XSLaren edukia

Hizkuntzak eta Berrikuntza Haur Hezkuntzako Ikasgeletan

Ikastegia
Bilboko Hezkuntza Fakultatea
Titulazioa
Haur Hezkuntzako Gradua (Euskera)
Ikasturtea
2023/24
Maila
4
Kreditu kopurua
6
Hizkuntzak
Euskara

IrakaskuntzaToggle Navigation

Orduen banaketa irakaskuntza motaren arabera
Irakaskuntza motaIkasgelako eskola-orduakIkaslearen ikasgelaz kanpoko jardueren orduak
Magistrala2436
Mintegia57.5
Gelako p.3146.5

Irakaskuntza-gidaToggle Navigation

HelburuakToggle Navigation

KONPETENTZIAK:

C1. Garapen integralaren esparruan komunikazio trebetasunak (ahozkoa, idatzia, bisuala, gorputzezkoa eta afektiboa) aberastera zuzendutako trebetasun eta estrategia didaktikoak garatzea.

C2. Testuinguru digitalean talde-lana egiteko trebetasunak erakustea.

C3. Hizkuntza aniztasuna eta kulturaniztasuna identifikatzea baliabide egokituak eta moldagarriak eskaintzeko.

C4. Pertsonen arteko harremanak eta talde lana egiten jakitea.

C5. Jolasteko eta komunikatzeko trebetasunak testuinguru digitalean garatzea, familiaren eta eskolaren arteko lankidetza handiagoa garatzeko.

C6. Hezkuntza sisteman garatzen ari den berrikuntza proposamenean eragiten jakitea, hizkuntzaren arlotik.





IKASKUNTZA-EMAITZAK:



RA1. Haur Hezkuntzako curriculumaren proposamen metodologiko berritzaileak, baliabideak eta jardunbide egokiak biltzen ditu hizkuntza irakaskuntzaren arloan.

RA2. Irakaskuntza praktikei buruz gogoeta egiten du, Haur Hezkuntzan hobekuntzak edo arazoak dituzten alderdiak identifikatuz, teoriarekin eta hezkuntza praktikarekin erlazionatuz.

RA3. Aplikatu azken produktuan berritzaileak diren proiektu, bertako kontzeptuak eta praktikak testuinguru ezberdinetan egiten erakusten duelarik.

RA4. Ikasleek hizkuntza, barietatea eta kultura ikasteko modu autonomoan erabil ditzaketen IKTak azaltzen eta zerrendatzen ditu.

RA5. Ezagutzen ditu eskolako hizkuntza errealitate aldakorrera aztertzeko, ebaluatzeko eta egokitzeko tresnak edo baliabideak.

RA6. Ikertzen ditu ikasgelako hizkuntza-barietatean eragina duten faktoreak.

RA7. Hizkuntza-gaitasunean eragina duten hizkuntza- eta kultura-barietatearen faktoreak adierazten ditu eportfolioan.

RA8. Hizkuntzak irakasteko estrategia eta ikuspegi metodologiko berriak ezagutzen ditu: esperientziak, proiektuak eta materialak aztertzen badaki.

RA9. Hizkuntzen irakaskuntza-ikaskuntza prozesuan informazio eta komunikazio teknikak (IKT) erabiltzen ditu hizkuntza irakasteko.

RA10. Egungo gizartean eta eskolan izandako aldaketen eta garrantziaz hausnartzen badaki.

RA11. Datu linguistikoak erabiltzen badaki ikasleen gaitasun komunikatiboa diagnostikatzeko.

Irakasgai-zerrendaToggle Navigation

1. Testuinguru digitala eta hizkuntza eta kultura aniztasuna ikasgelan.

Ikasgelako aniztasuna gero eta handiagoa da, haurren hizkuntza garatzeko estrategietatik abiatuta (pentsamendu magikoa, hizkuntza poetikoa, sinbolikoa, fantastikoa, gorputz adierazpidea eta hitzezko komunikazioa, besteak beste), hizkuntza estandarraren (batua) eta barietateen arteko aniztasunarekin jarraituz. Herrialdeko hizkera (bizkaiera, gure kasuan) eta ikasgelan dagoen hizkuntza eta kultura aniztasuna edo bigarren eta hirugarren hizkuntzen ikaskuntza eta erabilera murgiltze goiztiarreko programetan ahaztu gabe. Irakasleak errealitate aldakor horretan ikertu behar du (errealitate ezberdinak baitaude) eta baliabideak eta materialak (folklorea eta literatura eta artea, musika eta abestiak, jolasak, IKTak, eskola liburutegiak, besteak beste) aztertu eta landu behar ditu, baita klasean erabili ere.



2. Hizkuntzen irakaskuntza-ikaskuntza prozesua Haur Hezkuntzan: metodoak eta baliabideak.

Hizkuntza irakasten jakiteko beharrezkoa da jakitea ikuspuntu desberdinetatik teoriak eta metodologiak planteatu dituzten galdera garrantzitsuenak zein izan diren. Haurren hizkuntzara hurbiltzeko, interesgarria da neskek eta mutilek nola hitz egiten duten behatzea eta irakasleak klaseko elkarrizketen bidez nola kudeatu dezakeen hizkuntzaren irakaskuntza.



3. Haur Hezkuntzako ikasleak ahalduntzen dituzten teknologiak eta hizkuntzaren irakaskuntza.

Nesken eta mutilen gaitasun psikomotorrak direla eta, erabilgarriak ez diren tresnak eta baliabideak daude (IKTak: teklatua eta sagua) eta ezin dira haien ikaskuntzaren protagonistak izan. Bestalde, arbel digitala haurrekin erabil daitekeen tresna da eta behar bezala erabiltzen bada, neska-mutilak ikasteko protagonistak izan daitezke eta zenbait errutina eta elkarrizketa kudeatu, irakaslearen gutxieneko laguntzarekin. Arbela digitalaz baliatzearen gauzarik interesgarriena klase osoarekin elkarrizketa izatean hizkuntza eta kultura irakastea dateke.



4. Komunikazio estrategiak ikasgela barruan eta kanpoan: ikasleekin eta senideekin elkarrizketak.

Komunikazio estrategiak tresna hobeak dira irakasleak hobeto irakasteko. Estrategia komunikatiboak lantzeko lehen fase ona irakurketa ozena intersgarria da. Irakurketaz gain, askoz ere gehiago egiten da tutorearen eta ikaslearen arteko elkarrizketetan; beraz, komenigarria da bataren eta bestearen funtzioak zeintzuk diren jakitea. Azkenik, eskola eta familiaren koordinazioa oso interesgarria da arazoak konpontzeko edo ohiturak eta ezagutzak sendotzeko.



5. Mugimendu Autonomoan hizkuntzak irakastea eta feedback zuzentzailea emateko moduak. Mugimendu Autonomoaren bat datorren irakasmoldea landuko da eta hizkuntza irakasteko estrategiak landuko dira.

MetodologiaToggle Navigation

- Banakako eta talde-lana

- Proiektuetan oinarritutako ikaskuntza.

- Ikasketa zerbitzua: Mugimendu Autonomoko lana.





Klase magistraletan azalpen laburrak emango ditu irakasleak, aurrez aurre denbora gehiena hainbat jarduera praktikoak eginez, baina gehienetan taldean lan egingo du eta, batzuetan, banakako jarduera batzuk burutuz. Ikasleek ikaskuntzaren emaitzak (RA1) lortzeko, proiektuan oinarritutako ikaskuntza metodologia (RA3) jarraituko da. Talde-lana azken produktua garatzeko (adibidez, arbel digitala egiteko unitate didaktiko digitala) egingo da eta dokumentu tekniko eta gogoeta laburra prestatuko da eta portfolioan (RA2, RA9 eta RA10) idatziko da eta klasean defendatuko da ahoz. Era berean, azken produktu horren (RA3) lan plana, jarraipena eta kontrola egongo dira.



Era berean, azken produktuko lanak egingo dira. Oro har, ikasgelan burutzen diren jardueren froga edo emaitzak irakasleari emango zaizkio EGELA ikasgela birtualan eta, azken produktuaren entrega bezala, ebaluatuko dira (autoebaluazioa, koebaluazioa eta ebaluazioa) jarraipena egin ahal izateko, iritzia emateko eta hobekuntza proposatzeko.



Oharra: UPV/EHUren protokolo ofizial hau praktika txarrei edo iruzurrezko etika akademikoari buruz aplikatuko da ebaluazio probetan eta lan akademikoetan:

https://www.ehu.eus/documents/2100129/0/6.-+b%29+Protocolo+plagio+cas+-.pdf/11f13960-d46a-cf5a-ac13-ebfb5ad10acd

Ebaluazio-sistemakToggle Navigation

1. Ebaluazio mistoa: Klasera etorri eta klase-dinamika jarraitzen duten ikasleentzat beheko puntuak kontuan hartuko dira:

o Praktikak egitea (ariketak edo kasuen azterketak).

o Talde-lana.

o Mugimendu autonomoari buruzko lana.

o Banakako lanak.

o Lanen aurkezpenak.

o Garatzeko azterketa.





Oharra: Edozelan ere, ikasgaiaren ebaluazio-atal guztiak gaindituta egon behar dira ikasgaia gainditzeko.



Klasera etortzen ez diren ikasleentzat edo etengabeko ebaluazioan gutxieneko asistentzia (<% 75) edo parte hartzea (lanak...) bete ez duena derrigortuta dago azken froga bat egitera. Beraz, ikasleria horrek derrigorrez azken proba bat egin beharko du, eta azterketa horrek % 100 balioko du. (UPV/EHUko Graduko eta Lehenengo eta Bigarren zikloko ikasketen gestiorako araudia. 43. artikulua).



Ebaluazio-sistema horrek ikasturtean zehar egindako jarduerak ere barne hartu ahal izango ditu, azterketa aldi ofizialean ezarritako proban ebaluatu ezin diren ikaskuntzaren emaitzak baloratzeko. Irakasgaiaren irakaskuntza gidan argi eta garbi adierazi beharko da jarduera horiek zeintzuk diren eta horien haztapena zein den, eta jarduerok sailaren oniritzia izan beharko dute. Halako kasuetan, sailak bermatu egin beharko du azterketa aldi ofizialean egindako proban programaren zatirik handiena ebaluatuko dela eta proba horretan ikasleek irakasgaiaren guztizko kalifikazioaren ehunekorik handiena eskuratzeko aukera izango dutela.



OHARRA:

Ikasleek eskubidea izango dute azken ebaluazio bidez ebaluatuak izateko, etengabeko eba­luazioan parte hartu zein ez hartu. Eskubide hori baliatzeko, ikasleak etengabeko ebaluazioari uko egiten diola jasotzen duen idatzi bat aurkeztu beharko dio irakasgaiaren ardura duen irakasleari eta, horretarako, bederatzi asteko epea izango du lauhilekoko irakasgaien kasuan edo 18 astekoa urteko irakasgaienean, ikastegiko eskola egutegian zehaztutakoarekin bat lauhilekoa edo ikastur­tea hasten denetik kontatzen hasita.

Hori horrela, eskoletara etorriko ez diren ikasleak (kirolariak, lanagatik ezin dutenak, e.a.) azken azterketa egiteko eskubidea izango dute ikasgaiaren gaitasun guztiak erakusteko: % 100 (ahozko froga ere egin beharko da, beti ere halakorik erabakiko balitz).





Ikasgaia gainditzeko, ezinbestekoa izango da idatzizko zein ahozko erabilera zuzena izatea.



Ebaluazio probetan eta lan akademikoetan jokabide makur eta iruzurrezkoak eragozteko UPV/EHUren irizpide ofizial hauek jarraituko dira: https://www.ehu.eus/documents/2100129/0/6.-+a%29++Protocolo+plagio+-+EUSK.pdf/9305b6c7-919a-97d4-aa66-8564fb728502

Nahitaez erabili beharreko materialaToggle Navigation

EGELA, aurkezpenak, artikuluak...

BibliografiaToggle Navigation

Oinarrizko bibliografia

PEÑA-ZABALA, M., MARTINEZ-MERINO, N., IRUSKIETA, M. (2023). UBE: Hezkuntza komunitatea elkareraginean. In Estructura modular, metodologías activas y compromiso social en innovación educativa universitaria: La experiencia de la Facultad de Educación de Bilbao, UPV/EHU (2011-2021)

https://doi.org/10.36006/16392



FERDIG, R. E. et al. (2020). Teaching, Technology, and Teacher Education during the COVID-19 Pandemic: Stories from the Field (pp. 1-100). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). URL: https://www.learntechlib.org/p/216903/. Liburuko artikulu hauek irakurtzea gomendagarria da: Bidirectional Benefits from School to Home Literacy Practices in the Early Childhood Virtual Classroom de Kathy R. Fox. Best Practice to Teach Kindergarteners Using Remote Learning Strategies. Phu Vu, Richard Meyer, and Kelli Taubenheim.



IRUSKIETA, M. MARITXALAR, M. ARRROYO-SAGASTA, A. CAMACHO, A. (ed.) (2019). IKTak eta konpetentzia digitalak hezkuntzan. UEU eta UPV/EHU. Bilbo. ISBN: 978-84-8438-693-3. 376 orr. Bi kapitulu landuko dira: Josi Sierrarena eta Lorea Aretxagarena: diseinu unibertsala eta Inma Muñoak hizkuntzak irakasteko konpetentzia digitala lantzeko modua.



ARRIBAS, T.M. et al. (2000). Haur-Hezkuntza 0-tik 6 urtera: I. Norberaren eta ingurumenaren ezagutza. II. Adierazpena eta komunikazioa. III. Eskola-antolamendua. UPV / EHU. ISBN / ISSN: 978-84-8373-274-8. Liburu osoa Haur Hezkuntzan sarrera bat den arren, III. Zatia gomendatuko da, adierazkortasuna eta komunikazioa lantzen dituena.



RUIZ DE VELASCO, A. (2011): El juego simbólico. Barcelona. Grao. Sinbolizazio testuinguruak (0-3 urte eta 3-6 urte) landuko dituzte bi kapituluak. Hikhasi aldizkariaren gai honi buruzko irakurketak (doakoak eta eskuragarriak linean) ere gomendatuko dira.



VIZCARRA, M.T. 2014. Gorputz adierazpena Lehen Hezkuntzan. UPV / EHU. Bilbo. gorputza komunikatzeko tresna gisa tratatzen duen Eneko Rodriguezek egindako 4. kapitulua landuko da.



ZABALTZA, X., (2007): "Inmigrazioa eta eskubide linguistikoak", X. Aierdi eta B. Uranga (ed.) Euskara, etorkinak eta hizkuntza eskubideak, Bilbo: Ikuspegi eta Unesco Etxea, 59-62. https://labur.eus/PFjEc. Amelia Barquínek eta Uri Ruiz Bikandiren kapitulua aztertuko dira, immigrazioaren testuinguruan eskolan hizkuntza nola lan egiten den azaltzen duena.

Gehiago sakontzeko bibliografia

ARNAU, J. y ARTIGAL, J.M. (1998): Els programes diimmersió: una Perspectiva Europea / Immersion Programes: a European Perspective, Publicaciones de la Universitat de Barcelona, Barcelona. https://labur.eus/WB2NZ

BESALU, X. Y VILA, I. (2007): La buena educación. Libertad e igualdad en la escuela del siglo XXI, MEC, Catarata, Madrid. https://labur.eus/VtmpD

BIGAS, M. Y CORREIG, M. (2000): Didáctica de la lengua en la Educación Infantil, Síntesis, Madrid.

GREENE, M. (2005): Liberar la imaginación. Ensayos sobre educación, arte y cambio social. Editorial GRAÓ. Barcelona. (Reseña: https://labur.eus/DBUnv)

IDIAZABAL, I. eta lagunak (2000): ¿Nuevos caminos para la enseñanza plurilingüe? (monografía), Ikastaria-Cuadernos de Educación, Eusko Ikaskuntza, Donostia. https://labur.eus/F2GFM

RUIZ DE VELASCO, A. (2011): El juego simbólico. Barcelona. Grao.

URANGA ,B. eta lagunak (2008): Hizkuntzak eta immigrazioa. Lenguas e inmigración, Bilbao: Cátedra UNESCO Patrimonio Lingüístico. https://labur.eus/PFjEc

Aldizkariak

Hik Hasi
­
Tantak

Aula de Innovación Educativa
­
Cuadernos de Pedagogía

Textos de Didáctica de la Lengua y la Literatura

5., 6. eta salbuespenezko deialdien epaimahaiaToggle Navigation

  • HUARTE ARRAYAGO, MAIDER
  • IRUSKIETA QUINTIAN, MIKEL
  • ROMERO ANDONEGUI, ASIER

TaldeakToggle Navigation

31 Teoriakoa (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
1-15

08:30-10:00

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • 1S13G - IRAKASLEEN ESKOLAKO ERAIKIN HORIZONTALA - LEIOA

31 Mintegia-1 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
6-6

13:00-15:30

10-10

13:00-15:30

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • 1S03T-Lehen-haur hezkuntzako tailerra - IRAKASLEEN ESKOLAKO ERAIKIN BERTIKALA - LEIOA
  • 1S03T-Lehen-haur hezkuntzako tailerra - IRAKASLEEN ESKOLAKO ERAIKIN BERTIKALA - LEIOA

31 Mintegia-2 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
5-6

13:00-15:30

10-10

13:00-15:30

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • 1S03T-Lehen-haur hezkuntzako tailerra - IRAKASLEEN ESKOLAKO ERAIKIN BERTIKALA - LEIOA
  • 1S03T-Lehen-haur hezkuntzako tailerra - IRAKASLEEN ESKOLAKO ERAIKIN BERTIKALA - LEIOA

31 Gelako p.-1 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
1-15

10:30-12:30

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • 1S03T-Lehen-haur hezkuntzako tailerra - IRAKASLEEN ESKOLAKO ERAIKIN BERTIKALA - LEIOA