XSLaren edukia

Kazetaritzaren Teknologia27094

Ikastegia
Gizarte eta Komunikazio Zientzien Fakultatea
Titulazioa
Kazetaritzako Gradua (Plan berria)
Ikasturtea
2023/24
Maila
2
Kreditu kopurua
6
Hizkuntzak
Gaztelania
Euskara
Kodea
27094

IrakaskuntzaToggle Navigation

Orduen banaketa irakaskuntza motaren arabera
Irakaskuntza motaIkasgelako eskola-orduakIkaslearen ikasgelaz kanpoko jardueren orduak
Magistrala3248
Ordenagailuko p.2842

Irakaskuntza-gidaToggle Navigation

Irakasgaiaren Azalpena eta Testuingurua zehazteaToggle Navigation

Teknologia berriek aldaketa izugarriak suposatu badituzte hainbat esparrutan gure garaiko gizartean, are gehiago Kazetaritzaren arloan, non bai informazioaren BILAKETA zein ondorengo KUDEAKETA profesionala eta erredakzioa halanola bere HEDAPENA –baita, azkenean, bere KONTSUMOA– etengabeko eraldaketa jazaten ari dira gaur egun. Honela, komunikabideen profesionalarentzat eguneroko bere tresnarik garrantzitsuena bilakatu dira internet, informatika eta edizio digitala.



Kazetaritzaren Teknologiako irakasgai honek bigarren kurtsoko ikasleok teknologia berriei ikuspuntu profesional batetatik hurbiltzea du helburu. Datuen bilaketatik bertatik hasita, informazioaren kudeaketa eta mami informatiboen edizio eta publikazioraino. Bai euskarri digitaletan zein inprimatuetan.



Kazetaritzaren jarduera profesionalerako zuzenean aplikagarriak izateaz gain, kurtsoaren mamiek ere beste ikasgaien oinarri gisa balioko dute. Adibidez, Kazetaritzaren Diseinuaren Oinarriak, Infografia, Ziberkazetaritza edota Fotokazetaritza kasu.

Gaitasunak / Irakasgaia Ikastearen EmaitzakToggle Navigation

IKASKUNTZAREN EMAITZAK

Kazetaritzaren Teknologiako irakasgaia bukatuta, ikasleok:



-HTML eta nabigazioaren oinarriak ikasiko dute webgunetxo interaktiboa sortu ahal izateko

-Interneteko bere domeinu proprioa kudeatuko dute, non mami digitalak argitaratuko dituzte, jabego intelektuala errespetatzen eta copyright-lizentzia mota ezberdinak ezagutzen

-Interneteko bilaketa-motorrak nola funtzionatzen duten ulertuko dute modu profesionalean erabili ahal izateko informazioa bilatzerakoan

-Jakimen horiek SEO-arekin erlazionatuko dute, beronek kazetaritzako mamien ekoizpena nola baldintzatzen duen ulertu ahal izateko

-Argazki digitalak tratatuko dituzte, irudi bektorialak sortuko baita tipografia maneiatu ere

-Prentsako edizioko software-aren bitartez paperezko egunkariko orrialdeak montatuko dituzte

-Konputagailua eta aparailu mugikorren funtzionamendua eta sistema operatiboak hobe ezagutuko dituzte, baita berauen periferiko nagusiak

-Ukimenezko mekanografiaren oinarriak ikasiko dituzte eta trebezia bezala arituko ere



TITULAZIOKO GAITASUNAK:

Aipatutako ikaskuntzaren emaitza horiek lortu ahal izateko, kurtsoan zehar Kazetaritzako Titulazioaren ondorengo bost gaitasun generikoak (GG) garatuko dira:



CG3- Lan informatiboei kazetaritza genero eta formatu nagusiak ematea komunika bakoitzaren berezko hizkuntzaren bitartez

CG4- Iturri desberdinetan bilatzea, aukeratzea, hierarkizatzea eta analizatzea, edukiak forma eta estrategia narratiboetara moldatuz.

CG5- Komunikazioko eta informazioko prozesuei teknikak, teknologiak eta baliabideak ematea eta trebetasunak garatzea.

CG6- Edukien alderdi formal eta estetikoak zuzen diseinatzea komunikabide desberdinen ezaugarrien arabera.

CG8- Proiektu informatzaile edo komunikatiboak modu egokian asmatzea, planifikatzea, egitea eta kudeatzea.





ZEHARKAKO GAITASUNAK

Aipatu titulazioko gaitasun horiek garatzean, gainontzeko bost zeharkako gaitasun hauek arituko dira ere, unibertsitateko beste ikasketekin amankomunak eta edozein jarduera akademikoa, profesionala edo pertsonalerako baliotsuak ere.





CT1 - Autonomia eta burujabetza

CT4 - Eta eta lanbide-erantzunkizuna

CT5 - Informazioaren kudeaketa eta menpekotasun digitala

CT6 - Berrikuntza eta ekintzailetza

CT7 - Pentsamendu kritikoa

CT8 - Lan-taldea



Honela garatuta



-Konpromezu etikoa. (Jarrera kontsekuentea balore akademiko, profesionalak eta pertsonalekin. Autokritikarako gaitasuna. Irtenbide zientifiko-teknikoen eragin soziala eta ingurumen-eragina aztertzea).

-Ikaskuntza gaitasuna (Informazio-iturriak erabili. Informazioa analizatu eta laburtu. Ezagutza eraiki)

-Sormen eta ekintzaile gaitasuna (Gaitasun sortzaile eta berritzailea. Gaitasun ekintzailea. Egoera berrietara kritikoki moldatu eta ziurgabetasuna kontrolatu)

-Komunikazio gaitasuna. (Gaiaren inguruko terminologia erabili. IKTren erabilera)

-Autonomia eta erantzukizuna. (Prozesu zuhurra eta ikerketa. Baliabide pertsonalen kudeaketa. Elkarrizketa eta erantzukizunerako gaitasuna. Erabakiak hartzeko gaitasuna)





GAITASUN ZEHATZAK:



C2CC02 - Dokumentazio iturriekin lan egiteko teknika eta metodologiak garatzea, informazio eta komunikazioaren esparruan gertatzen diren arazoak aztertuz eta konpontzen.

C2CC03 - Informatibo eta komunikabide proiektuen ekoizpena aztertu, diseinatu eta planifikatzea, teknika eta teknologia aplikatuz eta talde lanaren optimizazioa lortzeko estrategiak hartuz.

C2CC05 - Irrati, telebista eta interneteko komunikabideen genero eta formatu desberdinetan egokitzeko adierazpen eta komunikazio-hizkuntza, idazkera eta audio-bisualaren estrategiak garatzea; eta medio horien teknologia trebetasunak aurreratu.

C2CC06 - Informazioaren eta komunikazioaren esparruan dauden teoria, kontzeptu eta metodologiak ulertu eta aztertzea, baita haien esanahia eta erabilgarritasuna ere.

Eduki teoriko-praktikoakToggle Navigation

1. HARDWARE

Lan esparrua

Teklatua. Ukimenezko mekanografia

Beste periferiko batzuk



2. SISTEMA OPERATIBOAK

Mac / Windows / Linux / Ubuntu / Android

Funtzionamendurako nomenklatura

Bits / Bytes / multiploak

Karakterrak / kodifikazioa / UTF-8

Screenshots

Giltzari digitala



3. NABIGAZIOA

Nabigatzaileak

Paths / fitxategiak / luzapenak

Fitxategi motak. Elkartrukekoak eta jabe-formatuen arteko aldea

DNS-a. Domeinuak / Mailak / URL-ak

Laburtzaileak

Web ostalaritza

HTML / etiketak / barneko eta kanpoko loturak

CSS estiluak

Adobe Dreamweaver



4. BILATZAILE-MOTORRAK

Google-en Negozio eredua eta y funcionamendua

Bilaketa aurreratuak

Google Rank

Arretaren merkatua

Adwords

Adsense

Interneteko jartzapena eta SEO



5. APARAILU MUGIKORRAK ETA KONEKTIBOTASUNA

Android / iOS

Aplikazio mugikorrak

Responsive Design

Beste euskarri batzuk

GPS-a

Posta elektronikoa

Bapateko mezularigintza

VOIP zerbitzuak



6. IRUDI DIGITALA

Pixela

Gris eskala

Sistema hexadezimala

Kolorea: gehiketa sistema (RGB)

Irudien tratamendua

Adobe Photoshop

Gehien erabilitako tresnak

Geruzak eta kanalak

Gardentasuna

Bitmapen formatuak

(RAW, TIFF, JPG, GIF, PNG)

Irudi bankuak



6.2. Bektoreak

Irudi bektorialaren tratamendua

Adobe Ilustrator

Irudi bektorialaren fitxategi formatuak

(EPS, PDF, SVG)

Tipografia



6.3. Infografia



7. IMPLICAZIO JURIDIKO ETA ETIKOAK

Egile-eskubideak / kredituak

Seguritatea



8. Mamien Kudeaketerako Sistemak (CMS)

Wordpress / Drupal / Blogger / Joomla



9. INPRIMAKETA SISTEMAK

Historia

Inprimaketa motak

Kolorea: kenketa sistema (CMYK)

Imprenta / rotativa

Neurrien sistemak

Orrialdeen muntaketa

Maketaziorako software-a. Adobe InDesign



10. BESTE ERRAMINTA DIGITAL BATZU

Datu baseak eta Data Mining

Big data

Open Data

Kalkulu orriak. Microsoft Excel

Informazio geografikoa eta errepideak

(KMZ, KML, Maps, StreetView)

Hodei zerbitzuak

(Dropbox / iCloud / Drive / Google)

Plataforma kooperatiboak. GoogleDocs

e-Learning-a

(Lynda / TED / Udemy / Moocs)

Autopublikazio plataformak

MetodologiaToggle Navigation

Asteroko bi ordu teorikoak ikasgela nagusian emango dira, adibide bisualak eta eskemekin batera. Ondoren, eGela bitarteko test interaktiboak, maerial osagarriak, irakurketak eta berrikusketa materialak ere jarriko dira UPV/EHU-ko Moodle-ean. Gidatutako tutorialak eta ariketa osagarri hauen bitartez eskola teorikoetan ikusitakoa zabaldu ahal izango da.



Asteroko gainontzeko bi eskola orduak talde txikiagotan bananduko dira konputagailuen gelan. Bertan, mekanografia eta HTML hizkuntza ikasiko dugu. Webgune txiki bat alokatuko dugu, SEO deskubrituko, argazki digitalak editatuko, irudi bektorialak sortu eta egunkariko orrialdeak montatuko zuzenean konputagailuan zuzenean praktikatzen. Unibertsitateak gure eskura jartzen duen Adobe software-ko ezagunenak diren lau programak erabiliko ditugu (Photoshop, Ilustrator, inDesign eta Dreamweaver), baina hauetaz aparte doako programa eta alternatiba libreagoak ere, ikasle bakoitzak bere etxean praktikatu ahal izateko.



Irakasgai honek duen alderdi praktikoa dela eta, mami gehienak kazetaritza ogibidean zuzenean aplikagarriak izateko bideratuta daude.

Ebaluazio-sistemakToggle Navigation

  • Azken Ebaluazioaren Sistema
  • Kalifikazioko tresnak eta ehunekoak:
    • Azterketa finalean garatzeko galderak zein galdera laburrak egingo dira, baita test motatako froga ere. Kurtsoan zehar burututako praktikak notarako ere balio dezakete. (%): 100

Ohiko Deialdia: Orientazioak eta Uko EgiteaToggle Navigation

Ohiko deialdia (edota 'lehen deialdia) urtarrilean inguru izan ohi da. Eta ezohikoa (edo 'bigarrena') udan. Bata edo besteari uko egiteko ez da beharrezkorik inolako abisua ematea. Nahikoa da data eta ordu ofizialean azterkearen gelan ez agertzea –guzti hauek, fakultateak iragarritakoak–. Kasu honetan, espedientean 'ez aurkeztua' bezala isladatuko da.

Ezohiko deialdia: Orientazioak eta Uko EgiteaToggle Navigation

Ezohiko deialdia (edo 'bigarrena')-erako antzeko ebaluaketa sistemak erabiliko dira. Uko egiteko prozedura, berbera ere.

Nahitaez erabili beharreko materialaToggle Navigation

Irakasgai hau behar bezala jarraitu ahal izateko nahitatezkoa izango da ikasleek bere eskura izatea honako tresna digital hauek:

-Google kontua
-Twitter kontua
-Dropbox kontua
-Domeinu propia eta beronen ostalaritza zerbitzua
-Aparailu mugikor azkarra

Honetaz gain, oso komenigarria izango da ere ikasleak bere ordenagailu proprioa izate, non libreki instalatu eta konfiguratu bere aplikazioak.

BibliografiaToggle Navigation

Oinarrizko bibliografia

BERNAL TRIVIÑO, Ana I. Herramientas digitales para periodistas. 2015. Ed. UOC.

CRUCIANELLI, Sandra. Herramientas digitales para periodistas. Knight Center for Journalism. 2013, 2ª ed.

PDF bezala hemen eskuragarria: https://knightcenter.utexas.edu/books/HDPP.pdf

GARCÍA-AVILÉS, J. Alberto (et. al) Cómo innovar en Periodismo: Entrevistas a 27 profesionales

Ed. Universidad Miguel Hernández. 2016. PDF bezala hemen eskuragarria: http://bit.do/27entrevistas

Gehiago sakontzeko bibliografia

ALMUIÑA, Celso; Sotillos, Eduardo; (Eds.) Del periódico a la Sociedad de la Información (III). Sociedad Estatal España Nuevo Milenio, SA. Madrid. 2002.
ÁLVAREZ MARCOS, José. Tecnologías para la información periodística. Editorial MAD. Sevilla. 1999.
COMPUTER ASSOCIATES INTERNATIONAL. Arquitectura informática para los 90. Computer Associates International. 2ª ed, 1991.
Edo, Concha. Del papel a la pantalla. La prensa en Internet. Comunicación Social, Ediciones y Publicaciones. Sevilla. 2002.
LIMBURG, Michael. Gutemberg se digitaliza. PressGraph Barcelona, 1995.
LÓPEZ, Xoxé. Sistemas digitales de información. Pearson/Prentice Hall. Madrid. 2006.
MIRABITO, Michael A. Las nuevas tecnologías de la comunicación. Editorial Gedisa. Barcelona. 1998.
PABLOS COELLO, José Manuel de. Tipografía para periodistas. Una exploración por la estructura tecnológica de la prensa. Editorial Universitas, SA. Madrid. 2003.
PABLOS, José Manuel de. Del plomo a la luz. Ediciones IDEA/ Centro de la Cultura Popular Canaria. Santa Cruz de Tenerife. 1991.
PAULIK, John V. El periodismo y los nuevos medios de comunicación. Ediciones Paidós Ibérica, SA. Barcelona. 2005.
SEIJAS CANDELAS, Leopoldo. Los sistemas informativos en la era digital. Editorial Universitas, SA. Madrid. 2001.

Web helbideak

www.w3schools.com
www.clasesdeperiodismo.com
www.cursomeca.com
www.periodistadigital.com/tecnologia/blogs/
www.periodismo.com

5., 6. eta salbuespenezko deialdien epaimahaiaToggle Navigation

  • CAMACHO MARKINA, IDOIA
  • GOIKOETXEA PEREZ, ANDER
  • GURRUTXAGA REKONDO, GUILLERMO

TaldeakToggle Navigation

01 Teoriakoa (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
1-1

11:00-13:00 (1)

09:00-11:00 (2)

2-15

12:00-14:00 (3)

Irakasleak

01 Ordenagailuko p.-1 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
2-15

11:00-13:00 (1)

Irakasleak

01 Ordenagailuko p.-2 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
2-15

09:00-11:00 (1)

Irakasleak

01 Ordenagailuko p.-3 (Gaztelania - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
2-15

09:00-11:00 (1)

Irakasleak

16 Teoriakoa (Gaztelania - Arratsaldez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
1-1

17:00-19:00 (1)

15:00-17:00 (2)

2-15

18:00-20:00 (3)

Irakasleak

16 Ordenagailuko p.-1 (Gaztelania - Arratsaldez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
2-15

13:00-15:00 (1)

Irakasleak

16 Ordenagailuko p.-2 (Gaztelania - Arratsaldez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
2-15

17:00-19:00 (1)

Irakasleak

17 Teoriakoa (Gaztelania - Arratsaldez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
1-1

17:00-19:00 (1)

15:00-17:00 (2)

2-15

18:00-20:00 (3)

Irakasleak

17 Ordenagailuko p.-1 (Gaztelania - Arratsaldez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
2-15

13:00-15:00 (1)

Irakasleak

17 Ordenagailuko p.-2 (Gaztelania - Arratsaldez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
2-15

17:00-19:00 (1)

Irakasleak

31 Teoriakoa (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
1-1

11:00-13:00 (1)

11:00-13:00 (2)

2-15

11:00-13:00 (3)

Irakasleak

31 Ordenagailuko p.-1 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
2-15

13:00-15:00 (1)

Irakasleak

31 Ordenagailuko p.-2 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
2-15

13:00-15:00 (1)

Irakasleak

31 Ordenagailuko p.-3 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
2-15

11:00-13:00 (1)

Irakasleak