XSLaren edukia

XX. Mendeko Historia Politiko eta Soziala25004

Ikastegia
Gizarte eta Komunikazio Zientzien Fakultatea
Titulazioa
Politika Zientziako eta Kudeaketa Publikoko Gradua (Plan berria)
Ikasturtea
2023/24
Maila
1
Kreditu kopurua
6
Hizkuntzak
Gaztelania
Euskara
Ingelesa
Kodea
25004

IrakaskuntzaToggle Navigation

Orduen banaketa irakaskuntza motaren arabera
Irakaskuntza motaIkasgelako eskola-orduakIkaslearen ikasgelaz kanpoko jardueren orduak
Magistrala5379.5
Gelako p.710.5

Irakaskuntza-gidaToggle Navigation

Irakasgaiaren Azalpena eta Testuingurua zehazteaToggle Navigation

Gai hori bi gradutan banatzen da (Zientzia Politikoak eta Soziologia), eta, beraz, ikaskuntzaren helburu nagusiak Soziologia eta Zientzia Politikoari buruzko lehen kurtso komuneko berariazko gaitasunen eta partekatutako gai-multzoaren esparruan kokatuko dira. Multzo hori subjektuek osatzen dute, ikasleari prozesu politiko, ekonomiko eta sozialetatik hurbiltzeko aukera ematen diotenak, ekintza kolektiboko mekanismoak diziplinartekotasunez aztertuz, errealitatearekin elkarreraginean jarduteko moduan. Hauek dira gaiak:

Hauek dira gaiak:

1. XX. mendeko mundu-historia

2. Eraketa eta globalizazioa

3. Ekonomia politikoa

4. Gizarte Psikologia



Beste subjektu batzuek, “soziopolitikotzat” jotzen direnek, lehen multzo hori osatzen dute. Horiek guztiek helburu hauek dituzte:

1. Ikasleei gertaera historikoei buruzko oinarrizko ezagutzak ematea, XX. mendea azaltzen duten faktore sozial, politiko eta ekonomikoak identifika ditzaten.

2. XX. mendeko prozesu politikoek nazioarteko harremanetan duten irismena aztertzeko oinarrizko ezagutzak ematea ikasleei.



Gainera, ikastaro hau azterketa sozial, politiko eta historikoarekin lotutako oinarrizko gaitasun intelektualetan oinarritzen eta garatzen da:

1. XX. mendeko historia bitan banatu zuten gertaera nagusiak aztertzea, bereziki Europa, gure mundu modernoaren jatorria hobeto ulertzeko.

2. Historiako aldaketaz eta jarraipenaz gogoeta egitea

3. Idatzi aipamen bat eta aztertu dokumentu historikoak.

4. XX. mendean gertatutako gertaera bati buruzko saiakera bat idaztea, bibliografia akademikoa eta oinarrizko iturriak erabiliz.

Gaitasunak / Irakasgaia Ikastearen EmaitzakToggle Navigation

Ikasleek titulazio-memoriaren arabera lortu behar dituzte emaitza horiek:

G001 - Kontzeptu, teoria eta ikuspegi metodologikoen esanahia eta egokitasuna ezagutzea eta ulertzea, ingurune politikoaren fenomenoak behatzeko.

G009 - Gizartearen arazo politikoei eta beharrei buruzko informazioa modu sintetikoan aztertzea, jarrera kritikoa garatuz eta zorroztasun intelektuala eta morala erabiliz zeregin profesionalean.

CB3 - Ikasleek datu garrantzitsuak biltzeko eta interpretatzeko gaitasuna izatea (normalean, beren ikasketa-eremuaren barruan), gai sozial, zientifiko edo etiko garrantzitsuei buruzko hausnarketa barne hartzen duten iritziak emateko.

CT1 - Autonomia eta autoerregulazioa

CT5 - Informazio eta herritartasun digitalaren kudeaketa

C1CC01 - Errealitate politiko eta sozialaren aldaketa- eta jarraipen-prozesuak azaltzen dituzten faktore sozial, politiko eta ekonomikoak identifikatzea, definitzea eta aztertzea.

C1CC03 - Prozesu politikoak eta horiek nazioartean dituzten ondorioak aztertzea.

C1CC06 - Informazio sekundarioa kontsultatzea iturri desberdinetan (erakunde ofizialak, liburutegiak, Internet) eta hortik abiatuta ondorioak eta txostenak egitea



Ikaskuntzaren emaitzak

1 - Ikuspegi kritiko batetik, ideia ekonomiko nagusien bilakaera aztertzea eta kontrastatzea, ikuspegi teoriko desberdinei buruz hausnartuz.

2 - Lehia askeko merkatu bat arautzen duten mekanismoak interpretatzea eta benetako merkatuan gertatzen diren mugei eta hutsegiteei buruz hausnartzea.

3 - Herrialde bateko ekonomia neurtzen duten magnitude makroekonomiko nagusiak identifikatzea eta interpretatzea, agenteengan dituzten eraginak aztertuta.

4 - Estatuak ekonomia-arloan duen zeregina eta eginkizunak mugatzea, bai eta politika ekonomikoaren bidez estatuaren jarduna aztertzea ere.

5 - Ekonomiek aurrean dituzten erronka berriei buruz hausnartzea: globalizazioa, emakumeak eta ekonomia, ekonomia ekologikoa,giza garapena eta garapen iraunkorra.

6 - Datu ekonomikoak eta bigarren mailako iturrietako informazioa behar bezala erabiltzea, eremuen txosten eta analisi deskribatzaileak dokumentatzeko.

Eduki teoriko-praktikoakToggle Navigation

1. Bigarren industria-iraultza, nazio-estatu zahar eta berriak, inperialismoa eta Europako hedapena, 1885-1914. Lehen Mundu Gerraren jatorria

2. Lehen Mundu Gerra, 1914-1918

a. Gatazkaren arrazoiak

b. Gatazka

c. Alderdi sozialak eta politikoak

d. Bake-itunak eta haien ondorioak

3. Iraultza boltxebikea, 1861-1922

a. Errusia zarista

b. Prozesu iraultzailea

c. SESB sortzea

4. Gizartea eta politika gerra-garaian, 1919-1939

a. Depresio Handia, 1929. Aldaketa sozialak eta ekonomikoak

b) Demokrazien krisia

c. Totalitarismoaren hazkundea

5. Bigarren Mundu Gerra, 1939-1945

a. Eskala handiko bi gerra-mota: klasikoa Mendebaldeko Frontean, sarraskia Ekialdeko Frontean

b. Europako juduen genozidioa

c. Alemaniaren, Italiaren eta Japoniaren porrota eta horren ondorioak

6. Gerra Hotza. Mundua bi multzotan banatzea. 1945-1989/91

a. Europa zatitua

b) Ongizate-estatuaren sorrera mendebaldeko munduan

c. SESB eta herri-demokraziak Bigarren Mundu Gerraren ondoren

7. Nazioarteko ordena berria, 1989/1991-2001

a. Komunismoaren amaiera

b) Europa berria: Europako Ekonomia Erkidegotik Europar Batasunera

c. Herrialde boteretsu zaharrak eta berriak

d. Gerra berriak

e. Geopolitika bi menderen artean

8. Gizarte postmateriala, 1968-2001. Gizarte-aldaketa, globalizazioa eta kapitalismo berria

MetodologiaToggle Navigation

Gai hau maisutzako eta praktiketako irakasgaietan oinarritzen da. Eskola magistraletan, subjektuaren eduki teorikoak azalduko dira. Eduki horietan sakontzeko, bibliografia emango zaie ikasleei. Bibliografia hori irakaskuntza-gidan agertzen da. Bibliografiak edukia ulertzeko oinarri fundazionala emango du, eta, beraz, ikasleei klasea baino lehen irakurtzea gomendatzen zaie, egoera ezin hobean jarrai dezaten. Gainera, irakasleak material osagarriak eskainiko ditu eskola magistralean (ikus-entzunezkoa, literarioa, artistikoa, herri-kultura), ikasleek gai bakoitza hobeto ezagut dezaten.

Gelako praktiketan, irakasleak zientzia-lanaren oinarriak sartuko ditu, eta, bereziki, saiakuntza zientifiko bat nola garatu azalduko du (testua egituratzea, formulazio semantiko egokiak, zitazio-moduak, datu-base zientifikoak). Saio horietan, halaber, irakasleak ikasleei lagunduko die ikasleek landu behar dituzten talde-lanek sortutako arazo espezifikoak konpontzen —ebaluazio jarraitua aukeratzen dutenek—. Saio horietan, ahozko aurkezpena egiteko eska dakieke ikasleei.

Praktika horietan, irakasleak arreta berezia jarriko du ahozko eta idatzizko adierazpenaren hobekuntzan, baita ikasleak eztabaida zientifikoan sartzen diren moduan ere.

Ebaluazio-sistemakToggle Navigation

  • Ebaluazio Jarraituaren Sistema
  • Azken Ebaluazioaren Sistema
  • Kalifikazioko tresnak eta ehunekoak:
    • Garatu beharreko proba idatzia (%): 50
    • alde lanak (arazoen ebazpenak, proiektuen diseinuak) (%): 50

Ohiko Deialdia: Orientazioak eta Uko EgiteaToggle Navigation

Ikasleak graduatzeko bi modu daude: jarraitua eta amaierakoa (EHUren 2016ko abenduaren 15eko erregelamenduan oinarritua). Mailakatze irizpideek jarraibide hauek dituzte:

1. Bi dei daude: bata urtarrilean (dei arrunta) eta bestea ekainean (dei berezia).

2. Dei arrunta jarraian eta bukaeran egin daiteke. Azkena aukeratzeko azken eguna ikasturtea hasi eta 9 aste geroago izango da, eta ikasleak IRAKASLEARI esan behar dio erabakia.

3. Etengabeko ebaluazioaren bidetik doazen ikasleak ikasgai nagusira joateko gomendatzen dira. Nahitaezkoa da eskola praktikoetara joatea (15 egunean behin). Falta diren eskolak dokumentazio egokirik gabe (i.e. mediku batek) ikasleen parte-hartze mailari eragingo dio. Eskola horietan, ikasleek saiakuntza batzuk egingo dituzte elkarlanean (bakarka, salbuespenez), eta seihilabetearen amaieran aurkeztu beharko dute. Irakasleak emango ditu jarraibideak ikasgelan. Azken markaren %50 du ebaluazioak. Ikaslea eskola praktikoetara joan ez bada, azken marka 0 izanen da.

4. Azken ebaluazioa egin nahi dutenentzat, azterketa egunean saiakuntza bat egin behar dute, bibliografia zientifikoan oinarritua. Azterketa graduatua izan dadin, saiakuntza hori gainditu egin behar da. Hala ere, marka honek ez du azken sailkapenerako balio.

5. Bai etengabeko ebaluazioaren modalitatean, bai amaierakoan, bada azterketa-proba bat, non ikasleak frogatu behar baitu ikasgaiaren funtsezko edukiak, bai eskola magistraletan lortutakoak, bai gomendatutako irakurketetatik hartutakoak, behar bezala bereganatu dituela. Etengabeko ebaluazioaren modalitatean, azterketa horrek azken notaren% 50 hartuko du, eta azken modalitatean, berriz, notaren% 100.

6. Ikasle guztiak egun berean eta azterketa mota berarekin ebaluatuko dira.

Ezohiko deialdia: Orientazioak eta Uko EgiteaToggle Navigation

1.Deialdi berezia ekainean eginen da. Kasu horretan, ikasle GUZTIAK azken sailkapenaren arabera sailkatuko dira. Horrek esan nahi du, ikasturtean zehar kalifikazio jarraitua aukeratu duten ikasleentzat, saiakuntzan lortutako gradua ez dela kontuan hartuko dei berezi horretarako. Azterketak ohiko deiaren ezaugarri berak izanen ditu.

Nahitaez erabili beharreko materialaToggle Navigation

Eric Hobsbawm, The Age of Extremes. The short Tweentieth Century, 1914-1991, London, 1994.

Michael Howard y W. Roger Louis (eds.), The Oxford History of the XX century, New York, 1998.

Mark Mazower, Dark continent. Europe´s Tweentieh century, London, 1999.

Javier Paredes (coord.), Historia universal contemporánea, vol. II, Barcelona, 1999.

Giulano Procacci, Historia general del siglo XX, Barcelona, 2000.

Ramón Villares y Ángel Bahamonde, El mundo contemporáneo. Siglos XIX y XX, Madrid, 2001.

Bernard Wasserstein, Barbarism and Civilisation, a History of Europe in our Time, New York, 2007
Arthur Koestler, Darkness at noon, New York, 2019

BibliografiaToggle Navigation

Oinarrizko bibliografia

MARTINEZ RUEDA, F.; AIZPURU MURUA, M.: Gaur egungo munduaren historia, 1945-2009, Bilbo, UEU, 2011.

BAHAMONDE, A., VILLARES, R.: El Mundo Contemporáneo, Madril, 2001 (Euskaratua:: Gaur Egungo Mundua. XIX eta XX. Mendeak, EHU, Bilbo, 2004).

RINCÓN, AINTZANE, ALTONAGA BAKARNE, ARANGUREN MAIALEN, Historiagintzaren ikuspegi berriak: Teoria eta praktika, Udako Euskal Unibertsitatea eta Euskal Herriko Unibertsitatea, Bilbo, 2017

AIZPURU, ALAITZ, ALTONAGA, BAKARNE: Diskurtsoak, eraikuntzak, gorputzak. Gorputzen eta binarismo sexualaren eraikuntzaz, Udako Euskal Unibertsitatea, Bilbo, 2012.

Gehiago sakontzeko bibliografia

BOCK, G., La mujer en la historia de Europa, de la Edad Media a nuestros días, Barcelona, Crítica, 2001.
DUBY, G., PERROT, M., (Dir.), Historia de las mujeres. El siglo XX, Madrid, Taurus, 1993.
ELEY, G., Un mundo que ganar. Historia de la izquierda en Europa. 1850-2000, Crítica, Barcelona, 2002.
FUENTES, J.F. y LA PARRA: Historia universal del siglo XX. De la Primera Guerra Mundial al ataque de las Torres Gemelas, Madril, Síntesis, 2001.
HOBSBAWN, E., Historia del siglo XX, Crítica, Barcelona, 1995.
MARKS, R., Mundu Modernoaren Sorrera, Kontakizun Global eta ekologiko bat XV. mendetik XXI. mendera arte, Bilbao, Univerisdad del País Vasco, 2015.
MARTIN DE LA GUARDIA, R.; PEREZ SANCHEZ, G. (koord.). Historia del Mundo Actual (desde 1945 hasta nuestros días) , Valladolid, Universidad de Valladolid, 2006.
NASH, M., Mujeres en el mundo: historia, retos y movimientos, Madrid, Alianza, 2005.
PROCACCI, G.: Historia general del siglo XX, Bartzelona, Crítica, 2001.

Aldizkariak

AYER.https://www.ahistcon.org/revistaayer.html
HISTORIA CONTEMPORÁNEA.https://www.ehu.eus/ojs/index.php/HC/index
HISPANIA NOVA (on line).http://hispanianova.rediris.es/
REVISTA DE LIBROS.https://www.revistadelibros.com/
HISPANIA.http://hispania.revistas.csic.es/index.php/hispania
CUADERNOS DE HISTORIA CONTEMPORÁNEA. https://revistas.ucm.es/index.php/CHCO
LA AVENTURA DE LA HISTORIA.https://www.laaventuradelahistoria.es/
BUSCADOR DE ARTÍCULOS, LIBROS Y ARTÍCULOS DE HISTORIA: https://dialnet.unirioja.es/

Web helbideak

http://clio.rediris.es

http://seneca.uab.es/historia/index.htm

http://www.h-debate.com

http://www.rhodes.edu/edu.public

http://www.history-journals.de/hjg-search.htlm

http://clio.rediris.es

http://seneca.uab.es/historia/index.htm

http://www.h-debate.com

http://www.rhodes.edu/edu.public

http://www.history-journals.de/hjg-search.htlm

5., 6. eta salbuespenezko deialdien epaimahaiaToggle Navigation

  • MARTINEZ RUEDA, FERNANDO
  • MEES , LUDGER KARL PAUL
  • RINCON DIEZ, AINTZANE

TaldeakToggle Navigation

01 Teoriakoa (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
1-1

09:00-11:00 (1)

11:00-13:00 (2)

2-15

09:00-11:00 (3)

11:30-13:00 (4)

Irakasleak

01 Gelako p.-1 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
2-15

10:30-11:30 (1)

Irakasleak

01 Gelako p.-2 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
2-15

10:30-11:30 (1)

Irakasleak

31 Teoriakoa (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
1-1

11:00-13:00 (1)

09:00-11:00 (2)

2-15

11:00-12:30 (3)

09:00-11:00 (4)

Irakasleak

31 Gelako p.-1 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
2-15

12:30-13:30 (1)

Irakasleak

31 Gelako p.-2 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
2-15

12:30-13:30 (1)

Irakasleak

61 Teoriakoa (Ingelesa - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
1-1

14:00-16:00 (1)

09:00-11:00 (2)

2-15

14:00-16:00 (3)

09:00-10:30 (4)

Irakasleak

61 Gelako p.-1 (Ingelesa - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
2-15

10:30-11:00 (1)

Irakasleak