XSLaren edukia

Prozesu Kimikoen Kontrola

Ikastegia
Vitoria-Gasteizko Ingeniaritza Eskola
Titulazioa
Industria Kimikaren Ingeniaritzako Gradua
Ikasturtea
2023/24
Maila
3
Kreditu kopurua
6
Hizkuntzak
Gaztelania

IrakaskuntzaToggle Navigation

Orduen banaketa irakaskuntza motaren arabera
Irakaskuntza motaIkasgelako eskola-orduakIkaslearen ikasgelaz kanpoko jardueren orduak
Magistrala1827
Gelako p.1827
Laborategiko p.2436

Irakaskuntza-gidaToggle Navigation

HelburuakToggle Navigation

GAITASUN ESPEZIFIKOAK.



Jarraian, irakasgai honen gaitasunak aurkezten dira, modulu-gaitasun zehatzen bidez definituak (TEQI). (https://www.ehu.eus/es/web/guest/grado-ingenieria-quimica-industrial- alava/verificacion-seguimiento-y- acreditacion?p_redirect=descargaFichero&p_cod_proceso=egr&p_tipo=MEMORIA&p_cod_titulo=88&p_anyo_acad=).



1. Prozesu kimikoen simulazio-, kontrol- eta instrumentazio-prozedurak diseinatu, kudeatu eta jarduteko gaitasuna. TEQI4-rekin erlazionatua.



2. Metodologia zientifikoaren berezko estrategiak aplikatzea: egoera problematikoa kualitatiboki eta kuantitatiboki aztertzea; ingeniaritza kimikoak prozesuen kontrolaren esparruan dituen arazoak konpontzeko hipotesiak eta soluzioak planteatzea. TEQI8-rekin erlazionatua.



3. Industria ingeniaritzaren arloko ezagutzak, prozedurak, emaitzak, trebetasunak eta alderdiak behar bezala komunikatzea prozesu kimikoen kontrolari dagokionez, berariazko hiztegia eta terminologia eta bitarteko egokiak erabiliz. TEQI9-rekin erlazionatua.



4. Neurketak, kalkuluak, azterlanak, txostenak eta antzeko beste lan batzuk egitea. TEQI12-rekin erlazionatua.





IRAKASKUNTZA EMAITZAK



Gaitasun hauek ikasgaiaren berariazko ikaskuntza-emaitzen irismenaren bidez adierazten dira. Hauek dira emaitzak:



Irakaskuntza emaitza teorikoak:



1. Prozesu kimiko baten atzeraelikatutako kontrol-sistema baten egitura, haren osagaiak eta bloke-diagramen bidezko irudikapena ezagutzea.



2. Transferentzia-funtzioaren eta bloke-diagramaren kontzeptuak ezagutu eta aplikatzea.



3. Prozesu kimikoen eredu matematikoak dagozkien transferentzia-funtzioekin erlazionatzea.



4. Lehen eta bigarren mailako sistemen, eta denbora hila duten sistemen dinamika deskribatzea.



5. Berrelikadura bidezko kontrol-sistemetan aplikatutako kontrolagailu-motak eta kontrol-ekintza bakoitzaren erantzun-mota ezagutzea.



6. Prozesu kimiko baten atzeraelikadurazko kontrol-sistemaren erantzun iraunkorra aztertzea.



7. Begizta itxiko kontrol-sistemen egonkortasuna aztertzea.



8. Prozesu kimikoei dagozkien kontrol-sistemetan erabiltzen diren oinarrizko tresnak ezagutzea.





Irakaskuntza emaitza praktikoak:



1. Tanke irabiatu jarraitu batean dagoen disoluzio baten pH-aren erregulazioa aztertzea, atzeraelikadura bidezko kontrol-sistema automatiko baten bidez, kontrol proportzionalean oinarrituta.



2. Prozesu kimikoen kontrol automatikoaren oinarriak aplikatzea tanga batean dagoen likido baten maila tresna analogikoen bidez kontrolatzeko. Mailaren kontrolerako begizta itxiko kontrol konfigurazio bat ezartzea, kontrol proportzionaleko (P), proportzionaleko + integraleko (PI) eta proportzionaleko + integraleko + deribazioko (PID) ekintzak dituena instrumentazio analogikoa erabiliz. Erabiltzen den tresneriaren funtzionamendua eta kontrol-maniobrako zirkuituko seinaleen transmisioa ezagutzea. Irabazi-konstantearen, denbora integraleko konstantearen eta deribazio-denborako konstantearen efektuak aztertzea.



3. Prozesu kimikoen kontrol automatikoaren oinarriak aplikatzea tanga batean dagoen likido baten maila tresna analogikoen bidez kontrolatzeko. Mailaren kontrolerako begizta itxiko kontrol konfigurazio bat ezartzea, kontrol proportzionaleko (P), proportzionaleko + integraleko (PI) eta proportzionaleko + integraleko + deribazioko (PID) ekintzak dituena kontrol digitala erabiliz. Erabiltzen den tresneriaren funtzionamendua eta kontrol-maniobrako zirkuituko seinaleen transmisioa ezagutzea. Irabazi-konstantearen, denbora integraleko konstantearen, deribazio-denborako konstantearen eta laginketa -aldiaren efektuak aztertzea.



4. Prozesu kimikoen kontrol automatikoaren oinarriak tanga baten barruko tenperatura kontrolatzeko aplikatzea, kontrolagailu digital industrial baten bidez. Airearen tenperatura kontrolatzeko sistema baten begizta itxiko kontrolaren konfigurazioa ezartzea, kontrol proportzionaleko (P), proportzionaleko + integraleko (PI) eta proportzionaleko + integraleko + deribazioko (PID) ekintzekin. Kontrolatzaile komertzial baten funtzionamendua eta programazioa ezagutzea. Ziegler eta Nichols muga-zikloaren metodoaren bidez, kontrolatzaile komertzial baten sintonizazioarekin esperimentatzea. Irabazi-konstantearen, denbora integraleko konstantearen eta deribazio-denboraren konstantearen efektuak aztertzea.



5. Prozesu kimikoen kontrol automatikoaren oinarriak aplikatzea aire konprimituko depositu bateko presioa kontrolatzean, kontrolagailu digitalen bidez. Sistemaren dinamika modelizatzea, prozesua ordezkatuko duen transferentzia-funtzioa lortuz. P eta PI kontrol-ekintzak dituen presio-kontroleko sistema baten begizta itxiaren kontrol-konfigurazioa ezartzea.



6. Prozesu kimikoen kontrol automatikoaren oinarriak aplikatzea ur-emari baten tenperatura kontrolatzeko. Sistemaren dinamika modelizatzea, prozesua ordezkatuko duen transferentzia-funtzioa lortuz.

Irakasgai-zerrendaToggle Navigation

Jarraian, eduki teorikoei eta laborategiko praktikei dagozkien gaien zerrenda azaltzen da. Eduki horiek bat datoz aurreko ataleko ikaskuntzaren emaitzekin:



Eduki teorikoak



1. Gaia. Prozesu kimikoen kontrolaren hastapenak.

2. Gaia. Kontrol sistemak aztertu eta diseinatzeko oinarri matematikoak.

3. Gaia. Kontrol sistemen irudikapen sinplifikatua. Eredu grafikoak.

4. Gaia. Lehen mailako sistema dinamikoak.

5. Gaia. Bigarren mailako sistema dinamikoak.

6. Gaia. Atzeraelikadura bidezko kontrola: PID kontrolagailuak.

7. Gaia. Erregimen iraunkorreko sistemen erantzuna aztertzea.

8. Gaia. Begizta itxiko transferentzia funtzioak: egonkortasun kontzeptua.

9. Gaia. Prozesu kimikoen instrumentazioa.



Laborategian garatu beharreko eduki praktikoak



1. Jarduera. pH-aren erregulazioa tanga irabiatu jarraituko erreaktore batean.

2. Jarduera. Depositu batean dagoen uraren maila erregulatzea, prozesuaren irteeran servobalbularen irekiera-maila kontrolatuz.

3. Jarduera. Tanga batean dagoen likidoaren maila erregulatzea, betetze-ponpa kontrolatuz.

4. Jarduera. Depositu bateko airearen tenperatura erregulatzea.

5. Jarduera. Presioaren erregulazioa aire konprimituko biltegi batean.

6. Jarduera. Emari likido baten tenperaturaren erregulazioa.



MetodologiaToggle Navigation

JARDUERA PRESENTZIALAK



Aurreko ataleko edukiak garatzeko eta, ondorioz, ikaskuntza emaitzak lortzeko erabiliko den metodologia honela laburtzen da:



ESKOLA MAGISTRALAK (M) (18 h)



Prozesu kimikoetan aplikatutako atzeraelikadurazko kontrolaren oinarri teorikoak garatzea.



IKASGELAKO PRAKTIKAK (GA) (18 h)



Eskola magistraletan garatutako oinarri teorikoen edukiei buruzko galderak eta problemak ebaztea.



LABORATEGIKO PRAKTIKAK (GL) (24 h)



Jarduera praktiko bakoitza ekipo esperimental bati dagokio, eta praktikak egiteko, ikasleek, bizpahiru laguneko taldetan banatuta, ekipo esperimental desberdinetan txandakatuko dira. Jarduera bakoitzean sartzen dira:



Praktikaren gidoia aztertzea, zalantzak argitzea, oinarri teorikoak berrikustea eta egin beharreko esperimentazioari buruzko orientabideak ematea.



Praktikaren zati esperimentala egitea, kalkuluak egitea eta datuen tratamendua barne, bai eta emaitzak eta ondorioak eztabaidatzea ere.



Praktikaren txostena egitea eta aurkeztea. Emaitzak eta ondorioak bateratzeko jarduerak.



TUTORETZAK



Tutoretzak, banakakoak nahiz taldekakoak, Banakako zein taldeko tutoretzak zalantzak argitzeko, lanak eta arazoak bideratzeko, ikasleen egoera ebolutiboa irakasgaiaren barruan kokatzeko, errendimendu akademikoa handitzeko hobekuntzak proposatzeko, etab. Erabiltzen dira. Oro har, borondatezko jarduera da (banakakoa edo kolektiboa) eta ikasleek eskatuta egiten da.



JARDUERA EZ-PRESENTZIALAK (90 h)



Ikaslearen etengabeko lana ezinbestekoa da ikasgaiaren gaitasunak garatzeko. Idatzizko probak prestatzeaz gain, ikasleek irakastordu ez-presentzialak eskaini beharko dituzte:



o Apunteak osatzea, bibliografia kontsultatzea eta kasu batzuetan entregatzekoak izan daitezkeen problemak ebaztea.



o Laborategiko saioak prestatzea eta dagokion txostena eta aurkezpena prestatzea.



*Osasun-egoerak irakaskuntza ez-presentziala egitera behartzen badute, UPV/EHU-k dituen baliabide informatikoak erabiliko dira (Webex, eGela, etc.).

Ebaluazio-sistemakToggle Navigation

EBALUAZIO JARRAITUA



Idatzizko froga (amaierako kalifikazioaren % 60)



Laborategi praktikak (amaierako kalifikazioaren % 40), ondoren adierazten den bezala baloratuko direnak:



- Praktikak egitea (jarrera eta portaera laborategian): % 10

- Laborategiko txostenak: % 25

- Ahozko azterketa (aurkezpenak): % 40

- Idatzizko azterketa: % 25





IRAKASGAIA GAINDITZEKO BALDINTZAK



- Ebaluazio-jarduera bakoitzean (idatzizko proba eta laborategiko praktikak) 10etik 4 puntu lortzea.



- Laborategiko praktika-saio guztiak egitea. Nahitaez entregatu behar dira irakaslegoak eskatutako praktiken txosten guztiak.



- Laborategiko praktiken ebaluazio-atal bakoitzean 10etik 4 puntu lortzea: idatzizko azterketa, ahozko azterketa (aurkezpenak), praktiken txostenak eta laborategiko praktikak egitea.



- Amaierako kalifikazioan 5 bat lortzea (idatzizko probari eta laborategiko praktikei dagozkien kalifikazioen batez besteko ponderatu gisa kalkulatua).



Baldintza horietakoren bat betetzen ez duten ikasleei 4.0 kalifikazioa jarriko zaie (gehienez ere) dagokien aktan, lortutako azken kalifikazioa edozein dela ere.



*Osasun-egoerak ebaluazio ez-presentziala egitera behartzen badute,UPV/EHUk dituen baliabide informatikoak erabiliko dira (Webex, eGela, etab.). Ebaluazio ez-presentzial horren ezaugarriak eGelan argitaratuko lirateke.



OHARRAK



- Laborategiko praktikei dagokien kalifikazioa ezohiko deialdirako gordeko da.



DEIALDIARI UKO EGITEA



Idatzizko probara aurkezten ez diren ikasleak "Ez Aurkeztua" gisa agertuko dira dagozkien aktan.



AMAIERAKO EBALUAZIOA



UPV/EHUko araudian ezarritako baldintzak betetzen dituzten eta horretarako ezarritako epearen barruan azken proba egiteko eskatzen duten ikasleek (II. kapitulua, Euskal Herriko Unibertsitateko Gobernu Kontseiluaren 2016ko abenduaren 15eko Erabakiaren 8. artikulua, zeinaren bidez onartzen baita hurrengo titulazio ofizialetako ikasleen ebaluazioa arautzen duen Araudia) honako jarduerak egin behar dituzte:



- Irakasgaiaren edukiek teoriko-praktikoekin erlazionatutako idatzizko froga, azken kalifikazioaren % 100 balio duena.



IRAKASGAIA GAINDITZEKO BALDINTZAK (AMAIERAKO EBALUAZIOA)





Azken kalifikazioan 5 puntu lortzea



*Osasun-egoerak ebaluazio ez-presentziala egitera behartzen badute,UPV/EHUk dituen baliabide informatikoak erabiliko dira (Webex, eGela, etab.). Ebaluazio ez-presentzial horren ezaugarriak eGelan argitaratuko lirateke.



DEIALDIARI UKO EGITEA



Azken probara aurkezten ez diren ikasleak "Ez Aurkeztua" gisa agertuko dira dagozkien aktan.



Nahitaez erabili beharreko materialaToggle Navigation

Laborategi praktiketarako beharrezkoa izanen da:

- Laborategiko bata
- Laborategiko koadernoa edota euskarri informatiko baliokidea
- Irakasgaiko arduradunak ahalbidetutako praktiketako gidoiak, non praktika bakoitzerako hurrengoa barnebiltzen duen:
o Helburuak
o Erabiliko den ekipoaren deskribapena
o Praktika eta txostena egiteko prozedura (egindako praktikari dagozkion galderak barne dituela)

BibliografiaToggle Navigation

Oinarrizko bibliografia

Control Automático de Procesos; Smith, C. A. y Corripio, A. B. Ed. Limusa México, 1995.



Control e Instrumentación de Procesos Químicos; Ollero de Castro, P. y Fernández Camacho, E. Ed. Síntesis, Madrid, 1997.



Chemical Process Control; Stephanopoulos, G; Ed. Prentice Hall. New Jersey, 1987.

Gehiago sakontzeko bibliografia

Process Modeling, Simulation and Control for Chemical Engineers; Luyben, W.L.. Ed. McGraw-Hill, New York, 1990.

5., 6. eta salbuespenezko deialdien epaimahaiaToggle Navigation

  • BARANDIARAN OLAETXEA, IRATI
  • GALLASTEGUI RUIZ DE GORDOA, GORKA JAVIER
  • SANTAOLALLA RAMIREZ, ARRATE

TaldeakToggle Navigation

01 Teoriakoa (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
16-24

12:00-14:00

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • AULA 2.1 - VITORIA/GASTEIZKO INGENIARITZARAKO U.E.

01 Gelako p.-1 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
16-24

09:00-11:00

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • AULA 2.1 - VITORIA/GASTEIZKO INGENIARITZARAKO U.E.

01 Laborategiko p.-1 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
23-30

10:00-13:00

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • LAB. MEDIO AMBIENTE - VITORIA/GASTEIZKO INGENIARITZARAKO U.E.