Ikerbasque Research Fellow
Investigadora Ramón y Cajal
https://irenedelacruzpavia.wordpress.com
ORCID ID: 0000-0003-3425-0596
Mi investigación se centra en comprender los mecanismos cognitivos que toman parte en la adquisición y el procesamiento de la morfosintaxis. Investigo el procesamiento de estructura gramatical a través de modalidades, a lo largo de la vida, y examinando en paralelo poblaciones monolingües y bilingües.
2023- Investigadora Ramón y Cajal e Ikerbasque Research Fellow, Facultad de Ciencias Sociales y Humanas, Universidad de Deusto 2020-2023 Investigadora Ikerbasque e investigadora JIN, Departamento de Lingüística y Estudios Vascos, Universidad del País Vasco UPV/EHU
2020 Investigadora Postdoctoral, Dipartimento di Psicologia dello Sviluppo e della Socializzazione, Università degli Studi di Padova
2017 – 2020 Investigadora Postdoctoral, Laboratoire Psychologie de la Perception, CNRS-Université Paris Descartes
2014 – 2017 Investigadora Postdoctoral Marie Curie IOF, Laboratoire Psychologie de la Perception, CNRS-Université Paris Descartes
2014 – 2016 Investigadora Postdoctoral Marie Curie IOF, Infant Studies Centre, University of British Columbia
2013 – 2014 Asistente investigadora, Universidad del País Vasco UPV/EHU
2007 – 2012 Doctorado Internacional en Lingüística, Universidad del País Vasco UPV/EHU
2004 – 2006 Licenciada en Lingüística. Universidad Complutense de Madrid UCM
2000 – 2004 Licenciada en Filología Alemana. Universidad del País Vasco UPV/EHU
PUBLICACIONES
de la Cruz-Pavía, I., & Gervain, J. (2023). Six-month-old infants’ perception of structural regularities in speech. Cognition 238, 105526. DOI: 10.1016/j.cognition.2023.105526
de la Cruz-Pavía, I., Eloy, C., Perrineau-Hecklé, P., Nazzi, T., & Cabrera, L. (2023). Consonant bias in adult lexical processing under acoustically degraded listening conditions. JASA Express Letters 3(5), 055206. DOI: 10.1121/10.0019576
Gemignani, J., de la Cruz-Pavía, I., Martínez, A., Nallet, C., Pasquini, A., Lucarini, G., Cavicchiolo, F., Gervain, J. (2023). The reproducibility of infant fNIRS studies: a meta-analytic approach. Neurophotonics 10(2), 023518
de la Cruz-Pavía, I. (2022). The role of audio-visual phrasal prosody in bootstrapping the acquisition of word order. Proceedings of Speech Prosody 2022, 230-234. DOI: 10.21437/SpeechProsody.2022-47
de la Cruz-Pavía, I., Westphal-Fitch, G., Fitch, W. T.., & Gervain, J. (2022). Seven-month-old infants detect symmetrical structures in multi-featured abstract visual patterns. PLoS ONE 17(5): e0266938. DOI: 10.1371/journal.pone.0266938
de la Cruz-Pavía, I., Elordieta, G., Villegas, J., Gervain, J., & Laka, I. (2022 – published online on Jan 2020). Segmental information drives adult bilingual phrase segmentation preference. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 25(2), 676-695. DOI: 10.1080/13670050.2020.1713045
Berent, I., de la Cruz-Pavía, I., Brentari, D., & Gervain, J. (2021). Infants differentially extract rules from language. Scientific Reports, 11, 20001. DOI: 10.1038/s41598-021-99539-8.
de la Cruz-Pavía, I., Marino, C., & Gervain, J. (2021). Word order: Early beginnings. Trends in Cognitive Sciences. DOI: 10.1016/j.tics.2021.04.011
de la Cruz-Pavía, I. & Gervain, J. (2021). Infants’ perception of repetition-based regularities in speech: a look from the perspective of the same/different distinction. Current Opinion in Behavioral Sciences, 37:125–132. DOI: 10.1016/j.cobeha.2020.11.014
Gervain, J., de la Cruz-Pavía, I., & Gerken, L. (2020 – published online on Dec 2018). Behavioural and imaging studies of infant artificial grammar learning. Topics in Cognitive Science 12, 815-827. DOI: 10.1111/tops.12400
de la Cruz-Pavía, I., Elordieta, G., Villegas, J., Gervain, J., & Laka, I. (early view January 2020). Segmental information drives adult bilingual phrase segmentation preference. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism. DOI: 10.1080/13670050.2020.1713045
de la Cruz-Pavía, I., Werker, J. F., Vatikiotis-Bateson, E., & Gervain, J. (2020). Finding phrases: The interplay of word frequency, phrasal prosody and co-speech visual information in chunking speech by monolingual and bilingual adults. Language and Speech 63(2), 264-291.DOI: 10.1177/0023830919842353
de la Cruz-Pavía, I., Gervain, J., Vatikiotis-Bateson, E., & Werker, J. F. (2019). Finding phrases: On the role of co-verbal facial information in learning word order in infancy. PLOS ONE 14(11), e0224786. DOI: 10.1371/journal.pone.0224786
de la Cruz-Pavía, I., Gervain, J., Vatikiotis-Bateson, E. & Werker, J. F. (early view Sep 2019). Audio-Visual information signals phrase boundaries across speech styles: A production study of Japanese and English infant- and adult-directed speech. Language Acquisition. DOI: 10.1080/10489223.2019.1659276
Wojcik, E., de la Cruz-Pavía, I., & Werker, J. F. (2017). Language Acquisition. Oxford Research Encyclopedia of Psychology. Oxford University Press. DOI: 10.1093/acrefore/9780190236557.013.56
de la Cruz-Pavía, I. & Elordieta, G. (2015). Prosodic phrasing of relative clauses with two possible antecedents in Spanish: a comparison of Spanish native speakers and L1Basque bilingual speakers. Folia Linguistica 49(1), 185-204. DOI: 10.1515/flin-2015-0006
de la Cruz-Pavía, I.; Elordieta, G.; Sebastián-Gallés, N.; Laka, I. (2015) On the role of frequency-based cues in the segmentation strategies of adult OV/VO bilinguals. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism. Volume 18, Issue 2, pp. 225-241. DOI: 10.1080/13670050.2014.904839.
Carreiras, M., Duñabeitia, J.A., Vergara, M., de la Cruz-Pavía, I. & Laka, I. (2010). Subject Relative Clauses are not universally easier to process: Evidence from Basque, Cognition, Vol.115, Issue 1 (p. 79-92). DOI: 10.1016/j.cognition.2009.11.012
de la Cruz-Pavía, I. (2010). The influence of prosody in the processing of ambiguous RCs: a study with Spanish monolinguals and Basque-Spanish bilinguals from the Basque Country, Interlingüística, Vol. XX.
Tesis Doctoral (Doctora Internacional) (2012)
Título:Chunking the input: on the role of frequency and prosody in the segmentation strategies of adult bilinguals. [pdf]
Directores: Itziar Laka, Gorka Elordieta
Universidad del País Vasco (UPV/EHU), Vitoria
CHARLAS INVITADAS
Título: The similar but different paths to acquiring one or more languages
Conferencia invitada dentro de la Bilingualism Series organizada por el Instituto Cervantes Manchester-Leeds y la University of Manchester, RU, 16 de marzo de 2022.
Título: Bootstrapping the beginnings of word order
Conferencia Keynote dada junto con Judit Gervain en el encuentro del consorcio Crossing the Borders, Max Planck Institute for Human Cognitive and Brain Sciences, Germany, 7 de octubre de 2021.
Título: Learning abstract structure across modalities in early infancy
The Bilingual Mind research group, Universidad del País Vasco UPV/EHU, Vitoria, 27 de junio de 2019.
Título: Processing linguistic structure across modalities and throughout development. Behavioural and imaging studies on phrase segmentation and the detection of abstract structure
IKER (UMR 5478), Bayona, Francia, 13 de febrero de 2018.
Título: Research techniques in experimental linguistics
Universidad de Vigo, Vigo, 7 de noviembre de 2017.
Título: An exploration of the acoustic and facial visual cues to word order across languages and speech styles, and their role in speech segmentation in adult monolinguals and bilinguals
Departamento de Lingüística y Estudios Vascos, Universidad del País Vasco UPV/EHU, Vitoria, 13 de junio de 2017.
Título: Chunking the phrase: Acoustic and facial movement cues to word order and their role in speech segmentation in monolinguals and bilinguals
Language and Cognition Group (LACG), Leiden University, Holanda, 8 de junio de 2017.
DIRECCIÓN O PARTICIPACIÓN EN PROYECTOS FINANCIADOS
PID2019-105100RJ-I00, Living and aging bilingual: An examination of the bilingual factors leading to processing advantages in young and older adults “BilingualAging”. Ministerio de Ciencia e Innovación, España. Retos para jóvenes investigadores (JIN). IP Irene de la Cruz-Pavía. 181.500 €. Proyecto PID2019-105100RJ-I00 de investigación financiado por MCIN/AEI/10.13039/501100011033.
ERC-2017-COG-773202, Tuned to the Rhythm: How Prenatally and Postnatally Heard Speech Prosody Lays the Foundations for Language Learning “Babyrhythm”. European Research Council, Unión Europea. Consolidator Grant. IP Judit Gervain. 1.621.250 €.
10-LABX-0083, Laboratoire d’Excellence “The Empirical Foundations of Linguistics”. Agence Nationale de la Recherche, Francia. Investissements d’Avenir. IP Christian Puech. 9.000.000 €.
ANR-15-CE37-0009-01, Mechanisms of Early Language Acquisition: Brain and Behavior “SpeechCode”. Agence Nationale de la Recherche, Francia. ANR Blanc. IP Judit Gervain. 230.000 €.
12R81103, The role of multisensory redundancy in infant speech perception and language acquisition. The Natural Sciences and Engineering Research Council of Canada, Canadá. 2015 Research Grants Competition. IP Janet F. Werker. 550.000 CAD.
12R20580, The influence of linguistic and cultural context on first steps in language acquisition. The Social Sciences and Humanities Research Council of Canada, Canadá. IP Janet F. Werker. 347.259 CAD.
IOF624972, The Role of Visual cues in Speech Segmentation and the Acquisition of Word Order. Comisión Europea. IP Irene de la Cruz Pavía. (University of British Columbia & CNRS-Université de Paris). 258.088 €
FFI2012-38064-C02-01, La prosodia del castellano en contacto con el euskera. Ministerio de Economía y Competitividad, España. IP Gorka Elordieta. 24.570 €.
FFI2009-09695, Efectos Paramétricos en el Procesamiento Sintáctico. Ministerio de Educación y Ciencia, España. Plan Nacional I+D+I. IP Itziar Laka. 141.570,01 €.
GIC10/102, La Mente Bilingüe/The Bilingual Mind. Gobierno Vasco, España. Grupos Consolidados. IP Itziar Laka. 117.000 €
CSD-2007-00012, Bilingüismo y Neurociencia Cognitiva BRAINGLOT. Ministerio de Educación y Ciencia, España. Consolider-Ingenio. IP Nuria Sebastián Gallés. 5.000.000 €
Eyelink 1000 Core Unit (INF10/43). UPV/EHU, España. Infraestructura. IP Itziar Laka. 21.838,2 €
BECAS
2014 – 2017 Marie Curie International Outgoing Post-Doctoral Fellowship (3 años), European Commission
2014 Beca postdoctoral (3 años) concedida por el Gobierno Vasco (renunciada)
2010 Beca de movilidad para la realización de una estancia corta de investigación, concedida por el Gobierno Vasco
2008 – 2011 Beca predoctoral (4 años) concedida por el Gobierno Vasco
2007 Beca de movilidad para la incorporación en un programa de doctorado con mención de calidad, concedida por el Ministerio de Educación y Ciencia
DOCENCIA
Spring 2022 Organizadora e instructora del curso (3 ECTS): Fundamentals of Language Acquisition, Master Universitario en Lingüística Teórica y Experimental, Universidad del País Vasco UPV/EHU, Vitoria, Spain
2021 Curso de grado (3 ECTS): Psicolingüística, Universidad del País Vasco UPV/EHU, Vitoria-Gasteiz, Spain.
Junio 2020 Organizadora e instructora del curso (2 ECTS): Fundamentals of Language Acquisition, Master Universitario en Lingüística-Hizkuntzalaritza, Universidad del País Vasco UPV/EHU, Vitoria, Spain
2019 / 2020 Responsable Unité d’Enseignement [UE] and lecturer in LC1 course (6 ECTS): Language Acquisition and Processing, Master Recherche en Sciences Cognitives (Cogmaster), École Normale Superieure, Paris, France
Abril de 2019 Instructora (3h) en la Formation courte en Spectroscopie Proche Infrarouge (NIRS), The Institut of Neurosciences and Cognition, Université Paris Descartes, París, Francia.
2018 / 2019 Primer senestre Co-responsable UE y docente del curso LC1 (12h): Language Acquisition and Processing, Master Recherche en Sciences Cognitives (Cogmaster), École Normale Superieure, París, Francia.
Mayo de 2018 Docente invitada (20h): Milestones in Early Language Acquisition: Theory & Methods, Master Universitario en Lingüística-Hizkuntzalaritza, Universidad del País Vasco UPV/EHU, Vitoria, España.
Noviembre de 2017 Docente invitada (3h) en el curso: Language Acquisition and Processing, Master Recherche en Sciences Cognitives (Cogmaster), École Normale Superieure, París, Francia.
Noviembre de 2017 Docente invitada (2h): Linguistics as a science. Introduction to psycho- and neurolinguistics, Universidad de Vigo, Vigo, España.
Noviembre de 2016 Docente invitada (3h) en el curso: Acquisition et traitement du langage, Master Recherche en Sciences Cognitives (Cogmaster), École Normale Superieure, París, Francia.
Febrero de 2013 Docente invitada (1h) en el curso: Advanced Course in Psycholinguistics and Neurolinguistics, Master Universitario en Lingüística-Hizkuntzalaritza, Universidad del País Vasco UPV/EHU, Vitoria, España.
CONFERENCIAS SELECCIONADAS
de la Cruz-Pavía, I., Gervain, J., & Berent, I. (2019). The detection of repetition-based regularities from visual input at 6 months of age. Poster presented at: 11th Annual Meeting of the Society for the Neurobiology of Language, SNL 2019, Helsinki (Finlandia), Agosto 20-22.
de la Cruz-Pavía, I., Gervain, J., Vatikiotis-Bateson, E., & Werker, J.F. (2018). Finding phrases: Does co-verbal visual information help adults and infants parse speech? Oral communication presented at: RALFe 2018, Paris (Francia), Diciembre 6-7.
Gervain, J., de la Cruz-Pavía, I., & Berent, I. (2018). The detection of repetition-based regularities from visual input at 6 months of age. Poster presented in: fNIRS 2018, Tokyo (Japón), Octubre 3-5.
Gervain, J., & de la Cruz-Pavía, I. (2018). Learning repetition-based regularities at 6 months. Oral communication presented by de la Cruz-Pavía in: 2018 International Conference on Infant Studies ICIS, Philadelphia (E.E.U.U.), Junio 30-Julio 3.
de la Cruz-Pavía, I., Gervain, J., McAuliffe, M., Vatikiotis-Bateson, E., & Werker, J.F. (2016). Acoustic correlates to word order in Infant- and Adult Directed Speech: A cross-linguistic study. Poster presented at: 5th Joint Meeting of the Acoustical Society of America and Acoustical Society of Japan (ASA/ASJ), Hawaii (E.E.U.U.), Noviembre 28-Diciembre 2.
de la Cruz-Pavía, Irene, McAuliffe, Michael, Werker, Janet F., Gervain, Judit, & Vatikiotis-Bateson, Eric (2015). Visual Cues to Phrase Segmentation and the Acquisition of Word Order. Poster presented at: FAAVSP – The 1st Joint Conference on Facial Analysis, Animation and Auditory-Visual Speech Processing, Vienna (Austria), Septiembre 11-13.
de la Cruz-Pavía, I., Gervain, J., Sebastián-Gallés, N., Elordieta, G., & Laka, I. (2012). Bilingual segmentation: effect of context language in Basque-Spanish bilinguals. Poster presented at: Architectures and Mechanism for Language Processing (AMLaP), Riva del Garda (Italia), Septiembre 6-8.
de la Cruz Pavía, I. & Elordieta, G. (2009). The prosody of ambiguous relative clauses in Spanish: a study of monolinguals and Basque-Spanish bilinguals. Oral communication presented at: Phonetics and Phonology in Iberia, Las Palmas de Gran Canaria (España), Junio 17-19.
de la Cruz Pavía, I. & Elordieta, G. (2009). Preferencia de adjunción de las oraciones de relativo ambiguas en el castellano del País Vasco. Oral communication presented at: XXIV Encuentro Internacional de la Asociación de Jóvenes Lingüistas, Barcelona (España), Mayo 7-9.
de la Cruz Pavía, I., Duñabeitia, J.A., & Laka, I.(2008) Relative Clause Attachment Preference in Spanish: A study of monolinguals from the Basque Country. Oral communication presented at: 6th Workshop on Syntax & Semantics, Vitoria-Gasteiz (España), Diciembre 4-5.
REVISORA EN REVISTAS
Bilingualism: Language & Cognition ; Cognition ; Developmental Cognitive Neuroscience ; Developmental Science ; Frontiers in Psychology: Language Sciences ; Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance ; Language and Speech ; Neurophotonics ; PLOS ONE ; Second Language Research.