Gaia
Euskal Literaturen Oinarriak II
Gaiari buruzko datu orokorrak
- Modalitatea
- Ikasgelakoa
- Hizkuntza
- Euskara
Irakasgaiaren azalpena eta testuingurua
Ikastaroko interesguneak1.- Posmodernitateko literatura eta testuartekotasuna. Sarrera teorikoa
2.- Testuarteko hartuemanen modalitateak. Haien helburuak eta interpretazio ildoak.
3. Euskal literatura garaikidean islapena: Bernardo Atxaga eta Joseba Sarrionandiaren lanetan.
4. Intermedialitatea: euskal testuak eta zinema: Harkaitz Cano eta Kirmen Uribe.
IRAKASGAIAREN GAITASUNAK:
1) Ikasleak euskal literatura aztertzeko gai izan daitezela inguruko herrialdeetako literaturekin eta beste arteekin harremanean.
2) Ikasleak euskal testuak aztertzeko metodologia kritikoen berri izan dezatela, bereziki testuartekotasuna eta intermedialitatea jorratzen dutenak.
IRAKASGAIA IKASI ONDOKO EMAITZAK
Ikasleak gai izango dira euskal literatura garaikidearen bilakera ulertu eta aztertzeko ikuspegi konparatista batetik, berau baldIntzatzen duten faktore kulturalak eta sozialak gogoan izanik.
Ikasleak euskal literatura garaikidea aztertuko dituzte teoria kritiko eta sozio-kulturalak aintzat harturik.
Irakasleak
Izena | Erakundea | Kategoria | Doktorea | Irakaskuntza-profila | Arloa | Helbide elektronikoa |
---|---|---|---|---|---|---|
OTAEGI IMAZ, MARIA LOURDES | Euskal Herriko Unibertsitatea | Irakaslego Agregatua | Doktorea | Elebiduna | Euskal Filologia | lourdes.otaegui@ehu.eus |
Gaitasunak
Izena | Pisua |
---|---|
Euskal Pizkundea (1851-1936) garaiko ahozko eta idatzizko literaturaren ezaugarri orokorrak atzeman eta deskribatzen jakitea. | 35.0 % |
Literaturaren arloko baliabide bibliografikoak, dokumentalak, teorikoak eta kritikoak eralitzen jakitea, eta zehazki, gelako jardueretan aztertuko diren testuei buruzko iruzkin literarioetan edota talde komentarioetan haietaz baliatzea. | 30.0 % |
Literaturari buruzko ezagutza eguneratzea eta profitatzea, norbere kabuz garaturiko ikerketa lan dokumentatuak burutzean, literatura testuak errealitatea ulertu, aldatu edota zabaltzeko ulertuz, eta gogoan izanik zenbaitetan gizartean eragiteko gaitasun handia dela, nahiz orokorrean, nahiz haren zenbait esparrutan edota bilakaera mailetan (hala hezkuntza mailetan, nola moralarenean edota hizkuntzarenean) eta gogoan izanik, bereziki ekoizpen adierazgarria dela aro historikoen ikasketan, nazio identitatearen osaketa aroan duen garrantziagatik. | 35.0 % |
Irakaskuntza motak
Mota | Ikasgelako orduak | Ikasgelaz kanpoko orduak | Orduak guztira |
---|---|---|---|
Magistrala | 12 | 15 | 27 |
Mintegia | 6 | 9 | 15 |
Gelako p. | 12 | 21 | 33 |
Irakaskuntza motak
Izena | Orduak | Ikasgelako orduen ehunekoa |
---|---|---|
Azalpenezko eskolak | 15.0 | 100 % |
Ikaslearen lan pertsonala | 17.0 | 30 % |
Irakurketa eta analisi praktikoak | 12.0 | 60 % |
Talde-lana | 8.0 | 50 % |
Testuen analisia | 20.0 | 100 % |
Tutoretzak | 3.0 | 60 % |
Ebaluazio-sistemak
Izena | Gutxieneko ponderazioa | Gehieneko ponderazioa |
---|---|---|
Bertaratzea eta Parte-hartzea | 20.0 % | 20.0 % |
Garatu beharreko galderak | 30.0 % | 40.0 % |
Lan praktikoak | 25.0 % | 40.0 % |
Ohiko deialdia: orientazioak eta uko egitea
Irakasgaiaren ebaluazioan, ikasleak eskoletan parte hartzea (irakurketak, azterketak, aurkezpenak) %40 baloratuko da eta amaierako lana, aldiz, % 60.Ikasleek irakasgaiaren ebaluazio deialdiari uko egin nahi izanez gero, idatziz egitea eskatuko zaie.
Horretarako aski izango da irakasleari mezu elektronikoa egitea honako datuok adieraziz:
Ikaslearen izen-abizenak, UKO EGITEN DIO XXXXXXXX irakasgaiaren deialdiari.
Vitoria-Gasteiz, data. Izenpea
Ikaslearen posta ofizialetik egina behar du [@ikasle.ehu.eus] irakaslearen kontu ofizialera.
Ezohiko deialdia: orientazioak eta uko egitea
Irakasgaiaren ebaluazioa ezohiko deialdian egiteko beharrezkoa izango da ikastaroan landutako idazleei buruzko idazlan akademikoa aurkeztea, horretarako proposatu diren metodologiak balaituz.Irakaslearekin adostutako egunean eta orduan lan horren aurkezpena eta defentsa egingo du ikasleak.
Irakasgai-zerrenda
TESTUARTEKOTASUNA ETA INTERMEDIALITATEALiteratura konparatuaren oinarrizko azterketa medotodologiko gisa harturik, azalpen teorikotik abiatuko gara, ondoren euskal testuetako batzuetan aplikatuz, metodologia kritika gisa eman ditzakeen emaitzak forgatuko dira.
Horretara bideraturiko irakurketa eta ariketak burutuko dira.
Honako hiru egileren lanak jorratuko dira bereziki:
a) Bernardo Atxagaren "Zazpi etxe Frantzian"
b) Joseba Sarrionandiaren "ipuin arturikoak"
c) Kirmen Uriberen "Bitartean heldu eskutik"
d) Harkaitz Cano “Fikzioa, fikzio hutsa” eta "Belarraren ahoa".
Bibliografia
Nahitaez erabili beharreko materiala
GENETTE, Gerard. Palimpsestos. La literatura rn segundo grado. Taurus, 1989. Trad. Celia Fernandez Prieto.AAVVV, Literatura Terminoen Hiztegia.Euskaltzaindia. 2008.
VÑAS PIQUER; David, Literaturaren kritikaren historia, EHU, 2009.
ATXAGA, BERNARDO, Zazpi etxe Frantzian, Pamiela, 2009.
SARRIONANDIA, JOSEBA, Narrazio guztiak (1979-90), Elkar 2011.
URIBE, KIRMEN, Bitartean heldu eskutik, Susa, 2001.
Oinarrizko bibliografia
IKASGAIAN ERABILIKO DENA:GENETTE, Gerard. Palimpsestos. La literatura rn segundo grado. Taurus, 1989. Trad. Celia Fernandez Prieto.
AAVVV, Literatura Terminoen Hiztegia.Euskaltzaindia. 2008.
VÑAS PIQUER; David, Literaturaren kritikaren historia, EHU, 2009.
ATXAGA, BERNARDO, Zazpi etxe Frantzian, Pamiela, 2009.
CANO, HARKAITZ, Belarraren ahoa, 2004.
SARRIONANDIA, JOSEBA, Narrazio guztiak (1979-90), Elkar 2011.
URIBE, KIRMEN, Bitartean heldu eskutik, Susa, 2001.
Gehiago sakontzeko bibliografia
BIBLIOGRAFIA OROKORRAALDEKOA, Iñaki (2010) Euskal literaturaren historia, Erein, Donostia.
AULESTIA, Gorka (1992) “Un siglo de literatura vasca” in Sancho el Sabio, .
IZAGIRRE (2000-2005) Poesía kaierak [Cuadernos de poesía] in www.susaliteratura.com/kaierak.html
MICHELENA, Luis (1960) Historia de la literatura vasca. Minotauro. Madrid.
GUTIERREZ CARBAJO, Francisco (2012) Literatura y cine. UNED editorial. Madrid.
PEÑA-ARDID, Carmen (1999) Literatura y cine.Una aproximación comparativa. Cátedra. Madrid.
Aldizkariak
ASJU; Lapurdum; Riev; Egan; Euskera; Fontes; Oihenart; Uztaro; Ustela, POTT, Susa, Oh Euzkadi!. (cf. http://andima.armiarma.com/)Estekak
www.armiarma.euswww.susa-literatura.eus
www.basqueliterature.com (Portal de literatura vasca)
http://hemeroketa.eus/
http://www.ehu.eus/ehg/literatura/ (Diccionario de la Literatura vasca)