Subject
Research Seminar in Language Acquisition
General details of the subject
- Mode
- Face-to-face degree course
- Language
- English
Description and contextualization of the subject
Esta materia está pensada para que los alumnos especialmente interesados en la adquisición (temprana o tardía) de lenguas, puedan conocer aspectos más específicos de los estudios más recientes sobre la adquisición-aprendizaje de lenguas.El interés de este seminario para los alumnos del máster en lingüística reside en la posibilidad de profundizar en el conocimiento de uno de los aspectos fundamentales de la lingüística actual. Asimismo capacitará a los alumnos para poder abordar las diferentes propuestas teóricas y metodológicas existentes en este campo. Igualmente, los alumnos adquirirán una perspectiva más amplia para los futuros trabajos de investigación a desarrollar en el máster.
Teaching staff
Name | Institution | Category | Doctor | Teaching profile | Area | |
---|---|---|---|---|---|---|
EZEIZABARRENA SEGUROLA, MARIA JOSE | University of the Basque Country | Profesorado Pleno | Doctor | Bilingual | General Linguistics | mj.ezeizabarrena@ehu.eus |
GUTIERREZ MANGADO, MARIA JUNCAL | University of the Basque Country | Profesorado Agregado | Doctor | Bilingual | English Philology | junkal.gutierrez@ehu.eus |
Competencies
Name | Weight |
---|---|
Comprender las motivaciones de los diferentes resultados obtenidos en la investigación sobre la adquisición de lenguas. | 20.0 % |
Ser capaz de presentar de manera estructurada, tanto oralmente como por escrito, sus conclusiones en torno a un problema avanzado relacionado con los temas tratados en el curso. | 40.0 % |
Ser capaz de construir hipótesis nuevas a partir de la comparación e interpretación crítica de hipótesis ya existentes. | 40.0 % |
Study types
Type | Face-to-face hours | Non face-to-face hours | Total hours |
---|---|---|---|
Lecture-based | 18 | 0 | 18 |
Applied classroom-based groups | 12 | 0 | 12 |
Applied computer-based groups | 0 | 45 | 45 |
Training activities
Name | Hours | Percentage of classroom teaching |
---|---|---|
Case studies | 10.0 | 50 % |
Exercises | 10.0 | 50 % |
Expositive classes | 20.0 | 100 % |
Student's personal work | 35.0 | 0 % |
Assessment systems
Name | Minimum weighting | Maximum weighting |
---|---|---|
Attendance and participation | 30.0 % | 60.0 % |
Continuous evaluation | 40.0 % | 70.0 % |
Temary
Introducción: relevancia de la adquisición del lenguaje dentro de la lingüística teórica y experimentalAntecedentes y estado de la cuestión
Hipótesis en liza
Cuestiones metodológicas e interpretación de la evidencia empírica
Bibliography
Compulsory materials
Ambridge, B. & E. Lieven (2011), Child Language Acquisition. Contrasting Theoretical Approaches. Cambridge: Cambridge University Press.Crain, S. & D. Lillo-Martin (1999), An Introduction to Linguistic Theory and Language Acquisition. Massachussets: Blackwell.
In-depth bibliography
Crain, S. & R. Thornton (1998), Investigations in Universal Grammar: A Guide to Experiments on the Acquisition of Syntax and Semantics. Cambridge MA: MIT Press.De Houwer, A. (2009), Bilingual First Language Acquisition. Bristol-Buffalo-Toronto : Multilingual Matters.
Idiazabal & J. Dolz (eds.) (2013) Enseñar (lenguas) en contextos plurilingües. Bilbao: Servicio editorial de la Universidad del País Vasco/ Euskal Herriko Unibertsitatea
Guasti, M.T. (2002), Language Acquisition. The Growth of Grammar. Cambridge MA-London: The MIT Press.
Karmiloff, K. & A. Karmiloff-Smith (2001), Pathways to Language. From Fetus to Adolescent. Cambridge (MA): Harvard U.P.
Mackey, A. & Gass, S.M. (2011), Research Methods in Second Language Acquisition: A Practical Guide. Wiley-Blackwell.
Meisel, J. (2011), First and Second Language Acquisition. Cambridge: Cambridge University Press.
Montrul, S. (2004), The Acquisition of Spanish. Morphosyntactic development in monolingual and bilingual L1 acquisition and adult L2 acquisition.
Mueller Gathercole, V.C. (ed.) (2013), Solutions for the Assessment of bilinguals. Clevedon: Multilingual Matters.
Snyder, W. (2007), Child Language. The parametric Approach. New York: Oxford University Press.
Yang, Ch. (2007), Knowledge and learning in natural language. New York: Oxford University Press.
Journals
Bilingualism: Language and Cognition: http://journals.cambridge.org/action/displayJournal?jid=BILBrain and Language: http://www.elsevier.com/wps/find/journaldescription.cws_home/622799/description#description
Child Language: http://www.tandfonline.com/toc/hlac20/current
Eurosla: https://www.benjamins.com/#catalog/journals/eurosla/main
First Language: http://fla.sagepub.com/
Journal of Child Language: http://journals.cambridge.org/action/displayJournal?jid=JCL
Language Learning: http://onlinelibrary.wiley.com/journal/10.1111/(ISSN)1467-9922
Lingua: http://www.journals.elsevier.com/lingua/
Linguistic Approaches to Bilingualism: https://www.benjamins.com/#catalog/journals/lab/main
Porta Linguarum: http://www.ugr.es/~portalin/
Second Language Research: http://slr.sagepub.com/
Studies in Second Language Acquisition: http://journals.cambridge.org/action/displayJournal?jid=SLA
The Modern Language Journal: http://onlinelibrary.wiley.com/journal/10.1111/(ISSN)1540-4781
The Vigo International Journal of Applied Linguistics: http://vialjournal.webs.uvigo.es/