XSLaren edukia

Hizkuntza Estandarra eta Aldaerak Eskolan

Ikastegia
Bilboko Hezkuntza Fakultatea
Titulazioa
Lehen Hezkuntzako Gradua (Hirueleduna)
Ikasturtea
2021/22
Maila
4
Kreditu kopurua
6
Hizkuntzak
Euskara

IrakaskuntzaToggle Navigation

Orduen banaketa irakaskuntza motaren arabera
Irakaskuntza motaIkasgelako eskola-orduakIkaslearen ikasgelaz kanpoko jardueren orduak
Magistrala2436
Mintegia57.5
Gelako p.3146.5
Ordenagailuko p.00

Irakaskuntza-gidaToggle Navigation

HelburuakToggle Navigation

4K. Garatu hausnarketarako autonomia, argumentaziorako eta iritzi akademiko eta profesionalak emateko gaitasunak, horrela hezkuntzari dagozkion arazoak konpontzeko erabakiak har daitezen, hala norbanako legez nola lankidetzan.

5K. Erabili komunikazio-konpetentziak Autonomia Erkidegoko hizkuntza ofizial bietan, harik eta Europako markoko erreferentzia den C1 mailara iritsi arte.

Hizkuntzaren barietate motak bereiztea (4K, 5K)

Hizkuntzaren barietateen ezaugarririk garrantzitsuenak ezagutzea (4K, 5K) Estandarra eta barietateak egokiro erabiltzeko irizpideak erdiestea (4K, 5K)

Hizkuntza estandarra ahoz eta idatziz zuzen eta egoki erabiltzea testuinguru akademikoetan (4K, 5K)







Irakasgai-zerrendaToggle Navigation

- Oinarrizko kontzeptuak: hizkuntza, dialektoa, soziolektoa eta idiolektoa.

- Hizkuntza-ekologia: gatazka eta bizikidetza. Hizkuntza-ukipena.

- Euskal Herrian erabiltzen diren eredu estandarrak: euskara, gaztelania, frantsesa eta immigranteen komunitateen hizkuntzak

- Euskara estandarraren sorrera, ezarpena eta bilakaera.

- Aldaketa linguistikoa eta bariazio motak: (a) bariazio diakronikoa, (b) bariazio diatopikoa, (c) bariazio diastratikoa eta (d) bariazio diafasikoa.

- Euskararen aldaeren ezaugarriak: Bizkaiko euskara

- Estandarraren eta aldaeren arteko erlazioak eskolan: tokiko ikasleei begira

- Estandarraren eta aldaeren arteko erlazioak eskolan: atzerriko ikasleei begira

- Aldaerak lantzeko material didaktikoak

- Hizkuntza-aniztasunaren kudeaketa eskolan: eskolako errealitatea eta HIPIen zereginak







MetodologiaToggle Navigation

- Metodologia eragilea izango da neurri handi batean; parte-hartzailea, lankidetzan eta hausnarketan oinarrituta, teoria eta praktika elkarren artean lotuz.

Hori dela eta, irakaslea, eta ikasleak ere, eduki-multzoak garatuz joango dira, eta aurkezpenen bidez elkarrizketak, eztabaidak eta iritzi funtsatuak bilatuko nahi dira.

- Arlo praktikoan ikasleak bakarkako lanak edo talde-lanak egingo ditu. Talde-lana eta lankidetza bereziki garrantzizkoak izango dira; beraz, errespetua, konfiantza eta tolerantzia giroa agertuko du ikasleak eztabaidetan.

- Irakasleak, batzuetan, e-gela erabiliko du apunteen gidoiak eta beste baliabide batzuk ikasleen eskura egoteko.



Jarduerak eta ariketak:

- Irakurritako lanen iruzkin kritikoak.

- Ahozko testuen eta ikus-entzunezko hainbat materialen azterketa eta eztabaidak, eta, batzuetan, kasuen analisiak.

- Eztabaidak gelan talde handian zein talde txikitan.

- Aurkezpenak: ahozko jarduerak erregistro desberdinetan.

- Ikasleek jasotako material originalen azterketa.



OHARRA: Atal honetako jarduerak aurrez aurreko eskoletarako daude pentsatua eta egokitu egingo dira COVID-19ak eragindako larrialdi egoera berririk sortuko balitz. Kasu horretan, irakasleak EGELAn zintzilikatuko ditu metodologia-aldaketari dagozkion argibideak.

Ebaluazio-sistemakToggle Navigation

Etengabeko ebaluazioa:



OHARRA: Ebaluazio sistema hau aurrez aurreko eskoletarako dago pentsatua eta egokitu egingo da COVID-19ak eragindako larrialdi egoera berririk sortuko balitz. Kasu horretan, irakasleak EGELAn zintzilikatuko ditu irakasgaiaren programa eguneratua eta ebaluazio-sistema berria.





Ebaluazio jarraituan ez da azterketarik egingo, banakako eta taldeko lanak ebaluatuko baitira, honela:



- Banakako lanak (irakurketak, kasu-azterketak, aurkezpenak...): % 60

- Taldeko lanak (irakurketak, kasu-azterketak, aurkezpenak...): % 40



Irakasgaia gainditzeko, ebaluazio jarraitua hautatzen duen ikasleentzat ezinbestekoa izango da bi atalak (banakako lanak eta taldeko lanak) gainditzea.



Ebaluazio jarraituari uko egiten dioten ikasleek azken azterketa egin beharko dute (% 100).







--> Etengabeko ebaluazio sistemari uko egitea



Etengabeko ebaluazio sistemari uko egiteko, ikasleak etengabeko ebaluazio sistemari uko egiten diola jasotzen duen idatzi bat aurkeztu beharko dio irakasgaiaren ardura duen irakasleari eta, horretarako, 9 asteko epea izango du lauhilekoko irakasgaien kasuan edo 18 astekoa urteko irakasgaienean, ikastegiko eskola egutegian zehaztutakoarekin bat lauhilekoa edo ikasturtea hasten denetik kontatzen hasita.



Etengabeko ebaluazio sistemari uko egiten dion ikasleak azken ebaluazioko sistemaren bidez ebaluatzeko eskubidea izango du (azterketa, % 100).





--> Deialdiari uko egitea



2.- Ebaluazio jarraituaren kasuan nahikoa izango da lan bat ez aurkeztea azken kalifikazioa "aurkezteke" izan dadin.

Nahitaez erabili beharreko materialaToggle Navigation

Audio eta bideo fitxategiak
Interneteko baliabideak
Baliabide bibliografikoak
Materialak jasotzeko tresnak

BibliografiaToggle Navigation

Oinarrizko bibliografia

- ALTONAGA, K. (2015). Back to Leizarraga, Elkar, Donostia.

- AURREKOETXEA, G. (2004): Estandar eta dialektoen arteko bateratze-joerak: ikuspuntu teorikotik begirada bat. Uztaro: giza eta gizarte-zientzien aldizkaria, 50, 45-57.

- AURREKOETXEA, G. (2006): “Hizkuntza estandarraren eta dialektoen arteko bateratze joerak”. Anuario del Seminario de Filología Vasca Julio de Urquijo, 40, 1-2, 133-160.

- AURREKOETXEA, G. et al. Euskalkien sailkapen berria, UPV/EHU, Bilbo.

- CAMINO, I. (2004): “Irizpide metodologikoak egungo euskal dialektologian”. Euskera: Euskaltzaindiaren lan eta agiriak, 49-1. 67-102.

- CAMINO, I., 2005, “Euskal soziolinguistikaren atarian”, in Nerekin yaio nun. Txillardegiri omenaldia (Iker-17), Bilbo, Euskaltzaindia, 157-187.

- CAMINO, I. (2008): “Dialektologiaren alderdi kronologikoaz”. Fontes linguae vasconum, 40-108. 209-247.

- CAMINO, I., 2009, Dialektologiatik euskalkietara tradizioan gaindi, Elkar, Donostia.

- EGILE BATZUK (2001): Euskalkia eta hezkuntza, Bilbo, Mendebalde Kultur Alkartea

- ENSUNZA, A. (2015): Busturialdeko euskararen hizkuntza-aldakortasuna denboran eta espazioan. Doktoretza-tesi argitaragabea. Zuz.: G. Aurrekoetxea dok. [https://addi.ehu.es/handle/10810/16701]

- ETXEBARRIA, J.M. (1992): “Etno-testuen beharrizana euskararen etorkizunean”, in G. Aurrekoetxea & X. Videgain (arg.), Nazioarteko Dialektologia Biltzarra. Agiriak, Bilbo, Euskaltzaindia, 727-735.

- ETXEBARRIA, J.M. (1994): “Herri-euskeratik euskara batura”, Enseiukarrean, 10, 129-133.

- ETXEBARRIA, J.M. (1995): “Etno-ipuin eta esaunden bilketa”, Euskera, 40, 173-179.

- GAMINDE, I. (2007): Bizkaian zehar: euskararen ikuspegi orokorra, Mendebalde Kultura Alkartea, Bilbo.

- GOIKOETXEA, J.L. (2003): Euskalkia eta hezkuntza (Iker-13), Bilbo, Euskaltzaindia.

- MAIA, J.; LARREA, K. (2008): Euskara batua eta euskalkiak Haur Hezkuntzan eta Lehen Hezkuntzan (formatu elektronikoan): [https://ikasmaterialak.ehu.eus/hezkuntza/euskara-batua-eta-euskalkiak-eskolan]

- SANTAZILIA, E. & ZULOAGA, E. (2018): “Zer (ez) dakigun Iruñeko euskarari buruz”, in I. Azkona & R. Jimeno. (arg.), Iruñeko historia: hiriaren ibilbidea historian barna, Iruñea, Iruñeko Udala & Pamiela.

- SARASOLA, I. (2016): Bitakora kaiera, Erein, Donostia.

- UNAMUNO, Virginia (2003): Lengua, escuela y diversidad sociocultural, Barcelona, Graó.

- ZARRAGA ET AL. (2010): Soziolinguistika eskuliburua, Vitoria-Gasteiz, Eusko Jaurlaritza [http://www.euskadi.eus/contenidos/informacion/ikerketa_soziolinguistikoak/eu_def/adjuntos/SOZIOLINGUISTIKA_ESKULIBURUA-azkena.pdf]

- ZUAZO, K. (2000): Euskararen sendabelarrak, Irun, Alberdania

- ZUAZO, K. (2005): Euskara batua, ezina ekinez egina, Donostia, Elkar

- ZUAZO, K. (2014): Euskalkiak, Donostia, Elkar

- ZUAZO, K., (2017): Mendebaleko euskara, Donostia, Elkar.

Gehiago sakontzeko bibliografia

- Euskaltzaindia. 1979a. “Euskara batua, euskalkiak eta tokian tokiko hizkerak” (El euskara batua, los dialectos y las hablas locales). Euskera, 24: 103-106.
- Euskaltzaindia. 1979b. “Euskara batua eta euskalkiak irakaskuntzan”. Euskera, 24: 697-698.
- Euskaltzaindia. 1994. “Euskaltzaindiaren Leioako Adierazpena”. Euskera, 39: 1609.
- Euskaltzaindia. 2004. “Adierazpena. Euskalkien erabileraz Irakaskuntzan, Komunikabideetan eta Administrazioan”: http://www.euskaltzaindia.net/dok/arauak/Araua_0137.pdf

Aldizkariak

Anuario del Seminario de Filología Vasca Julio de Urquijo (ASJU)
Euskalingua
Euskera
Fontes Linguae Vasconum
Lapurdum
Litterae vasconicae (Euskararen Iker Atalak)


TaldeakToggle Navigation

31 Teoriakoa (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
2-8

14:30-16:30

10-12

14:30-16:30

14-15

14:30-16:30

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • 1S10G - IRAKASLEEN ESKOLAKO ERAIKIN HORIZONTALA - LEIOA
  • 1S10G - IRAKASLEEN ESKOLAKO ERAIKIN HORIZONTALA - LEIOA
  • 1S10G - IRAKASLEEN ESKOLAKO ERAIKIN HORIZONTALA - LEIOA

31 Mintegia-1 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
9-9

16:30-19:00

13-13

16:30-19:00

Irakasleak

31 Mintegia-2 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
9-9

16:30-19:00

13-13

16:30-19:00

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • 0S04G - IRAKASLEEN ESKOLAKO ERAIKIN HORIZONTALA - LEIOA
  • 0S04G - IRAKASLEEN ESKOLAKO ERAIKIN HORIZONTALA - LEIOA

31 Gelako p.-1 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
2-8

17:00-19:00

9-9

14:30-16:00

10-12

17:00-19:00

13-13

14:30-16:00

14-15

17:00-19:00

16-16

15:00-17:00

17:30-19:30

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • 1S10G - IRAKASLEEN ESKOLAKO ERAIKIN HORIZONTALA - LEIOA
  • 1S10G - IRAKASLEEN ESKOLAKO ERAIKIN HORIZONTALA - LEIOA
  • 1S10G - IRAKASLEEN ESKOLAKO ERAIKIN HORIZONTALA - LEIOA
  • 1S10G - IRAKASLEEN ESKOLAKO ERAIKIN HORIZONTALA - LEIOA