XSLaren edukia

Aro Berriaren Historia I25699

Ikastegia
Letren Fakultatea
Titulazioa
Historiako Gradua
Ikasturtea
2023/24
Maila
2
Kreditu kopurua
6
Hizkuntzak
Gaztelania
Euskara
Ingelesa
Kodea
25699

IrakaskuntzaToggle Navigation

Orduen banaketa irakaskuntza motaren arabera
Irakaskuntza motaIkasgelako eskola-orduakIkaslearen ikasgelaz kanpoko jardueren orduak
Magistrala4060
Gelako p.2030

Irakaskuntza-gidaToggle Navigation

Irakasgaiaren Azalpena eta Testuingurua zehazteaToggle Navigation

Historia graduaren derrigorrezko ikasgai honek Aro Berriaren Oinarriak (25726) ikasgaian jasotako ezagupenak osatzen ditu, garaiaren lehen erdialdean zentratuz (1450-1659). Azken bi hamarkadetan sortutako eztabaida garrantzitsuenak abiapuntu moduan hartuz, Mendebaldeak munduaren nagusitasuna nola lortu zuen ulertzea izango da gure xedeetako bat. Ikuspegi global batetik aztertuko da fenomeno hau, Europaz gain, Asia, Afrika eta Amerika ere kontutan harturik. Bestalde, prozesu global horrek Europa barnean sortutako eraldaketak ere aztergai izango dira (hots, matxinadak, Estatu modernoen bilakaera, inprentaren sorrera, izurriteak edota garaiko erlijioa). Ikasleek graduondoko ibilbidean, hau da, irakaskuntzan, museogintzan, artxibistikan edota turismo mailan beharrezkoak izango zaizkien garaiari buruzko oinarrizko ezagutza eta gaitasunak eskuratu ahal izango dituzte.

Gaitasunak / Irakasgaia Ikastearen EmaitzakToggle Navigation

G1, XV. mendearen bukaera eta XVII. mendearen erdi bitarteko gizarte, kultur eta zibilizazio ezberdinen bilakaeraren ikuspegi orokor bat lortzea.

G2, Proiektu globalizatzaileei hasiera eman zieten prozesu historikoen ikuspegi batua lortzea, besteak beste, Europako inperioen, monarkien eta iraultza militarraren papera azpimarratuz.

G3, Gatazka erlijiosoek plazaratutako arazoek jokatutako paper nabaria azpimarratzea.

G4, Mundu gero eta elkarlotuago bat egituratzeko eta antolatzeko, politikan, gizartean, kulturan eta ekonomian sortutako planteamendu berrien sorrera azaldu eta jarraitzea.



IE1, XVIII. menderako Europak munduko nagusitasuna nola lortu zuen ulertu eta azaltzeko gai da.

IE2, Europan, Asian, Afrikan eta Amerikan gertatutako pasarte historikoen elkarren arteko loturak ulertu eta hierarkizatzen badaki. Horiek modu logiko batean antolatzen ditu eta diskurtso logiko ulergarria sortzen badaki.

IE3, Garaiko edozein objektu bere kontestuan jartzen badaki eta honen bidez garaiko oinarri politikoak, teknikoak, kulturalak, erlijiosoak edo ekonomikoak garatzen eta interpretatzen badakizki.

IE4, Garaiko gaiei buruzko testu akademikoak irakurtzen, ulertzen eta sintetizatzen badaki eta bertatik lortutako ekarpenak elkartrukatzen ditu, diskurtso logiko bat sortzeko.

IE5, Badaki eta azaltzeko gai da europearrak nola eta zergatik hasi ziren errealitatea beste modura neurtzen, nola gertatu zen eta zer ondorioak izan zituen XIV. mendeko Izurrite Beltzak, zer diren eta nola bilakatu ziren Estatu Modernoak, zer den eta noiz gertatu ziren Iraultza Militarra, Erlijio Gudak, XVII. mendeko krisiak eta hauen ondorioak, Estatu Fiskal-Militarren bilakaera edota zer den Diberjentzia Handia. Modu autonomoan gai hauei buruzko baliabide bibliografikoak bilatzeko eta entsegu zientifiko labur bat egiteko gai da.

Eduki teoriko-praktikoakToggle Navigation

1. Sarrera. Erdi Aroaren udazkena: goseteak, guduak eta izurriteak.

2. Iraultza Zientifiko, Kultural eta Militarren Garaia. Lehen globalizazioa.

3. Estatu Modernoen eraketa: Inperioak, Monarkiak, Errepublikak. Diskurtso eta praktika politikoak.

4. Identitate eta erreforma erlijiosoak.

5. Botere erlijiosoa. Eleiz-egiturak, Erreformatik Trentoko Kontraerreformara.

6. Botere ekonomikoa. Baliabideak, merkatuak, krisiak. Mediterraneoaren hegemoniatik Ipar Europaren nagusigora.

MetodologiaToggle Navigation

Ikasgaia zeharkatzen dituzten ezagutzak klase magistraletan transmitituko dira. Hala ere, klaseko dinamika goian aipatutako konpetentziak eskuratzera zuzenduta dagoen aktibitate multzo batekin aberastuko da:



1-Garaiko dokumentuen analisia (G001, G003, G004, IE3).

2-Dokumentalen, pelikulen edo objektuen testuinguratze kritikoa (G001, G004, IE3).

3-Lanen aukezpenak (G001, G003, G004, IE5).

Ebaluazio-sistemakToggle Navigation

  • Ebaluazio Jarraituaren Sistema
  • Azken Ebaluazioaren Sistema
  • Kalifikazioko tresnak eta ehunekoak:
    • Banakako lanak (%): 60
    • alde lanak (arazoen ebazpenak, proiektuen diseinuak) (%): 40

Ohiko Deialdia: Orientazioak eta Uko EgiteaToggle Navigation

Ikasgaia gainditzeko gutxienez %50 lortu beharko da ikastaroan zehar egindako frogetan. Akats ortografikoak kontutan hartuko dira aktibitateen zuzenketak.

Uko egiteari dagokionez, EHUko graduko titulazio ofizialetako ikasleen ebaluaziorako arautegiaren 12.2 artikuluan esaten dena izango da irizpide: “Etengabeko ebaluazioaren kasuan, azken probaren pisua bada irakasgaiko kalifikazioaren %40 baino handiagoa, nahikoa izango da proba horretara ez aurkeztea azken kalifikazioa "aurkezteke" izan dadin. Aldiz, azken probaren pisua bada irakasgaiko kalifikazioaren % 40 edo hori baino txikiagoa, deialdiari uko egin nahi dioten ikasleek kasuan kasuko irakasgaiaren irakaskuntza aldia bukatu baino, gutxienez, hilabete lehenago egin beharko dute eskaria. Eskari hori idatziz aurkeztu beharko zaio irakasgaiaren ardura duen irakasleari”.



EHUko etika akademikoa eta plagioari buruzko protokoloari jarraiki, iruzurra, kopia, plagioa edo antzerako edozer antzemanez, ariketak suspentso (0,0) bat izango dute eta, kasuak eskatu ezkero, espediente bat irekitzea eskatuko da.

Ezohiko deialdia: Orientazioak eta Uko EgiteaToggle Navigation

EHUko graduko titulazio ofizialetako ikasleen ebaluaziorako arautegiaren 9. artikuluak esaten duenari jarraiki, ezohiko deialdian aurretik definituta dauden gaitasun eta ikaskuntza emaitzak ebaluatzeko beharrezkoak diren frogak egingo dira. Hauen bitartzez, ikasleek kalifikazioaren % 100 eskuratu ahal izango dute.

Nahitaez erabili beharreko materialaToggle Navigation

Irakasleak beharrezkoak diren materialak helaraziko dizkie ikasleei.

BibliografiaToggle Navigation

Oinarrizko bibliografia

ALFONSO MOLA, Marina; MARTÍNEZ SHAW, Carlos, Historia Moderna. Europa, Africa, Asia y América, Madrid, UNED, 2005.

BLACK, J. Atlas Ilustrado. La Guerra: desde el Renacimiento a la Revolución, 1492-1792, Madrid, 2003.

BRADY, Thomas A., OBERMAN; Heiko Augustinus; TRACY, James D., Handbook of European History 1400 - 1600: Late Middle Ages, Renaissance and Reformation, BRILL, 1994.

CAMERON, Evan, Early Modern Europe: An Oxford History, Oxford University Press, 1999.

DEWALD, Jonathan (ed.), Encyclopedia of the Early Modern World, Volume 1, Thompson, 2004.

FARRINGTON, K., Atlas histórico de los imperios, Madrid, 2006.

FLORISTÁN, A., (coord.). Historia Moderna Universal. Barcelona, 2004.

FLORISTAN, A., (coord.), Historia Moderna de España, Barcelona, Ariel, 2004.

GUARDIA, M., Atlas histórico de ciudades europeas. Barcelona, 1994.

GOLDSTONE, Jack A., Why Europe? The Rise of the West in World History, 1500-1850, MacGraw-Hill, 2009.

MARKS, R.B. Los orígenes del mundo moderno. Una nueva visión. Barcelona, 2007.

MARKS, R.B. The Origins of the Modern World: A Global and Ecological Narrative from the Fifteenth to the Twenty-first Century, Rowman & Littlefield Publishers, 2015.

TENENTI, A., La formación del mundo moderno : siglos XIV-XVII. Barcelona, 2010.

RIBOT, Luis, La Edad Moderna (siglos XV-XVIII), Madrid, Marcial Pons, 2016.

TENENTI, Alberto, La Edad Moderna. Siglos XVI-XVIII, Barcelona, Crítica, 2000.

WIESNER-HANKS, Merry E., Early Modern Europe, 1450–1789, 2nd Edition, Cambridge, 2013.



* Colección ‘Temas de Historia Moderna’

ALONSO GARCIA, David, Mercados y mercaderes en los siglos XVI y XVII, colección ‘Temas de Historia Moderna’, Madrid, Síntesis, 2016.

ALONSO, Beatriz, España y el norte de África en los siglos XVI y XVII, colección ‘Temas de Historia Moderna’, Madrid, Síntesis, 2017.

BUNES IBARRA, Miguel Ángel, El imperio otomano (1451-1807), colección ‘Temas de Historia Moderna’, Madrid, Síntesis, 2016.

CARRASCO, Guadalupe; GULLON, Alberto J.; MORGADO, Alberto; Las expediciones científicas en los siglos XVII y XVIII, colección ‘Temas de Historia Moderna’, Madrid, Síntesis, 2016.

GARCÍA HERNÁN, David, Humanismo y sociedad del Renacimiento, colección ‘Temas de Historia Moderna’, Madrid, Síntesis, 2017.

GÓMEZ NAVARRO, María Soledad, Reforma y renovación católicas, colección ‘Temas de Historia Moderna’, Madrid, Síntesis, 2016.

HORTAL, José Eloy; VERSTEEGEN, Gijs, Las ideas políticas y sociales en la Edad Moderna, colección ‘Temas de Historia Moderna’, Madrid, Síntesis, 2016.

KRAHE, Cinta, La china imperial, 1506-1795, colección ‘Temas de Historia Moderna’, Madrid, Síntesis, 2017.

MARTÍNEZ RUIZ, Enrique, Historia militar de la Europa moderna, colección ‘Temas de Historia Moderna’, Madrid, Síntesis, 2017.

NEGREDO DEL CERRO, Fernando, La guerra de los Treinta Años, colección ‘Temas de Historia Moderna’, Madrid, Síntesis, 2016.

PICAZO, Antoni, La India en la Edad Moderna, colección ‘Temas de Historia Moderna’, Madrid, Síntesis, 2016.

RECIO MORALES, Oscar, Las revoluciones inglesas del siglo XVII y la transformación de las islas británicas, Madrid, Síntesis, 2015.

Gehiago sakontzeko bibliografia

BOWSMAN, W. J., El otoño del Renacimiento, 1550-1640. Barcelona, 2001.
BURKE, Peter, El Renacimiento europeo. Centros y periferias, Barcelona, Crítica, 2000.
BURKE, Peter, La cultura popular en la Europa Moderna, Madrid, Alianza, 1991.
BURKE, Peter, Visto y no visto. El uso de la imagen como documento histórico, Barcelona, Crítica, 2001.
CASEY, James, España en la Edad Moderna. Una historia social, Madrid / Valencia, Biblioteca Nueva / Universitat de València, 2001.
COLLINS, J.B. & TAYLOR, L. Early modern Europe: Issues and Interpretation. Oxford, 2006.
CROSBY, Alfred W., The Measure of Reality: Quantification in Western Europe, 1250-1600, Cambridge University Press, 1997.
CROSBY, A., Imperialismo ecológico: la expansión biológica de Europa, 900-1900, Barcelona, 1999.
DE VRIES, J., La revolución industriosa. Consumo y economía doméstica desde 1650 hasta el presente, Barcelona, Crítica, 2009.
DELUMEAU, J., El miedo en Occidente (siglos XIV-XVIII). Una ciudad sitiada, Madrid, Taurus, 1989.
EIPSTEIN, S.R. Freedom and Growth: The Rise of States and Markets in Europe, 1300-1750, Routledge, 2002.
EIPSTEIN, S.R. Libertad y crecimiento. El desarrollo de los estados y de los mercados en Europa, 1300-1750, Valencia, 2009.
ELLIOT, J.H. Imperios del mundo atlántico: España y Gran Bretaña en América, 1492-1830. Madrid, 2006.
FAGAN, B., La pequeña edad de hielo: cómo el clima afectó a la historia de Europa (1300-1850). Barcelona, 2008.
PARKER, G., El siglo maldito. Clima, guerra y catástrofe en el siglo XVII, Barcelona, Planeta, 2013.
RINGROSE, D., El poder europeo en el mundo, 1450-1750, Pasado & Presente, Barcelona, 2019.
TILLY, Charles, European Revolutions: 1492-1992, Wiley, 1996.
TILLY, Ch., Las revoluciones europeas (1492-1992). Barcelona, 2001.
YUN CASALILLA, B., Los imperios ibéricos y la globalización de Europa (siglos XV al XVII), Barcelona, Galaxia Gutenberg, 2019.

Aldizkariak

Annales. Histoire, Sciences Sociales.
Cuadernos de Historia Moderna.
Estudis. Revista de Historia Moderna.
Hispania. Revista Española de Historia.
Past and Present. A Journal of Historical Studies.
Pedralbes. Revista d’Història Moderna.
Studia Historica. Historia Moderna.

Web helbideak

*'Digital Humanities' proiektuak
http://republicofletters.stanford.edu/
http:// culturesofknowledge.org/
http://eighteenthcenturypoetry.org/
http://ereticopedia.org/
http://alfredoalvar-estudiosdediariosymemorias.es/
http://proyectos.cchs.csic.es/humanismoyhumanistas/

*Baliabide dokumentalak
http://pares.mcu.es
https://pro.europeana.eu
http://europeana.eu

*Baliabide bibliografikoak
https://earlymodernonlinebib.wordpress.com
http://moderna.ih.csic.es
http://dialnet.unirioja.es
https://www.jstor.org/
https://www.scopus.com/
https://search.proquest.com/
www.webofknowledge.com/

TaldeakToggle Navigation

16 Teoriakoa (Gaztelania - Arratsaldez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
20-35

15:00-17:00 (1)

15:00-15:30 (2)

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • AULA 0.14 - LETREN FAKULTATEA (1)
  • AULA 0.14 - LETREN FAKULTATEA (2)

16 Gelako p.-1 (Gaztelania - Arratsaldez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
20-35

15:30-17:00 (1)

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • AULA 0.14 - LETREN FAKULTATEA (1)

46 Teoriakoa (Euskara - Arratsaldez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
20-35

15:00-17:00 (1)

15:00-15:30 (2)

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • AULA 102 - ELURRETA IKASGELATEGIA (1)
  • AULA 216 - ELURRETA IKASGELATEGIA (2)

46 Gelako p.-1 (Euskara - Arratsaldez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
20-35

15:30-17:00 (1)

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • AULA 216 - ELURRETA IKASGELATEGIA (1)

66 Teoriakoa (Ingelesa - Arratsaldez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
20-35

15:00-17:00 (1)

15:00-15:30 (2)

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • AULA 0.15 - LETREN FAKULTATEA (1)
  • AULA 0.15 - LETREN FAKULTATEA (2)

66 Gelako p.-1 (Ingelesa - Arratsaldez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
20-35

15:30-17:00 (1)

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • AULA 0.15 - LETREN FAKULTATEA (1)