XSLaren edukia

Bizi Zikloaren Erizaintza I27554

Ikastegia
Medikuntza eta Erizaintza Fakultatea
Titulazioa
Erizaintzako Gradua
Ikasturtea
2022/23
Maila
2
Kreditu kopurua
6
Hizkuntzak
Gaztelania
Euskara
Kodea
27554

IrakaskuntzaToggle Navigation

Orduen banaketa irakaskuntza motaren arabera
Irakaskuntza motaIkasgelako eskola-orduakIkaslearen ikasgelaz kanpoko jardueren orduak
Magistrala52.552.5
Mintegia22.522.5

Irakaskuntza-gidaToggle Navigation

Irakasgaiaren Azalpena eta Testuingurua zehazteaToggle Navigation

Bizi Zikloa I irakasgaia erizaintza graduko 2. mailako irakasgaia da eta bere jarraipena Bizi Zikloa II irakasgaiean ematen da. Lehen atalean (BZI) gizakien sexualitatearen inguruko, jaiotzaren inguruko eta bizitzaren lehen aldiko ezagutzak erdiestera bideratua dago. Zehazki bi eremu barnebiltzen ditu: emakumeen ugaltze aldia (famili plangintza, haurdunaldia, erditzea eta erditze ostea) eta haurraren garapen eta hazkuntza (jaioberritik nerabera). Bigarren atalean aldiz (BZII) alde batetik emakume heldua ikusiko da eta bestalde geriatriaren atala.

Irakasgai hau gainditzea aurrebaldintza bat da Practicum IV eta Vean matrikulatzeko 2019/2020 kurtsoan eta hurrengoetan.

Gaitasunak / Irakasgaia Ikastearen EmaitzakToggle Navigation

-Pertsonak bizi zikloan dituen aldaketa fisiologikoak, psikologikoak, sozialak eta emozionalak azaltzea. (Haztapena 40)(Graduko egiaztatze memoria kodea M02CM08)

-Pertsonaren bizi zikloren etapetan egiten diren erizaintza esku-hartzeak justifikatzea. (Haztapena 50)(Graduko egiaztatze memoria kodea M02CM09)

-AHOZKO KOMUNIKAZIOA: Ideiak eta ezagutzak ahoz komunikatzea, azalpen argi, ordenatu eta sintetizatu baten bidez, hainbat baliabide erabilita eta egoeraren eta entzuleen ezaugarrietara egokituta.(Haztapena 10)

Eduki teoriko-praktikoakToggle Navigation

I. UNITATEA: BIZI ZIKLOI IRAKASGAIAREN SARRERA

1. Gaia: Irakasgaiaren aurkezpena.

2. Gaia: Erizainaren zerbitzuen zorroa bizi zikloan

II. UNITATEA: UGALTZE ETAPA

3. Gaia: Ugaltze-aparatuaren anatomía eta fisiologiaren berrikuspena.

4. Gaia: Familia plangintza eta antisorgailuak

5. Gaia: Haurdunaldiaren prozesua

5.1 Haurdunaldiaren, fekundazioaren eta fetuaren garapenaren terminologia.

5.2 Haurdunaldiaren garapena.

5.3 Haurdunaldiko zainketak. Ama eta Fetuaren osasuna.

5.4 Haurdunaldian ematen diren asaldurak eta eman beharreko zainketak. Hiperemesia. Hipertentsioa. Diabetesa... beste batzuk.

6. Gaia: Erditzea

6.1 Fisiologia eta jaiotze-faseak.

6.2 Erditzean eman behar diren erizaintza zainketak.

6.3 Erditzean eman daitezkeen asaldura ohikoenak.

7. Gaia: Puerperioa

7.1 Definizioa. Emakume eta familiaren aldaketa fisiko eta psikosozialak.

7.2 Edoskitzea: etapak eta fisiologia, edoskitze praktika ezberdinak. Unitate honetan “Edoskitzea” Gida Klinikoan adierazitako gomendioak hartuko dira kontutan.

7.3 Puerperioan eman ahal diren asaldurarik ohikoenak.

7.4 Jaioberriaren egokitzapena. Jaioberriaren zainketak bere bizitzako lehen hilabetean.



III. UNITATEA: JAIOBERRIAREN OSASUN ARAZOAK. ERIZAINTZAKO ZAINKETAK

8. Gaia: Neonatologia zerbitzuan ospitaleratuta dagoen Jaioberriari egin beharreko zainketa orokorrak. Garapenean eta NIDCAP(Newborn Individualized Developmental Care and Assessment Program) ereduan oinarritutako arreta.

9. Gaia: Arrisku haundiko jaioberria. Jaioberri goiztiarra, pisu gutxiko, pisu haundikoa…beste batzuk Fetuaren estres akutua. Erizaintzako zainketak.

10. Gaia: Arnas-arazoak dituzten jaioberriak. Erizaintzako zainketak.

11. Gaia: Arazo hematologikoa eta metabolikoak jaioberrian. Ikterizia. Anemia. Hipogluzemia. Hipokaltzemia. Balorazioa eta zainketak.

12. Gaia: Gaixotasun infekziosoak (ohikoenak). Sepsia. Balorazioa eta Zainketak.

13. Gaia: Herentziazko eta garapeneko nahasteak.Sortzetiko malformazioak eta ohiko arazoak. Balorazioa eta zainketak.



IV UNITATEA: GARAPENA ETA HAZKUNDEA

14.Gaia: Ezaugarri orokorrak jaiotzetik nerabezarora arte.Unitate honetan “haurren obesitatearen lehen mailako prebentzioa” Gida Klinikoan adierazitako gomendioak hartuko dira kontutan.



15. Gaia: Osasunaren jarraipena. Ume osasuntsuen kontrolak. Elikadura Haurtzaroan eta Nerabezaroan.

16. Gaia: Istripuen prebentzioa.

17. Gaia: Tratu txarrak haurtzaroan eta nerabezaroan.



V UNITATEA: OSASUN NAHASTEAK ETAPA EZBERDINJETAN. ERIZAINTZAKO ZAINKETAK.

18. Gaia: Zeinu eta sintoma ohikoenak. Sukarra. Gorakoa. Eztula. Abdomeneko mina. Beste batzuk.

19.Gaia: Asaldura gastrointestinalak

20. Gaia: Arnas asaldurak

21. Gaia: Infekzio asaldurak

22. Gaia: Gernu asaldurak

23. Gaia: Diabetesa

24. Gaia: Asaldura neurologikoak

25. Gaia: Pediatriako onkologia

26. Gaia: Kronikotasunean eman beharreko zainketak

27. Gaia: Zainketa aringarriak

MetodologiaToggle Navigation

Presentzialak:

-Klase magistralak

-Mintegiak

Ez presentzialak:

-Klase magistralak

-Bakarkako/Taldeko lanak

Ebaluazio-sistemakToggle Navigation

  • Ebaluazio Jarraituaren Sistema
  • Azken Ebaluazioaren Sistema
  • Kalifikazioko tresnak eta ehunekoak:
    • Ahozko defentsa (%): 10
    • Praktikak egitea (ariketak, kasuak edo buruketak) (%): 20
    • Banakako lanak (%): 10
    • 60% Azterketa teorikoa eta baita klasean egindako: ariketak,testak, kasu klinikoak. 20% Taldekako lana 20% Mintegiak. (%): 60

Ohiko Deialdia: Orientazioak eta Uko EgiteaToggle Navigation

KALIFIKAZIOA:

1. Azterketa teorikoa (azken notaren % 60). Test eta/edo galdera laburrez osatutako azterketa bat izango da, eta penalizazioa ezarriko da testaren zatian okerreko erantzunak emateagatik (puntu negatibo bat hiru gaizki egiterakoan, edo dagokion frakzioa). Era berean, azterketa teorikoa gainditu behar da haren ehunekoa 2. eta 3. ataletan lortutakoari gehitu ahal izateko.



EBALUAZIO-SISTEMA MISTOA:



1-Azterketa: nota finaleko 60%. Testa eta garatu beharreko galdera laburrek osatuko dute azterketa. Test galderetan gaizki erantzundako 3 galderek bat baliogabetuko dute, edota bestela, proportzioa. Azterketa bereizitako bi atalek osatuko dute, alde batetik haurraren atala eta bestetik emakume izendatuaren atala, eta bi atalak gainditzea ezinbestekoa izango da bien arteko bataz bestekoa egin ahal izateko. Bi ataletako bat suspendituz gero ikasleak berriro egin beharko du bi atalei dagokion azterketa hurrengo deialdian. Bestalde, azterketa gainditzea ezinbestekoa izango da gainontzeko atalekin (2 eta 3a hurrenez hurren) bataz bestekoa egin ahal izateko.

Portzentai honen barruan klasean egindako ariketa desberdinak sartzen dira: testak, ariketak...



2-Taldean egindako lana: nota finaleko %20. Taldean egindako lanaren aurkezpena egin beharko da, beraz edukiaz gain aurkezpena bera ere ebaluatu egingo da zeharkako gaitasuna ebaluatuz honela.



3-Mintegiak: nota finaleko %20. Mintegi bakoitzaren arabera ezberdina izango da ebaluazio mota, bakoitzaren hasieran emango da honen berri. Ebaluazio jarraia egin ahal izateko derrigorrezkoa da mintegien %100era agertzea.



AMAIERAKO EBALUAZIO-SISTEMA:



Azken ebaluaziora aurkeztu eta deialdiari uko egiteko, 2018/19 Araudian adierazitako arrazoiak bete beharko dituzte ikasleek soilik. Eskaera 9. astea baino lehen aurkezten ez duen ikasleak ebaluazio mistoan jarraitu beharko du.

Halaber, amaierako ebaluazio-sisteman, ikasleak agerian utzi beharko du ikasgaiaren ezagutzak eta gaitasunak bereganatu dituela. Beraz, hainbat proba izango ditu: ahozkoa ( % 50) , lana (10%) eta idatzizkoa ( % 40). Idatzizko proba egin ahal izateko, aurrez ahozkoa gainditu beharko da eta baita lana eginada eta entregatuta izan beharko du.



Ezohiko deialdia: Orientazioak eta Uko EgiteaToggle Navigation

EBALUAZIO-SISTEMA MISTOA:

Ikasgelako mintegiak eta praktikak gainditu badira, nota horiek mantendu egingo dira, eta % 50eko balioa duen proba bat baino ez da egin beharko.



AMAIERAKO EBALUAZIO-SISTEMA:



Azken ebaluaziora aurkeztu eta deialdiari uko egiteko, 2018/19 Araudian adierazitako arrazoiak bete beharko dituzte ikasleek soilik. Eskaera 9. astea baino lehen aurkezten ez duen ikasleak ebaluazio mistoan jarraitu beharko du.

Halaber, amaierako ebaluazio-sisteman, ikasleak agerian utzi beharko du ikasgaiaren ezagutzak eta gaitasunak bereganatu dituela. Beraz, hainbat proba izango ditu: ahozkoa ( % 50) , lana (10%) eta idatzizkoa ( % 40). Idatzizko proba egin ahal izateko, aurrez ahozkoa gainditu beharko da eta baita lana eginada eta entregatuta izan beharko du.



Nahitaez erabili beharreko materialaToggle Navigation

Ez da zehazten, irakasle bakoitzaren araberakoa izango da.

BibliografiaToggle Navigation

Oinarrizko bibliografia

Klossner NJ, Hatfield N. Introductory Maternity & Pediatric Nursing. 2nd ed. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins; 2009.

Aguilar Cordero MJ. Tratado de enfermería infantil. Cuidados del niño y del adolescente. 2ª ed. Madrid: Elsevier Science; 2012.

VVAA(2018).Manual CTO de enfermería. Enfermería Pediátrica. Madrid:CTO

-Guía de Buenas Prácticasclínicas.Lactancia Materna.Registered Nurses´Association of Ontario (2006).

-Guía de buenas prácticas clínicas.Prevención primaria de la obesidad infantil.Registered Nurses´Association of Ontario (2006).

-Guía RNAO de Buenas Prácticas Clínicas en Lactancia Materna - Fomento y Apoyo al Inicio, la Exclusividad y la Continuación de la Lactancia Materna para Recién Nacidos, Lactantes y Niños Pequeños,(BPSO)

-El maltrato contra las mujeres: cribado, identificación y respuesta inicial [Internet]. Toronto, Canada: Asociación Profesional de Enfermeras de Ontario (RNAO); 2005; actualizado2012.(BPSO)

-Lowdermilk, D. L., Perry, S. E., Cashion, M. C., Alden, K. R., & Olshansky, E. (Eds.). (2020). Cuidados en enfermería materno-infantil. Elsevier Health Sciences.

que está en la biblioteca de la facultad.

Gehiago sakontzeko bibliografia

Gehiago sakontzeko bibliografia:

Gazteleraz:
• Díaz- Gómez NM, Gómez CI, Ruiz MJ. Tratado de enfermería de la infancia y la adolescencia. Mc Graw Hill- Interamericana; 2006.
• Perry SE, Cashion K, Leonard D. Maternidad y salud de la mujer. 9ª ed. Elsevier Masson; 2008.
• Smulders B, Croon M. Embarazo seguro. 2005.
• Smulders B, Croon M. Parto seguro. Kosmos- Z&K; 2002.


Ingelesez:
• Lowdermilk DL, Perry SE, Cashion K, Alden KR. Maternity & Women’s health care. 10th ed. Mosby; 2012.
• Trigg E, Mohammed TA. Practices in children’s nursing. 3rd ed. Churchill Livingstone- Elsevier; 2010.

Aldizkariak

Enfermería Clínica
Metas de Enfermería
Rol de Enfermería
Nursing
Educare 21
Revista Matronas Profesión
Mi Pediatra

Web helbideak

http//www.unicef.org
http://www.index . f.com/
http://www.aeped.es
http://www.aepap.es
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/

TaldeakToggle Navigation

01 Teoriakoa (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
1-1

11:00-13:00 (1)

09:00-11:00 (2)

09:00-11:00 (3)

2-2

11:00-13:00 (4)

09:00-11:00 (5)

09:00-11:00 (6)

3-3

11:00-13:00 (7)

09:00-11:00 (8)

09:00-11:00 (9)

4-4

11:00-13:00 (10)

09:00-11:00 (11)

09:00-11:00 (12)

5-5

11:00-13:00 (13)

09:00-11:00 (14)

09:00-11:00 (15)

6-6

11:00-13:00 (16)

09:00-11:00 (17)

09:00-11:00 (18)

7-7

12:00-13:00 (19)

09:00-11:00 (20)

8-8

09:00-11:00 (21)

9-9

12:00-13:00 (22)

09:00-11:00 (23)

10-10

12:00-13:00 (24)

09:00-11:00 (25)

11-11

12:00-13:00 (26)

09:00-11:00 (27)

01 Mintegia-1 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
1-1

11:00-13:00 (1)

2-2

11:00-13:00 (2)

3-3

11:00-13:00 (3)

4-4

11:00-13:00 (4)

6-6

11:00-13:00 (5)

7-7

11:00-13:00 (6)

8-8

11:00-13:00 (7)

9-9

11:00-13:00 (8)

10-10

11:00-13:00 (9)

11-11

11:00-13:00 (10)

01 Mintegia-2 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
1-1

11:00-13:00 (1)

2-2

11:00-13:00 (2)

3-3

11:00-13:00 (3)

4-4

11:00-13:00 (4)

6-6

11:00-13:00 (5)

7-7

11:00-13:00 (6)

8-8

11:00-13:00 (7)

9-9

11:00-13:00 (8)

10-10

11:00-13:00 (9)

11-11

11:00-13:00 (10)

01 Mintegia-3 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
1-1

09:00-11:00 (1)

2-2

09:00-11:00 (2)

3-3

09:00-11:00 (3)

4-4

09:00-11:00 (4)

6-6

09:00-11:00 (5)

7-7

09:00-11:00 (6)

8-8

09:00-11:00 (7)

9-9

09:00-11:00 (8)

10-10

09:00-11:00 (9)

11-11

09:00-11:00 (10)

01 Mintegia-4 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
1-1

09:00-11:00 (1)

2-2

09:00-11:00 (2)

3-3

09:00-11:00 (3)

4-4

09:00-11:00 (4)

6-6

09:00-11:00 (5)

7-7

09:00-11:00 (6)

8-8

09:00-11:00 (7)

9-9

09:00-11:00 (8)

10-10

09:00-11:00 (9)

11-11

09:00-11:00 (10)

31 Teoriakoa (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
1-1

11:00-13:00 (1)

11:00-13:00 (2)

09:00-11:00 (3)

2-2

11:00-13:00 (4)

11:00-13:00 (5)

09:00-11:00 (6)

3-3

11:00-13:00 (7)

11:00-13:00 (8)

09:00-11:00 (9)

4-4

11:00-13:00 (10)

11:00-13:00 (11)

09:00-11:00 (12)

5-5

11:00-13:00 (13)

11:00-13:00 (14)

09:00-11:00 (15)

6-6

11:00-13:00 (16)

11:00-13:00 (17)

09:00-11:00 (18)

7-7

11:00-12:00 (19)

09:00-11:00 (20)

8-8

09:00-11:00 (21)

9-9

11:00-12:00 (22)

09:00-11:00 (23)

10-10

11:00-12:00 (24)

09:00-11:00 (25)

11-11

11:00-12:00 (26)

09:00-11:00 (27)

31 Mintegia-1 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
1-1

09:00-11:00 (1)

2-2

09:00-11:00 (2)

3-3

09:00-11:00 (3)

4-4

09:00-11:00 (4)

6-6

09:00-11:00 (5)

7-7

09:00-11:00 (6)

8-8

09:00-11:00 (7)

9-9

09:00-11:00 (8)

10-10

09:00-11:00 (9)

11-11

09:00-11:00 (10)

31 Mintegia-2 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
1-1

11:00-13:00 (1)

2-2

11:00-13:00 (2)

3-3

11:00-13:00 (3)

4-4

11:00-13:00 (4)

6-6

11:00-13:00 (5)

7-7

11:00-13:00 (6)

8-8

11:00-13:00 (7)

9-9

11:00-13:00 (8)

10-10

11:00-13:00 (9)

11-11

11:00-13:00 (10)

31 Mintegia-3 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
1-1

09:00-11:00 (1)

2-2

09:00-11:00 (2)

3-3

09:00-11:00 (3)

4-4

09:00-11:00 (4)

6-6

09:00-11:00 (5)

7-7

09:00-11:00 (6)

8-8

09:00-11:00 (7)

9-9

09:00-11:00 (8)

10-10

09:00-11:00 (9)

11-11

09:00-11:00 (10)