XSLaren edukia

Ondasun Artistikoen Kontserbaziorako Sarrera25751

Ikastegia
Letren Fakultatea
Titulazioa
Artearen Historiako Gradua
Ikasturtea
2023/24
Maila
4
Kreditu kopurua
6
Hizkuntzak
Gaztelania
Euskara
Kodea
25751

IrakaskuntzaToggle Navigation

Orduen banaketa irakaskuntza motaren arabera
Irakaskuntza motaIkasgelako eskola-orduakIkaslearen ikasgelaz kanpoko jardueren orduak
Magistrala4060
Gelako p.2030

Irakaskuntza-gidaToggle Navigation

Irakasgaiaren Azalpena eta Testuingurua zehazteaToggle Navigation

- Ezagutu kultur ondareak egiteko erabiltzen diren materialak.

- Ikasi prozedura eta teknika desberdinak..

- Aztertu material/irudi harremana.

- Sustatu arteko areto, museo eta ekintza artistikoetako zuzeneko bisitak.

- Sustatu artelanen alderdi tekniko eta bere eragin formalaren azterketa kontzientea.

Gaitasunak / Irakasgaia Ikastearen EmaitzakToggle Navigation

Titulazioaren konpetentziak.



Ikasgaiaren gaitasunak



Gaitasun espezifikoak:

1E Zb. Ezagutu kultur ondareak egiteko erabiltzen diren materialak.

2E Zb. Ikasi prozedura eta teknika desberdinak.

3E Zb. Aztertu material/irudi harremana.

4E Zb. Sustatu arteko areto, museo eta ekintza artistikoetako zuzeneko bisitak.

5E Zb. Sustatu artelanen alderdi tekniko eta bere eragin formalaren azterketa kontzientea.



Zeharkako gaitasunak:

1T Zb. Ulertu teknika artistikoak artelanaren interpretazio desberdinen arabera.

2T Zb. Ezagutu eta identifikatu kultur ondare-mota desberdinak, materialtasunari dagokionez.



Lantzen diren ikastaroaren gaitasunak:

1C Zb. Ikasi artelanak egiteko prozedura teknikorik adierazgarrienak.

2C Zb. Praktikan jarri artelanak gauzatzeko prozedura batzuk.



Ikaskuntzaren emaitzak (zer egiteko gai izango den ikasleria):

1R Zb. Ezagutu teknika batzuen erabilera.

2R Zb. Probatu eta ezarri teknika batzuk aztertzeko gaitasuna errazteko.

3R Zb. Erabili kultur ondare arloaren hiztegi teknikoa.

4R Zb. Garatu banako eta taldeko lanak ekimena lortzeko (banakako lana eta talde-lana).

5R Zb. Lotu jakintza teorikoa eta praktikoa.



Eduki teoriko-praktikoakToggle Navigation

Ikasgaiaren programa



Bi eta hiru dimentsioko oinarriak. Bi eta hiru dimentsioko oinarrietako materialik nagusienak, eraikitzea eta prozedurarik adierazgarrienak.



1. gaia. Paperezko oinarria.

1.1. Papera.

1.2. Marrazki teknikak.

1.3. Pastela eta argizariak.

1.4. Tintak.

1.5. Akuarela.

1.6. Teknika grafikoak.



2. gaia. Oihalezko oinarria.

2.1. Oihala.

2.2. Olioa.

2.3. Tenpera.

2.4. Sintetikoak.

2.5. Ezartzeko prozedurak eta lanabesak.

Eranskina. Tapizak eta alfonbrak.



3. gaia. Egurrezko oinarria.

3.1. Egurra.

3.2. Xafla metalikoak.

3.3. Gardendua.

3.4. Estofatua eta esgrafiatua.

3.5. Brokatu aplikatua.



4. gaia. Horma oinarria.

4.1. Definizioa.

4.2. Bilakaera teknikoa.

4.3. Terminologia zehatza.

4.4. Fresko-pintura.

4.5. Beste teknika batzuk.

4.6. Mosaikoa.



5. gaia. Harrizko oinarria.

5.1. Bi dimentsioko oinarria.

5.2. Hiru dimentsioko oinarria.



6. Metalezko oinarria.

6.1. Bi dimentsioko oinarria.

6.2. Hiru dimentsioko oinarria.



7. Beste oinarri batzuk.

7.1. Beira.

7.2. Larrua.

7.3. Buztina.

7.4. Igeltsua eta eskaiola.

7.5. Sintetikoak.

7.6. Beste batzuk.

MetodologiaToggle Navigation

. Ikas-irakaskuntzako ekintzak



Klase magistralak, ikasgelako praktikak eta tutoretzak.



Material eta teknika artistikoak ikasgai teoriko eta praktikoa da, beraz, erabilitako metodologiaren helburua da bi esparru hauen arteko harreman estua lortzea.



Lrakaskuntza-ikaskuntza ariketak:



Eskola magistralak, ikasgelako praktikak, bisita espezializatuak eta tutoretzak.



Arte ondarearen kontserbaziorako sarrera izaera teoriko-praktikoa duen ikasgaia da. Beraz, erabilitako metodologiak ikasgaiaren bi dimentsioen artean harreman estua ezartzea bilatzen du.



Eginkizunen arteko harremana:

E1 Ikasgelako lan teoriko-praktikoa.

E2 Kultur ondarearen kontserbazioarekin eta ezagutzarekin erlazionatutako hainbat prozedura eta tekniken erabilera praktikoa.

E3 Ikus-entzunezko emanaldia.

E4 Ikasgelan aplikaturiko lana: arazo teoriko-praktikoak proposatu eta irtenbidea aurkitu.

E5 Kontserbazioarekin eta teknikekin erlazionaturiko arazoen zuzeneko azterketa in situ-ko bisiten bidez

Ebaluazio-sistemakToggle Navigation

  • Ebaluazio Jarraituaren Sistema
  • Azken Ebaluazioaren Sistema
  • Kalifikazioko tresnak eta ehunekoak:
    • Garatu beharreko proba idatzia (%): 28
    • Test motatako proba (%): 42
    • Praktikak egitea (ariketak, kasuak edo buruketak) (%): 20
    • Participación activa y asistencia (%): 10

Ohiko Deialdia: Orientazioak eta Uko EgiteaToggle Navigation

Teoriaren azterketara aurkezteko praktika gainditu behar da.



Si un alumno quiere renunciar a la convocatoria deberá remitirme su renuncia por escrito en un plazo no inferior a diez días antes del periodo de exámenes. Esto supondrá constará como "No presentado" (NP) y no consumirá convocatoria.



Ezohiko deialdia: Orientazioak eta Uko EgiteaToggle Navigation



Azterketa teorikoa egin ahal izateko zati praktikoa gainditu egin behar da.

Ikasgaia gainditzeko bi zati, bai teorikoa, bai praktikoa gainditu behar ditu ikasleak.









Nahitaez erabili beharreko materialaToggle Navigation

Derrigorrezko materialak
- Teknika artistikoei buruzko hiztegiak.
- Artearen entziklopediak.
- Arte-erakusketei buruzko katalogoak.

BibliografiaToggle Navigation

Oinarrizko bibliografia

Bibliografia:



12.1. Oinarrizko bibliografia

DAHL, Svend.

Historia del libro.

Alianza Universidad. Alianza Editorial. Madrid, 1985.

(1ª ed. 1927 -en danés-. 1ª ed. en español, 1972).



DOERNER, Max.

Los materiales de pintura y su empleo en el arte.

Reverté. Barcelona, 1982. (De la 14 edición alemana)



FUGA, Antonella.

Técnicas y materiales del arte.

Los Diccionarios del Arte.

Electa. Barcelona, 2006



MALTESE, Corrado. (Coordinador).

Las técnicas artísticas.

Cátedra. Madrid, 1994 (7ª ed). (1ª ed. italiana, 1973).



MAYER, Ralph.

Materiales y técnicas del arte.

Herman Blume. Madrid, 1985. (1ª ed. española) (1ª ed. 1981)







12.2. Sakontzeko bibliografia

DUBARRY DE LASSALE, Jacques.

Utilisation des marbres.

Éditions H. Vial. Turin, 2005



DUBARRY DE LASSALE, Jacques.

Identification des marbres.

Éditions H. Vial. Turin, 2005



FEILDEN, Sir Bernard M.

Entre dos terremotos. Los bienes culturales en zonas sísmicas.

ICCROM, Getti Conservation Institute. Perú, 1991 (1ª ed. 1987)







FERNÁNDEZ ARENAS, José.

Introducción a la conservación del patrimonio y técnicas artísticas.

Ariel. Barcelona, 1996 (1ª ed).



GALLEGO GARCÍA, Rosa. SANZ RODRÍGUEZ, Juan Carlos.

Diccionario Akal del color.

Akal. Madrid, 2001 (1ª ed).



GARRIDO PÉREZ, Carmen.

Velázquez. Técnica y evolución.

Museo del Prado. Madrid, 1992 (1ª ed).



GETTENS, Rutherford J; STOUT, George L.

Painting Materials. A Short Encyclopaedia.

Dover Publications. New York, 1966? (1ª ed. 1942)



GÓMEZ-MORENO, María Elena.

La policromía en la escultura española.

Publicaciones de la Escuela de Artes y Oficios Artísticos de Madrid. Madrid, 1943. Nº 16.



GÓMEZ REA, Javier.

Ajanta. Los monasterios rupestres de la India.

(Sobre textos de Simon P.M. Mackenzie)

Orbis (en coedición con Ediciones Montena-Mondibérica. Madrid, 1985 (1982 edición italiana).



GUICHEN, Gaël de.

Climate in Museums. Measurement. Climat dans le musée. Mesure.

ICCROM. Roma, 1988 (3ª ed.) (1ª ed. 1980. 2ª ed. 1984)



HERRAEZ, Juan Antonio. RODRÍGUEZ LORITE, Miguel Ángel.

Recomendaciones para el control de las condiciones ambientales en exposiciones temporales.

Instituto de Conservación y Restauración de Bienes Culturales. Madrid, 1991.



LORD, James.

Retrato de Giacometti.

Antonio Machado Libros. Madrid, 2005 (2ª ed).



MARTÍN GONZÁLEZ, Juan José.

La policromía en la escultura castellana.

Archivo Español de Arte. Madrid, 1953.



PACHECO, Francisco.

Arte de la pintura.

Cátedra. Madrid, 1990.



PALOMINO DE CASTRO Y VELASCO, Antonio.

El museo pictórico y escala óptica. Theorica de la Pintura. (3 Vol.)

Aguilar. Madrid, 1988. (1ª ed. 1947)



PALLADIO, Andrea.

Los cuatro libros de Arquitectura.

Serie "Arte y Arquitectura"

Alta Fulla. Barcelona, 1987 (2ª ed.)

Edición original: Madrid. Imprenta Real 1797



PLOWMAN, John.

Enciclopedia de técnicas escultóricas.

Acanto. Barcelona, 1995 (1ª ed).



STOLOW, Nathan.

Conservation and Exhibitions. Packing, Transport, Storage and Environmental Considerations.

Butterworths. London, 1987 (1ª edición)



TORRE, Alfonso de la.

Manuel Rivera 1943-1994. Catálogo razonado de pinturas.

Fundación Azcona y Diputación de Granada. Madrid, 2009



VALLDEPÉREZ, Pere.

El vitral.

Parramón. Barcelona, 1999(1ª ed).



VERGARA PERIS, José.

Conservación y restauración de material cultural en archivos y bibliotecas.

Biblioteca Valenciana. Valencia, 2002 (1ª ed).



VINCI, Leonardo da.

Tratado de Pintura.

AKAL. Madrid, 1986



VITRUBIO POLIÓN, Marco.

Los diez libros de arquitectura.

(Serie Arte y Arquitectura. Nº 4)

Alta Fulla. Barcelona, 1987



VIVES PIQUÉ, Rosa.

Guía para la identificación de grabados.

Arco/Libros S.L. Madrid, 2003 (1ª ed).



VV.AA.

2003-2007 Catálogo de obras restauradas. Centro de conservación y restauración de bienes culturales de Castilla y León.

Junta de Castilla y León. Consejería de Cultura y Turismo. Salamanca, 2008



VV.AA.

El Guernica y los problemas éticos y técnicos de la manipulación de obras de arte.

Fundación Marcelino Botín. Santander, 2002. (1ª ed).



VV.AA.

Goya. La familia de Carlos IV.

Museo Nacional del Prado. Madrid, 2002. (1ª ed).



VV.AA.

Il colore, il metodo, le tecniche i materiali.

Panini. Modena, 1985.



VV.AA.

La peinture de Pompéi. (2 Vol)

Editions Hazan. Paris, 1993.



VV.AA.

La vidriera española. Del gótico al siglo XXI.

Fundación Santander Central Hispano. Madrid, 2001.



VV.AA.

Manual de procedimientos de emergencia.

Willem Herman, editor. ICMS, Comité internacional del ICOM para la seguridad en los museos, 2010.

Erabilgarri hemen: http://www.icom-icms.org/doc/Spanish.pdf



VV.AA.

Manual de protección del patrimonio cultural. Vol. 4

Roberts, Barbara O. Hutchins y Jane K., UNESCO Bureau Tashkent, 2009.

PDF formatuan erabilgarri hemen: http://unescodoc.unesco.org





VV.AA.

Michelangelo. La Capella Sistina. La Storia della Creazione. Vol. III.

Rizzoli. Milano, 1990.



Gehiago sakontzeko bibliografia

FEILDEN, Sir Bernard M.
Entre dos terremotos. Los bienes culturales en zonas sísmicas.
ICCROM, Getti Conservation Institute. Perú, 1991 (1ª ed. 1987)

GUICHEN, Gaël de.
Climate in Museums. Measurement. Climat dans le musée. Mesure.
ICCROM. Roma, 1988 (3ª ed.) (1ª ed. 1980. 2ª ed. 1984)

STOLOW, Nathan.
Conservation and Exhibitions. Packing, Transport, Storage and Environmental Considerations.
Butterworths. London, 1987 (1ª edición)

VV.AA.
La seguridad en los museos.
Dirección General de Bellas Artes, Archivos y Bibliotecas del Ministerio de Cultura. Consejo Internacional de Museos. Madrid, 1980

WARD, Philip.
La conservación del patrimonio: carrera contra reloj.
The Getty Conservation Institute. California, 1992 (2ª ed. 1ª ed. 1986)

Aldizkariak

Boletín del Museo del Prado
Noticias del ICOM
R&R

PH Boletín del Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico.
Versión electrónica disponible en:
http://www.juntadeandalucia.es/cultura/iaph

Centro de estudios del románico. Aguilar de Campoo (Palencia) Románico digital.
http://www.santamarialareal.org

Web helbideak

Interneteko helbideak:

PH Boletín del Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico.
Bertsio elektronikoa eskura dago hurrengo estekan:
http://www.juntadeandalucia.es/cultura/iaph

Riart. M.
Técnicas gráficas. Una introducción a las técnicas de impresión y su historia. (2006) Burriana (Castellón).
Bertsio elektronikoa eskura dago hurrengo estekan:
www.riat-serra.org

Centro de estudios del románico. Aguilar de Campoo (Palencia) Románico digital.
http://www.santamarialareal.org

www.artium.org
www.ateliers-duchemin.com
www.bne.es
www.calcografianacional.com
www.cuerpospintados.com
www.fundacio.lacaixa.es
www.guggenheim-bilbao.es
www.icom.org
www.ivam.es
www.maeght.com
www.march.es
www.marlboroughfineart.com
www.museodelprado.es
www.museoreinasofia.mcu.es
www.nikidesaintphalle.com
www.opificio.arti.beniculturali.it
www.patrimonionacional.es
www.realfabricadetapices.com
www.soledadlorenzo.com

Aldizkarien bilduma:
www.revistaarte.com (Descubrir el arte. Madrid)
www.exitmedia.net (Exit, imagen y cultura. Fotografía. Madrid)
www.hoyesarte.com (Primer diario de arte en lengua española. Madrid)
www.revistalapiz.com (Lápiz. Revista internacional de arte. Madrid)
www.revistadearte.com (Revista de arte.com –Logopress. Madrid)
www.ortegaygasset.edu (Revista de Occidente. Madrid)
www.tendenciasdelarte.com (Tendencias del Mercado del Arte. Madrid)
www.theartnewspaper.com (The Art Newspaper. Londres)

TaldeakToggle Navigation

01 Teoriakoa (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
1-15

09:00-11:00 (1)

11:00-11:30 (2)

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • AULA0.18 - LETREN FAKULTATEA (1)
  • AULA0.18 - LETREN FAKULTATEA (2)

01 Gelako p.-1 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
1-15

11:30-13:00 (1)

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • AULA0.18 - LETREN FAKULTATEA (1)

31 Teoriakoa (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
1-15

11:00-13:00 (1)

11:00-11:30 (2)

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • AULA 0.05 - LETREN FAKULTATEA (1)
  • AULA 0.07 - LETREN FAKULTATEA (2)

31 Gelako p.-1 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
1-15

11:30-13:00 (1)

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • AULA 0.07 - LETREN FAKULTATEA (1)