XSLaren edukia
Biokimika Klinikoa eta Patologia Molekularra
- Ikastegia
- Zientzia eta Teknologia Fakultatea
- Titulazioa
- Biokimikako eta Biologia Molekularreko Gradua
- Ikasturtea
- 2018/19
- Maila
- 3
- Kreditu kopurua
- 6
- Hizkuntzak
- Gaztelania
- Euskara
IrakaskuntzaToggle Navigation
Irakaskuntza mota | Ikasgelako eskola-orduak | Ikaslearen ikasgelaz kanpoko jardueren orduak |
---|---|---|
Magistrala | 40 | 60 |
Mintegia | 5 | 15 |
Gelako p. | 5 | 15 |
Landa p. | 10 | 0 |
Irakaskuntza-gidaToggle Navigation
HelburuakToggle Navigation
Ikasleak lortu behar dituen ezaguerak eta gaitasunak hiru modulutan antolatu dira:
- Lehenengo moduluak laborategi klinikoen ezaugarriak eta giza osasunaren esparruko lana aztertzen ditu. Hemen jorratuko diren gaiak laborategi klinikoaren inguruko sarrera, balidatze analitiko eta diagnostikoa, eta kalitate-bermea laborategian izango dira.
- Bigarren moduluak laborategi klinikoaren arlo bakoitzeko ikuspegi integrala sortzea bideratuko du, gaixotutako organoaren anatomo-fisiologia, bere patologia orokorra, metodo diagnostikoak eta jakina, laborategiaren papera diagnostikoan, pronostikoan eta pazienteen jarraipenean sakonduz. Garatu beharreko gaietan gibel eta giltzurrunaren funtzioaren ikasketa, gantzen metabolismoan ematen diren aldaketak, miokardioko infartuaren diagnostiko biokimikoa, gaixotasun endokrinoen eta bereziki diabetesaren ikasketa, proteina plasmatikoak, oreka hidroelektrikoa eta azido-base oreka, inflamazio eta tumore markatzaileak, farmakoen monitorizazioa eta farmakogenetika sartzen dira.
- Hirugarren moduluan irakasgaian zehar ikasitako kasu klinikoen mintegi praktikoak baita analisi klinikoko laborategi baterako bisita eta lagin biologikoen erauzketa eta garraioa konprenitzen dira.
Lortu beharreko helburu zehatzak ondorengoak dira beraz:
1. Gaixotasunen oinarri biokimiko eta molekularren ezagutza
2. Gaixotasun ohikoenen fisiopatologiari buruzko ezaguerak ematea
3. Emaitza analitiko ohikoenak interpretatzeko ezaguerak ematea
Irakasgai-zerrendaToggle Navigation
1 MODULUA: LABORATEGI KLINIKOAREN OROKORTASUNAK
0. IRAKASGAIAREN AURKEZPENA
Irakaslearen eta irakasgaiaren aurkezpena. Helburuak. Metodologia. Antolakuntza eta aspektu praktikoak. Irakaskuntza programa.
1. LABORATEGI KLINIKOA
Osasun-eremua. Laborategi klinikoaren kontzeptua. Laborategi klinikoen antolaketa eta helburuak. Laborategi kliniko baten ezaugarriak. Egitura, antolaketa eta langileak. Prozesu analitikoa: fase preanalitikoa, analitikoa y postanalitikoa.
2. BALIDATZE ANALITIKO ETA DIAGNOSTIKOA
Aldakortasun analitikoa eta estra-analitikoa. Balidatze analitikoen irizpideak: zehaztugabetasuna, zehaztasun eza, sentikortasun analitikoa. Proba diagnostikoaren kontzeptua. Proba diagnostiko baten ebaluazio-irizpideak: sentikortasuna, espezifikotasuna, predikzio bidezko balioak. ROC kurbak. Erreferentzia-balioak.
3. KALITATE-BERMEA
Kalitate-bermea eta kalitate-kontrola. Laneko prozedura normalizatuak. Barne kalitate-kontrola. Kanpo kalitate-kontroleko programa batean parte-hartzea.
2 MODULUA: BIOKIMIKA KLINIKOA ETA PATOLOGIA MOLEKULARRA
4. FUNTZIO ETA SEGURTASUN HEPATIKOA
Errepaso anatomofisiologikoa. Miaketa hepatikoa. Funtzio hepatikoaren analisia. Ahalmen metabolikoa. Bilirrubinaren metabolismoa. Osotasun zelular hepatikoa. Patologia orokorra. Gaixotasun hepatiko akutu eta kronikoa.
5. GILTZURRUN-FUNTZIOA
Errepaso anatomofisiologikoa: funtzio glomerularra, tubularra eta endokrinoa. Giltzurrun miaketa. Giltzurrun funtzioaren ikasketa biokimikoa. Gernuaren ikasketa. Patologia orokorra.
6. METABOLISMO LIPIDIKOA.
Metabolismo lipidikoa. Hiperlipemiaren fisiopatologia. Aterosklerosiaren oinarri molekularrak eta ateroma plakak. Dislipidemien sailkapena. Arrisku-faktoreak. Lipoproteinen baloratze analitikoa. Hiperlipidemiaren diagnostikoa eta jarraipena. Lipoproteinen hartzaileen aldaketa genetikoa. Famili Hiperkolesterolemiaren diagnostiko genetikoa.
7. MIOKARDIO INFARTU AKUTUA.
Kardiopatia koronarioaren etiopatogenia. Miaketa kardiakoa. Miokardioko infartu akutuko azterketa biokimikoa.
8. GAIXOTASUN ENDOKRINOEN IKASKETA.
Sistema endokrinoa. Hipotalamo-hiposifisario ardatzaren esplorazio funtzionala. Hazkuntza hormona ezaren balorazioa. Diabetes insipidoa. Tiroide gaixotasunen diagnostikoa eta jarraipena. Paratiroidea eta hezur-metabolismoa.
9. DIABETES MELLITUS.
Karbohidratoen metabolismoa eta diabetes mellitusaren oinarri molekularrak. Diabetes mellitusaren diagnostikoa eta sailkapena. Paziente diabetikoen zainketa terapeutikoa.
10. PROTEINA PLASMATIKOAK.
Proteina plasmatikoen sailkapena eta funtzioak. Proteinograma. Albumina. Globulinak. Proteinen aldakortasuna inflamazioan, zirrosisean eta hipergammaglobulinemietan. Malnutrizio nahasmenduen ebaluazio analitikoa.
11. OREKA HIDROELEKTROLITIKOA ETA AZIDO-BASE OREKA. IOIAK.
Oreka hidroelektrolitikoa. Gasak plasman. Azido/base oreka. Na, K eta Cl ioiak. Ca eta P.
12. INFLAMAZIO MARKATZAILEAK. TUMORE MARKATZAILE.
Biomarkatzaileen kontzeptua. Inflamazio markatzaileen oinarri eta erabilgarritasuna: VSG, PCR, FR. Tumore Markatzaileak : PSA, CEA, CA, AFP, etab.
13. HEMATOLOGIAREN BIOKIMIKA KLINIKOA
Serie gorriaren fisiopatologia. Anemien ikasketa. Serie zuriaren fisiopatologia. Formula leukozitarioa. Koagulazioaren ikasketa. Diagnostiko genetikoa hematologian: anemia faltziformea.
14. FARMAKOEN JARRAIPENA. FARMAKOGENETIKA.
Farmakozinetikaren kontzeptuak. Farmakoen monitorizazioaren kontzeptua eta honen erabilgarritasuna. Farmakogenetika. Medikuntza pertsonalizatua.
3 MODULUA: MINTEGIAK.
15. LAGIN BIOLOGIKOEN ERAUZKETA
Espezimenak eta lagin-motak. Analisietako eskaera-inprimakiak. Zainetako odol-erauzketa: Materiala eta prozedura.
16. ANALISI KLINIKO BATEN INTERPRETAZIOA
Analisi klinikoen irakurketa eta interpretazioa.
17. KASU KLINIKOAK
Ikasleengatiko kasu klinikoen erakusketa
MetodologiaToggle Navigation
Irakasgaiaren ikuspegiak ikaslearen berezko ikasketa indartuko du, Aurkeztu dakizkiokeen kasuak bere Kabul ebatzi ahal izateko tresnez oinarrituz. Horrela, irakaskuntzaren metodologia tradizionala eta arazoetan oinarritutako irakaskuntza konbinatuko dira. Jakina, ez da magnitude biologikoen erreferentzia balioen memorizazioa nahi izango, baizik eta aldaketa horren interpretazioa, bai era indibidualean zein emaitzen ikuspegi orokor guztia aztertuz.
Ebaluazio-sistemakToggle Navigation
- Garatu beharreko azterketa idatzia
- Talde-lanak
- Lan erakusketa, irakurgaiak...
Ebaluazio-sistema idatzizko test-erako azterketa, praktiken buruketa eta jarraipenak (ariketak, kasuak edo buruketak) eta gende aurrean aurkeztutako lan-taldeko lanak, konprenitzen dute.
BibliografiaToggle Navigation
Oinarrizko bibliografia
BIBLIOGRAFIA OROKORRA
- GIZA FISIOLOGIA
- PATOLOGIA OROKORRA
BIOKIMIKA KLINIKO ETA PATOLOGIA MOLEKULARRERAKO ESPEZIFIKOAK
• Baynes JW, Diminiczak MH. BIOQUIMICA MEDICA. Elsevier España SA
• Fuentes Arderiu, et al. BIOQUÍMICA CLÍNICA Y PATOLOGÍA MOLECULAR. Reverté, Barcelona.
• Gonzalez de Buitrago JM, et al. BIOQUÍMICA CLÍNICA. Interamericana-McGraw-Hill, Madrid.
• Gonzalez de Buitrago JM, et al. PATOLOGÍA MOLECULAR. Interamericana-McGraw-Hill, Madrid.
Gehiago sakontzeko bibliografia
Irakasleak gai bakoitza aztertu ondoren, gaia sakondu dezaten, bibliografia eguneratua (artikulu zientifikoak) emango du.
Aldizkariak
- Revista del Laboratorio clínico.
- Clinical Chemistry
5., 6. eta salbuespenezko deialdien epaimahaiaToggle Navigation
- MARTIN PLAGARO, CESAR AUGUSTO
- OMAETXEBARRIA IBARRA, MIREN JOSU
- OSTOLAZA ECHABE, ELENA AMAYA
TaldeakToggle Navigation
01 Teoriakoa (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak
Asteak | Astelehena | Asteartea | Asteazkena | Osteguna | Ostirala |
---|---|---|---|---|---|
16-20 | 09:30-10:30 | 08:30-09:30 | |||
16-23 | 09:30-10:30 | ||||
16-29 | 08:30-09:30 | ||||
25-25 | 09:30-10:30 | ||||
26-27 | 08:30-09:30 | ||||
26-28 | 09:30-10:30 | 09:30-10:30 |
Irakasleak
01 Mintegia-1 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak
Asteak | Astelehena | Asteartea | Asteazkena | Osteguna | Ostirala |
---|---|---|---|---|---|
22-23 | 08:30-09:30 | ||||
25-25 | 08:30-09:30 | ||||
28-29 | 08:30-09:30 |
Irakasleak
01 Gelako p.-1 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak
Asteak | Astelehena | Asteartea | Asteazkena | Osteguna | Ostirala |
---|---|---|---|---|---|
20-21 | 08:30-09:30 | ||||
21-22 | 09:30-10:30 | ||||
24-24 | 08:30-09:30 | ||||
24-25 | 09:30-10:30 | ||||
24-29 | 09:30-10:30 |
Irakasleak
01 Landa p.-1 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak
Asteak | Astelehena | Asteartea | Asteazkena | Osteguna | Ostirala |
---|---|---|---|---|---|
25-28 | 15:00-20:00 |
Irakasleak
31 Teoriakoa (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak
Asteak | Astelehena | Asteartea | Asteazkena | Osteguna | Ostirala |
---|---|---|---|---|---|
16-17 | 13:00-14:00 | ||||
16-20 | 12:00-13:00 | ||||
16-21 | 12:00-13:00 | ||||
16-29 | 12:00-13:00 | ||||
17-19 | 13:00-14:00 | ||||
19-29 | 13:00-14:00 | ||||
21-29 | 13:00-14:00 | ||||
26-26 | 12:00-13:00 | ||||
28-29 | 12:00-13:00 |
Irakasleak
31 Mintegia-1 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak
Asteak | Astelehena | Asteartea | Asteazkena | Osteguna | Ostirala |
---|---|---|---|---|---|
29-29 | 09:30-10:30 | 13:00-14:00 | |||
30-30 | 09:30-10:30 12:00-14:00 |
Irakasleak
31 Gelako p.-1 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak
Asteak | Astelehena | Asteartea | Asteazkena | Osteguna | Ostirala |
---|---|---|---|---|---|
18-18 | 13:00-14:00 | 13:00-14:00 | |||
22-25 | 12:00-13:00 |
Irakasleak
31 Landa p.-1 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak
Asteak | Astelehena | Asteartea | Asteazkena | Osteguna | Ostirala |
---|---|---|---|---|---|
25-28 | 15:00-20:00 |