XSLaren edukia

Psikologia eta Komunikazioa

Ikastegia
Medikuntza eta Erizaintza Fakultatea
Titulazioa
Odontologiako Gradua
Ikasturtea
2022/23
Maila
2
Kreditu kopurua
6
Hizkuntzak
Gaztelania
Euskara

IrakaskuntzaToggle Navigation

Orduen banaketa irakaskuntza motaren arabera
Irakaskuntza motaIkasgelako eskola-orduakIkaslearen ikasgelaz kanpoko jardueren orduak
Magistrala2344
Mintegia1020
Gelako p.209
Laborategiko p.74
Ordenagailuko p.85

Irakaskuntza-gidaToggle Navigation

HelburuakToggle Navigation

Alde batetik, diziplinazko konpetentziak daude, zeinetan ikaslea gai izango baita honako gai hauei buruzko ezagutza eta ulermena erakusteko:



GAITASUNAK



- Metodo zientifikoa ezagutu eta ezagutzak eta informazio berria baloratzeko gaitasun kritikoa lortu

- Praktika odontologikoa erraztuko duten portaeraren eta komunikazioaren zientziak ezagutu



- Aho osasunean tabakoak duen efektuak ezagutu eta pazienteari erretzen uzten laguntzen duten neurritan parte hartu.



- Tabakoak ahozko osasunean dituen ondorioak ezagutzea eta erretzeari uzteko neurriak bultzatu eta haietan parte hartu.Inguruneko faktore, faktore social eta portaerazkoek aho osasuna eta osasun orokorrarekin dituzten elkarreragin konplexuak ezagutu.



IKASGAIAREN IKASKUNTZA-EMAITZAK hauek dira:



1. Gizakiaren bizi zikloan zehar ezaugarri psikologikoak baloratu (ezagutu, diagnostikatu eta orientatu)

2. Giza nortasunean eta portaeraren osagaiak aztertu. Ikaskuntza asoziatiboa eta behaketagatikoa.

3. Funtzio psikologikoak aztertu (sentsazioa eta pertzepzioa, atentzioa eta informazioaren prozesamendua, oroimena, kognizioa, pentsamendua eta lengoaia, inteligentzia, motibazioa eta emozioak) eta hauen aspektu psikopatologiko nagusiak.

4.Giza gaixotzearen gatazka psikologiko eta soziokulturalak aztertu, Haiek gaixotasunaren agertze eta eboluzioan duten eragina ulertzeko eta tratamendu psikologiko desberdinei buruz orientazioa eman

5. Eduki emozionalek eta erantzun fisiologikoek duten elkareragina ulertu, gizakiaren úntate psikosomatikoa ulertzeko.

6. Patologia psikologiko nagusien maneiua ezagutu, diagnostikatu eta orientatu. Psikoterapiak.

Irakasgai-zerrendaToggle Navigation

EDUKI TEORIKO-PRAKTIKOAK

PSIKOLOGIA OROKORRA

Deskriptoreak: Eredu psikosoziala; Funtzio kognitiboak; Ikaskuntza, Oroimena, Sentsopertzepzioa, Inteligentzia, Pentsamendua, Lengoaia, Psikopatologia, Afektibitatea



1. Osasunaren zientzietako Psikologia. Kontzeptua eta Orokortasunak.

2. Baldintzapen erantzulea.

3. Baldintzapen operantea.

4. Errefortzuzko programak.

5. Behaketaren bidezko baldintzapena.

6. Behaketaren bidezko ikaskuntza Portaeraren modelatua.

6. Sentsazioa eta pertzepzioa. Psikopatologia.

7. Pentsamendua eta lengoaia. Psikopatologia.

8. Oroimena. Psikopatologia.

9. Emozioa eta afektibitatea. Psikopatologia.

10.Sexualitatea. Sexu-nahasteak.

11.Mekanismo homeostasikoak: gosea eta egarria. Psikopatologia.

12.Loa. Loaren nahasteak.

13.Adimena. Psikopatologia.

14.Nortasuna. Psikopatologia.

15.Garapenaren psikologia: lehen eta bigarren haurtzaroa. Psikopatologia.

16.Garapenaren psikologia: nerabezaroa eta helduaroa. Psikopatologia.

17.Garapenaren psikologia: zahartzaroa. Psikopatologia.

18.Gizarte psikologia. Pertsonen eta taldeen psikologia.

19.Gizarte psikologia. Psikologia ebolutiboaren kontzeptuak (egoismoa eta altruismoaren).

20.Gizarte psikologia. Gizarte marjinazioa eta gaixotasuna. Tratu txarrak.



LABORATEGIKO PRAKTIKAK

Laborategiko praktikak gaixoekin komunikatzeko beharrezkoak diren teknikak praktikatzeko zuzenduta daude.

1. Gizarte eta komunikazio trebetasunak I

2. Gizarte eta komunikazio trebetasunak II

3. Erlaxazioa

4. Nortasuna



IKASGELAKO PRAKTIKAK

Ikasgelako praktiketan, ikasleek psikologia, nahaste psikologikoak eta antsietateari buruzko tratamenduak ezagutuko dituzte. Horretarako, talde-laneko teknikak , eztabaidak, bideoak erabiliko dira, baita teknika konstruktiboak ezagutza praktikoak eskuratzeko.

1.Emozioen osagaiak.

2. Psikopatologia I

3. Psikopatologia II

4. Oinarrizko komunikazio estiloak.

5. Komunikazio estilo aurreratuak.

6. Antsietatea eta fobiak hortz-kontsultan I.

7. Antsietatea eta fobiak odontologian II.

8. Oroimena eta kognizioa

9. Adimena.

10. Distortsio kognitiboak.



MINTEGIAK

Ikasleek ikerketa talde bat zer den ikasiko dute, horretarako mintegiak lanaren azalpenera zuzenduta daude, bilaketa-galderen azterketa, lanen gidaketa, artikulu zientifikoen berrikuspena eta ahozko komunikazioa eraginkorraren bidez

1. Ikerketa lanaren azalpena.

2. Tutoretza: egindako bilaketen analisia.

3. Buru- osasunarekin lotutako gaixotasun psikopatologikoak (artikulu zientifikoen azterketa).

4. Ahozko komunikazio teknikak.

5. Lanen aurkezpena.



ORDENAGAILUKO PRAKTIKAK

Ordenagailu praktikak ikerketa eta kudeaketa planifikatzeko zuzenduta daude hortz-kontsultan, batez ere aho-osasunaren kudeaketara bideratzeko.

1. Haurrentzako higiene programak I.

2. Haurrentzako higiene programak II.

3. Base-datu zientifikoetan bilatu.

4. Odontologiarekin lotutako osasun mentaleko ikerketa



MetodologiaToggle Navigation

METODOLOGIA



PSIKOLOGIA OROKORRA, IKASKUNTZA ODONTOLOGIAN, PSIKOLOGIA MEDIKO-SOZIALA eta ODONTOLOGIA PSIKOLOGIKOA ulertzea eta aplikatzea saio guztietan.



Profesionalekin zein gaixoekin eraginkortasunez komunikatzeko nahikoa gaitasun berenganatu dutela erakutsi beharko dute ikasleek. Gainera, enpatia, entzute aktiboa eta asertibotasuna bezalako oinarrizko gizarte-trebetasunak zein egoera zailetan gaixoekin negoziatzeko gaitasuna berenganatu beharko dituzte. Punturik garrantzitsuenetako batelkarrizketa klinikoa egoki eta gaixoen eskubideak errespetatuz egiten jakitea da, eta berri txarrak jakinarazten ikastea.





PSIKOLOGIA eta KOMUNIKAZIOAn Irakasgaiaren ezagutzak eta gaitasunak lortzeko, irakasteko 3 modalidade ezberdinak erabiliko dira: klase teorikoek, klase praktikoek eta talde txikitan ikasleak burututako lan batek; gero talde ertainean aurkeztu eta eztabaidatua izango dena.





Klase magistralak: Jendaurreko klasea.Irakasgaiaren ezagutzak eta gaitasuna lortzeko eskola magistralak izango ditugu non irakasgaiaren oinarri teorikoak irakatsiko diren.

Ikasgelako praktika, laborategi praktika eta mintegietako %70tara joatea derrigorrezkoa da.



Ikasgelako praktikak: bideoak ikusi eta eztabaidatu, elkarrizketa psikopatologikoak erabiliz Gelako praktikak giza baliabideak lortzeko teknikak ikastera zuzenduta daude. Kognizioak eta oinarrizko funtzio psikologikoen inguruko teknikak aztertuko dira ere. Horretarako froga desberdinak egingo dira non inteligentzia eta oroimena ere aztertuko diren, beste funtzio psikopatologikoekin batera.



Ikasleek taldeka ala banaka egin beharko dute lan bat, irakasleak gidatuta. Mintegietan lanaren inguruko zereginak lantzeko saioak egongo dira. Kurtsoko azkeneko praktika saioetan lanaren aurkezpena egingo da: lan idatziaren aurkezpena eta ahozko defentsa.



Laborategiko praktikak: Taldekako laborategiko lan praktikoa. Ikasgelan egindako lana eta ikasleen esperientzia praktiko pertsonala. Rol playing-a ere erabiliko da.



Laborategi praktiketan, ariketa praktikoen bitartez, emozioekin esperimentatuko dugu. Gure emozioak ezagutu eta bizitzeko, erlaxazio teknikak ikasiko ditugu, emozioak aztertuko ditugu, nortasunak duen eragina aztertuko dugu eta emozioak aztertzeko neurketa metodo desberdinak ikusiko ditugu.

Helburu hauek betetzeko hainbat bideo eta filma ere erabiliko dira.



Mintegiak: Osasun mentala eta odontologiari buruzko gaiak bideratuko dira. Ebidentzien bilaketaren bidez hasiko dira jorratzen eta ikerketa lana baten atalak izango ditu. Sarrera, Hipotesis eta sintesia garatzea, Ondorioak, Formatoa, Bibliografia. Talde-lana klaseaurrean aurkeztuko da.

Ikasle gutxi badaude irakaleak erabaki lezake lan indibiduala osatzea. Lana eta helburuak ondo azaltzea, terminologia espezializatua erabiltzea, ikus entzunezko teknikak erabiltzea, hausnarketa, denboraren egokitasuna eta taldearen koordinazioa





Ordenagailuko praktikak: Taldekako ala banakako lan praktikoa informatika geletan (aurten ohiko geletan egingo dira).



Printzipioz, amaierako ebaluazio-probak presentzialak izango dira. Ebaluazio horiek aurrez aurrekoak ezin badira egin, azterketari eutsiko zaio kalifikazioari eta galderen formatuari dagokienez, Egela plataformaren bidez.



Era berean, ebaluazio jarraituaren banakako eta taldeko gainerako jarduera entregagarriak planteatutako gaitasunak bereganatzen direla ziurtatuz egingo dira.



Edonola ere, lehentasuna emango zaie banakako zein taldekako jarduera entregagarriei, ebaluazio jarraitua sustatze aldera. Jarduera horiek planteatutako gaitasunak eskuratzera bideratuta daude.





Ebaluazio-sistemakToggle Navigation

OHIKO DEIALDIA

Ikasgaia gainditu ahal izateko, irakasgaia osatzen duten hiru zatiak (azterketa, praktikak, eta ikerketa-lana) gainditu beharko ditu ikasleak eta nota finala atal bakoitzaren batuketaz osatuta egongo da.



Egongo diren ebaluazio sistemak izango dira etengabeko ebaluazioa eta azken ebaluazioa:

Etengabeko ebaluazioa da UPV/EHUn nagusiki erabili beharreko ebaluazio sistema. Sistema horretan ebaluazio proba eta jarduera multzo bat ezartzen da, ikasle bakoitzak prestakuntza aldian aurrera nola egiten duen baloratzeko.



1. ETENGABEKO EBALUAZIO-SISTEMA



Irakasgaiaren ebaluaketa mistoa izango da eta bi atal hauetan datza:



1. Ebaluaketa jarraitua: Irakasgiaren %50 balioa izango du

1.1 Ikerketa-lana: Kalifikazioaren %15 balioa izango du.

Ikasleek taldeka ala banaka (gutxi badira) egin beharko dute lan bat, irakasleak gidatuta. Mintegietan lanaren inguruko zereginak lantzeko saioak egongo dira. Kurtsoko azkeneko mintegi saioetan lanaren aurkezpena egingo da: lan idatziaren aurkezpena eta ahozko aurkezpena



Odontologiako kasu praktikoak aldagai psikosozialen azterketa eginean oinarrituko da. Ebidentzia zientifikoen bilaketaz baliatuko gara. Banakako ala taldeka egindako txosten idatzia erabiliko da baita.

Lanaren txostenaren aurkezpena egingo da klaseaurrean.



1.2 Praktiketako parte hartzea eta txostenak: Kalifikazioaren %35 balioa izango du.

Saio teorikoetara bertaratzea eta horietan parte hartzea baloratuko da. Ikasgelako praktiketara eta mintegietara bertaratzea ezinbestekoa da, baita jarrera aktiboa izatea ere. Ikasgelako praktiketan gai ezberdinei buruzko txostenak eta ariketak egingo dira, baita role-playing bidezko lan aktiboa ere



1.3 Azterketa:Azterketak eduki teoriko-praktikoak ebaluatuko du. Azterketa aprobatzea derrigorrezkoa izango da . Azterketa ikaslearen kalifikazioaren gainean % 50 balioa izango du.



Azterketan jasoko dira ikasgaiaren punturik garrantzitsuenak (teorikoak zein praktikoak), eta ikasgelako lan eta praktiketan aktiboki landuko dira trebetasun horiek beraz aztergaia izango dira baita.



Azterketak klase teoriko eta praktikoetako edukiak bilduko ditu. Azterketa dagokion epean eta moduan deituko da.





*Derrigorrezkoa da 3 atalak gainditzea.



* Irakasgai honetan landutako gaitasun guztien artean, komunikazio-gaitasunaren pisua % 33koa izango da.



2. AZKEN EBALUAZIOA

Ikasleek eskubidea izango dute azken ebaluazio bidez ebaluatuak izateko, etengabeko ebaluazioan parte hartu zein ez hartu. Eskubide hori baliatzeko, ikasleak etengabeko ebaluazioari uko egiten diola jasotzen duen idatzi bat aurkeztu beharko dio irakasgaiaren koordinatzaileari, horretarako, bederatzi asteko epea izango du lauhilekoko irakasgaien kasuan, ikastegiko eskola egutegian zehaztutakoarekin bat lauhilekoa hasten denetik kontatzen hasita.





DEIALDIARI UKO EGITEA

Azken azterketara aurkezten ez bada, dagokion deialdiari uko egingo zaio, eta ez aurkeztutzat edo ez aurkeztutzat joko da.

Nahitaez erabili beharreko materialaToggle Navigation

Myers DG (2015). Psycology. Ed. Panamericana. 11ª ed.

Delgado Losada, M. L. (2014). Fundamentos de psicología: para ciencias sociales y de la salud Panamericana .

BibliografiaToggle Navigation

Oinarrizko bibliografia

Bochner, S. (2012). The psychology of the dentist-patient relationship. Springer Science & Business Media.

Carrió, F. B. (2004). Entrevista clínica: manual de estrategias prácticas. SemFYC, Doyma.

Fernández Parra A. , Gil Roales-Nieto J. (1994) Odontología Conductual Barcelona: Ediciones Martinez Roca, 1994. 207 p.

Mayou R, Sharpe M, Carson A (2003). ABC of psychological medicine. BMJ Books.

Moix, J., & Kovacs, F. M. (2004). Manual de tratamiento cognitivo-conductual del dolor crónico.Queirós.

Ogden J (2000). Health psychology. A textbook. Open University Press. 2ª ed.

Ost, L. G., Öst, L. G., & Skaret, E. (Eds.). (2013). Cognitive behavioral therapy for dental phobia and anxiety. John Wiley & Sons.

Straub R.O ( 2015). Psycology. Study Guide.11ª Ed. Worth.

Urman, R., & Vadivelu, N. (2012). Medicina del dolor de bolsillo. Barcelona: Wolters Kluwer Health.

Gehiago sakontzeko bibliografia

Aguero, A. (2016). Emociones que curan, emociones que enferman. Barcelona: Del nuevo extremo.
Andres, A. (2016). La personalidad. Barcelona: Editorial UOC.
Asociación Americana de Psiquiatría. ( 2013 ). Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales (5 ª ed.) Arlington , VA: American Psychiatric Publishing
Bermudez Moreno, J., & Perez Garcia, A. (2017). Psicologiia de la personalidad. Madrid: UNED - Universidad Nacional de Educacion a Distancia.
Bisquerra Alzina, R., & Punset, E. (2016). Universo de emociones. Valencia: PalauGea Comunicacion.
Goleman, D. (2015). Inteligencia emocional. Barcelona: Kairos.
Kolb, B.; Whishaw, I.Q. (2017). Neuropsicología Humana. Buenos Aires: Panamericana.
Kumar, S.M.; Siegel R.D. (2017). Mindfulness para el duelo prolongado: una guía para recuperarse de la perdida de un ser querido cuando la depresión, la ansiedad y la ira no desaparecen. Bilbao: Desclée de Brouwe.
Merayo, A., Bravo, E., & Gordon, F. (2014). La comunicacion con el paciente : Habilidades emocionales para los profesionales de la salud. Barcelona: Elsevier.
Miller W.R.; Rollnick S. (2015). La entrevista motivacional: ayudar a las personas a cambiar. Paidós.
Molinuevo Alonso, B. (2018). La comunicacioon no verbal en la relacion medico-paciente. Barcelona: Editorial UOC.
Navarro M (2015). La medicina emocional. Como mejorar tu salud cuidando tus emociones. Madrid: Vivelibro.
Redolar, D. (2015). El estres. Barcelona: Editorial UOC.
Redolar, D. (2014). Neurociencia cognitiva. Buenos Aires: Panamericana.
Soler, J. (2015). Comunicacion y atencion primaria para alumnos de medicina. Madrid: Edicions de la Universitat de Lleida.
Stassen, K. (2016). Psicologia del Desarrollo. Infancia y Adolescencia. Buenos Aires: Panamericana.
Stassen, K. (2009). Psicologia del Desarrollo. Adultez y Vejez. Buenos Aires: Panamericana.


TaldeakToggle Navigation

01 Teoriakoa (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
1-1

09:00-11:00

2-2

09:00-11:00

3-3

09:00-11:00

4-4

09:00-11:00

5-5

09:00-11:00

6-6

09:00-11:00

7-7

09:00-11:00

10:00-12:00

9-9

09:00-11:00

10-10

09:00-11:00

11-11

09:00-11:00

12-12

10:00-11:00

Irakasleak

01 Mintegia-1 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
2-2

11:00-13:00

4-4

13:00-15:00

9-9

11:00-13:00

11-11

11:00-13:00

11:00-13:00

Irakasleak

01 Gelako p.-1 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
3-3

12:00-14:00

4-4

11:00-13:00

5-5

13:00-15:00

6-6

09:00-11:00

7-7

11:00-13:00

10-10

11:00-13:00

11-11

09:00-11:00

12-12

11:00-13:00

14-14

10:00-12:00

15-15

13:00-15:00

Irakasleak

01 Laborategiko p.-1 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
2-2

13:00-15:00

4-4

11:00-13:00

11-11

11:00-13:00

13:00-14:00

Irakasleak

01 Ordenagailuko p.-1 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
3-3

11:00-13:00

5-5

11:00-13:00

10-10

09:00-11:00

14-14

12:00-14:00

Irakasleak

31 Teoriakoa (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
1-1

09:00-11:00

2-2

09:00-11:00

3-3

09:00-11:00

4-4

09:00-11:00

5-5

09:00-11:00

6-6

09:00-11:00

7-7

09:00-11:00

10:00-12:00

9-9

09:00-11:00

10-10

11:00-13:00

09:00-11:00

11-11

09:00-11:00

12-12

10:00-11:00

Irakasleak

31 Mintegia-1 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
2-2

11:00-13:00

9-9

11:00-13:00

11-11

11:00-13:00

Irakasleak

31 Gelako p.-1 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
1-1

11:00-13:00

4-4

11:00-13:00

5-5

13:00-15:00

6-6

09:00-11:00

7-7

11:00-13:00

10-10

11:00-13:00

11-11

09:00-11:00

12-12

11:00-13:00

14-14

10:00-12:00

15-15

13:00-15:00

Irakasleak

31 Laborategiko p.-1 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
2-2

13:00-15:00

4-4

12:00-14:00

11-11

11:00-13:00

12-12

13:00-14:00

Irakasleak

31 Ordenagailuko p.-1 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
3-3

11:00-13:00

5-5

11:00-13:00

10-10

09:00-11:00

14-14

12:00-14:00

Irakasleak