IRENE DE LA CRUZ PAVÍA

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Investigadora Ikerbasque
Investigadora JIN
https://irenedelacruzpavia.wordpress.com
ORCID ID: 0000-0003-3425-0596

Mi investigación se centra en comprender los mecanismos cognitivos que toman parte en la adquisición y el procesamiento de la morfosintaxis. Investigo el procesamiento de estructura gramatical a través de modalidades, a lo largo de la vida, y examinando en paralelo poblaciones monolingües y bilingües.

2020-  Investigadora Ikerbasque e investigadora JIN, Departamento de Lingüística y Estudios Vascos, Universidad del País Vasco UPV/EHU
2020  Investigadora Postdoctoral, Dipartimento di Psicologia dello Sviluppo e della Socializzazione, Università degli Studi di Padova
2017 – 2020 Investigadora Postdoctoral, Laboratoire Psychologie de la Perception, CNRS-Université Paris Descartes
2014 – 2017   
Investigadora Postdoctoral Marie Curie IOF, Laboratoire Psychologie de la Perception, CNRS-Université Paris Descartes
2014 – 2016  
 Investigadora Postdoctoral Marie Curie IOF, Infant Studies Centre, University of British Columbia
2013 – 2014  
Asistente investigadora, Universidad del País Vasco UPV/EHU
2007 – 2012   
Doctorado Internacional en Lingüística, Universidad del País Vasco UPV/EHU
2004 – 2006  
Licenciada en Lingüística. Universidad Complutense de Madrid UCM
2000 – 2004  
 Licenciada en Filología Alemana. Universidad del País Vasco UPV/EHU

PUBLICACIONES

de la Cruz-Pavía, I., Westphal-Fitch, G., Fitch, W. T.., & Gervain, J. (2022). Seven-month-old infants detect symmetrical structures in multi-featured abstract visual patternsPLoS ONE 17(5): e0266938. DOI: 10.1371/journal.pone.0266938

de la Cruz-Pavía, I., Elordieta, G., Villegas, J., Gervain, J., & Laka, I. (2022 – published online on Jan 2020). Segmental information drives adult bilingual phrase segmentation preferenceInternational Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 25(2), 676-695. DOI: 10.1080/13670050.2020.1713045

Berent, I., de la Cruz-Pavía, I., Brentari, D., & Gervain, J. (2021). Infants differentially extract rules from languageScientific Reports11, 20001. DOI: 10.1038/s41598-021-99539-8.

de la Cruz-Pavía, I., Marino, C., & Gervain, J. (2021). Word order: Early beginningsTrends in Cognitive Sciences. DOI: 10.1016/j.tics.2021.04.011

de la Cruz-Pavía, I. & Gervain, J. (2021). Infants’ perception of repetition-based regularities in speech: a look from the perspective of the same/different distinction. Current Opinion in Behavioral Sciences, 37:125–132. DOI: 10.1016/j.cobeha.2020.11.014

Gervain, J., de la Cruz-Pavía, I., & Gerken, L. (2020 – published online on Dec 2018). Behavioural and imaging studies of infant artificial grammar learningTopics in Cognitive Science 12, 815-827. DOI: 10.1111/tops.12400

de la Cruz-Pavía, I., Elordieta, G., Villegas, J., Gervain, J., & Laka, I. (early view January 2020). Segmental information drives adult bilingual phrase segmentation preferenceInternational Journal of Bilingual Education and Bilingualism. DOI: 10.1080/13670050.2020.1713045

de la Cruz-Pavía, I., Werker, J. F., Vatikiotis-Bateson, E., & Gervain, J. (2020). Finding phrases: The interplay of word frequency, phrasal prosody and co-speech visual information in chunking speech by monolingual and bilingual adultsLanguage and Speech 63(2), 264-291.DOI: 10.1177/0023830919842353

de la Cruz-Pavía, I., Gervain, J., Vatikiotis-Bateson, E., & Werker, J. F. (2019). Finding phrases: On the role of co-verbal facial information in learning word order in infancyPLOS ONE 14(11), e0224786. DOI: 10.1371/journal.pone.0224786

de la Cruz-Pavía, I., Gervain, J., Vatikiotis-Bateson, E. & Werker, J. F. (early view Sep 2019). Audio-Visual information signals phrase boundaries across speech styles: A production study of Japanese and English infant- and adult-directed speech. Language Acquisition. DOI: 10.1080/10489223.2019.1659276

Wojcik, E., de la Cruz-Pavía, I., & Werker, J. F. (2017). Language AcquisitionOxford Research Encyclopedia of Psychology. Oxford University Press. DOI: 10.1093/acrefore/9780190236557.013.56

de la Cruz-Pavía, I. & Elordieta, G. (2015). Prosodic phrasing of relative clauses with two possible antecedents in Spanish: a comparison of Spanish native speakers and L1Basque bilingual speakersFolia Linguistica 49(1), 185-204. DOI: 10.1515/flin-2015-0006

de la Cruz-Pavía, I.; Elordieta, G.; Sebastián-Gallés, N.; Laka, I. (2015) On the role of frequency-based cues in the segmentation strategies of adult OV/VO bilinguals. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism. Volume 18, Issue 2, pp. 225-241. DOI: 10.1080/13670050.2014.904839.

Carreiras, M., Duñabeitia, J.A., Vergara, M., de la Cruz-Pavía, I. & Laka, I. (2010). Subject Relative Clauses are not universally easier to process: Evidence from BasqueCognition, Vol.115, Issue 1 (p. 79-92). DOI: 10.1016/j.cognition.2009.11.012

de la Cruz-Pavía, I. (2010). The influence of prosody in the processing of ambiguous RCs: a study with Spanish monolinguals and Basque-Spanish bilinguals from the Basque CountryInterlingüística, Vol. XX.

Tesis Doctoral (Doctora Internacional) (2012)
Título:Chunking the input: on the role of frequency and prosody in the segmentation strategies of adult bilinguals. [pdf]
Directores: Itziar Laka, Gorka Elordieta
Universidad del País Vasco (UPV/EHU), Vitoria

CHARLAS INVITADAS

Título: The similar but different paths to acquiring one or more languages
Conferencia invitada dentro de la Bilingualism Series organizada por el Instituto Cervantes Manchester-Leeds y la University of Manchester, RU, 16 de marzo de 2022.

Título: Bootstrapping the beginnings of word order
Conferencia Keynote dada junto con Judit Gervain en el encuentro del consorcio Crossing the Borders, Max Planck Institute for Human Cognitive and Brain Sciences, Germany, 7 de octubre de 2021.

Título: Learning abstract structure across modalities in early infancy
The Bilingual Mind research group, Universidad del País Vasco UPV/EHU, Vitoria, 27 de junio de 2019.

Título: Processing linguistic structure across modalities and throughout development. Behavioural and imaging studies on phrase segmentation and the detection of abstract structure
IKER (UMR 5478), Bayona, Francia, 13 de febrero de 2018.

Título: Research techniques in experimental linguistics
Universidad de Vigo, Vigo, 7 de noviembre de 2017.

Título: An exploration of the acoustic and facial visual cues to word order across languages and speech styles, and their role in speech segmentation in adult monolinguals and bilinguals
Departamento de Lingüística y Estudios Vascos, Universidad del País Vasco UPV/EHU, Vitoria, 13 de junio de 2017.

Título: Chunking the phrase: Acoustic and facial movement cues to word order and their role in speech segmentation in monolinguals and bilinguals     
Language and Cognition Group (LACG), Leiden University, Holanda, 8 de junio de 2017.

DIRECCIÓN O PARTICIPACIÓN EN PROYECTOS FINANCIADOS

PID2019-105100RJ-I00, Living and aging bilingual: An examination of the bilingual factors leading to processing advantages in young and older adults “BilingualAging”. Ministerio de Ciencia e Innovación, España. Retos para jóvenes investigadores (JIN). IP Irene de la Cruz-Pavía. 181.500 €.

ERC-2017-COG-773202, Tuned to the Rhythm: How Prenatally and Postnatally Heard Speech Prosody Lays the Foundations for Language Learning “Babyrhythm”. European Research Council, Unión Europea. Consolidator Grant. IP Judit Gervain. 1.621.250 €.

10-LABX-0083, Laboratoire d’Excellence “The Empirical Foundations of Linguistics”. Agence Nationale de la Recherche, Francia. Investissements d’Avenir. IP Christian Puech. 9.000.000 €.

ANR-15-CE37-0009-01, Mechanisms of Early Language Acquisition: Brain and Behavior “SpeechCode”. Agence Nationale de la Recherche, Francia. ANR Blanc. IP Judit Gervain. 230.000 €.

12R81103, The role of multisensory redundancy in infant speech perception and language acquisition. The Natural Sciences and Engineering Research Council of Canada, Canadá. 2015 Research Grants Competition. IP Janet F. Werker. 550.000 CAD.

12R20580, The influence of linguistic and cultural context on first steps in language acquisition. The Social Sciences and Humanities Research Council of Canada, Canadá. IP Janet F. Werker. 347.259 CAD.

IOF624972, The Role of Visual cues in Speech Segmentation and the Acquisition of Word Order. Comisión EuropeaIP Irene de la Cruz Pavía. (University of British Columbia & CNRS-Université de Paris). 258.088 €

FFI2012-38064-C02-01, La prosodia del castellano en contacto con el euskera. Ministerio de Economía y Competitividad, España. IP Gorka Elordieta. 24.570 €.

FFI2009-09695, Efectos Paramétricos en el Procesamiento Sintáctico. Ministerio de Educación y Ciencia, España. Plan Nacional I+D+I. IP Itziar Laka. 141.570,01 €.

GIC10/102, La Mente Bilingüe/The Bilingual Mind. Gobierno Vasco, España. Grupos Consolidados. IP Itziar Laka. 117.000 €

CSD-2007-00012, Bilingüismo y Neurociencia Cognitiva BRAINGLOT. Ministerio de Educación y Ciencia, España. Consolider-Ingenio. IP Nuria Sebastián Gallés. 5.000.000 €

Eyelink 1000 Core Unit (INF10/43). UPV/EHU, España. Infraestructura. IP Itziar Laka. 21.838,2 €

BECAS

2014 – 2017    Marie Curie International Outgoing Post-Doctoral Fellowship (3 años), European Commission
2014  Beca postdoctoral (3 años) concedida por el Gobierno Vasco (renunciada)
2010  Beca de movilidad para la realización de una estancia corta de investigación, concedida por el Gobierno Vasco
2008 –  2011 Beca predoctoral (4 años) concedida por el Gobierno Vasco
2007  Beca de movilidad para la incorporación en un programa de doctorado con mención de calidad, concedida por el Ministerio de Educación y Ciencia

DOCENCIA

Spring 2022 Organizadora e instructora del curso (3 ECTS): Fundamentals of Language Acquisition, Master Universitario en Lingüística Teórica y Experimental, Universidad del País Vasco UPV/EHU, Vitoria, Spain

2021 Curso de grado (3 ECTS): Psicolingüística, Universidad del País Vasco UPV/EHU, Vitoria-Gasteiz, Spain.

Junio 2020 Organizadora e instructora del curso (2 ECTS): Fundamentals of Language Acquisition, Master Universitario en Lingüística-Hizkuntzalaritza, Universidad del País Vasco UPV/EHU, Vitoria, Spain

2019 / 2020 Responsable Unité d’Enseignement [UE] and lecturer in LC1 course (6 ECTS): Language Acquisition and Processing, Master Recherche en Sciences Cognitives (Cogmaster), École Normale Superieure, Paris, France

Abril de 2019 Instructora (3h) en la Formation courte en Spectroscopie Proche Infrarouge (NIRS), The Institut of Neurosciences and Cognition, Université Paris Descartes, París, Francia.

2018 / 2019 Primer senestre Co-responsable UE y docente del curso LC1 (12h): Language Acquisition and Processing, Master Recherche en Sciences Cognitives (Cogmaster), École Normale Superieure, París, Francia.

Mayo de 2018  Docente invitada (20h): Milestones in Early Language Acquisition: Theory & Methods, Master Universitario en Lingüística-Hizkuntzalaritza, Universidad del País Vasco UPV/EHU, Vitoria, España.

Noviembre de 2017  Docente invitada (3h) en el curso: Language Acquisition and Processing, Master Recherche en Sciences Cognitives (Cogmaster), École Normale Superieure, París, Francia.

Noviembre de 2017 Docente invitada (2h): Linguistics as a science. Introduction to psycho- and neurolinguistics, Universidad de Vigo, Vigo, España.

Noviembre de 2016  Docente invitada (3h) en el curso: Acquisition et traitement du langage, Master Recherche en Sciences Cognitives (Cogmaster), École Normale Superieure, París, Francia.

Febrero de 2013 Docente invitada (1h) en el curso: Advanced Course in Psycholinguistics and Neurolinguistics, Master Universitario en Lingüística-Hizkuntzalaritza, Universidad del País Vasco UPV/EHU, Vitoria, España.

CONFERENCIAS SELECCIONADAS

de la Cruz-Pavía, I., Gervain, J., & Berent, I. (2019). The detection of repetition-based regularities from visual input at 6 months of age. Poster presented at: 11th Annual Meeting of the Society for the Neurobiology of Language, SNL 2019, Helsinki (Finlandia), Agosto 20-22.

de la Cruz-Pavía, I., Gervain, J., Vatikiotis-Bateson, E., & Werker, J.F. (2018). Finding phrases: Does co-verbal visual information help adults and infants parse speech? Oral communication presented at: RALFe 2018, Paris (Francia), Diciembre 6-7.

Gervain, J., de la Cruz-Pavía, I., & Berent, I. (2018). The detection of repetition-based regularities from visual input at 6 months of age. Poster presented in: fNIRS 2018, Tokyo (Japón), Octubre 3-5.

Gervain, J., & de la Cruz-Pavía, I. (2018). Learning repetition-based regularities at 6 months. Oral communication presented by de la Cruz-Pavía in: 2018 International Conference on Infant Studies ICIS, Philadelphia (E.E.U.U.), Junio 30-Julio 3.

de la Cruz-Pavía, I., Gervain, J., McAuliffe, M., Vatikiotis-Bateson, E., & Werker, J.F. (2016). Acoustic correlates to word order in Infant- and Adult Directed Speech: A cross-linguistic study. Poster presented at: 5th Joint Meeting of the Acoustical Society of America and Acoustical Society of Japan (ASA/ASJ), Hawaii (E.E.U.U.), Noviembre 28-Diciembre 2.

de la Cruz-Pavía, Irene, McAuliffe, Michael, Werker, Janet F., Gervain, Judit, & Vatikiotis-Bateson, Eric (2015). Visual Cues to Phrase Segmentation and the Acquisition of Word Order. Poster presented at: FAAVSP – The 1st Joint Conference on Facial Analysis, Animation and Auditory-Visual Speech Processing, Vienna (Austria), Septiembre 11-13.

de la Cruz-Pavía, I., Gervain, J., Sebastián-Gallés, N., Elordieta, G., & Laka, I. (2012). Bilingual segmentation: effect of context language in Basque-Spanish bilinguals. Poster presented at: Architectures and Mechanism for Language Processing (AMLaP), Riva del Garda (Italia), Septiembre 6-8.

de la Cruz Pavía, I. & Elordieta, G. (2009). The prosody of ambiguous relative clauses in Spanish: a study of monolinguals and Basque-Spanish bilinguals. Oral communication presented at: Phonetics and Phonology in Iberia, Las Palmas de Gran Canaria (España), Junio 17-19.

de la Cruz Pavía, I. & Elordieta, G. (2009). Preferencia de adjunción de las oraciones de relativo ambiguas en el castellano del País Vasco. Oral communication presented at: XXIV Encuentro Internacional de la Asociación de Jóvenes Lingüistas, Barcelona (España), Mayo 7-9.

de la Cruz Pavía, I., Duñabeitia, J.A., & Laka, I.(2008) Relative Clause Attachment Preference in Spanish: A study of monolinguals from the Basque Country. Oral communication presented at: 6th Workshop on Syntax & Semantics, Vitoria-Gasteiz (España), Diciembre 4-5.

REVISORA EN REVISTAS

Bilingualism: Language & Cognition ; Cognition ; Developmental Cognitive Neuroscience ; Developmental Science ; Frontiers in Psychology: Language Sciences ; Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance ; Language and Speech ; Neurophotonics ; PLOS ONE ; Second Language Research.

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