XSLaren edukia

Fotointerpretazioa eta Teledetekzioa28355

Ikastegia
Letren Fakultatea
Titulazioa
Geografiako eta Lurralde Antolakuntzako Gradua
Ikasturtea
2023/24
Maila
X
Kreditu kopurua
6
Hizkuntzak
Euskara
Kodea
28355

IrakaskuntzaToggle Navigation

Orduen banaketa irakaskuntza motaren arabera
Irakaskuntza motaIkasgelako eskola-orduakIkaslearen ikasgelaz kanpoko jardueren orduak
Magistrala1827
Ordenagailuko p.3755.5
Landa p.57.5

Irakaskuntza-gidaToggle Navigation

Irakasgaiaren Azalpena eta Testuingurua zehazteaToggle Navigation

"Fotointerpretazioa eta Teledetekzioa" Geografia eta Lurralde Antolaketa Graduko aukerako ikasgaietako bat da. Zeharkako jakintzak eta teknikak izeneko moduluaren barruan dago. Zeharkako gaiak biltzen ditu, hau da, helburu praktiko eta aplikatua duten hainbat eremutako informazioa erabiltzeko tresnak ematen dituztenak.

Ikasgai honetan, aireko argazkigintzaren eta teledetekzioaren oinarri teorikoak garatzen dira, eta aireko argazki estereoskopikoak eta irudi satelitalak tratatzeko eta interpretatzeko tresnak eta oinarrizko teknikak maneiatzeko oinarriak ezartzen dira, lurrazala ikuspegi geografiko batetik behatzeko eta aztertzeko iturri gisa.

Moduluko gainerako irakasgaiekin osatzen da, bereziki Informazio Geografikoko Sistemekin, Informazio Geografikoko Sistemen Sakontzearekin eta Kartografia Tematikoarekin. Irakasgai nagusiki instrumentala denez, oso lagungarria da aplikatutako beste irakasgai batzuk garatzeko, hala nola Lurralde Antolamendurako Modulukoak.

"Fotointerpretazioa eta Teledetekzioa" zailtasun handirik gabe garatu ahal izateko, kartografiaren oinarriak ondo ezagutzea komeni da, hala nola proiekzioak eta koordenatu-sistemak, orokortze kartografikoko prozesuak eta elementu kartografikoen digitalizazioa. Gainera, ezinbestekoa da formatu guztietan eskuragarri dagoen kartografia erabiltzen eta aztertzen jakitea: papera, digitala, IDEak.

Gaitasunak / Irakasgaia Ikastearen EmaitzakToggle Navigation

GAITASUNAK



M04CM01: informazio geografikoa lortzeko, biltegiratzeko, tratatzeko, aztertzeko eta grafikoki eta kartografikoki adierazteko teknikak ezagutzea eta aplikatzea.

M04CM03: kartografia orokorra, kartografia tematikoa, fotointerpretazioa eta teledetekzioa egiteko, aztertzeko eta interpretatzeko behar diren oinarriak eskuratzea.







IKASKUNTZA EMAITZAK



1.- Urruneko pertzepzioaren kontzeptu teorikoak ezagutzen eta maneiatzen ditu.

2.- Ingurumen-intereseko lurreko estalki nagusien espektro-portaera eta espektroko eskualdeak identifikatu, bereizi eta ezaugarritzen ditu.

3.- Plataforma eta sentsore satelitalak ezagutzen ditu eta bereizten daki, baita izan ditzaketen erabilerak eta aplikazioak ere.

4.- Banda anitzeko satelite-irudiak eta aireko argazkiak bisualki irudikatzeko eta interpretatzeko teknika nagusiak ezagutzen eta aplikatzen ditu.

5.- Satelite-irudiak zuzentzeko, nabarmentzeko eta digitalki aztertzeko teknika nagusiak ezagutzen eta aplikatzen ditu, eta horietatik abiatuta, lurrazaleko ezaugarri jakin batzuen kartografia egiten du.

6.- Aireko eta sateliteko irudien tratamenduaren bidez ingurumen-dinamiken jarraipenarekin eta ebaluazioarekin lotutako problemak ebazten ditu.









Eduki teoriko-praktikoakToggle Navigation

1.- Urrutiko pertzepzioaren hastapenak

2.- Teledetekzioaren printzipio fisikoak

3.- Informazioa biltzeko prozedurak: sentsoreak eta plataformak

4.- Urruneko sentsoreen irudiak : ezaugarriak eta maneiua

5.- Argazkien eta irudien analisi bisuala

6.- Irudien tratamendu digitala

MetodologiaToggle Navigation

Eskola magistralak

Kasuen azterketa

Banakako praktika tutorizatuak

Landa-praktika



Irakaskuntza metodoa ikus-entzunezko baliabideak erabiliz ordenagailu-praktikak egiteko lagungarri izango diren alderdi teorikoak ikasgelan azaltzea da. Ariketa praktikoak modu autonomoan egingo dira, baina irakasleak gainbegiratuta. Ariketa praktikoa sateliteko irudien eta fotointerpretazioaren analisiaren oinarriak ulertzeko gakoak dira, bai eta analisi digitaleko lanetarako behar den softwarea erabiltzeko trebetasunak eskuratzeko ere.

Ebaluazio-sistemakToggle Navigation

  • Ebaluazio Jarraituaren Sistema
  • Azken Ebaluazioaren Sistema
  • Kalifikazioko tresnak eta ehunekoak:
    • Test motatako proba (%): 40
    • Praktikak egitea (ariketak, kasuak edo buruketak) (%): 60

Ohiko Deialdia: Orientazioak eta Uko EgiteaToggle Navigation

EBALUAZIO JARRAITUKO SISTEMA:



Ikasturtean zehar hainbat proba eta ebaluazio-jarduera egingo dira, ikasle bakoitzaren aurrerapena baloratzeko. Horien pisua % 60koa izango da azken kalifikazioan. Horiek osatzeko, azterketa bat egingo da, azken kalifikazioaren gainerako % 40a balio duena, eta horretarako ezarritako data ofizialean egingo da. Irakasgaia gainditzeko, bost puntuko batez besteko nota lortu beharko da, eta lan praktikoen eta azterketaren arteko batez bestekoa egin ahal izateko, hamarretik lau puntuko gutxieneko nota lortu beharko da bi aldeetan.





Irakasgaiaren bi zatietako bat (azterketa edo praktiken multzoa) deialdi arruntean gaindituta badago, nota hori ezohiko deialdirako gordeko da (baina ez hurrengo ikasturterako). Azterketara ez aurkezteak ebaluazio-deialdiari uko egitea ekarriko du, eta haren kalifikazioa Ez aurkeztua (EA) izango da.



AZKEN EBALUAZIO SISTEMA

Nolanahi ere, ikasleek Azken Ebaluazio Sistemaren bidez ebaluatzeko eskubidea izango dute, ebaluazio jarraituko sisteman parte hartu duten edo ez kontuan hartu gabe. Kasu horretan, praktiken bidez lortutako ikaskuntzaren emaitzak ebaluatzeko, proba ez da etengabeko ebaluaziorako sistemarako ezarritakoa bezalakoa izango, eta beharrezkoa izango da probaren egunean ikasturtean egindakoen pareko praktika-multzo bat aurkeztea.



Azken ebaluazio-sistemari heldu ahal izateko , ikasleek idatziz aurkeztu beharko diete irakasgaiaren ardura duten irakasleei ebaluazio jarraituari uko egin diotela eta azken ebaluaziorako aukera hautatu nahi dutela. Horretarako, gehienez ere 9 asteko epea izango dute lauhilekoa hasten denetik aurrera (Ebaluazioa arautzen duen araudia).





Ebaluazio Irizpideak



1.- Test motako azterketa teorikoa: a) Erantzundakoak bat etorri behar du galdetutakoarekin.

2.- Informazio-iturriak maneiatzen ondo jardutea; b) Azalpenen eta azalpenen kalitatea, ahozkoak zein idatzizkoak (zehaztasuna, egokitasuna, koherentzia, egituraketa, hizkuntza-aberastasuna); c) Aireko argazkien eta irudien bidez egindako espazio- eta lurralde-analisiaren kalitatea, ; d) Zuzentasuna eta egokitasuna ikasgaiaren kontzeptu espezifikoak erabiltzean; e) Laneko jarrera eta jarduna. f) Lanen aurkezpenaren kalitatea (aurrez definitutako estandarretara zenbateraino egokitzen den).













Ezohiko deialdia: Orientazioak eta Uko EgiteaToggle Navigation

Deialdi bereziaren amaierako ebaluazio-probak deialdi arruntean erabilitako ebaluazio-jarduera berak izango ditu. Irakasgaiaren bi zatietako bat (azterketa edo praktikak) deialdi arruntean gaindituta badago, ohiz kanpoko deialdirako gordeko da notaren zati hori. Ikasleak etendako zatia bakarrik egin beharko du. Nolanahi ere, deialdi arrunta eten duen ikasleak uko egin ahal izango dio irakasleari, baldin eta ez badu nahi alderdi praktikoan edo teorikoan lortutako nota gordetzea. Horretarako, idazki bat bidali beharko dio irakasleari, azterketa berezia egin baino 7 egun lehenago gutxienez. Idazki horretan, ebaluazio jarraituan lortutako kalifikazioei uko egiten diela eta irakasgaiaren kalifikazioaren % 100 lortzeko aukera emango dion azken proba bat egin nahi duela jakinaraziko du. Ezohiko deialdiari uko egiteko, nahikoa izango da deialdira ez aurkeztea.



Ebaluazio Irizpideak



1.- Test motako azterketa teorikoa: a) Erantzundakoak bat etorri behar du galdetutakoarekin.

2.- Informazio-iturriak maneiatzen ondo jardutea; b) Azalpenen eta azalpenen kalitatea, ahozkoak zein idatzizkoak (zehaztasuna, egokitasuna, koherentzia, egituraketa, hizkuntza-aberastasuna); c) Aireko argazkien eta irudien bidez egindako espazio- eta lurralde-analisiaren kalitatea, ; d) Zuzentasuna eta egokitasuna ikasgaiaren kontzeptu espezifikoak erabiltzean; e) Laneko jarrera eta jarduna. f) Lanen aurkezpenaren kalitatea (aurrez definitutako estandarretara zenbateraino egokitzen den).

Nahitaez erabili beharreko materialaToggle Navigation

Flash memoria eta Dropbox edo antzerako datuak hodeian biltegiratzeko sistema
Ordenagailu pertsonala (ahal izanez gero portatila)

BibliografiaToggle Navigation

Oinarrizko bibliografia

CHUVIECO, E. (2000): Fundamentos de teledetección espacial, 3ª ed. 568 pp. Rialp, Madrid Oxford.



FERNÁNDEZ GARCÍA. F. (2000): Introducción a la fotointerpretación. 253 pp. Ariel Geografía, Barcelona.



MARTÍN LÓPEZ, J. (1995). Fotointerpretación y fotogrametría. Madrid: Escuela Universitaria de Ingeniería Técnica

Topográfica. Universidad Politécnica de Madrid.



PELLICER, F. (1998). Cuadernos técnicos de ciencias ambientales: 1. Introducción a la fotografía. Zaragoza: Ed. Azara.

Gehiago sakontzeko bibliografia

ARNOLD, R. (1997). Interpretation of airphoto and remotely sensed imagery. New Jersey: Prentice Hall.
AVERY, T.E. & LENS, G. (1985). Fundamentals of remote sensing and airphoto interpretation. New York: McMillan.
BAZZANA, A. Y HUMBERT, A. (1983): Prospections aeriennes. Les paysages et leer histoire. Cinq campagnes de la
Casa de Velazquez en Espagne (1978-1982), Publications de la Casa de Velazquez, Difusión de Boccard, París, 200 pp
BURNSIDE, C. D. (1980) Mapping from aerial photographs, Granada, London. 304 pp
CASANOVA, J.L; SANZ JUSTO, J; Ed. (1997). Teledetección y aplicaciones. Valladolid: Secretariado de Publicaciones e
Intercambio Científico, Universidad de Valladolid.
CHEVALLIER, R. La photographie aerienne. Armand. Colin
CHUVIECO, E. (2002): Teledetección ambiental: la observación de la tierra desde el espacio. 586 p. Ariel,
CURRAN, P.J. (1985). Principles of remote sensing, London: Logman.
DE DIOS CENTENO, J. (1994) Geomorfología práctica. Ejercicios de Fotointerpretación y Planificación Geoambiental.
Rueda. Madrid.
DRURY, S.A. (1998): Images of the earth: a guide to remote sensing, 2nd ed. 203 pp. Oxford University press, Oxford.
ERIKSON, J. (1991). La exploración de la tierra desde el espacio. Madrid: McGraw-Hill
GANDÍA, S. Y MELIÁ, J. (1991): La teledetección en el seguimiento de los recursos naturales. Recursos renovables:
Agricultura Universidad de Valencia, 409 pp.
HIGUERAS MARTÍN, A. (1982) "Fotografía aérea y su interpretación elemental". Boletín de la Asociación Española de
Amigos de la Arquelología, nº15, 05 (49-57)
LEINDERS, J.J.M. dir. (1989). Remote sensing. Course book. Heerlen: The Open University
LILESAND T.M., KIEFER, R.W. (2000): Remote Sensing and Image Interpretation. 4th edition. John Wiley and Sons, New
York.
LÓPEZ VERGARA, M.L. (1978): Manual de fotogeología. Servicio de Publicaciones de la J.E.N. Madrid.

Aldizkariak

International Journal of Remote Sensing. Journal of the Remote Sensing and Photogrammetry Society. Ed. Taylor &
Francis.
http://www.tandf.co.uk/journals/tf/01431161.html
Mapping Interactivo. Revista Internacional de Ciencias de la Tierra. On line. http://www.mappinginteractivo.com
Photo-Interprétation. Revue de haut niveau sur la télédétection et l'interprétation des images aériennes et spatiales.
Version trilingue : anglais/espagnol/français. Institut Francilien des Sciences Appliquées.
http://www.eska.fr/liona/revues-pi.php
Revue Francaise de Photogrammetrie et de Teledetection. Societe Francaise de Photogrammetrie et de Teledetection.
(de 2004 a 2007)
Canadian Journal of Remote Sensing/ Journal canadien de télédétection. Canadian Aeronautics and Space Institute
(CASI). Descargas on line gratuitas. http://pubs.nrc-cnrc.gc.ca/cjrs/cjrs.html
Remote Sensing of Environment. Elsevier. http://www.sciencedirect.com
Télédétection. Revue de recherche et d’aplication en télédétection. Descargas on line gratuitas.
http://www.teledetection.net/

Web helbideak

NASA. Lansat. http://landsat.gsfc.nasa.gov/
Galería de imágenes de la NASA. http://www.nasa.gov/multimedia/imagegallery/iotd.html
Galería multimedia de la ESA (Agencia Espacial Europea) http://www.esa.int/esa-mmg/mmghome.pl
Satellite Imaging Corporation. Imágenes de muestra gratuitas de ALOS, ASTER, CARTOSAT-1, CBERS-2,
FORMOSAT-2, GeoEye-1, GeoEye-2, IKONOS, LANDSAT 7, QuickBird, SPOT-5, WorldView-1, WorldView-2
http://www.satimagingcorp.com/satellite-sensors/ikonos.html
Imágenes NOAA de España y Portugal. http://es.allmetsat.com/imagenes/noaa_dlr_es.php
EOLI. Catálogo on line de imágenes: ENVISAT, ERS, Landsat, IKONOS, DMC, ALOS, SPOT, Kompsat, Proba, JERS,
IRS, Nimbus, NOAA, SCISAT, SeaStar, Terra/Aqua.
http://earth.esa.int/EOLi/EOLi.html
SPOT IMAGE http://www.spotimage.fr/html/_253_.php
International Society for Photogrammetry and Remote Sensing
http://www.isprs.org
NOA Satellite and Information Service. http://www.goes.noaa.gov/
Laboratorio de teledetección de la Universidad de Valladolid. LATUV. http://www.latuv.uva.es
Asociacion Argentina de Fotogrametria y ciencias afines
http://www.aafyca.com.ar
Meteored. Imágenes de satélite meteosat y NOAA. http://www.meteored.com/satelites/
Ortofotografía Digital de Andalucía.
http://www.juntadeandalucia.es/medioambiente/site/web/menuitem.d57ba3a565d2db10e849d04650525ea0/?vgnextoid=ab
d8aaac05e2f010VgnVCM1000000624e50aRCRD&vgnextchannel=50b5ee486a00a110VgnVCM1000000624e50aRCRD&
vgnextfmt=rediam&lr=lang_es
PNOA. Plan Nacional de ortofotografía Aérea. Castilla la Mancha. Ministerio de Fomento. Ministerio de Agricultura, Pesca
y Alimentación. Ministerio de Economía y Hacienda. Ministerio de Medio Ambiente. Comunidades Autónomas
http://ide.jccm.es/pnoa/index.htm
Laboratoire de télédétection aérienne de l'UQAC. (Université du Québec à Chicoutimi)
http://dsf.uqac.ca/teleair/
MAISON DE LA TELEDETECTION en Languedoc-Roussillon.
http://www.teledetection.f

TaldeakToggle Navigation

31 Teoriakoa (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
20-35

13:30-15:00 (1)

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • LABORATORIO 1.43 - LETREN FAKULTATEA (1)

31 Ordenagailuko p.-1 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
20-35

13:00-15:00 (1)

13:00-13:30 (2)

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • LABORATORIO 1.43 - LETREN FAKULTATEA (1)
  • LABORATORIO 1.43 - LETREN FAKULTATEA (2)