XSLaren edukia
Entomologia
- Ikastegia
- Zientzia eta Teknologia Fakultatea
- Titulazioa
- Biologiako Gradua
- Ikasturtea
- 2020/21
- Maila
- X
- Kreditu kopurua
- 6
- Hizkuntzak
- Gaztelania
- Euskara
IrakaskuntzaToggle Navigation
Irakaskuntza mota | Ikasgelako eskola-orduak | Ikaslearen ikasgelaz kanpoko jardueren orduak |
---|---|---|
Magistrala | 37 | 55.5 |
Mintegia | 6 | 9 |
Gelako p. | 2 | 3 |
Laborategiko p. | 10 | 15 |
Ordenagailuko p. | 3 | 4.5 |
Landa p. | 2 | 3 |
Irakaskuntza-gidaToggle Navigation
HelburuakToggle Navigation
1.- Terminologia zientifikoa eta Entomologiako oinarrizko kontzeptuak erabili.
2.- Artropodoen plan arkitektonikoak, morfologia eta antolakuntza egiturak identifikatzea.
3.- Ingurunearekiko moldapenak eta ezaugarri biologiko bereizgarriak analizatzea.
4.- Klase, Orden eta Familia mailako taxon garrantzitsuenen dibertsitate faunistikoa ezagutzea.
5.- Artropodoen prozesu ebolutiboak ezagutzea egitura morfologiko esanguratsuen analisia erabiliz eta ondorioz sorturiko zuhaitz filogenetikoak ezagutzea.
6.- Artropodo talde desberdinen identifikazioa egin, komunitate eta ekosistemetan duten garrantzia ezagutzea eta osasun zein ekonomian duten eragina aztertzea.
7.- Artropodoen ikuspegi aplikatuen informazioa bilatu eta txostena prestatu, gelan aurkezteko eta defendatzeko.
Irakasgai-zerrendaToggle Navigation
TEORIA
Lehen atala: Tegumentua, muskulatura. Metameria. Zefalizazioa. Higidura. Barne antolakuntza. Ugalketa. Garapena. Bizi-zikloak. Sistematika. Artropodizazio prozesua.
Bigarren atala: Kelizeratuak: Eredu morfologikoa. Xifosuroak. Euripteridoak. Eskorpioiak. Araknidoen aniztasuna. Piknogonidoak.
Hirugarren atala: Krustazeoak: Sarrera. Eredu morfologikoa. Zefalokaridoak. Remipedioak. Mistakokaridoak. Brankiopodoak. Ostrakodoak. Kopepodoak. Zirripedoak. Brankiuroak. Malakostrazeoen aniztasuna.
Laugarren atala: Miriapodoak: Eredu morfologikoa. Pauropodoak. Sinfiloak. Diplopodoak. Kilopodoak.
Bosgarren atala: Hexapodoak: Sarrera. Eredu morfologikoa. Ugalketa eta garapena. Aniztasuna. Intsektuen orden nagusiak. Ingurune edafikoetako intsektuak. Intsektu urtarrak. Landare eta intsektuen arteko harremanak. Depredazioa. Parasitismoa. Sozietateak.
MINTEGIAK
1 Armiarmak eta zeta
2 Gizakiarentzat kaltegarriak diren akaroak
3 Akaroak eta alergiak
4 Ekonomikoki interesa duen ur-gezeko krustazeoak. Astazikultura
5 Ekonomikoki interesa duen itsas krustazeoak. Otarrainskak
6 Krustazeoak lur-lehorra kolonizatzen
7 Intsektuen hegakera
8 Landare eta intsektuen arteko koeboluzioa
9 Termiten sozietateak
10 Erle eta liztorren sozietateak
11 Inurrien sozietateak
12 Miasia
13 Entomologia forentsea
14 Zuraren izurri-intsektuak
15 Malaria
16 Tse-tse eulia
17 Mimetismoa intsektuetan
18 Etxeetako izurri-intsektuak
19 Nekazaritzako intsektu interesgarriak
20 Artropodoa: Arbaso amankomuna edo nahitaezko konbergentzia
LABORATEGI-PRAKTIKAK
1.- Eskorpioia. Armiarma. Akaroak.
2.- Zirripedoa. Perakaridoa.
3.- Dekapodoak.
4.- Ortopteroa. Hemipteroa. Kolepteroa.
5.- Himenopteroak. Dipteroak.
MetodologiaToggle Navigation
Oinarrizko kontzeptuak lantzeko klase magistralak, hauek osagarrituz jatorriari, eboluzioari eta biologiari buruzko dokumentalekin batera.
Laginketa tekniketan trebatzeko landa praktikak.
Egitura morfologiko diagnostikoen ezagutza lantzeko eta identifikazio giden erabilera lantzeko laborategi ekintza gainbegiratuak
Mintegiak: Aurkibidea, sarrera, garapena, eztabaida, ondorioa eta bibliografian egituratzen den bakarkako lana. Gelan aurkeztuko da 10 minututan eta gaien banaketa zozketaren bidez egingo da ikasturtearen hasieran.
Ebaluazio-sistemakToggle Navigation
Ohiko amaierako azterketan erabiliko diren irizpideak:
TEORIA: Testa (50 item, %42,25). Definizioak (%4,55). Terminoak lotzeko ariketa (%4,55). Taxonak ordenatzea (%)4,55. Galdera laburrak (%4,55 bakoitza).
PRAKTIKA: Laborategia %17. Mintegia %18.
Bai teoria eta praktika atalak gainditzeko 3 bat baino gehiago atera beharko da.
Irakasgaiko ebaluazio probetan ikasleek debekatuta izango dute liburuak, oharrak edota apunteak erabiltzea, bai eta tresna edo edozein gailu telefoniko, elektroniko, informatiko edo bestelakoak erabiltzea ere. Jokabide makur eta iruzurrezkoren bat gertatzekotan, UPV/EHUko ebaluazio probetan eta lan akademikoetan jokabide makur eta iruzurrezkoak eragozteari eta etika akademikoari buruzko protokoloan zehazten dena aplikatuko da.
Nahikoa izango da azken ebaluaziora ez aurkeztea azken kalifikazioa <
Goian aipatutako ebaluazio moduak, atalka edo erabat modalitate ez presentzialera egokitzeko aukera egon daiteke, egoera sanitario edo bestelakoen ondorioz ebaluazioa modalitate horren arabera burutzea behar balitz.
Nahitaez erabili beharreko materialaToggle Navigation
PPraktikak egiteko ikasle bakoitzak harrapatu beharko dituen animaliak Ikasturtearen hasieran honakoak dira:
Armiarma, Akaroa, Kukurutxa, Matxinsaltoa, Tximitxa berdea, Kakalardoa, Erlea, Liztorra, Eulia.
Bilketa eguraldi onarekin hobea izaten da. Ale handiak aukeratu eta %70 alkoholean sartu. Ikasleak aho zabaleko potean (kontserba-pote antzekoa) ekarriko ditu.
BibliografiaToggle Navigation
Oinarrizko bibliografia
BARNES R.D. 1990. Zoologia de los Invertebrados. Interamericana.
BOUDREAUX H.B. 1979. Arthropod Phylogeny with special reference to Insects. John Wiley & Sons.
BRUSCA R.C., BRUSCA G.J. 1990. Invertebrates. Sinauer Assoc.Inc.Publ..
FOX R.M., FOX J.W 1964. Introduction to Comparative Entomology. Chapman & Hall.
FUENTE J.A. DE LA 1994. Zoología de Artrópodos. Interamericana.
GILLOT C. 1980. Entomology. Plenum Press.
GUPTA A.P. (ED) 1979. Arthropod Phylogeny. Van Nostrand Reinhold.
KAESTNER A. 1968. Invertebrate zoology. Vols 1, 2. Interscience Publishers.
NIETO J.M., MIER M.P. 1985. Tratado de Entomologia. Omega.
RICHARDS O.W., DAVIS R.G. 1983. Tratado de Entomologia Imm's. Tomos 1, 2. Omega.
ROSS H.H. 1968. Introducción a la Entomología General y Aplicada. Omega.
Gehiago sakontzeko bibliografia
BARNES R.S.K., CALOW P., OLIVE P.J.W. 1988. The Invertebrates: a new synthesis. Blackwell Sci Publ, Oxford.
CLARKE K.U. 1973. The Biology of Arthropoda. American Elsevier.
CHAPMAN R.F. 1982. The Insects. Structure and Function. Hodder and Stougthon, 3ª ed.
CHENG T.C. 1978. Parasitologia General. Editorial Ac, Madrid.
DORESTE E.S. 1984. Acarologia. Ins Amer Coop Agric, Costa Rica.
ELZINGA R.J. 1981. Fundamentals of Entomology. Prentice-hall Inc., 2a Ed.
GILBERT P. 1990. Entomology. A Guide to Information Sources. ?.
GULLAN P.J., CRANSTON P.S. 1994. The Insects. An Outline of Entomology. Chapman and Hall.
JEANNEL R. 1960. Introduction to Entomology. Hutchinson. Londres.
MANTON S.M. 1977. The Arthropoda. Habits, functional morphology and evolution. Claredon Press.
MEGLITSCH P., SCHRAM F.R. 1991. Invertebrate Zoology. Oxford Univ.Press.
SAVORY T.H. 1977. Arachnida. Academic Press.
SCHMIDT G.D., ROBERTS L.S. 1985. Foundations of Parasitology. Times Mirror, Mosby Coll. Publ.
WOOLLEY T.A. 1988. Acarology. Mites and hum
Aldizkariak
Scientific American
Nature
Science
Lab Times
5., 6. eta salbuespenezko deialdien epaimahaiaToggle Navigation
- GARIN ATORRASAGASTI, IGNACIO
- GOITI UGARTE, URTZI
- SALOÑA BORDAS, MARTA INES
TaldeakToggle Navigation
01 Teoriakoa (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak
Asteak | Astelehena | Asteartea | Asteazkena | Osteguna | Ostirala |
---|---|---|---|---|---|
1-7 | 10:30-11:30 | ||||
1-15 | 10:30-11:30 | 10:30-11:30 |
Irakasleak
01 Mintegia-1 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak
Asteak | Astelehena | Asteartea | Asteazkena | Osteguna | Ostirala |
---|---|---|---|---|---|
10-15 | 10:30-11:30 |
Irakasleak
01 Gelako p.-1 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak
Asteak | Astelehena | Asteartea | Asteazkena | Osteguna | Ostirala |
---|---|---|---|---|---|
8-9 | 10:30-11:30 |
Irakasleak
01 Laborategiko p.-1 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak
Asteak | Astelehena | Asteartea | Asteazkena | Osteguna | Ostirala |
---|---|---|---|---|---|
3-3 | 15:00-18:00 | 15:00-18:00 | 15:00-17:00 | 15:00-17:00 |
01 Ordenagailuko p.-1 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak
Asteak | Astelehena | Asteartea | Asteazkena | Osteguna | Ostirala |
---|---|---|---|---|---|
3-3 | 15:00-18:00 |
01 Landa p.-1 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak
Asteak | Astelehena | Asteartea | Asteazkena | Osteguna | Ostirala |
---|---|---|---|---|---|
2-2 | 15:00-17:00 |
Irakasleak
31 Teoriakoa (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak
Asteak | Astelehena | Asteartea | Asteazkena | Osteguna | Ostirala |
---|---|---|---|---|---|
1-7 | 09:30-10:30 | ||||
1-15 | 09:30-10:30 | 09:30-10:30 |
Irakasleak
31 Mintegia-1 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak
Asteak | Astelehena | Asteartea | Asteazkena | Osteguna | Ostirala |
---|---|---|---|---|---|
10-15 | 09:30-10:30 |
Irakasleak
31 Gelako p.-1 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak
Asteak | Astelehena | Asteartea | Asteazkena | Osteguna | Ostirala |
---|---|---|---|---|---|
8-9 | 09:30-10:30 |
Irakasleak
31 Laborategiko p.-1 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak
Asteak | Astelehena | Asteartea | Asteazkena | Osteguna | Ostirala |
---|---|---|---|---|---|
5-5 | 15:00-18:00 | 15:00-18:00 | 15:00-17:00 | 15:00-17:00 |
31 Ordenagailuko p.-1 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak
Asteak | Astelehena | Asteartea | Asteazkena | Osteguna | Ostirala |
---|---|---|---|---|---|
5-5 | 15:00-18:00 |
31 Landa p.-1 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak
Asteak | Astelehena | Asteartea | Asteazkena | Osteguna | Ostirala |
---|---|---|---|---|---|
3-3 | 15:00-17:00 |