Materia
Curso Avanzado en Tipología
Datos generales de la materia
- Modalidad
- Presencial
- Idioma
- Inglés
Descripción y contextualización de la asignatura
This advanced course on linguistic typology is taught within the ‘Historical Linguistics and Typology’ section. In this course, we will put in practice some of the skills needed to conduct any kind of research in typology, focusing on the morpho-syntax of languages. Our goal is to perform a similar work to the one performed in Basic Typology, albeit in the opposite direction; instead of fully describing typologically a specific language, the students will classify and characterize different languages according to a given pattern or feature, offering a reasoned account and adequate examples.Profesorado
Nombre | Institución | Categoría | Doctor/a | Perfil docente | Área | |
---|---|---|---|---|---|---|
MADARIAGA PISANO, NEREA | Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea | Profesorado Titular De Universidad | Doctora | Bilingüe | Filología Eslava | nerea.madariaga@ehu.eus |
Competencias
Denominación | Peso |
---|---|
Capacidad de identificar patrones estructurales comunes a diversos sistemas lingüísticos en la morfología y la sintaxis, tanto a nivel sincrónico como diacrónico. | 25.0 % |
Capacidad de comprender y emplear los términos y los principios metodológicos de la tipología moderna, así como las bases teóricas de las principales investigaciones actuales en tipología. | 25.0 % |
Capacidad de identificar, a partir de los datos suministrados, los rasgos lingüísticos (morfosintácticos) dominantes y los que son más marcados o raros (tanto desde el punto de vista estructural como desde la perspectiva de la frecuencia). | 25.0 % |
Capacidad de elaborar documentos de carácter académico en el ámbito de la tipología lingüística, así como de transmitir oralmente y de forma adecuada su contenido. | 25.0 % |
Tipos de docencia
Tipo | Horas presenciales | Horas no presenciales | Horas totales |
---|---|---|---|
Magistral | 18 | 0 | 18 |
P. de Aula | 12 | 0 | 12 |
P. Ordenador | 0 | 45 | 45 |
Actividades formativas
Denominación | Horas | Porcentaje de presencialidad |
---|---|---|
Analizar y discutir trabajos | 10.0 | 50 % |
Clases expositivas | 20.0 | 100 % |
Lecturas | 30.0 | 0 % |
Presentaciones y comunicaciones | 15.0 | 50 % |
Sistemas de evaluación
Denominación | Ponderación mínima | Ponderación máxima |
---|---|---|
Asistencia y Participación | 30.0 % | 30.0 % |
Ensayo, trabajo individual y/o en grupo | 40.0 % | 40.0 % |
Exposiciones | 30.0 % | 30.0 % |
Convocatoria ordinaria: orientaciones y renuncia
- Work in class and exercises: 30% of final grade- Final oral presentation: 30% of final grade
- Final written assignment: 40% of final grade
This evaluation system is designed for face-to-face teaching and will be adapted in the event that we enter a new state of health emergency and have to go to virtual teaching. In this case, the updated version of the program and the new evaluation system will be posted in the Egela virtual classroom
Convocatoria extraordinaria: orientaciones y renuncia
- Work in class and exercises: 30% of final grade- Final written assignment: 70% of final grade
This evaluation system is designed for face-to-face teaching and will be adapted in the event that we enter a new state of health emergency and have to go to virtual teaching. In this case, the updated version of the program and the new evaluation system will be posted in the Egela virtual classroom
Temario
Typology of morpho-syntactic constructions and features:(i) methodological considerations about typological research in morpho-syntax;
(ii) new approaches to word order;
(iii) sentence structure and predicate types;
(iv) causative and passive constructions;
(v) coordination, cosubordination and subordination.
Bibliografía
Materiales de uso obligatorio
WALS (World Atlas of Language Structures online).Haspelmath, M., M. S. Dryer, D. Gil, B. Comrie (eds.), 2005, The World Atlas of Language Structures. Oxford, Oxford UP.
Bibliografía básica
Croft, W., 2003, Typology and Universals, Cambridge, Cambridge UP.Song, J. J. (ed.), 2011, The Oxford Hanbook of Linguistic Typology, Oxford, Oxford UP.
Velupillai, V., 2012, An Introduction to Linguistic Typology. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins.
Revistas
Linguistic TypologyStudies in Language
Language
Folia Linguistica
Lingua
Enlaces
1) WALS.info2) Glottolog.org
3) Ethnologue.com
4) Linguistics universals of the University of Konstanz: http://typo.uni-konstanz.de/archive/
5) Surrey Morphological Group (feature list): http://www.smg.surrey.ac.uk/features/
6) Matthew Dryer’s maps: http://www.acsu.buffalo.edu/~dryer/family_maps.htm