XSLaren edukia

Geografia Informazioko Sistemetan Sakontzea

Ikastegia
Letren Fakultatea
Titulazioa
Geografiako eta Lurralde Antolakuntzako Gradua
Ikasturtea
2023/24
Maila
X
Kreditu kopurua
6
Hizkuntzak
Gaztelania
Euskara

IrakaskuntzaToggle Navigation

Orduen banaketa irakaskuntza motaren arabera
Irakaskuntza motaIkasgelako eskola-orduakIkaslearen ikasgelaz kanpoko jardueren orduak
Magistrala2030
Ordenagailuko p.4060

Irakaskuntza-gidaToggle Navigation

HelburuakToggle Navigation

GAITASUNAK

GEOGRAFIA ETA LURRALDE ANTOLAMENDUAREN GRADUKO ZEHARKAKO EZAGUTZAK ETA TEKNIKAK:

M04CM01 - Informazio geografikoaren adierazpen grafikoa eta kartografikoa aztertzeko, lantzeko, biltzeko eta lortzeko teknikak ezagutzea eta aplikatzea.

MC04CM02 - Oinarri estatistikoko azterketa kuantitatiboak eta kualitatiboak egitea; datu baseak kudeatzeko sistemak diseinatzea eta kudeatzea; eta, datu biltegietako informazio espaziala eta ez-espaziala ustiatzea.

MO4CM04 - Informazio geografikoko sistemak eta kartografia digitala diseinatzeko garatzeko eta kudeatzeko gai izatea erabiltzaile maila aurreratu batean.



INGURUMEN ZIENTZIETAKO GRADUKO EZAGUTZA ESPEZIFIKOAK:

M08CM03-Geografia Informazio Sistemak kudeatzen jakitea erabiltzaile maila garatu batean. Edozein S.I.G. software libre edo komertzial bat modu autonomo batean erabiltzeko gai izatea.

M08CM04-Ikerketa espaziala helburu, elementu geografikoen azterketa gauzatzea, hauen analisia eta transformatzean oinarrituz.

M08CM05-Datuen tratamendurako modeloak eraikitzea datu geografikoetan eta GIS-en funtzionalitatean oinarrituz.



HEZKUNTZA HELBURUAK

1. GISak ingurumen-arazoak eta lurralde-antolamendukoak konpontzeko tresna gisa aplikatzea ahalbidetzen duten printzipio teorikoak eta azterketa- eta modelizazio-funtzioak ezagutzea eta menderatzea (M04CM01 eta M08CM03)

2. Irizpide anitzeko ebaluazio-teknika nagusiei buruzko oinarrizko ezagutzak eskuratzea (M04CM01 eta M08CM03)

3. Arazo geografiko erreal bat euskarri informatikora eramaten jakitea haren abstrakzioaren bidez (MC04CM02 eta M08CM04)

4. Raster ereduaren araberako analisi espazialeko funtzio aurreratuak praktikan jartzea, GIS bat erabiliz (M04CM02, M04CM04, M08CM03)

5. Irizpide anitzeko ebaluazio-teknikak erabiltzea GIS ingurune batean erabakiak hartzeko ingurumen- eta lurralde-plangintzako prozesu batean laguntzeko tresna gisa (M04CM01, M04CM04, M08CM05)

6. Ingurumenari eta Lurralde Antolamenduari lotutako kartografia tematikoa egiteko gai izatea, GIS tresna bat erabiliz (M04CM01, M04CM04, M08CM03)

7. Lurraldean giza instalazioak eta -jarduerak ahalik eta ondoen kokatzeko lanak egitea. Gaitasunei, inpaktuei eta lurralde-gaitasunari buruzko azterlanak. Paisaiaren analisia (M04CM02, M04CM04, M08CM03 eta M08CM04)

8. Aplikazio-proiektu praktiko bat egiteko gai izatea, GIS baten fase guztietan: informazioaren sarrera, tratamendua, analisia eta irteera kartografikoak (M04CM01, M04CM02, M08CM04, M08CM03, M08CM04, M08CM05 eta M09CM02)

Irakasgai-zerrendaToggle Navigation

EDUKI TEORIKOA:

1. GIS softwareak, analisi, kudeaketa eta lurralde-plangintzarako erreminta bezala ezagutaraztea. GIS-en eta ingurumenaren arteko Interakzioak garatu lurralde antolamenduko arloan aplikatuz. Aplikazio alor ezberdinak ezagutu eta gaur egungo ikerketa joerak deskribatu.

2. Datu Espazialen Egitura (IDEE): datu espazialen egitura, metadatuak eta zerbitzuak.

3. Raster ingurunea eta lurralde arazoak planifikatzeko GIS-en potentzialtasuna. Datuen sarrera eta informazio geografikoaren inbentarioa. Analisi espazialeko operazio nagusiak eta modelizazio tresnak LiDAR.

4. GIS eta Irizpide-anitzeko ebaluazio tekniken integrazioa.



EDUKI PRAKTIKOA:

1. GIS programekiko trebetasuna lantzea. Ezaugarri orokorrak, artxiboak, interface ezberdinak, metadatu-kudeatzaileak, prozesu tipologiak, datuen transformazioa eta informazioaren bistaratzea.

2. Modelatu kartografikoko analisi espazial teknika aurreratuak. LiDAR eta MDE/MDT.

3. Irizpide-anitzeko ebaluazio tekniken analisia.

4. Konposizio kartografikoak. Sinbolizazio-prozesuak eta semiologia grafikoaren oinarriak.

5. Aplikazio praktiko esanguratsuenak. Ikerketa dinamikoak GIS ingurune batean: lurzoru-okupazio erabileraren-bilakaera. Lurraldeko giza jardueretako lokalizazio optimoa. Gaitasun-lanak, inpaktuak eta lurralde-ahalmena edukiera. Ingurune-arrisku ikerketak.

6. GIS baten bitartez aplikazio proiektu baten gauzatzea fase guztiak kontuan hartuz: informazioaren sarrera, tratamendua, analisia eta irteera kartografikoa.





MetodologiaToggle Navigation

- Eskola magistralak

- Kasu ezberdinen analisia

- Ariketa indibidualak eta taldeko praktikak/GIS proiektu baten garapena



Klasean landuko den metodologiak aspektu teorikoen azalpenean izango du oinarri, kasu praktiko ezberdinetan aplikatuko delarik landutako informazio guztia. Ariketa praktikoak modu autonomo batean garatuko dira klasean, beti irakaslearen gomendio eta gidalerroak jarraituz.



Ebaluazio-sistemakToggle Navigation

Etengabeko ebaluazio-sistema: ebaluazio-proba eta -jarduera multzo batek aukera emango du ikasle bakoitzak prestakuntza-aldian izan duen aurrerapena baloratzeko (% 50eko pisua izango du azken kalifikazioan), eta azterketa bat egingo da horretarako ezarritako data ofizialean (azken kalifikazioaren gainerako % 50).

Irakasgaia gainditzeko, bost puntuko batez besteko nota lortu beharko da, eta lan praktikoen multzoaren eta azterketaren arteko batez bestekoa egin ahal izateko, gutxienez hamarretik lau puntu lortu beharko dira bi aldeetan. Irakasgaiaren bi zatietako bat (azterketa edo praktika-multzoa) ohiko deialdian gaindituta badago, nota hori aparteko deialdirako gordeko da (baina ez hurrengo ikasturterako).

Azterketara ez aurkezteak ebaluazio-deialdiari uko egitea ekarriko du, eta aurkeztu gabekotzat kalifikatuko da.



EBALUAZIO IRIZPIDEAK:

1.- Egin beharreko idatzizko proba-Azterketa teorikoa (azken kalifikazioaren % 10). Test moduko galderak edo/eta definizioak. Honako alderdi hauek balioztatu dira: a) Erantzuna galdetutakoarekin bat datorren; b) Ezagupen maila, argitasuna eta zehaztasuna terminoen eta kontzeptuen erabileran.

2.- Egin beharreko idatzizko proba-azterketa praktikoa (azken kalifikazioaren % 40). Alderdi hauek baloratuko dira: a) Jarraitutako prozeduraren zuzenketa; b) Emaitzen zuzentasuna

3.- Proba praktikoak/GIS proiektua (azken kalifikazioaren % 50). Honako alderdi hauek baloratuko dira: a) Planteatutako ariketa praktikoen ebazpen zuzena; b) Jarraitutako prozedura metodologikoa laburtzen duten ereduen prestaketa egokia; c) Planteatutako arazo geografiko erreala GISera eramateko moduaren zuzentasuna; d) Eragiketen zuzentasuna eta datuen tratamendua; e) GIS proiektua osatzen duten fase guztien betetze eta garapen egokia; f) Lortutako emaitzen azterketa eta interpretazio egokia.



Nolanahi ere, ikasleak AMAIERAKO EBALUAZIO-SISTEMAREN bidez ebaluatzeko eskubidea izango du, etengabeko ebaluazio-sisteman parte hartu duen ala ez kontuan hartu gabe. Kasu horretan, azterketa ebaluazio jarraituko sistemarako ezarritakoaren desberdina izango da, praktiken bidez lortutako ikaskuntza-emaitzak ere ebaluatzeko. Amaierako ebaluazio-sisteman sartzeko, ikasleek idatziz aurkeztu beharko diete irakasgaiaren ardura duten irakasleei ebaluazio jarraituari uko egiten diotela eta amaierako ebaluaziorako aukera dutela. Horretarako, gehienez 9 asteko epea izango dute, lauhilekoaren hasieratik zenbatzen hasita (Graduko titulazio ofizialetako ikasleen ebaluazioa arautzen duen araudia, 8. artikulua).

Nahitaez erabili beharreko materialaToggle Navigation

eGela plataforma birtualean utzitako materialak (urtero eguneratuak):
-GIS software ezberdinen manual teoriko-praktikoak.
-Kasu praktiko ezberdinen azalpen praktikoen ebazpena
-Ariketa praktikoen ebazpen gidatuak

BibliografiaToggle Navigation

Oinarrizko bibliografia

- HARDER, C. y BROWN, C. (2015). The ArcGIS book. Esri Press. Redlands, California.

- BOSQUE SENDRA, J y MORENO JIMENEZ, A. (2004). Sistemas de Información Geográfica y localización de instalaciones y equipamientos. Ed. RA-MA.

- COLLADO LATORRE, J.C. & NAVARRO JOVER, J.M. (2013). ArcGIS 10: prácticas paso a paso. Editorial Universidad Politécnica de Valencia.

- BARREDO, J.L. (1996). Sistemas de Información Geográfica y evaluación multicriterio en la ordenación del territorio. Ed. Ra-Ma.

- KRYGIER, J. y WOOD, D. (2011) Making maps. A visual guide to map design for GIS. The Guilford Press.

- BOOTH, B. & MITCHELL, A. (2000). Getting started with ArcGIS. Systems Research Institute, Inc.

- LAÍN HUERTA, L. et al. (2002). Los Sistemas de Información Geográfica en la gestión de los riesgos geológicos y el medio ambiente. Instituto Geológico y Minero de España (IGME).

- McCOY, J et al. (2001-2002). Using ArcGIS Spatial Analyst.

- MANCEBO QUINTANA, S. et al. (2008). LibroSIG: aprendiendo a manejar los SIG en la gestión ambiental. https://geoinnova.org/blog-territorio/libro-sig-aprendiendo-a-manejar-sig-en-la-gestion-ambiental/

- MORENO, A., BUZAI, G.D., FUENZALIDA, M. & COLSA, A. (2012). Sistemas de Información Geográfica. Aplicaciones en diagnósticos territoriales y decisiones geoambientales. Ed. Ra-Ma.

- OLAYA, V. (2012). Sistemas de Información Geográfica. Licencia Creative Commons. http://wiki.osgeo.org/wiki/Libro_SIG

- SANTOS PRECIADO, J. M. (2004). Sistemas de Información Geográfica. Universidad Nacional de Educación a Distancia.



Gehiago sakontzeko bibliografia

- DEL BOSQUE GONZÁLEZ, I. et al (2012). Los Sistemas de Información Geográfica y la Investigación en Ciencias Humanas y Sociales. CSIC, Madrid.
- PEÑA LLOPIS, J. (2006). Sistemas de Información Geográfica aplicados a la gestión del territorio. Universidad de Alicante.
- TABOADA GONZÁLEZ, J.A. y COTOS YÁÑEZ, J.M.; 2005; Sistemas de información medioambiental Ed. Netbiblo
- BARBA ROMERO, S. y POMEROL, J.C. (1997). Decisiones multicriterio. Fundamentos teóricos y utilización práctica. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alcalá.
- GUTIERREZ PUEBLA, J. y GOULD, M. (1994). S.I.G.: Sistemas de Información Geográfica. Ed. Síntesis, col. Espacios y Sociedades.
- MALCZEWSKI, J. (1999). GIS and multicriteria decision analysisis. J. Wiley.
- PORCAL GONZALO, M.C. (2015). Strategy for the management, preservation and reutilization of geographic information based on the lifecycle of geospatial data: an assessment and a proposal based on experiences from Spain and Europe, Taylor & Francis, Journal of Maps & Geography Libraries (JMGL), (11), 289-329.

Aldizkariak

- MundoGEO (https://mundogeo.com/es/)
- MAPPING. Revista Internacional de Geomática y Ciencias de la Tierra (https://revistamapping.com/).

TaldeakToggle Navigation

01 Teoriakoa (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
1-15

16:30-18:00

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • ANEJO 0.08 - .

01 Ordenagailuko p.-1 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
1-15

16:00-18:00

16:00-16:30

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • ANEJO 0.08 - .
  • ANEJO 0.08 - .

31 Teoriakoa (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
1-15

16:00-17:30

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • LAB. 1.51 - LETREN FAKULTATEA

31 Ordenagailuko p.-1 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
1-15

17:30-18:00

09:00-11:00

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • LAB. 1.51 - LETREN FAKULTATEA
  • AULA INFORMÁTICA. 1.49 - LETREN FAKULTATEA