XSLaren edukia

Hizkuntzen Didaktikarako Ikuspegi Berriak

Ikastegia
Bilboko Hezkuntza Fakultatea
Titulazioa
Lehen Hezkuntzako Gradua
Ikasturtea
2023/24
Maila
4
Kreditu kopurua
6
Hizkuntzak
Euskara

IrakaskuntzaToggle Navigation

Orduen banaketa irakaskuntza motaren arabera
Irakaskuntza motaIkasgelako eskola-orduakIkaslearen ikasgelaz kanpoko jardueren orduak
Magistrala2436
Mintegia57.5
Gelako p.3146.5

Irakaskuntza-gidaToggle Navigation

HelburuakToggle Navigation

**Gaitasunak**:

- Analizatzea, ezagutzea eta azaltzea gaur egun hizkuntzen ikas-irakaskuntzan Lehen Hezkuntzako mailetan garrantzitsutzat eta egungotzat jotzen diren zenbait orientabide, jardunbide eta baliabide, beste batzuekin kontrastean.

- Ikuspegi horiek gaurko hezkuntza sisteman duten egokitasunaz gogoeta funtsatua egitea eta haien baliozkotasuna aztertzea.

- Gogoeta sakontzea eta argudiatzea nolako eragina izan dezakeen eta izaten ari duen anitz-eleko egoerak eskolaren eta ikasgelaren testuinguruan.

- Erdiestea jakintza funtsatua eta gogoetan oinarritua hezkuntza elebiduneko eta eleanitzeko programez, aintzat harturik nolako hizkuntz eta kultur aniztasuna den eskolan.

- Komunikazio konpetentziak garatzea Autonomi Erkidegoko bi hizkuntza ofizialetan.

- Aldeko jarrerak sortzea hizkuntzez, pertsona elebidunez eta irakaskuntza elebidunaz eta eleaniztunaz, oharturik nolako onurak eta zailtasunak diren horietan.



**Ikasketa emaitzak**:

+ Ezagutzea eta azaltzea zer diren, zertan duten oinarria eta zer ezaugarri dituzten honako ideia eta jardunbide hauek: Ikuspegi komunikatiboa, Hizkuntzak eta Edukiak Batera Ikastea, Hizkuntzen Trataera Bateratua, EAEko marko hirueleduna, immigrazio hizkuntzen trataera, hizkuntza-komunikaziorako gaitasuna lantzeko orientabide metodologiko egungoak (proiektuen bidez, atazen bidez,…), IKTak hizkuntzen irakaskuntzan eskolan, ikas-estrategiak, interferentziak eta erroreak, ikastetxearen hizkuntza proiektua.

+ Bilatzea eta hautatzea informazio bibliografikoa gai horietan sakontzeko bide gisa.

+ Jakitea eta azaltzea zertan diren eta norantz doazen hizkuntz aniztasun eta eleaniztasun gertakariak egungo jendartean eta egungo Hezkuntza Sisteman.

+ Ezagutzea eta azaltzea hizkuntzen ikas-irakaskuntzan gaur egun indarrean diren jardunbide batzuen oinarriak eta ezaugarriak (Hizkuntzen Trataera Integratua, Hizkuntzak eta Edukiak Batera Ikastea…)

+ EAEko Marko Hirueleduna zer den jakitea eta haren ezaugarriak azaltzea.

+ Immigrazioko hizkuntzen hiztunekin jarduteko oinarrizko orientabideak eta baliabideak ezagutzea eta analizatzea.

+ Hizkuntza kohesio-koherentziez, zuzentasunez eta egokitasunez erabiltzea, ahoz eta idatziz.

+ Hizkuntza guztiei eta haien hiztunei adieraztea errespetua, aintzatespena eta balioespen ona.

Irakasgai-zerrendaToggle Navigation

- Hezkuntza sistema eta gaitasunak: hizkuntza-komunikaziorako gaitasuna.

- Europako Erreferentzi Marko Bateratua Hizkuntzetarako.

- Ikuspegi komunikatiboa.

- Hizkuntzak eta Edukiak Batera Ikastea (HEBI): oinarriak eta ezaugarriak.

- Hizkuntzen Trataera Bateratua(HTB): oinarriak eta ezaugarriak.

- EAEko marko hirueleduna: ezaugarriak eta kezkak.

- Immigrazio hizkuntzen trataera: orientabideak, baliabideak.

- Hizkuntza-komunikaziorako gaitasuna lantzeko orientabide metodologiko egungoak: proiektuen bidez, atazen bidez,…

- Metodologien bilakaera.

- Sekuentzia didaktikoak.

- IKTak hizkuntzen irakaskuntzan eskolan.

- Ikas-estrategiak.

- Interferentziak eta erroreak.

- Portfolioa.

- Ikastetxearen hizkuntza proiektua.

MetodologiaToggle Navigation

Eskola magistralak, gela praktikak eta mintegiak konbinatzen dira. Biek eskatzen dute ikasleen parte hartze aktiboa, kolaborazio jarduna eta edukiei buruzko gogoeta, eta baita bere ikasketa prozesuaren erantzukizuna ikasleak berak hartzea.



Eskola magistraletan honako jarduera hauek eginen dira:

+ Edukien azalpena, analisia eta eztabaida

+ Dudak argitzea



Gela praktiketan, oro har, jarduera hauek egin daitezke:

- Testuen irakurtze kritikoa

- Ikus-entzunezko materiala analizatzea

- Atazak egitea

- Ikas-materialen analisia, euskarri ezberdinetan

- Lanak ahoz aurkeztea



Mintegietan honako hauek dira egitekoak:

+ Ikasleek lanak azaltzea, analizatzea eta eztabaidatzea, irakasleak lagunduta norabidean



Tutoretzetan jarduera hauek egin daitezke:

- Dudak argitzea

- Lanak gidatzea



Gelaz kanpoko jarduerak hauek dira:

- Ikaste lana.

- Bakarkako edo taldekako lanak egitea.

- Testuak kritikoki irakurtzea.

- Bibliografia eta intereseko beste material batzuen bilatzea.

Ebaluazio-sistemakToggle Navigation

**Ebaluazio jarraitua**:

Ebaluazioa mistoa: Eskoletako zereginak erregulartasunez egiten dituen ikaslea baliabide hauen bidez izango da ebaluatua:

- Ikasturtean zehar egindako lanak eta haiei buruz emaniko ahozko edota idatzizko azalpenak eta aurkezpenak (% 25).

- Ikasgaian zehar sortutako portfolioa (%25)

- Azterketa idatzia jorratutako gaiei buruz (%50).

Oharra: irakasgaia gainditzeko beharrezkoa da atal bakoitzean puntuazioaren %40 baino gehiago lortzea (azterketan, lane(t)an eta aurkezpenetan). Gainditutako ataletako emaitzak gordeko dira deialdi berezirako, baina ez dira gordeko hurrengo ikasturteetarako, gainditu ezik.

Azken azterketa egiten ez duen ikaslea “ez aurkeztutzat” hartuko da.

Irakasgaia gainditzeko ezinbestekoa da hizkuntza koherentziaz, zuzentasunez eta egokitasunez erabiltzea, ahoz eta idatziz.



**Ebaluazio ez jarraitua**:

Azterketa bakarra egingo dute, idatzizko eta ahozko atalak izango dituenak. Horren bidez irakasgaian lortu beharreko gaitasunak ebaluatuko dira. Azterketak item teorikoak eta praktikoak izango ditu.

Azken azterketa egiten ez duen ikaslea "ez aurkeztutzat" hartuko da.

Irakasgaia gainditzeko ezinbestekoa da hizkuntza koherentziaz, zuzentasunez eta egokitasunez erabiltzea, ahoz eta idatziz.



**Ohiko deialdiari uko egiten dion ikaslea**

Deialdiari uko egin nahi dion ikasleak idazki bat bidali beharko dio irakasleari uko egiten nahi duela adieraziz, UPV/EHUko araudiari jarraiki

Nahitaez erabili beharreko materialaToggle Navigation

Baker, C. (1997). *Fundamentos de educación bilingüe y bilingüismo*.
Cummins, J. 1949-, & Cummins, Jim. (2002). *Lenguaje, poder y pedagogía: Niños y niñas bilingües entre dos fuegos*. Morata.
Europako Kontseilua. (2005). *Hizkuntzen ikaskuntza irakaskuntza eta ebaluaziorako europako erreferentzia markoa* (T. Rosetta & HABE testu zerbitzuak, Itzul.). HABE.
Euskal Herriko Ikastolen Konfederazioa. (2009). *Ikastolen Hizkuntz Proiektua*. Euskal Herriko Ikastolen Konfederazioa.
Eusko Jaurlaritzaren Legebiltzarra. (2015a). 236/2015 Dekretua, abenduaren 22koa, Oinarrizko Hezkuntzaren curriculuma zehaztu eta Euskal Autonomia Erkidegoan ezartzen duena. *Euskal Herriko Agintaritzaren Aldizkaria*, *141*.
Eusko Jaurlaritzaren Legebiltzarra. (2015b). 237/2015 Dekretua, abenduaren 22koa, Haur Hezkuntzaren curriculuma zehaztu eta Euskal Autonomia Erkidegoan ezartzen duena. *Euskal Herriko Agintaritzaren Aldizkaria*, *141*.
Eusko Jaurlaritza (Hezkuntza, Hizkuntza Politika eta Kultura Saila). (2016). *Oinarrizko Hezkuntza Curriculuma (236/2015eko Dekretuaren II. eranskina osatzen duen curriculum orientatzailea*. Eusko Jaurlaritza.
Guasch, O. (2007). La educación multilingüe: Un reto para el profesorado. *Culture and Education, Cultura y Educación*, *19*(2), 135–147.
Richards, J. C. (2006). *Communicative language teaching today*. Cambridge University Press.
Richards, J. C., Rodgers, T. S. (Theodore S., 1934-, García López, A. 1965-, Mas, J. M., & Rodgers, T. S. (1998). *Enfoques y métodos en la enseñanza de idiomas*. Cambridge University Press.
Ikastetxe batzuetako Hizkuntz Proiektuak
Berritzegune nagusian eskaintzen diren ereduak: https://sites.google.com/site/hizkuntzaproiektuaikastetxean/ikastetxeetako-ereduak
+ Landazuri ikastola:
+ San Inazio HLHI :
Interneteko zenbait baliabide hezkuntza eta hizkuntzara aplikatuak, ikasgaiko apunteetan ikusgai.

BibliografiaToggle Navigation

Oinarrizko bibliografia

Amengual, Marian., Juan-Garau, Maria., Salazar Noguera, Joana., Amengual Pizarro, Marian., & Juan Garau, María. (2006). *Adquisición y enseñanza de lenguas en contextos plurilingües: Ensayos y propuestas aplicadas* (1a. ed.). Universitat de les Illes Balears, Servei de Publicacions i Intercanvi Científic.

Bernaus, M., & Escobar, C. (2001). El aprendizaje de lenguas extranjeras en medio escolar. *Didáctica de las lenguas extranjeras en la Educación Secundaria Obligatoria, 2001, ISBN 84-7738-911-X, págs. 39-78*, 39–78.

Bikandi, U. R., & Miret, I. (1997). El proyecto lingüístico de centro. *Textos de didáctica de la lengua y la literatura*, *13*, 5–8.

Bogaards, P. (2010). *Gaitasuna eta afektibitatea hizkuntza arrotzen ikaskuntzan*.

Cerdán, L. (1997). Hitzik Gabeko Komunikazioak irakaslearen diskurtsoan eta ikasgelan duen eragina. *Hizpide: euskalduntze - alfabetatzearen aldizkaria*, *40*, 53–65.

Cummins, J. (2005). La hipótesis de la interdependencia 25 años después: La investigación actual y sus implicaciones para la educación bilingüe. *Multilingüismo y multiculturalismo en la escuela, 2005, ISBN 84-96108-20-1, págs. 113-132*, 113–132.

Cyr, P. (2000). *Estrategiak bigarren hizkuntza baten irakaskuntzan* (B. Urkizu, Itzul.). HABE.

Delors, J. (1997). *La educación encierra un tesoro*. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000109590_spa

Eusko Jaurlaritza. (2011). *Hezkuntza Marko Hirueledunaren esperimentazio prozesua*. Eusko Jaurlaritza. https://www.euskadi.eus/hezkuntza-berri-hizkuntzak-dokumentuak/web01-a2hberri/eu/

Eusko Jaurlaritzaren Argitalpen Zerbitzu Nagusia. (2004). *Euskararen kalitatea: Zertaz ari garen, zergatik eta zertarak*.

González Piñeiro, Manuel., Guillén Diaz, Carmen., Vez Jeremías, J. Manuel., Guillén Díaz, C., & Vez, J. M. (2010). *Didáctica de las lenguas modernas: Competencia plurilingüe e intercultural*. Síntesis.

Granell, V. P. (2006). *El tractament de les llengües en un model d’educació plurilingüe per al sistema educatiu valencià*. Conselleria de Cultura, Educació i Esport.

Guasch, O. (2008). Reflexión interlingüística y enseñanza integrada de las lenguas. *Textos de didáctica de la lengua y la literatura*, *47*, 20–32.

Idiazabal, I., & Barreña, A. (Arg.). (2009). *Euskera:Ikasteredu elebidunak eta euskararen azterketan (iker)molde berriak* (Libk. 54). Euskaltzaindia. http://www.euskaltzaindia.net/dok/euskera/74631.pdf

Larrea, K. (2009). Ikasleen hizkuntza erroreak eta hutsegiteak: Zuzentzeko proposamena. *Revista de Psicodidáctica*, *14*(1), 63–78.

Larrea, K. (2008). Erroreak bigarren hizkuntzaren (H2) irakaskuntzan. *Euskalingua*, *13*, 45–55.

Larrea, K., & Maia, J. (2010). *Galdera-erantzun batzuk hizkuntzaren didaktikaz*. UPV/EHU. https://ikasmaterialak.ehu.eus/hezkuntza/galde-erantzun-hizkuntz-didaktika/galdera-erantzun-hizkuntz-didaktika.pdf

Lasagabaster, D. (2003). *Trilingüismo en la enseñanza: Actitudes hacia la lengua minoritaria, la mayoritaria y la extranjera*. Milenio. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=172934

Lorenzo Bergillos, F. J., Trujillo Sáez, F., & Vez Jeremías, J. M. (2011). *Educación bilingüe: Integración de contenidos y segundas lenguas*. Madrid : Sintesís, 2011. http://hdl.handle.net/11162/66652

Maia, J. (2014). Hezkuntza elebiduna Euskal Herrian: 30 urteko ibilialdia. *Euskera: Euskaltzaindiaren lan eta agiriak*, *59*(2), 579–628.

Maia, J., & Larrea, K. (2010). *Euskara batua eta euskalkiak haur eta lehen hezkuntzan*. UPV/EHU. https://ikasmaterialak.ehu.eus/hezkuntza/euskara-batua-eta-euskalkiak-eskolan

Manterola, Ibon., Berasategi Sancho, N., Idiazabal, I., & Manterola, I. (2011). *Hizkuntza gutxituen erronkak*. Udako Euskal Unibertsitatea.

Mendiburu, I. V. (2010). Qué puede aportar la educación bilingüe a la educación lingüística del siglo xxi. *Avances en supervisión educativa: Revista de la Asociación de Inspectores de Educación de España*, *13*, 1.

Perales, J. (2010). Ba al dago bizitzarik atazetan oinarritutako irakaskuntzatik harago? *Hizpide: euskalduntze - alfabetatzearen aldizkaria*, *28*(75), 4–62.

Pérez Cabello, A. M. (2011). *Enseñar y aprender a comunicarse en una 2da. Lengua*. Horsori Editorial.

Unamuno, V. (2003). *Lengua, escuela y diversidad sociocultural: Hacia una educación lingüística crítica*. Graó.

Ur, P., Hitzurun, & HABE. (2011). *Hizkuntza-irakaskuntzako ikastaroa: Teoria eta praktika*. Habe.

VanPatten, Bill. (2007). *Inputetik outputera: Bigarren hizkuntzaren eskurapena : irakasleentzako gidaliburua* (A. I. Morales, Itzul.). HABE.

Zarraga, A. (2010). *Soziolinguistika eskuliburua*. Soziolinguistika Klusterra.

Gehiago sakontzeko bibliografia

Cenoz, Jasone., & Cenoz, J. (2008). *Teaching through Basque: Achievements and challenges*. Multilingual Matters.
Cross-Linguistic Influence in Third Language Acquisition: Psycholinguistic Perspectives. (2001). In J. Cenoz, B. Hufeisen, & U. Jessner (Arg.), *Cross-Linguistic Influence in Third Language Acquisition*. Multilingual Matters.
Crystal, D. (2004). *The language revolution* (1st ed.). http://catdir.loc.gov/catdir/toc/ecip047/2003017872.html
Elorza, I., & Muñoa, I. (2008). Promoting the Minority Language Through Integrated Plurilingual Language Planning: The Case of the Ikastolas. *Language, Culture and Curriculum*, *21*(1), 85–101. https://doi.org/10.2167/lcc345.0
Jessner, U., Cenoz, J. (2000). *English in Europe: The acquisition of a third language*. Multilingual Matters.
Hornberger, N. H., & Cummins, J. (Arg.). (2008). *Encyclopedia of language and education* (2. arg.). Springer. http://catalog.hathitrust.org/api/volumes/oclc/185028339.html
Martín, L., Darnés, A., Ruf, R., & Geli, M. E. (1997). Andorra: Una escuela y cuatro lenguas. *Textos de didáctica de la lengua y la literatura*, *13*, 49–56.
Ruiz Bikandi, U. (1997). Decisiones necesarias para la elaboración del proyecto lingüístico de centro. *Textos de didáctica de la lengua y la literatura*, *13*, 9–24.
Ruiz de Zarobe, Y., & Jiménez Catalán, R. M. (Arg.). (2009). *Content and language integrated learning: Evidence from research in Europe*. Channel View Publications.

Aldizkariak

Bat soziolinguistika aldizkaria:
http://www.soziolinguistika.eus/bat/

Euskera:
https://www.euskaltzaindia.eus/index.php?option=com_argitalpenak&Itemid=1227&edukia=eus-azkenak

Ikastaria:
http://www.eusko-ikaskuntza.eus/ (baliabideak dohainik jaisteko, izena eman behar da)

Ikastola:
http://aldizkaria.ikastola.eus/

Ikastorratza. Didaktikarako e-aldizkaria:
http://www.ehu.eus/ikastorratza/

Hik hasi aldizkaria:
http://www.hikhasi.eus/

Jakingarriak:
https://www.mondragon.edu/en/magazines-and-publications/jakingarriak

Tantak:
https://ojs.ehu.eus/index.php/Tantak/index

Textos de didáctica de la lengua y la literatura:
https://www.grao.com/ca/productes/revistes?c=TEX (ordainduzkoa da, paperean liburutegian)

Uztaro:
https://www.uztaro.eus/

5., 6. eta salbuespenezko deialdien epaimahaiaToggle Navigation

  • ABASOLO ISASA, JUAN SEBASTIAN
  • BOILLOS PEREIRA, MARIA DEL MAR
  • IRUSKIETA QUINTIAN, MIKEL

TaldeakToggle Navigation

31 Teoriakoa (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
1-15

08:30-10:00

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • 1S06G - IRAKASLEEN ESKOLAKO ERAIKIN HORIZONTALA - LEIOA

31 Mintegia-1 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
7-7

13:00-15:30

11-11

13:00-15:30

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • 0S03G - IRAKASLEEN ESKOLAKO ERAIKIN HORIZONTALA - LEIOA
  • 1S06G - IRAKASLEEN ESKOLAKO ERAIKIN HORIZONTALA - LEIOA

31 Mintegia-2 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
7-7

14:30-17:00

11-11

13:00-15:30

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • 0S05G - IRAKASLEEN ESKOLAKO ERAIKIN HORIZONTALA - LEIOA
  • 1S22G - IRAKASLEEN ESKOLAKO ERAIKIN HORIZONTALA - LEIOA

31 Gelako p.-1 (Euskara - Goizez)Erakutsi/izkutatu azpiorriak

Egutegia
AsteakAstelehenaAstearteaAsteazkenaOstegunaOstirala
1-15

10:30-12:30

Irakasleak

Ikasgela(k)

  • 1S06G - IRAKASLEEN ESKOLAKO ERAIKIN HORIZONTALA - LEIOA