Francisco Etxeberriak I. Conchita Viera Saria jaso du

Caceresko Aldundiak emandako sariak UPV/EHUko irakasleak memoria historikoaren alde egindako ibilbidea aitortzen du

• Albisteak

Lehenengo argitaratze data: 2024/05/22

Irudia
Francisco Etxeberria saria jasotzean | Argazkia: Caceresko Aldundia

Caceresko Aldundiak Conchita Viera saria eman dio Francisco Etxeberria Gabilondori, Lege eta Auzitegi medikuntzako mediku espezialista, Auzitegi Antropologia eta Biologian espezialista eta Euskal Herriko Unibertsitateko Medikuntza Fakultateko Lege eta Auzitegi Medikuntzako irakasle titularra, ‘Memoria Demokratikoaren Legearen helburuen barruan egindako ibilbideagatik, eragin handiko jarduerengatik eta dibulgaziozko jarduerengatik’.

"Sari guztiak bezala – azpimarratu du Francisco Etxeberriak-, hau ere onartu behar dudan aitorpen bat da, baldin eta ulertzen bada diziplina anitzeko talde edo talde oso batentzat dela, non UPV/EHUko ikertzaileak eta ikasleak txertatzen diren. Guztiak Giza Eskubideen diskurtsoan inplikatuak. Izan ere, Extremadurako gerra zibilean identifikatutako lehenak UPV/EHUko auzitegi-genetikako laborategiari esker izan dira, Feria meategiko putzuan, Aranzadi Zientzia Elkarteko lantaldearekin elkarlanean. Ikerketa horietan inoiz ez dira falta izan gure unibertsitateko ikasleak, diziplina guztietakoak, historiatik hasi eta psikologiara, kriminologiara, medikuntzara, etab.”

Francisco Etxeberria Gabilondo (Beasain, 1957) Medikuntzan doktorea da Euskal Herriko Unibertsitatean. Kriminologiaren Euskal Institutuko zuzendaria eta Aranzadi Zientzia Elkarteko presidentea izan zen. Jakiunde-Zientzia, Arte eta Letren Akademiako kidea da. 2000. urtean Priaranza del Bierzon (Léon) Estatuko lehen hobi zientifikoa atera zuen boluntarioen taldearen buru izan zen, eta Memoria Historikorako Elkartea sortu zuen. Aranzadin desagertuei eta Gerra Zibileko hobi komunei buruzko lantaldea zuzentzen du. Peritu judizial gisa parte hartu du hainbat prozesutan, hala nola Lasa eta Zabala kasuan, Breton kasuan eta Salvador Allende Txileko presidente ohiaren gorpuei buruzko Víctor Jararen hilketa bezalako ikerketetan. Miguel Cervantesen gorpuzkiak bilatzen eta identifikatzen parte hartu zuen Madrilgo Descalzas trinitarioen komentuan eta Granadako azken errege Boabdil el Chico Marokon. Hainbat errekonozimendu jaso ditu, hala nola Gipuzkoako Foru Aldundiaren Giza Eskubideen Saria, Eusko Jaurlaritzaren René Cassin Saria eta Humanitate, Kultura, Arte eta Gizarte Zientzien Eusko Ikaskuntza-Laboral Kutxa Saria.

Sariari buruz

Conchita Vierak 91 urte ditu eta saria ematera joango da. Amado Viera Valencia Alcantarako alkatearen alaba da. 1936an hil zuten alkatea. Haren gorpua, beste 48 pertsonarenarekin batera, duela urte batzuk berreskuratu zen herri horretako Terría meategian, Valencia Alcantarako Udalak, Caceresko Diputazioak eta Aranzadi Zientzia Elkarteak elkarrekin egindako lanari esker. Saria, estatuatxo bat, Caceresko Aldundiko Memoria Demokratikoaren Zerbitzuak diseinatu du. Estatua, bakearen ikur den zuhaitza, oliko-egurrez egindako idulki batean bermatuta dago. Bere gainean kubo bat dago, Terriako meategiaren azpian dagoen tontor sakon bat irudikatzen duena eta errepresaliatuen izenez inguratua dagoena. Goikaldean, Amado Viera Conchitaren aitaren betaurrekoak irudikatzen dituzten betaurrekoak daude. Gainera, izen zulatu ezberdinak agertzen dira, eguzkitan jartzean, hondoa argitzen dutenak.