Gaia
Osasuna Sustatzea eta Gaixotasunaren Prebentzioa
Gaiari buruzko datu orokorrak
- Modalitatea
- Ikasgelakoa
- Hizkuntza
- Gaztelania
- Euskara
Irakasgaiaren azalpena eta testuingurua
Osasunerako hezkuntza-programak, osasuntsuak ez diren ohiturei aurre egiteko programak (tabakismoa, alkoholismoa eta droga-mendekotasuna), emozio positiboak eskuratzeko eta buruestimua, gizarte-trebetasunak, bulkaden kontrola, pentsamendu negatiboen gobernua eta emozio negatiboen gobernua hobetzeko programak.Irakasleak
Izena | Erakundea | Kategoria | Doktorea | Irakaskuntza-profila | Arloa | Helbide elektronikoa |
---|---|---|---|---|---|---|
MAIZ ALDALUR, MIREN EDURNE | Euskal Herriko Unibertsitatea | Unibertsitateko Irakaslego Titularra | Doktorea | Elebiduna | Nortasuna, Balioespena eta Psikologia Tratamenduak | edurne.maiz@ehu.eus |
PAEZ ROVIRA, DARIO | Euskal Herriko Unibertsitatea | Unibertsitateko Katedraduna | Doktorea | Elebakarra | Gizarte Psikologia | dario.paez@ehu.eus |
PEREZ FERNANDEZ, JOSE IGNACIO | Euskal Herriko Unibertsitatea | Unibertsitateko Irakaslego Titularra | Doktorea | Elebiduna | Nortasuna, Balioespena eta Psikologia Tratamenduak | joseignacio.perez@ehu.eus |
SANSINENEA MENDEZ, ENEKO | Euskal Herriko Unibertsitatea | Irakaslego Agregatua | Doktorea | Elebiduna | Nortasuna, Balioespena eta Psikologia Tratamenduak | eneko.sansinenea@ehu.eus |
Gaitasunak
Izena | Pisua |
---|---|
Osasun integralaren kontzeptua barneratu, garatu eta praktikan jarri, osasunaren osagai biopsikosozialei leku eginda, OMEk finkatutako jarraibideekin bat etorrita. | 30.0 % |
Komunikatzen jakin, baita beste profesionalekin ere, eta lana taldean eta jakintza-alor anitzeko taldeetan egiteko beharrezkoak diren trebetasunak menderatu. | 10.0 % |
Giza portaeraren nahasmenduen izaera psikologikoa ongi ezagutu. | 10.0 % |
Osasun- eta gaixotasun-arazoei lotutako faktore psikosozialak ongi ezagutu. | 10.0 % |
Osasun Psikologia Orokorraren esparruan eta osasun-arazoekin lotutako faktore psikologikoetan ebaluazio eta esku-hartze ereduak ongi ezagutu, baita haietatik eratortzen diren teknikak eta prozedurak ere, portaeraren nahasmenduei aurre egiteko. | 10.0 % |
Ebaluazio psikologikoan eta kasu bakoitzean gertatzen diren aldagai indibidual eta sozialetan oinarriturik, esku-hartze psikologikoko planak eta programak diseinatu, garatu eta, hala behar badu, ikuskatu eta ebaluatu. | 5.0 % |
Norberaren eta komunitatearen osasun psikologikoa zaintzeko sustapen- eta heziketa-jarduerak egin. | 25.0 % |
Irakaskuntza motak
Mota | Ikasgelako orduak | Ikasgelaz kanpoko orduak | Orduak guztira |
---|---|---|---|
Magistrala | 15 | 22.5 | 37.5 |
Gelako p. | 35 | 52.5 | 87.5 |
Irakaskuntza motak
Izena | Orduak | Ikasgelako orduen ehunekoa |
---|---|---|
Azalpenezko eskolak | 15.0 | 100 % |
Banakako lana | 18.8 | 0 % |
Irakurketak | 18.8 | 0 % |
Iturriak eta baliabideak erabiltzea | 18.7 | 0 % |
Kasu praktikoen ebazpena | 20.0 | 100 % |
Proiektuen aurkezpena eta defentsa | 15.0 | 100 % |
Talde-lana | 18.7 | 0 % |
Ebaluazio-sistemak
Izena | Gutxieneko ponderazioa | Gehieneko ponderazioa |
---|---|---|
Idatzizko azterketa | 50.0 % | 60.0 % |
Lan praktikoak | 40.0 % | 50.0 % |
Irakasgaia ikastean lortuko diren emaitzak
Irakasgai hau arrakastaz amaitzen denean, ikasleok honako gaitasun hauek bereganatuko dituzte:IE1. Osasunari lotutako faktore biologiko eta psikosozialak identifikatu eta ulertzea, baita osasun arazoekin -bereziki osasun mentalarekin- lotzen direnak (G1, G2, G4).
IE2. Osasunerako hezkuntza-programak eta haien eraginkortasunari buruzko ebidentzia enpirikoak taldeka kritikoki baloratzea, bai eta emaitzak aurkeztu eta gainerako ikaskideekin eztabaidatzea (G2, G5).
IE3. Ohitura osasungarriak garatzeko, gaixotasunari aurre egiteko eta ongizate psikologiko eta soziala sustatzeko esku-hartzeak diseinatu eta ezartzea, bai eta haien eraginkortasuna ebaluatzea (G5, G6, G7).
Ohiko deialdia: orientazioak eta uko egitea
Azterketa galdera ireki laburrekin (folio erdi batean erantzutekoak).Gainbegiratutako lan praktiko bat. Ikasgaiarekin lotutako hesku-hartzeko programa baten diseinua edo eta programa baten ebaluazio kritiko bat egitea.
Ebaluaketa modu ez presentzialean egin beharko balitz, ponderazioetan aldaketarik egin gabe, lanak, ebaluaketa frogak edo aurkezpenak modu birtualean egingo dira eGela eta BbCollaborate plataformen bitartez.
Irakasgai honetan, aski izango da azterketara ez agertzea deialdiari uko egiteko.
Ezohiko deialdia: orientazioak eta uko egitea
Deialdi honetarako baldintzak ohiko deialdirako berberak izango dira.Irakasgai-zerrenda
1 Gaia. Osasunerako hezkuntza programak.2 Gaia. Ohitura ez osasungarriei (tabakismoa, alkoholismoa eta drogak, gizentasuna, eta abar) aurrea hartzeko programak.
3 Gaia. Emozio positiboak edukitzeko eta auto-estimua hobetzeko programak eta pentsamendu eta emozio negatiboak kudeatzeko programak.
4 Gaia. Gizarte trebetasunetan, komunikazioan, bulkadei aurre egiteko eta kontrolatzeko estrategietan trebatzeko programak.
Bibliografia
Nahitaez erabili beharreko materiala
Becoña, E. (2002) Bases científicas de la Prevención de las Drogodependencias. Madrid: Plan Nacional sobre Drogas. Disponible en: http://www.pnsd.msssi.gob.es/Categoria2/publica/pdf/Bases_cientificas.pdfMaganto, C. y Maganto, J. M. (2010). Cómo potenciar las emociones positivas y afrontar las negativas. Madrid: Pirámide.
Mayordomo, S., Zlobina, A., Igartua, J. J. y Páez, D. (2003). Persuasión y cambio de actitudes. En D. Páez et al. (Eds.). Psicología Social, Cultura y Educación. Madrid: Pearson Educación.
Roca, E. (2005). Cómo mejorar tus habilidades sociales. Programa de asertividad, autoestima e inteligencia emocional. Valencia: ACDE.
Oinarrizko bibliografia
Caballo, V. E. (2000). Manual de evaluación y entrenamiento de las habilidades sociales. Madrid: Siglo XXI.Páez, D., Ubillos, S. y León, M. (1996). Evaluación del cambio de actitudes y conductas ante el sida. En N. Basabe, D. Páez, R. Usieto, H. Paicheler, J.C. Deschamps (eds.), El desafío social del Sida (pp. 113-134). Madrid: Fundamentos, CESA.
United Nations Office on Drugs and Crime (UNODC), (2013). International Standars on Drug Prevention. Disponible en: http://www.unodc.org/documents/prevention/prevention_standards.pdf
Vázquez, C., y Hervás, C. (Eds.). (2008). Psicología positiva aplicada. Bilbao: Desclée de Brouwer.
Gehiago sakontzeko bibliografia
Acero, A. (2004) Guía práctica para una prevención eficaz. Madrid: ADES. Disponible en: http://www.pnsd.msssi.gob.es/Categoria2/publica/pdf/prevencion_eficaz.pdfCyrulnik, B. (2002). Los patitos feos: la resiliencia, una infancia infeliz no determina la vida. Barcelona: Gedisa.
Ellis, A. (1999). Controle su ira antes de que ella le controle a usted: cómo dominar las emociones destructivas. Barcelona: Paidós.
Fernández-Abascal, E. G. (2008). Emociones positivas. Madrid: Pirámide.
Fernández-Berrocal, P., Extremera, N., Palomera, R., Ruíz-Aranda, D., Salguero, J. M. y Cabello, R. (2011). Inteligencia Emocional: 20 años de investigación y desarrollo. Santander: Fundación Marcelino Botín. Disponible en: http://emotional.intelligence.uma.es/documentos/2libro-FernandezCoords2011-20anos.pdf
Igartua, J. J. (2011). Tabaco y publicidad: la eficacia persuasiva de las apelaciones al miedo. En U. Cuesta, T. Menéndez y A. Ugarte (Coords.), Comunicación y salud. Nuevos escenarios y tendencias (pp. 167-194). Madrid: Editorial Complutense.
Mayordomo, S., Ubillos, S., Páez, D. y Sánchez, F. (2002). Sesgos cognitivos y explicaciones asociadas como factores determinantes de las conductas sexuales de riesgo: apuntes en el diseño de programas de educación sexual. Publicación Oficial de la Sociedad Española Interdisciplinaria del SIDA, SEISIDA, 13, 3, 254-254.
Roberts, G. (et al.) (2001). Preventing Substance Use Problems among Young People. A compendium of Best Practices. Health Canada. Disponible en: http://www.hc-sc.gc.ca/hc-ps/alt_formats/hecs-sesc/pdf/pubs/adp-apd/prevent/young-jeune-eng.pdf
Aldizkariak
Adiccioneshttp://www.adicciones.es
Addiction Research and Theory
http://informahealthcare.com/art
American Journal of Public Health
http://ajph.aphapublications.org
European Journal of Public Health
http://eurpub.oxfordjournals.org
Journal of Positive Psychology
http://www.tandfonline.com/loi/RPOS#.UbiDGYFuItU
Prevention Science Journal
http://www.preventionresearch.org/prevention-science-journal/
Estekak
Gipuzkoa aprendizaje emocional y socialhttp://emozioak.net/index.php/es.html
Inteligencia emocional. Facultad de Psicología de la Universidad de Málaga
http://emotional.intelligence.uma.es
Laboratorio de ciencias del afecto. Universidad Autónoma de Madrid
http://www.scientia-affectus.es/
Plan Nacional sobre Drogas
www.pnsd.msssi.gob.es
Prevención basada en la evidencia
www.prevencionbasadaenlaevidencia.net
Psicología positiva. Centro de Psicologí¬a Positiva de la Universidad de Pennsylvania- Instituto de Psicología Positiva
http://psicologiapositiva.org
Society for Prevention Research
www.preventionresearch.org
World Health Organization
http://www.who.int/en