Gaia
Garapenaren teoriak, estrategiak eta neurketa
Gaiari buruzko datu orokorrak
- Modalitatea
- Ikasgelakoa
- Hizkuntza
- Gaztelania
- Euskara
Irakasgaiaren azalpena eta testuingurua
Irakasgai honen helburu nagusia, azken mendeetan zehar garapenaren kontzeptuak izan duen bilakaera eta etengabeko hedapena jorratzea da, bere osagai nagusiak aztertuz. Kontuan hartuz, gaur egungo munduan ziurgabetasuna nagusia dela, bai tokian tokiko egoerak aztertzerako orduan bai nazioarteko mailakoak, garapenaren estrategien konplexutasuna aztertuko dugu, bere alde anitzak azalduz.Horrekin batera, elkarrekin hausnartuko dugu gaur egungo garapen estrategia nagusiek dituzten erronka
adierazgarrienak, bestelako garapena zein garapenari aurre egiten dieten alternatibak ahaztu gabe.
Irakasleak
Izena | Erakundea | Kategoria | Doktorea | Irakaskuntza-profila | Arloa | Helbide elektronikoa |
---|---|---|---|---|---|---|
ETXANO GANDARIASBEITIA, IKER | Euskal Herriko Unibertsitatea | Irakaslego Agregatua | Doktorea | Elebiduna | Ekonomia Aplikatua | iker.etxano@ehu.eus |
JUBETO RUIZ, YOLANDA | Euskal Herriko Unibertsitatea | Irakaslego Agregatua | Doktorea | Elebiduna | Ekonomia Aplikatua | yolanda.jubeto@ehu.eus |
VILLALBA EGUILUZ, CARLOS UNAI | Euskal Herriko Unibertsitatea | Irakaslego Agregatua | Doktorea | Elebiduna | Ekonomia Aplikatua | unai.villalba@ehu.eus |
Gaitasunak
Izena | Pisua |
---|---|
CE359 Informazioa eskuratzeko eta antolatzeko gai izatea, eta txostenak egiteko, aurkezpen publikoak egiteko, etab. | 0.0 % |
CE365 Garapenari eta nazioarteko lankidetzari buruzko informazio garrantzitsua hautatzeko behar diren kontzeptuak eta teoriak ezagutzea, konparatzea, aztertzea eta ebaluatzea. | 0.0 % |
CG354 Nazioarteko fenomeno sozioekonomikoen eta politikoen analisi kritikorako gai izatea, baita nazioarteko erakundeen politikak aztertzeko ere, garapenerako lankidetzaren arlokoak bereziki. | 0.0 % |
Irakaskuntza motak
Mota | Ikasgelako orduak | Ikasgelaz kanpoko orduak | Orduak guztira |
---|---|---|---|
Magistrala | 24 | 26 | 50 |
Mintegia | 10 | 12 | 22 |
Gelako p. | 6 | 22 | 28 |
Irakasgaia ikastean lortuko diren emaitzak
Ikasleak jabetuko dira garapenaren kontzeptuaren adierez eta garapenarekin lotutako teoria eta estrategia nagusien gakoez. Era berean, garapenari buruzko proposamen alternatiboen oinarriak eta horien alternatibak ezagutuko ditu.Ohiko deialdia: orientazioak eta uko egitea
Klasera etortzea derrigorrezkoa da eta ez etortzekotan justifikatu egin beharko da.Ebaluazioa honela egingo da:
i.notaren % 40 klasean egindako aurkezpenak bai irakurgairenak bai beste material batzuenak. Aurkezpenak normalean taldeka egingo dira.
ii. notaren % 50 idazlana eta honen aurkezpena. Lana banaka edo binaka egitea kurtsoa hasi eta gero erabakiko da.
iii.notaren % 10 partehartze aktiboa ikasgelan.
Deialdiari uko egiteko, UPV/EHUko Unibertsitateko masterretako ikasleen jarraitzeko arauak jarraituko dira.
Ezohiko deialdia: orientazioak eta uko egitea
Ezohiko deialdian, ikasleak bi idazlan egin beharko du (lan bakoitzak notaren %50). Gaiak irakaslearekin hitzartuko ditu.UPV/EHUko Unibertsitateko masterretako ikasleen jarraitzeko arauak aplikatuko dira.
Irakasgai-zerrenda
1. IKASGAIA. Garapenari buruzko eztabaidak: sarreraGarapenari buruzko ikasketak ikuspegi historikotik. Garapenaren subjektuak eta eremuak. Garapena: etengabeko bilakaerako kontzeptua. Garapena, kapitalismoa eta sozialismoaren arteko loturak. Garapenaren adierazleen inguruko eztabaida.
2. IKASGAIA. Garapena, hazkundea eta ongizatea
Hazkundea, metaketa, ekoizpen ahalmenen hedapena eta ongizatea. Hazkundea eta merkataritzaren arteko loturak: babes-neurriak eta merkataritza librea. Hazkundea eta azpigarapena. Hazkundea eta oreka makroekonomikoa: doikuntza estrategia gisa. Hirien hazkundea eta landa eremuak.
3. IKASGAIA. Garapena eta egiturazko eraldaketa
Garapenaren egiturazko dimentsioak. Azpigarapena egiturazko egoera gisa. Mundu mailako dualismoa eta Zentro-Periferia sistema. Industrializazioa eta eraldatze prozesuak. Estrukturalismoa eta mendekotasun eskola. Mundu-sistema. Egiturazko aldaketak eta adierazleak.
4. IKASGAIA. Garapena genero ikuspegitik
Patriarkatua, kapitalismoa eta garapena. Gizonezkoen menderakuntza harremanak eta garapen estrategiak. Bizitzaren iraunkortasuna eta zaintza lanak. Feminismoak eta garapena. Generoari buruzko garapenaren adierazleak.
5. IKASGAIA. Giza Garapena, giza pobrezia eta desberdintasunak
Garapenaren bitarteko eta helburuen arteko eztabaidak. Garapena eta beharrizanak. Hazkundea, ezberdintasunak eta pobreziaren arteko harremanak garapenean. Pobrezia eta ezberdintasunen ezaugarriak: hainbat ikuspuntu. Pobrezia eta desberdintasunaren adierazleak.
6. IKASGAIA. Garapena eta iraunkortasuna. (Irakaslea: Iker Etxano)
Iraunkortasuna pentsaera ekonomikoan. Baliabide naturalak eta hazkundearen mugen inguruko eztabaida. Meadows Txostenetik Brundtland Txostenera. Iraunkortasunaren gaineko interpretazioak. Iraunkortasuna adierazleak.
7. IKASGAIA. Garapenarekiko ikuspegi kritikoak eta alternatibak: Bizitze Onaren paradigma (Buen Vivir) (Irakaslea: Unai Villalba)
Garapenarekiko kritika posmaterialista. Bestelako Garapena ala garapenari alternatibak? Bizitze Onaren proposamenak, genealogia eta korronte desberdinak. Bizitze Onaren helburuak. Latinoamerikako esperientziak: trantsizioak eta (neo-) extraktibismoa.
Bibliografia
Oinarrizko bibliografia
ACOSTA, Alberto y MARTÍNEZ, Esperanza (2009): El Buen Vivir. Una vía para el desarrollo. Abya-Yala. Quito.BERMEJO, Roberto; ARTO, Iñaki; HOYOS, David; GARMENDIA, Eneko (2010): Menos es más: del desarrollo sostenible al decrecimiento sostenible. Cuaderno de Trabajo de Hegoa, 52. Hegoa, Bilbao.
BOSERUP, Ester (1993 [1970]): El rol de la mujer en el desarrollo económico. Madril: Minerva
CARRASCO, Cristina (2001): La sostenibilidad de la vida humana ¿un asunto de mujeres?, Mientras tanto nº 82
DAVIS, Angela (2005 [1981]): Emakumeak, arraza eta klasea. Eskafandra. Elkar. Jakin.
DOYAL, Len, eta GOUGH, Ian. (1994); Teoría de las necesidades humanas. ICARIA-FUHEM, Bartzelona.
ETXANO, Iker (2017): Garapena eta iraunkortasuna: bilakaera, bateragarritasuna eta ikuspegiak. Hegoak zabalduz.
GUDYNAS, Eduardo (2011): Buen Vivir: germinando alternativas al desarrollo. América Latina en Movimiento, ALAI, nº 462, pp.1-20.
INGURUMENA ETA GARAPENARI BURUZKO MUNDUKO BATZORDEA (1989): Nuestro futuro en común (Brundtland
Txostena). Alianza Arg. Madril.
RIST, Gilbert (2002): El Desarrollo: historia de una creencia occidental. IUDC-La Catarata. MadriL
SASSEN, SASKIA (2015): Expulsiones. Brutalidad y complejidad en la economía global. Katz.
Aldizkariak
Economía EcológicaFeminist Economics
FUHEM
ICONOS, revista de ciencias sociales
Revista de Economía Crítica
UZTARO
World development
Estekak
MUNDUKO BANKUA: www.bancomundial.orgECLAC/CEPAL: www.cepal.org
HEGOA: www.hegoa.ehu.eus
ILO/OIT: www.oit.org
NAZIO BATUAK. www.un.org
OECD: www.oecd.org
UNDP/ NBGP. www.undp.org
UNCTAD: www.unctad.org
VIA CAMPESINA: https://viacampesina.org