Gaia
Tipologiako Ikastaro Aurreratua
Gaiari buruzko datu orokorrak
- Modalitatea
- Ikasgelakoa
- Hizkuntza
- Ingelesa
Irakasgaiaren azalpena eta testuingurua
This advanced course on linguistic typology is taught within the ‘Historical Linguistics and Typology’ section. In this course, we will put in practice some of the skills needed to conduct any kind of research in typology, focusing on the morpho-syntax of languages. Our goal is to perform a similar work to the one performed in Basic Typology, albeit in the opposite direction; instead of fully describing typologically a specific language, the students will classify and characterize different languages according to a given pattern or feature, offering a reasoned account and adequate examples.Irakasleak
Izena | Erakundea | Kategoria | Doktorea | Irakaskuntza-profila | Arloa | Helbide elektronikoa |
---|---|---|---|---|---|---|
MADARIAGA PISANO, NEREA | Euskal Herriko Unibertsitatea | Unibertsitateko Irakaslego Titularra | Doktorea | Elebiduna | Eslaviar Filologia | nerea.madariaga@ehu.eus |
Gaitasunak
Izena | Pisua |
---|---|
Capacidad de identificar patrones estructurales comunes a diversos sistemas lingüísticos en la morfología y la sintaxis, tanto a nivel sincrónico como diacrónico. | 25.0 % |
Capacidad de comprender y emplear los términos y los principios metodológicos de la tipología moderna, así como las bases teóricas de las principales investigaciones actuales en tipología. | 25.0 % |
Capacidad de identificar, a partir de los datos suministrados, los rasgos lingüísticos (morfosintácticos) dominantes y los que son más marcados o raros (tanto desde el punto de vista estructural como desde la perspectiva de la frecuencia). | 25.0 % |
Capacidad de elaborar documentos de carácter académico en el ámbito de la tipología lingüística, así como de transmitir oralmente y de forma adecuada su contenido. | 25.0 % |
Irakaskuntza motak
Mota | Ikasgelako orduak | Ikasgelaz kanpoko orduak | Orduak guztira |
---|---|---|---|
Magistrala | 18 | 0 | 18 |
Gelako p. | 12 | 0 | 12 |
Ordenagailuko p. | 0 | 45 | 45 |
Irakaskuntza motak
Izena | Orduak | Ikasgelako orduen ehunekoa |
---|---|---|
Aurkezpenak eta Komunikazioak | 15.0 | 50 % |
Azalpenezko eskolak | 20.0 | 100 % |
Irakurketak | 30.0 | 0 % |
Lanak aztertzea eta horiei buruz eztabaidatzea | 10.0 | 50 % |
Ebaluazio-sistemak
Izena | Gutxieneko ponderazioa | Gehieneko ponderazioa |
---|---|---|
Bertaratzea eta Parte-hartzea | 30.0 % | 30.0 % |
Azalpenak | 30.0 % | 30.0 % |
Banakako eta/edo taldeko lana, entsegua | 40.0 % | 40.0 % |
Ohiko deialdia: orientazioak eta uko egitea
- Work in class and exercises: 20% of final grade- Final oral presentation: 40% of final grade
- Final written assignment: 40% of final grade
Ezohiko deialdia: orientazioak eta uko egitea
- Work in class and exercises: 20% of final grade- Final oral presentation: 40% of final grade
- Final written assignment: 40% of final grade
Irakasgai-zerrenda
Typology of morpho-syntactic constructions and features:(i) methodological considerations about typological research in morpho-syntax;
(ii) new approaches to word order;
(iii) sentence structure and predicate types;
(iv) causative and passive constructions;
(v) coordination, cosubordination and subordination.
Bibliografia
Nahitaez erabili beharreko materiala
WALS (World Atlas of Language Structures online).Haspelmath, M., M. S. Dryer, D. Gil, B. Comrie (eds.), 2005, The World Atlas of Language Structures. Oxford, Oxford UP.
Oinarrizko bibliografia
Croft, W., 2003, Typology and Universals, Cambridge, Cambridge UP.Song, J. J. (ed.), 2011, The Oxford Hanbook of Linguistic Typology, Oxford, Oxford UP.
Vielupillai, V., 2012, An Introduction to Linguistic Typology. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins.
Aldizkariak
Linguistic TypologyStudies in Language
Language
Folia Linguistica
Lingua
Estekak
1) WALS.info2) Glottolog.org
3) Ethnologue.com
4) Linguistics universals of the University of Konstanz: http://typo.uni-konstanz.de/archive/
5) Surrey Morphological Group (feature list): http://www.smg.surrey.ac.uk/features/
6) Matthew Dryer’s maps: http://www.acsu.buffalo.edu/~dryer/family_maps.htm