Subject
Comparative Endocrinology and Endocrine Disruption
General details of the subject
- Mode
- Face-to-face degree course
- Language
- English
Description and contextualization of the subject
Fish reproduction, sex determination and differentiation. Endocrinology of marine fish and shellfish. Endocrine and reproductive effects of pollutants. Applications to fisheries, aquaculture and environmental pollution assessment.Aims
¿ To introduce the students to the wide diversity and variability existing in fish reproduction and sexual determination and differentiation processes.
¿ To offer to the students basic knowledge on endocrinology of marine fish and shellfish.
¿ To show the students the effects of environmental pollutants on endocrine system and reproduction of fish and shellfish
¿ To develop skills to estimate reproductive stages in fish and shellfish and understand modern tools on aquaculture of fish and shellfish species.
Objectives
At the end of the Unit, you should:
1. Understand reproduction strategies in fish
2. Identify reproduction strategies and reproductive gonad stages in fish and shellfish
3. Have gained a knowledge of impact of environmental pollutants on fish and shellfish reproduction and endocrine system, as well as of hormonal regulation in aquaculture.
Key Skills Acquired
At the end of the Unit, you should be able to:
1. Identify sex and gonad development in fish and shellfish
2. Identify effects of pollutants in reproductive and endocrine system in fish and shellfish
Teaching staff
Name | Institution | Category | Doctor | Teaching profile | Area | |
---|---|---|---|---|---|---|
IZAGUIRRE ARAMAYONA, URTZI | University of the Basque Country | Profesorado Agregado | Doctor | Bilingual | Cellular Biology | urtzi.izagirre@ehu.eus |
ORTIZ ZARRAGOITIA, MAREN | University of the Basque Country | Profesorado Agregado | Doctor | Bilingual | Cellular Biology | maren.ortiz@ehu.eus |
Competencies
Name | Weight |
---|---|
Entender las estrategias de reproducción de los peces. | 10.0 % |
Identificar las estrategias de reproducción y las fases de gónadas reproductoras de los peces y el marisco. | 25.0 % |
Conocer mejor el impacto de los agentes contaminantes ambientales en el sistema reproductor y endocrino de peces y marisco, así como en la regulación hormonal en el campo de la acuicultura. | 25.0 % |
Identificación del sexo y desarrollo de las gónadas en peces y marisco. | 20.0 % |
Identificar los efectos de los agentes contaminantes en el sistema reproductor y endocrino de peces y marisco. | 20.0 % |
Study types
Type | Face-to-face hours | Non face-to-face hours | Total hours |
---|---|---|---|
Lecture-based | 20 | 30 | 50 |
Seminar | 6 | 9 | 15 |
Applied laboratory-based groups | 6 | 9 | 15 |
Applied computer-based groups | 4 | 6 | 10 |
Workshop | 4 | 6 | 10 |
Training activities
Name | Hours | Percentage of classroom teaching |
---|---|---|
Acquiring basic instrumental skills | 18.0 | 33 % |
Expositive classes | 52.0 | 38 % |
Groupwork | 4.0 | 100 % |
Information presentation | 18.0 | 33 % |
Networking | 8.0 | 59 % |
Assessment systems
Name | Minimum weighting | Maximum weighting |
---|---|---|
Practical tasks | 20.0 % | 60.0 % |
Presentations | 20.0 % | 60.0 % |
Written examination | 20.0 % | 60.0 % |
Learning outcomes of the subject
At the end of the Unit, you should be able to:1. Identify sex and gonad development in fish and shellfish
2. Identify effects of pollutants in reproductive and endocrine system in fish and shellfish
Ordinary call: orientations and renunciation
Condiciones de evaluación a discutir con el profesorado.Las condiciones de renuncia a la convocatoria ordinaria se rigen por la Normativa de permanencia del alumnado de los másteres universitarios aprobada por el acuerdo de consejo social de la UPV/EHU el 22 de Julio de 2015. En todo caso habrá que comunicar por escrito al profesor(a) responsable de la asignatura la renuncia a la convocatoria, antes de la primera prueba de evaluación de la asignatura.
El método de evaluación incluido en esta guía puede sufrir cambios si las directrices de las autoridades sanitarias así lo estableciesen. Las modificaciones a adoptar se anunciarían oportunamente, contando con las estrategias y herramientas necesarias para garantizar el derecho del alumnado a ser evaluado con equidad y justicia.
Extraordinary call: orientations and renunciation
Condiciones de evaluación a discutir con el profesorado.Las condiciones de renuncia a la convocatoria ordinaria se rigen por la Normativa de permanencia del alumnado de los másteres universitarios aprobada por el acuerdo de consejo social de la UPV/EHU el 22 de Julio de 2015. En todo caso habrá que comunicar por escrito al profesor(a) responsable de la asignatura la renuncia a la convocatoria, antes de la primera prueba de evaluación de la asignatura.
El método de evaluación incluido en esta guía puede sufrir cambios si las directrices de las autoridades sanitarias así lo estableciesen. Las modificaciones a adoptar se anunciarían oportunamente, contando con las estrategias y herramientas necesarias para garantizar el derecho del alumnado a ser evaluado con equidad y justicia.
Temary
1. Reproduction in the marine environment: Fish and shellfish2. Reproduction strategies and cycles in fish
3. Sex determination and differentiation in fish
4. Endocrinology of fish
5. Hormones and their function in fish
6. Impact of environmental pollutants on fish reproduction and endocrine system
7. Aquaculture strategies in fish: tools to improve fish reproduction
8. Endocrinology of main marine shellfish groups (crustaceans, molluscs and echinoderms)
9. Hormones in shellfish: participation on reproduction
10. Endocrine disruption on marine invertebrates
11. Shellfish aquaculture: modern tools and techniques