Subject

XSL Content

Research Seminar in Language Acquisition

General details of the subject

Mode
Face-to-face degree course
Language
English

Description and contextualization of the subject

Esta materia está pensada para que los alumnos especialmente interesados en la adquisición (temprana o tardía) de lenguas, puedan conocer aspectos más específicos de los estudios más recientes sobre la adquisición-aprendizaje de lenguas.



El interés de este seminario para los alumnos del máster en lingüística reside en la posibilidad de profundizar en el conocimiento de uno de los aspectos fundamentales de la lingüística actual. Asimismo capacitará a los alumnos para poder abordar las diferentes propuestas teóricas y metodológicas existentes en este campo. Igualmente, los alumnos adquirirán una perspectiva más amplia para los futuros trabajos de investigación a desarrollar en el máster.

Teaching staff

NameInstitutionCategoryDoctorTeaching profileAreaE-mail
EZEIZABARRENA SEGUROLA, MARIA JOSEUniversity of the Basque CountryProfesorado PlenoDoctorBilingualGeneral Linguisticsmj.ezeizabarrena@ehu.eus
GUTIERREZ MANGADO, MARIA JUNCALUniversity of the Basque CountryProfesorado AgregadoDoctorBilingualEnglish Philologyjunkal.gutierrez@ehu.eus

Competencies

NameWeight
Comprender las motivaciones de los diferentes resultados obtenidos en la investigación sobre la adquisición de lenguas.20.0 %
Ser capaz de presentar de manera estructurada, tanto oralmente como por escrito, sus conclusiones en torno a un problema avanzado relacionado con los temas tratados en el curso.40.0 %
Ser capaz de construir hipótesis nuevas a partir de la comparación e interpretación crítica de hipótesis ya existentes.40.0 %

Study types

TypeFace-to-face hoursNon face-to-face hoursTotal hours
Lecture-based18018
Applied classroom-based groups12012
Applied computer-based groups04545

Training activities

NameHoursPercentage of classroom teaching
Case studies10.050 %
Exercises10.050 %
Expositive classes20.0100 %
Student's personal work35.00 %

Assessment systems

NameMinimum weightingMaximum weighting
Attendance and participation30.0 % 60.0 %
Continuous evaluation40.0 % 70.0 %

Temary

Introducción: relevancia de la adquisición del lenguaje dentro de la lingüística teórica y experimental

Antecedentes y estado de la cuestión

Hipótesis en liza

Cuestiones metodológicas e interpretación de la evidencia empírica

Bibliography

Compulsory materials

Ambridge, B. & E. Lieven (2011), Child Language Acquisition. Contrasting Theoretical Approaches. Cambridge: Cambridge University Press.

Crain, S. & D. Lillo-Martin (1999), An Introduction to Linguistic Theory and Language Acquisition. Massachussets: Blackwell.

In-depth bibliography

Crain, S. & R. Thornton (1998), Investigations in Universal Grammar: A Guide to Experiments on the Acquisition of Syntax and Semantics. Cambridge MA: MIT Press.

De Houwer, A. (2009), Bilingual First Language Acquisition. Bristol-Buffalo-Toronto : Multilingual Matters.

Idiazabal & J. Dolz (eds.) (2013) Enseñar (lenguas) en contextos plurilingües. Bilbao: Servicio editorial de la Universidad del País Vasco/ Euskal Herriko Unibertsitatea

Guasti, M.T. (2002), Language Acquisition. The Growth of Grammar. Cambridge MA-London: The MIT Press.

Karmiloff, K. & A. Karmiloff-Smith (2001), Pathways to Language. From Fetus to Adolescent. Cambridge (MA): Harvard U.P.

Mackey, A. & Gass, S.M. (2011), Research Methods in Second Language Acquisition: A Practical Guide. Wiley-Blackwell.

Meisel, J. (2011), First and Second Language Acquisition. Cambridge: Cambridge University Press.

Montrul, S. (2004), The Acquisition of Spanish. Morphosyntactic development in monolingual and bilingual L1 acquisition and adult L2 acquisition.

Mueller Gathercole, V.C. (ed.) (2013), Solutions for the Assessment of bilinguals. Clevedon: Multilingual Matters.

Snyder, W. (2007), Child Language. The parametric Approach. New York: Oxford University Press.

Yang, Ch. (2007), Knowledge and learning in natural language. New York: Oxford University Press.

Journals

Bilingualism: Language and Cognition: http://journals.cambridge.org/action/displayJournal?jid=BIL

Brain and Language: http://www.elsevier.com/wps/find/journaldescription.cws_home/622799/description#description

Child Language: http://www.tandfonline.com/toc/hlac20/current

Eurosla: https://www.benjamins.com/#catalog/journals/eurosla/main

First Language: http://fla.sagepub.com/

Journal of Child Language: http://journals.cambridge.org/action/displayJournal?jid=JCL

Language Learning: http://onlinelibrary.wiley.com/journal/10.1111/(ISSN)1467-9922

Lingua: http://www.journals.elsevier.com/lingua/

Linguistic Approaches to Bilingualism: https://www.benjamins.com/#catalog/journals/lab/main

Porta Linguarum: http://www.ugr.es/~portalin/

Second Language Research: http://slr.sagepub.com/

Studies in Second Language Acquisition: http://journals.cambridge.org/action/displayJournal?jid=SLA

The Modern Language Journal: http://onlinelibrary.wiley.com/journal/10.1111/(ISSN)1540-4781

The Vigo International Journal of Applied Linguistics: http://vialjournal.webs.uvigo.es/

XSL Content

Suggestions and requests