XSLaren edukia
Animalien Biologia. Zoologia
- Ikastegia
- Farmazia Fakultatea
- Titulazioa
- Ingurumen Zientzietako Gradua (desagertzear, 2022-2023tik aurrera)
- Ikasturtea
- 2022/23
- Maila
- 1
- Kreditu kopurua
- 6
- Hizkuntzak
- Gaztelania
- Euskara
IrakaskuntzaToggle Navigation
Irakaskuntza mota | Ikasgelako eskola-orduak | Ikaslearen ikasgelaz kanpoko jardueren orduak |
---|---|---|
Magistrala | 42 | 75 |
Laborategiko p. | 18 | 15 |
Irakaskuntza-gidaToggle Navigation
HelburuakToggle Navigation
KONPETENTZIAK
1.Animalien soin-egitura, bizimodua, ugalketa zein bizi-zikloekin loturiko oinarrizko kontzeptuak azaltzeko gaitasun egokia izan.
2.Animalien soin-egitura nagusiak eta hauen oinarrizko sailkapena ezagutu. Animalia filum nagusiak identifikatzeko gaitasuna izan, ekosistemikoki zein dibertsitateari dagokienez garrantzitsuak diren taldeak.
3.Animalien dibertsitateari buruzko ikuspegi zabala izan. Egungo dibertsitate morfologikoa ezagutzea.
4.Eboluzioaren mekanismo sortzailea ulertu, arbaso amankomunetik dibertsitate morfologikoa eratzeko.
5.Espezieen identifikaziorako baliagarriak diren gako dikotomiko, atlas, landa-gida eta informazio digitala erabiltzea.
6.Iturri ezberdinetako informazio zientifikoa erabiltzea, interpretatzea eta fitxa tekniko bat egitea.
IKASKETA EMAITZAK
1. Animalien deskribapenan zein beraien bizi-ziklo eta barne-organo nagusien deskribapena egiteko terminologiaren erabilera aproposa.
2. Ezaugarri morfologikoen erabiliz animalia talde nagusiak (biodibertsitateari dagokionez) sailkatzen jakitea filum eta clase mailaraino.
3. Animalia baten soin-egitura eta bizimoduaren arteko harremana ulertzea, hala nola bere organoen funtzionamendua.
4. Lerro-ebolutibo ezberdinen sorrera baloratu ikuspegi kritikoz, arbasoetatik abiatuta eta moldapen morfologiko eta anatomiko berrien agerpena kontestu ekologiko-ebolutiboan barneratuz.
5. Idatzizko lana osotasunean garatzea eta bibliografia modu egokian aipatzen ikastea.
Irakasgai-zerrendaToggle Navigation
1. Gaia Animalia Erreinua: Definizioa eta ezaugarri orokorrak. Bost Erreinuen Sistema.
2. Gaia Ontogenia. Orri blastodermikoak eta zeloma: kontzeptuak eta jatorria.
3. Gaia Morfologia eta promorfologia. Animalia Erreinuaren sailkapen klasikoa.
4. Gaia. Animalien ingurugiro-fisiologia. Tegumentua, elikadura, arnasketa,
zirkulazioa, eskrezioa eta osmoerregulazioa.
5. Gaia Ugalketa eta bizi-zikloak. Ugalketa sexual eta asexual motak. Larbak. Ziklo
zuzen eta ez-zuzenak. Espeziearen kontzeptuari buruz eta honen inplikazioak.
6. Gaia Espezie terminoaren kontzeptu morfologiko, biologiko eta filogenetikoa. Sistematika eta taxonomía. Izendapen arauak.
7. Gaia Metazoo diblastikoak. I: Poriferoak. Soin-egitura. Zelula-motak. Askonoide,
sikonoide eta leukonoide egitura-formak.
8. Gaia Metazoo diblastikoak II: Knidarioak. Polipo eta marmoka formak. Hidrozooak, Eszifozooak eta Antozooak. Soin-egitura eta bizi-zikloak.
9. Gaia Metazoo triblastiko azelomatuak: Platihelmintoak. Turbelarioak. Trematodo
monogeneo eta digeneoak. Zestodoak.
*Animali Erreinuaren filogenia berria eta zelomaren balio taxonomikoaz: Lophotrochozoa eta Ecdysozoa taldeak.
10. Gaia Metazoo triblastiko pseudozelomatuak: Nematodoak pseudozelomatuen eredu gisa.
11. Gaia Zelomatu protostomatuak I: Anelidoak. Soin-egitura. Poliketo, Oligoketo eta
Hirudineoen ezaugarri bereziak.
12. Gaia Zelomatu protostomatuak II: Moluskuak. Molusku aitzindariaren eredua.
Poliplakoforoak, Gastropodoak, Bibalboak, Eskafopodoak eta Zefalopodoak.
13. Gaia Zelomatu protostomatuak III: Artropodoak. Artropodizazio prozesua. Soineredu artropodiarraren forma eta funtzioa. Organo endokrinoak eta funtzioa
mudan.
14. Gaia Artropodoak: Kelizeratuak. Soin-egitura. Taldeko orden nagusiak. Adibideak.
15. Gaia Artropodoak: Krustazeoak. Soin-egitura. Taldeko orden nagusiak. Adibideak.
16. Gaia Artropodoak: Miriapodo eta Hexapodoak. Soin-egitura. Taldeko orden
nagusiak. Adibideak.
17. Gaia Zelomatu deuterostomatuak: Ekinodermatuak. Asteroideo baten soin-egitura. Ekinoideoak, Ofiuroideoak, Holoturoideoak eta Krinoideoak.
18. Gaia Kordatuak: Animalia kordatu ez-ornodunak. Urokordatuak eta
Zefalokordatuak. Kordatuen soin-egitura. Ornodunen jatorria.
19. Gaia Kordatuak: Ornodunak I. Klase nagusiak eta eboluzioa: Arrain agnatuak eta
gnatostomatuak. Kondriktioak. Osteiktioak.
20. Gaia Kordatuak: Ornodunak II: Tetrapodoak. Anfibioen agerpena. Amniotoak eta
lur lehorraren konkista. Narrastiak. Hegaztiak. Ugaztunak. Iberiar Penintsulako
tetrapodoen orden nagusiak.
Praktikak:
1. Ornogabe ez-artropodoen soin-egituraren azterketa
2. Artropodoen soin-egituraren azterketa
3. Ornodunen anatomia. Arrainak
MetodologiaToggle Navigation
Metodologian irakaslearen eskola magistralak zein gelan bertan ikasleek egin beharreko ariketa-galderak landuko dira.
Eskola praktikoak laborategian egingo dira.
Ebaluazio-sistemakToggle Navigation
UPV/EHUko arautegiaren arabera (ikus I kapitulua, 8.2 artikulua), graduko irakasgaietan egon daitezkeen bi ebaluazio moduak matrikulatutako ikasle guztiontzat hurrengo bi hauek dira: ebaluazio finala eta etengabeko ebaluazioa. Etengabeko ebaluazioaren kasuan, azken probaren pisua bada irakasgaiko kalifikazioaren % 40 baino handiagoa, nahikoa izango da proba horretara ez aurkeztea azken kalifikazioa <
Etengabeko ebaluazio sistemari uko egiteko, ikasleak etengabeko ebaluazio sistemari uko egiten diola jasotzen duen idatzi bat aurkeztu beharko dio irakasgaiaren ardura duen irakasleari azterketa ofiziala baino aste bi lehenago. Horretarako, ikasleak etengabeko ebaluazioari uko egiten diola jasotzen duen Farmazia Fakultateko web orrian, Arautegiaren atalean dagoen eskaera-orria bete eta aurkeztu beharko dio (8.3 artikulua). Uko egiteko eta ebaluaziorako irizpideak Graduko Titulazio ofizialetako ikasleen ebaluaziorako arautegian jartzen duenaren araberakoak izango dira beti.
COVID-19 pandemiagatik sorturiko egoera soziosanitarioak zaildu edo eragotzi egingo balu hezkuntza presentzialaren garapena, hau on-line ematera pasatuko litzateke Erakundeak izandako plataforma erabiliz weben eskura askean dauden errekurtso digitalekin batera. Baldintza hauetan, ebaluaketa on-line ere egingo litzateke, ebaluazio-sistema eta orientazioari dagozkien kalifikazio tresnak eta ehunekoak mantenduz.
Irakasgaiko ebaluazio probetan ikasleek debekatuta izango dute liburuak, oharrak edo apunteak erabiltzea, bai eta tresna edo gailu telefoniko, elektroniko, informatiko edo bestelakoak erabiltzea ere. Jokabide makur eta iruzurrezkoren bat gertatzekotan, UPV/EHUko ebaluazio probetan eta lan akademikoetan jokabide makur eta iruzurrezkoak eragozteari eta etika akademikoari buruzko protokoloan zehazten dena aplikatuko da.
Nahitaez erabili beharreko materialaToggle Navigation
Bai eGela plataforma birtualean nahiz ikasgela eta laborategian erabilitako informazio eta materialak.
BibliografiaToggle Navigation
Oinarrizko bibliografia
Puente, A., Altonaga, K. 2005. Zoologia orokorra. UEU
Aihartza, J. 2010. Ornodunak: anatomia, eboluzioa eta aniztasuna. UEU
Brusca, R.C, Brusca, G.C. (2005). Invertebrados (2ª edición). McGraw-Hill / Interamericana, 1005 pp
Díaz J.A., Santos, T. (2000). Zoología. Aproximación evolutiva de la diversidad y organización de los animales. Madrid. Ed. Síntesis. 550 pp
Hickman C.P., Roberts,L.S., Keen, S.L., Larson, A., Anson, H.L., Eisenhour. (2016). Zoología. Principios Integrales de Zoología (14 ed.). McGraw-Hill / Interamericana, 1022 pp.
Kardong, A. (1999). Vertebrados (2ª edición). Anatomía comparada, función, evolución. Editorial McGraw-Hill. Interamericana. 732 pp.
Ruppert, E.E., Barnes, R. (1996). Zoología de los Invertebrados (6ª edición). Barcelona. McGraw-Hill / Interamericana. 1114 pp
Villee C.A., Walker, W.F., Barnes, R. (1987). Zoología. McGraw-Hill / Interamericana. 971 pp.
Urkiola, A., Aihartza, J, Altonaga, K., Elosegi, A., Garin, I. 2002. Munduko ugaztunen izendegia. Elhuyar.
Gehiago sakontzeko bibliografia
Bea, A. (1999). Vertebrados amenazados del País Vasco. Ed. Gobierno Vasco. Vitoria.
Doadrio, I. (2001). Atlas y libro rojo de los peces continentales de España. Edición: DGCONA-CSIC. Ministerio de Medio Ambiente.
Martí, R., Del Moral, J.C. (2003). Atlas de las aves reproductoras de España. Edita: DGCONA-SEO/Birdlife. Ministerio de Medio Ambiente.
Palomo, L.J. y Gisbert, J., Blanco, J.C. (2007). Atlas y libro rojo de los mamíferos terrestres de España. Edita: Ministerio de Medio Ambiente. Madrid.
Pleguezuelos, J.M., Márquez, R., Lizana, M. (2002). Atlas y libro rojo de los anfibios y reptiles de España. DGCONA-AHE. Ministerio de Medio Ambiente. Madrid.
Templado, J., Calvo, M., Garvía, A., Luque, A.A., Maldonado, M., Moro, L. (2004). Guía de invertebrados y peces marinos protegidos por la legislación nacional e internacional. Edita: Organismo Autónomo de Parques Nacionales. Madrid.
Verdú, J. R. y Galante, E., eds. 2009. Atlas de los Invertebrados Amenazados de España (Especies En Peligro Crítico y En Peligro). Dirección General para la Biodiversidad, Ministerio de Medio Ambiente, Madrid, 340 pp.
Aldizkariak
Journal of Zoology
Quercus
5., 6. eta salbuespenezko deialdien epaimahaiaToggle Navigation
- GARIN ATORRASAGASTI, IGNACIO
- GOMEZ MOLINER, BENJAMIN JUAN
- ZABALA ALBIZUA, FRANCISCO JAVIER
TaldeakToggle Navigation
16 Teoriakoa (Gaztelania - Arratsaldez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak
Asteak | Astelehena | Asteartea | Asteazkena | Osteguna | Ostirala |
---|---|---|---|---|---|
19-24 | 17:00-18:00 | ||||
19-25 | 16:00-17:00 | ||||
19-34 | 17:00-18:00 | ||||
20-34 | 16:00-17:00 | ||||
33-34 | 16:00-17:00 |
Irakasleak
Ikasgela(k)
- Gela 1.5. - FARMAZIA FAKULTATEA
- Gela 1.5. - FARMAZIA FAKULTATEA
- Gela 1.5. - FARMAZIA FAKULTATEA
- Gela 1.5. - FARMAZIA FAKULTATEA
- Gela 1.5. - FARMAZIA FAKULTATEA
16 Laborategiko p.-1 (Gaztelania - Arratsaldez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak
Asteak | Astelehena | Asteartea | Asteazkena | Osteguna | Ostirala |
---|---|---|---|---|---|
22-22 | 10:30-13:30 | ||||
23-23 | 09:00-13:00 | 09:00-13:00 | 09:00-13:00 |
Irakasleak
Ikasgela(k)
- . - FARMAZIA FAKULTATEA
- . - FARMAZIA FAKULTATEA
- . - FARMAZIA FAKULTATEA
- . - FARMAZIA FAKULTATEA
16 Landa p.-1 (Gaztelania - Arratsaldez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak
Asteak | Astelehena | Asteartea | Asteazkena | Osteguna | Ostirala |
---|---|---|---|---|---|
31-31 | 10:00-13:00 |
Irakasleak
46 Teoriakoa (Euskara - Arratsaldez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak
Asteak | Astelehena | Asteartea | Asteazkena | Osteguna | Ostirala |
---|---|---|---|---|---|
19-23 | 15:00-16:00 | ||||
19-25 | 18:00-19:00 | 17:00-18:00 | |||
20-34 | 15:00-16:00 | ||||
26-27 | 17:00-18:00 | ||||
27-27 | 16:00-17:00 | ||||
29-29 | 15:00-16:00 | ||||
31-32 | 15:00-16:00 | ||||
33-33 | 14:00-16:00 | ||||
33-34 | 15:00-16:00 | ||||
34-34 | 14:00-15:00 |
Irakasleak
Ikasgela(k)
- Gela 1.2 - FARMAZIA FAKULTATEA
- Gela 1.2 - FARMAZIA FAKULTATEA
- Gela 1.2 - FARMAZIA FAKULTATEA
- Gela 1.2 - FARMAZIA FAKULTATEA
- Gela 1.2 - FARMAZIA FAKULTATEA
- Gela 1.2 - FARMAZIA FAKULTATEA
- Gela 1.2 - FARMAZIA FAKULTATEA
- Gela 1.2 - FARMAZIA FAKULTATEA
- Gela 1.2 - FARMAZIA FAKULTATEA
- Gela 1.2 - FARMAZIA FAKULTATEA
- Gela 1.2 - FARMAZIA FAKULTATEA
46 Laborategiko p.-1 (Euskara - Arratsaldez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak
Asteak | Astelehena | Asteartea | Asteazkena | Osteguna | Ostirala |
---|---|---|---|---|---|
25-25 | 09:00-13:00 | ||||
26-26 | 09:00-13:00 | 09:00-13:00 | |||
27-27 | 10:00-13:00 |
Irakasleak
Ikasgela(k)
- . - FARMAZIA FAKULTATEA
- . - FARMAZIA FAKULTATEA
- . - FARMAZIA FAKULTATEA
- . - FARMAZIA FAKULTATEA
46 Laborategiko p.-2 (Euskara - Arratsaldez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak
Asteak | Astelehena | Asteartea | Asteazkena | Osteguna | Ostirala |
---|---|---|---|---|---|
25-25 | 09:00-13:00 | 09:00-13:00 | 09:00-13:00 | ||
27-27 | 10:00-13:00 |
Irakasleak
Ikasgela(k)
- . - FARMAZIA FAKULTATEA
- . - FARMAZIA FAKULTATEA
- . - FARMAZIA FAKULTATEA
- . - FARMAZIA FAKULTATEA
46 Landa p.-1 (Euskara - Arratsaldez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak
Asteak | Astelehena | Asteartea | Asteazkena | Osteguna | Ostirala |
---|---|---|---|---|---|
31-31 | 10:00-13:00 |
Irakasleak
46 Landa p.-2 (Euskara - Arratsaldez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak
Asteak | Astelehena | Asteartea | Asteazkena | Osteguna | Ostirala |
---|---|---|---|---|---|
31-31 | 13:00-16:00 |