del Estado contemporáneo a la Primera Guerra Mundial, Alianza Editorial, Madrid, 2010.

-Federico Martínez Roda (dir.): Historia del mundo contemporáneo. De la revolución a la globalización, Tirant lo Blanch, Valencia 2008.

-Ramón Villares y Ángel Bahamonde: El mundo contemporáneo. Siglos XIX y XX, Taurus, Madrid, 2001.

-Ramón Villares y Ángel Bahamonde: Mundu Garaikidea. XIX eta XX mendeak, Taurus, Madrid, 2001.

-Martínez Rueda, F. / Aizpuru, M.: Gaur Egungo Munduaren Historia 1945-2009, UEU, Bilbao, 2011.

Espezifikoak:

- Aizpuru, Alaitz, Altonaga, Bakarne, Diskurtsoak, Eraikuntzak, Gorputzak, Elkar, Donostia, 2012.

-Bailey, Paul J.: China en el siglo XX, Editorial Ariel, Barcelona, 2002.

-Barraclough, G.: Introducción a la historia contemporánea, Madrid, Gredos, 2011.

-Bayly, C.A.: El nacimiento del mundo moderno 1780-1914. Conexiones y comparaciones globales, Siglo XXI, Madrid, 2010.

-Blom, Philipp, Años de vértigo. Cultura y cambio en Occidente, 1900-1914, Barcelona, Anagrama, 2010.

-Bock, G., La mujer en la historia de Europa, Barcelona, Crítica, 2001.

-Burbank, Jane y Cooper, Frederick: Imperios. Una nueva visión de la historia universal, Barcelona, Crítica, 2012.

-Campanini, Massimo: Historia de Oriente Medio. De 1798 a nuestros días, Antonio Machado Libros, Madrid, 2011.

-Cassasas, Jordi: La construcción del presente. Desde 1848 hasta nuestros días, Ariel, Barcelona, 2005.

-Comellas, José Luis: Historia sencilla de la ciencia, Rialp, Madrid, 2007.

-Duby, G., Perrot, M., Historia de las mujeres en occidente, , vol. 4 vol 5., Taurus, Madrid, 1993.

-Fazio, M.: Historia de las ideas contemporáneas. Una lectura del proceso de secularización, 2006.

-Fogel, Robert William: Escapar del hambre y la muerte prematura 1700-2100. Europa, América y el Tercer Mundo, Alianza, Madrid 2009.

-Fuentes, J. F., y E. La Parra: Historia Universal del siglo XX. De la Primera Guerra Mundial al ataque de las Torres Gemelas. Síntesis, Madrid, 2004.

-Fusi, Juan Pablo: Manual de historia universal. 8. Edad Contemporánea, 1898-1939, Madrid, Historia 16, 1997.

-Gaillard, J.M. y Rowley, A.: Historia de un continente. Europa desde 1850, Alianza Editorial, Madrid, 2000.

-Giner, Salvador: Historia del pensamiento social, Barcelona, Ariel, 1988.

-Hobsbawm, Eric J.: Las revoluciones burguesas, Barcelona, Guadarrama 1981.

-Hobsbawm, E J.: La era del capitalismo (1848-1875), Barcelona, Labor, 1989.

-Hobsbawm, E.J.: La era del imperio, 1875-1914, Barcelona, Crítica, 2001.

-Hobsbawn, E.: Historia del siglo XX : 1914-1991, Crítica, Barcelona, 1995.

-Howard, Michael y Roger Louis, W. (eds.): Historia Oxford Siglo XX, Planeta, Barcelona, 1999.

-Judt, Tony: Sobre el olvidado siglo XX, Editorial Taurus, Madrid, 2008.

-Judt, Tony: Postguerra. Una historia de Europa desde 1945, Madrid, Taurus, 2006.

-Judt, Tony (con Timothy Snyder): Pensar el siglo XX, Madrid, Taurus, 2012.

-Landes, D.S., La riqueza y la pobreza de las naciones, Barcelona, Crítica, 1999.

-Lucena, M.: Breve historia de Latinoamérica. De la independencia de Haití (1804) a los caminos de la socialdemocracia, Editorial Crítica, Barcelon,a 2007.

-Macry, P.: La sociedad contemporánea. Una introducción histórica, Editorial Ariel, Barcelona, 1997.

-Mann, Michael: Las fuentes del poder social, II, Madrid, Alianza, 1997.

-Marks, Robert B.: Los orígenes del mundo moderno. Una nueva visión, Barcelona, Crítica, 2007.

-Martínez Carreras, José Urbano y otros: Historia del Mundo Actual, Marcial Pons, Madrid, 1996.

-Mishra, Pankai: De las ruinas de los imperios. La rebelión contra Occidente y la metamorfosis de Asia, Barcelona, Galaxia Gutenberg-Círculo de Lectores, 2014.

-Mosse, G. L., La cultura europea del siglo XIX, Barcelona, Ariel, 1997.

-Mosse, G. L., La cultura europea del siglo XX, Barcelona, Ariel, 1997.

-Overy, Richard J.: El camino hacia la guerra. La crisis de 1919-1939 y el inicio de la Segunda Guerra Mundial, Espasa, Madrid, 2009.

-Sánchez Ron, J.M.: El poder de la ciencia: historia social, política y económica de la ciencia (siglos XIX y XX), Crítica, Barcelona, 2007.

-Sasson, Donald: Cultura. El patrimonio común de los europeos, Barcelona, Crítica, 2006.

-Stromberg, Roland N.: Historia intelectual europea desde 1789, Madrid, Debate, 1999.

-Tilly, C.: Los movimientos sociales, 1768-2008. Desde sus orígenes a Facebook, Crítica, Barcelona, 2009.

-Todd, A., Las revoluciones, 1789-1917, Madrid, Alianza, 2000.

-Touchard, Jean: Historia de las ideas políticas. II, Madrid, Tecnos, 1990.

-Watson, Peter: Historia intelectual del siglo XX, Editorial Crítica, Barcelona, 2002.

-Zorgbibe, Ch.: Historia de las relaciones 2 vols., Alianza Editorial, Madrid, 1997.

Gehiago sakontzeko bibliografia

Laguntzaileak:

-Azcárate Luxán, Blanca, Azcárate Luxán, M.V. y Sánchez Sánchez, J.: Atlas Histórico y geográfico universitario, UNED, Madrid, 2006.
-De Bernardi, Alberto y Guarracino, Scipione: Diccionario de Historia, Anaya & Mario Muchnik, Barcelona, 1997, 2 vols.
-Fernández Sebastián, Javier y Fuentes, Juan Francisco (dirs.): Diccionarios político y social de los siglos XIX y XX españoles, Alianza Editorial, Madrid 2002 y 2008.
-Kinder, H. y Hilgemann, W.: Atlas histórico mundial. II. De la revolución Francesa a nuestros días, Itsmo, Madrid, 2006 (20ª ed.).
-Moradiellos, Enrique: La historia contemporánea en sus documentos, RBA, Barcelona, 2011.
-Overy, Richard: Atlas histórico del siglo XX, Akal, Madrid, 2009.
-Palmer, Alan W.: Diccionario de historia del siglo XX, Editorial Grijalbo, Barcelona 1983.
-Palmoswski, Jan: Diccionario de Historia Universal del siglo XX, Oxford University Press-Editorial Complutense, Madrid, 1998.

Aldizkariak

ALDIZKARIAK
Ayer (Asociación de Historia Contemporánea).
Cuadernos de Historia Contemporánea (Universidad Complutense de Madrid, Facultad de Geografía e Historia).
Historia Contemporánea (Departamento de Historia Contemporánea de la UPV/ EHU.
Historia y Política (Universidad Complutense de Madrid).
Pasado y Memoria. Revista de Historia Contemporánea (Universidad de Alicante, Área de Historia Contemporánea).
Revista de Historia Contemporánea (Universidad de Sevilla, Departamento de Historia Contemporánea).
Studia Historica. Historia Contemporánea (Universidad de Salamanca).
Tiempo de Historia (Revista electrónica).

TaldeakToggle Navigation

16 Teoriakoa (Gaztelania - Arratsaldez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
20-24

17:00-19:00

20-35

17:00-19:00

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • AULA 0.08 - LETREN FAKULTATEA
  • AULA 0.08 - LETREN FAKULTATEA

16 Gelako p.-1 (Gaztelania - Arratsaldez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
25-35

13:00-15:00

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • AULA 0.06 - LETREN FAKULTATEA

16 Gelako p.-2 (Gaztelania - Arratsaldez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
25-35

17:00-19:00

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • AULA 0.08 - LETREN FAKULTATEA

46 Teoriakoa (Euskara - Arratsaldez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
20-24

13:00-15:00

20-35

17:00-19:00

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • AULA 102 - ELURRETA IKASGELATEGIA
  • AULA 203 - ELURRETA IKASGELATEGIA

46 Gelako p.-1 (Euskara - Arratsaldez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
25-36

13:00-15:00

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • AULA 102 - ELURRETA IKASGELATEGIA

46 Gelako p.-2 (Euskara - Arratsaldez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
25-36

13:00-15:00

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • AULA 210 - ELURRETA IKASGELATEGIA

61 Teoriakoa (Ingelesa - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
20-35

17:00-19:00

17:00-17:30

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • AULA 217 - ELURRETA IKASGELATEGIA
  • AULA 217 - ELURRETA IKASGELATEGIA

61 Gelako p.-1 (Ingelesa - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
20-35

17:30-19:00

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • AULA 217 - ELURRETA IKASGELATEGIA