XSLaren edukia

Mikrobiologia eta Parasitologia Orokorra

Ikastegia
Farmazia Fakultatea
Titulazioa
Gradu Bikoitza: Farmazia + Giza Nutrizioa eta Dietetika
Ikasturtea
2022/23
Maila
2
Kreditu kopurua
6
Hizkuntzak
Gaztelania
Euskara

IrakaskuntzaToggle Navigation

Orduen banaketa irakaskuntza motaren arabera
Irakaskuntza motaIkasgelako eskola-orduakIkaslearen ikasgelaz kanpoko jardueren orduak
Magistrala4575
Laborategiko p.1515

Irakaskuntza-gidaToggle Navigation

HelburuakToggle Navigation

IKASGAIAREN GAITASUN ESPEZIFIKOAK

1.Zelula prokariotoen egitura, hazkuntza eta aldaketa genetikoak interpretatu.

2.Organismo azelularren (birusak, biroideak eta prioiak) natura bereizgarria azaldu egituraren zein ugaltzeko mekanismoaren arabera.

3.Mikroorganismo eukariotoen ezaugarri orokor garrantzitsuenak aztertu, bereziki elikaduraren ikuspuntutik.

4.Mikroorganismoen aldaketa genetikoetan eragina duten mekanismoak (mutazioak eta gene-transferentzia) eta hauen erabilera bioteknologian ulertu.

5.Mikroorganismoen populazioak inhibitzeko, suntsitzeko edo deuseztatzeko kontrol-mekanismo nagusiak ezagutu.

6.Osasun egoeran zein gaixotasunean mikroorganismo-gizaki erlazioa aztertu (patogenesia, defentsa espezifikoak, defentsak ez-espezifikoak.

7.Mikroorganismoen manipulaziorako oinarrizko trebetasuna lortu.

8.Parasitismoaren oinarriak ulertu: faseak, erlazioa eboluzio adaptatiboarekin, ikuspegi ekologikoa eta parasito-ostalari erlazioa.

9.Mundu mailan gaur egungo parasitosien garrantzi eguneratua eta bere erlazioa giza osasunarekin ulertu, eta hurrengo kurtsoetan erabilgarria izango den parasitoen taxonomiaren oinarrizko ezagutza lortu.



IKASGAIAREN ZEHARKAKO GAITASUNAK

- Komunikazioa eta eleaniztasuna: ortografia- eta gramatika-arauak errespetatzen ditu testu akademikoak idaztean; egiturak eta arauak erabiltzen ditu dokumentu akademikoak eta/edo zientifikoak egiteko idatzizko komunikazio espezializatuan, hizkuntza ofizialetan nahiz atzerrikoetan; testuinguru akademikoaren araberako erreferentzia eta zitazio bibliografikoko arauak betetzen ditu (Vancouver).

- Talde-lana: errespetuzko jarrera erakusten du taldearen barruan adierazten diren ideiak adieraztean eta jasotzean; erantzukizunez gauzatzen ditu helburu eta emaitza kolektiboak lortzeko dagozkion zereginak; adostutako helburuak lortzeko gatazkak konpontzera bideratutako irtenbide kolektiboak bilatzen laguntzen du,



IKASGAIAREN IKASKUNTZA-EMAITZAK

- Bereizten ditu bakterioen egiturak eta funtzio nagusiekin erlazionatzen ditu. Ezaugarri hauen arabera bakterio ezberdinak bereizten ditu.

- Sailkatzen ditu bakterioak behar metabolikoen arabera eta ulertzeko gai da bakterioen hazkuntza-kurbak eta hazkuntza kontrolatzen du parametro fisiko edo nutrizio-faktoreak manipulatuz.

- Ulertzen ditu bakterioek pairatu ditzaketen aldaketa genetikoetan parte hartzen duten mekanismoak eta prozesu horietan parte hartzen dituzten elementu genetikoak eta baita beren garrantzia tresna bioteknologiako gisa.

- Desberdintzen ditu birusak haien egituraren eta erreplikazio-mekanismoaren arabera.

- Desberdintzen ditu onddo motak haien egituraren eta ugalketa motaren arabera,erlazionatuzazken hori taxonomiarekin .

- Ezagutzen ditu pPopulazio mikrobianoak inhibitzeko, suntsitzeko edo desagertarazteko kontrol-mekanismo fisiko edo kimiko nagusiak eta aplikatzen ditu benetako egoeratan.

- Identifikatzen ditu antimikrobianoen ekintza mekanismoak, erlazionatuz antimikrobiano ituekin eta erresistentzia arazoekin.

- Ezagutzen du mikrobiotaren garrantzia giza-defentsa mekanismo bezala, baita mikroorganismo patogenoek giza zelulak kaltetzeko moduak eta sistema immunearen aurreko ihesbide mekanismoak.

- Definitzeko gai da agerraldi epidemiko bat, ezagutuz kasu primarioen eta sekundarioen garrantzia, baita kontrolerako neurri epidemiologiko garrantzitsuenak.

- Ezagutzen eta erabiltzen ditu mikroorganismoen manipulazio segururako mikrobiologiako teknikak, hazkuntza eta mikroskopia barne, jarraituz laborategiko jardunbide egokiei.

- Ezagutzen ditu izaki bizidunen artean eman daitezken erlazio motak, identifikatuz asoziazio parasitarioa eta ezagutuz ostalari-erlazio ezberdinak.

- Taldean behar bezala lan egiten du.

- Ebaluazio idatziaren errubrikaren adierazleak betetzen ditu (ikasleen gida).



Irakasgai-zerrendaToggle Navigation

I. ATALA: MIKROBIOLOGIAREN SARRERA

1.Mikrobiologiaren orokortasunak.

2.Mikroorganismoen izaera eta kokapena sistema biologikoetan.

3.Mikroorganismoen behaketa.



II. ATALA: BAKTERIOLOGIA

Bakterio-zelula: egitura eta funtzioa

4.Bakterioen morfologia. Horma zelularra.

5.Mintza eta zitoplasma.

6.Material genetikoa eta zatiketa zelularra.

7.Beste egitura batzuk.

8.Bakterioen elikadura eta kultiboa.

9.Bakterioen metabolismoa.

10.Bakterioen hazkuntza.

11.Bakterioen hazkuntzan eragiten duten faktoreak.

12.Bakterioen taxonomia.



III. ATALA: BIROLOGIA

13.Organismo azelularrak: birusak, biroideak eta prioiak.

14.Birusen ugalketa.



IV. ATALA: MIKOLOGIA

15.Onddoen egitura eta morfologia.

16.Onddoen hazkuntza eta sailkapena.



V. ATALA: MIKROORGANISMOEN GENETIKA

17.Mikroorganismoen mutazioa eta errekonbinazio genetikoa.

18.In vivo bakterioen teknika genetikoak.

19.In vitro bakterioen teknika genetikoak.



VI. ATALA: MIKROORGANISMOEN KONTROLA

20.Mikroorganismoen kontrola. Agente fisikoak.

21.Mikroorganismoen kontrola. Agente kimikoak.

22.Antimikrobianoak: kontzeptu orokorrak eta erresistentziak.



VII. ATALA: MIKROORGANISMOAREN ETA OSTALARIAREN ARTEKO ERLAZIOA

23.Giza mikrobiota.

24.Bakterioek eragindako patogenia.

25.Birusek eragindako patogenia.

26.Erantzun immunetatik ihes egiteko mikroorganismoen mekanismoak.

27.Gaixotasun infekziosoen epidemiologia.



VIII. ATALA: PARASITOLOGIA OROKORRA

28.Izaki bizidunen asoziazio interespezifikoak: sinbiosia.

29.Parasitismoaren faseak.

30.Eboluzioa, filogenia eta taxonomia.

31.Parasitoen ekologia.

32.Ostalari-parasito erlazioa.



LABORATEGIKO PRAKTIKAK

1.Hazkuntza-medioen prestaketa.

2.Mikroorganismoen ereintza-teknikak hazkuntza-medio solido eta likidoetan.

3.Mikroorganismoen isolatzea eta hazkuntza: hazkuntza-medio elikagarri, hautakor eta bereizgarrien erabilera. Kultibo puruak.

4.Mikroorganismoen behaketa mikroskopioan: mikroskopioaren erabilera, behaketa freskoa (zintzilikaturiko tanta, muntai hezea), tindaketak (Gram tindaketa, tindaketa negatiboa, esporen tindaketa, pikor metakromatikoen tindaketa).

5.Desinfektatzaileen edota antimikrobianoen balorazioa.

6.Hazkuntza mikrobianoaren kontrola. Mikroorganismoengan tratamendu fisiko desberdinen eragina(hozketa, izozketa, pasteurizazioa, esterilizazioa autoklabean eta iraizketa).

7.Ingurumeneko mikroorganismoak.

8.Onddo haritsuen eta legamien behaketa eta isolatzea.

MetodologiaToggle Navigation

Ikasgai honetan, eduki teorikoaren zati bat (irakasgaiaren %10) metodologia aktiboak erabiliz landuko da, zehazki, Arazoetan Oinarritutako Ikaskuntzaren (ABP) bidez. Ikasitakoa aplikatu behar izateko helburuarekin, irakasgaiaren kontzeptu garrantzitsuak benetako egoera batekin lotzea ahalbideratzen duen hari gidari orokor bat ezartzea da helburu. Honela, ikasgaiaren berezko ezagutzak ikasteko ez ezik, programatutako jarduerek elkarlanaren garrantzia ulertzeko, informazioa aztertzeko eta laburtzeko trebetasunak garatzeko eta, are garrantzitsuagoa dena, haien ikaskuntza-prozesuarekin konprometitzeko aukera emango diete ikasleei. Jarduera horiek " Contribuyendo a los ODS 2030 desde la formación de profesionales en Farmacia" deritzon proiektuaren parte dira (IKDi3 Laborategia berrikuntza-proiektuak) Proiektu honen bidez Farmazia Graduko ikasleen prestakuntza osatu nahi da, garapen jasangarrian.



Gainerako eduki teorikoa metodologia tradizionalaren arabera emango da, eskola magistralen bidez. Edukiak aurkezteko erak ikasleek parte-hartze aktibo sustatuko du, baita landutako gaien inguruko eztabaida ere.



Laborategiko praktikak hiru orduko 5 saiotan egingo dira. Ikasleek protokolo bat dute (eGela plataforma), non praktiketan jarraitu beharreko prozedura guztiak zehazten diren. Praktika hauen bidez ikasleek eskuzko trebetasuna, behatzeko gaitasuna eta lan esperimentala programatzeko ohitura har dezatela bilatzen da. Halaber, zientzialariek beren lanbidean egiten duten benetako lanera hurbildu nahi dira ikasleak.



Ebaluazio-sistemakToggle Navigation

EBALUAZIO JARRAIA

Hurrengo atalak bete beharko dira:

1.Arazoen Ebazpenetan Oinarritutako Irakaskuntza(AOI-a):% 26

a)Taldekideen arteko ko-ebaluazioa:% 2a

b)Idatzizko txostena: Komunikazio idatzia % 3 eta Informazio zientifikoa % 5

c)Gelan egindako AOI jardueren ebaluazioa: banakakoa % 8+ taldekoa % 8

2. Eskola magistraletan landutako ikasgaien eduki teorikoen banakako ebaluazioa: %4 (hainbat bloke teoriko bukatzerakoan gelan egingo diren galderak)

3.Praktiketako Banakako Ebaluazioa eta Jarrera Laborategian:% 10

4. Proba Finala Integratzailea (Banakakoa): Ikasgaia amaitutakoan ikasgaiaren konpetentziak jasotzen duen idatzizko proba finala egingo da: test motako galderak (0,33 penalizazioarekin), zutabeak erlazionatu, hutsuneak bete, marrazki mutuak, E/G galderak eta galderak laburrak:% 60



Ikasgaia gainditzeko beharrezkoa da gainditzea honako atalak: laborategiko praktikak, etengabeko ebaluazioaren jarduerak eta proba finala integratzailea.



EBALUAZIOA FINALA: EBALUAZIO JARRAIA BETE NAHI EZ DUTEN IKASLEENTZAT

Ikasgaian matrikulatuta dauden ikasle guztiek ebaluazio jarraituko jardueratan lortutako kalifikazioei uko egiteko aukera izango dute lauhilabetearen lehenengo 9 asteetan. Horretarako, aipatutako epean ikasgaiaren irakasleari entregatu beharko diote sinatutako uko-eskaera.



Kasu honetan, ebaluazioaren ezaugarriak hurrengoak izango dira:

1. Proba Finala Integratzailea (Banakakoa)

a) Test motako azterketa (0,33 penalizazioarekin) eta zutabeak erlazionatu, hutsuneak bete, marrazki mutuak, E/G galderak eta galderak laburrak: % 60

b) Temario osoarekin erlazionatutako garatzeko galderak:% 30

2. Laborategiko praktiken azterketa eta Jarrera: % 10



Ebaluazioa gainditu ahal izateko ezinbestekoa izango da idatzizko proba finala eta laborategiko azterketa bakoitza bere aldetik gainditzea.



Laborategiko praktikei buruzko argibideak (ohiko eta ez-ohiko deialdiak): Laborategiko praktikak egin ez dituzten ikasleak, ez oraingo kurtsoan ezta aurreko kurtsotan ere, dagozkion trebetasunak laborategian frogatu beharko dituzte. Hau da, temario praktikoan barneratuta dauden hainbat teknika mikrobiologiko egin eta interpretatu beharko dituzte.



DEIALDIARI UKO EGITEA

2019-20 Ikasturterako, Ikasleen Ebaluazio-Araudiko 12. artikuluaren berriztutako 2. puntuaren arabera eta azterketa finalaren pisua irakasgaiaren kalifikazioaren %60 izanda, bai ebaluazio etengabean zein azken ebaluazioan azterketa egun ofizialean egin beharreko probara ez aurkezte hutsak ekarriko du automatikoki deialdiari uko egitea. Deialdiari uko egiten dioten ikasleek «aurkezteke» kalifikazioa jasoko dute.



Osasun-baldintzek ebaluazio presentziala egitea eragozten badute, ebaluazioa modu ez-presentzialean egingo da eskura ditugun baliabideak erabilita. Hala egitera behartuta bageunde, jakin bezain laster informatuko dira ikasleak, eta behar beste zehetasun eskainiko zaie.

Nahitaez erabili beharreko materialaToggle Navigation

Laborategiko praktiketarako:
- Praktiketako txostena
- Laborategiko mantala
- Errotuladore ezabaezina
- Metxeroa / pospoloak
- Ilea lotzeko zerbait

BibliografiaToggle Navigation

Oinarrizko bibliografia

MIKROBIOLOGIA

- Willey JM, Sherwoood LM, Woolverton CJ. Microbiología de Prescott, Harley y Klein. 7ª ed. Mc Graw Hill Interamericana; 2009

- Willey JM, Sherwood LM, Woolverton CJ.Prescott´s Microbiology. 11th ed. Mc Graw Hill Interamerican; 2020.

- Madigan MT y cols. Brock Biology of Microorganism. 16ª ed. Pearson Education; 2020.

- Madigan, MT y cols. Brock Biología de los Microorganismos. 14ª ed. Pearson Education; 2015.

- Pommerville JC. Alcamo's Fundamentals of Microbiology. 9ª ed Jones and Bartlett Publishers; 2011.

- Engleberg NC, DiRita V, Dermody TS. Schaechter. Mecanismos de las Enfermedades Microbianas. 5ª ed. Lippincott, Williams and Wilkins; 2013

- Abbas AK, Lichtman AH, PillaiS. Inmunología Básica. Funciones y trastornos del sistema inmunitario. 6ª ed. Elsevier; 2020



PARASITOLOGIA

- Gállego J. Manual de parasitología. morfología y biología de los parásitos de interés sanitario. 2ª ed. Ediciones Universidad de Barcelona; 2002.

- Romero R. Microbiología y parasitología humana. Editorial Médica Panamericana, Madrid; 2007.

- Noble ER, Noble GA , Schad GFA & McInnes AJ. Parasitology. The biology of animal

parasites. 6th edition Lea & Febiger, Philadelphia, London; 1989.

Gehiago sakontzeko bibliografia

MIKROBIOLOGIA
- Murray RM, Rosenthal KS, Pfaller MA. Microbiología médica. 9ª ed. Elsevier Mosby; 2021
- Brooks GF y cols. Jawetz, Melnick y Adelberg`s. Medical Microbiology. 27 ed. Mc Graw Hill (LANGE); 2016

PARASITOLOGIA
- Marquardt WC, Demaree RS & Grieve R. Parasitology and vector biology. 2nd edition. Academic Press; 2000
- Roberts LS, Janovy Jr J. Foundations of parasitology. 7th edit. McGraw Hill, Boston; 2005.

Aldizkariak

- Enfermedades infecciosas y microbiología clínica; http://www.elsevier.es/es/revistas/enfermedades-infecciosas-microbiologia-clinica-28
- Journal of clinical microbiology; http://jcm.asm.org/
- Ekaia; https://ojs.ehu.eus/index.php/ekaia
- Elhuyar; https://aldizkaria.elhuyar.eus/

5., 6. eta salbuespenezko deialdien epaimahaiaToggle Navigation

  • ALONSO MONSALVE, RODRIGO
  • MARTINEZ MALAX-ECHEVARRIA, IRATI
  • POSTIGO RESA, IDOYA

TaldeakToggle Navigation

01 Teoriakoa (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
19-19

09:00-10:00

19-33

09:00-10:00

09:00-10:00

09:00-10:00

20-21

09:00-10:00

22-23

09:00-10:00

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • Gela 2.10 - FARMAZIA FAKULTATEA
  • Gela 2.10 - FARMAZIA FAKULTATEA
  • Gela 2.10 - FARMAZIA FAKULTATEA
  • Gela 2.10 - FARMAZIA FAKULTATEA
  • Gela 2.10 - FARMAZIA FAKULTATEA
  • Gela 2.10 - FARMAZIA FAKULTATEA

01 Laborategiko p.-1 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
21-21

15:00-18:00

15:00-18:00

15:00-18:00

15:00-18:00

15:00-18:00

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • . - FARMAZIA FAKULTATEA
  • . - FARMAZIA FAKULTATEA
  • . - FARMAZIA FAKULTATEA
  • . - FARMAZIA FAKULTATEA
  • . - FARMAZIA FAKULTATEA

31 Teoriakoa (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
19-19

09:00-10:00

19-23

09:00-10:00

19-33

09:00-10:00

09:00-10:00

20-33

09:00-10:00

25-26

09:00-10:00

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • Gela 1.6 - FARMAZIA FAKULTATEA
  • Gela 1.6 - FARMAZIA FAKULTATEA
  • Gela 1.6 - FARMAZIA FAKULTATEA
  • Gela 1.6 - FARMAZIA FAKULTATEA
  • Gela 1.6 - FARMAZIA FAKULTATEA
  • Gela 1.6 - FARMAZIA FAKULTATEA

31 Laborategiko p.-1 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
20-20

15:00-18:00

15:00-18:00

15:00-18:00

15:00-18:00

15:00-18:00

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • . - FARMAZIA FAKULTATEA
  • . - FARMAZIA FAKULTATEA
  • . - FARMAZIA FAKULTATEA
  • . - FARMAZIA FAKULTATEA
  • . - FARMAZIA FAKULTATEA

31 Laborategiko p.-2 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
21-21

15:00-18:00

15:00-18:00

15:00-18:00

15:00-18:00

15:00-18:00

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • . - FARMAZIA FAKULTATEA
  • . - FARMAZIA FAKULTATEA
  • . - FARMAZIA FAKULTATEA
  • . - FARMAZIA FAKULTATEA
  • . - FARMAZIA FAKULTATEA