Subject
Advanced Course in Syntax
General details of the subject
- Mode
- Face-to-face degree course
- Language
- English
Description and contextualization of the subject
Para que el alumnado pueda llegar a hacer investigación en lingüística formal es imprescindible darle la posibilidad de profundizar en la teoría sintáctica como una de las áreas fundamentales de su formación.Teaching staff
Name | Institution | Category | Doctor | Teaching profile | Area | |
---|---|---|---|---|---|---|
LEFERMAN , BRYAN JOHN | University of the Basque Country | Profesorado Adjunto (Ayudante Doctor/A) | Doctor | Not bilingual | English Philology | bryanjohn.leferman@ehu.eus |
ORMAZABAL ZAMAKONA, JAVIER | University of the Basque Country | Profesorado Titular De Universidad | Doctor | Bilingual | Basque Philology | javier.ormazabal@ehu.eus |
Competencies
Name | Weight |
---|---|
Extraer las propiedades morfo-sintácticas de las lenguas naturales, partiendo del estudio de la diversidad lingüística y utilizando la metodología y procedimientos característicos de la lingüística formal. | 20.0 % |
Construir hipótesis a partir de la evidencia morfo-sintáctica. | 20.0 % |
Ser capaz de entender y utilizar el razonamiento de las últimas propuestas teóricas sobre la sintaxis y la morfología de las lenguas naturales en el campo de la lingüística formal. | 20.0 % |
Ser capaz de presentar de manera estructurada, tanto oralmente como por escrito, sus conclusiones en torno a un problema avanzado relacionado con los temas tratados en el curso. | 20.0 % |
Ser capaz de construir hipótesis nuevas a partir de la comparación e interpretación crítica de hipótesis ya existentes. | 20.0 % |
Study types
Type | Face-to-face hours | Non face-to-face hours | Total hours |
---|---|---|---|
Lecture-based | 18 | 0 | 18 |
Applied classroom-based groups | 12 | 0 | 12 |
Applied computer-based groups | 0 | 45 | 45 |
Training activities
Name | Hours | Percentage of classroom teaching |
---|---|---|
Exercises | 30.0 | 50 % |
Readings | 30.0 | 0 % |
Theoretical presentations | 15.0 | 100 % |
Assessment systems
Name | Minimum weighting | Maximum weighting |
---|---|---|
Attendance and participation | 25.0 % | 50.0 % |
Continuous evaluation | 50.0 % | 75.0 % |
Temary
The exotic properties of the grammar of natural languages: Displacement, dependency relations, elipsis, expletives.Displacement, movement, motivations for movement, types of movement, conditions on movement, overt vs. covert movement, the copy theory of movement, sideward movement.
Elipsis and empty categories. the typology of empty categories. pro-drop. morphosyntactic licensing conditions on pro-drop. null operators. parasitic gaps.
Dependency relations, binding, pronouns as bound variables, negative polarity items, control, scope.
The y model of the arquitecture of the grammar.
Bibliography
Compulsory materials
Boskovic, Z. and H. Lasnik (eds.). 2007. Minimalist Syntax: The Essential Readings. Blackwell.Basic bibliography
Artiagoitia, X. 2000. Hatsarreak eta Parametroak lantzen, UPV-EHU & Arab. Foru Aldundia.Carnie, A. 2001. Syntax: a generative introduction, Blackwell
Chomsky, N. 1995. The Minimalist Program, MIT Press, Cambridge.
Eguren, L & O. Fernández Soriano. 2004. Introducción a una sintaxis minimista. Gredos.
In-depth bibliography
Artiagoitia, X. 2000. Hatsarreak eta Parametroak lantzen, UPV-EHU & Arab. Foru Aldundia.Carnie, A. 2001. Syntax: a generative introduction, Blackwell
Chomsky, N. 1986. Knowledge of Language. Its nature, Origins and Use. New York.
Chomsky, N. 1995. The Minimalist Program, MIT Press, Cambridge.
_____ 2001. "Derivation by phase", M. Kenstowicz (ed.), Ken Hale. A life in Language. MIT Press, Cambridge.
Chomsky, N. 2004. "Beyond explanatory adecuacy", in A. Belletti (ed.). The cartography of syntactic structures, vol. III. Oxford U. Press.
Chomsky, N. 2005. "Phases". ms. MIT
Chomsky, N. 2006a. "Approaching UG from below", ms. Berlin Conference, April 2006.
Chomsky, N. 2006b. Lectures, Summer Courses, San Sebastian, June 2006.
Eguren, L & O. Fernández Soriano. 2004. Introducción a una sintaxis minimista. Gredos.
Epstein, S.D. & T.D. Seely. 2002. Derivation and Explanation in the Minimalist Program. Blackwell.
Hornstein, N., J. Nunes & K. Grohmann. 2005. Understanding Minimalism: An Introduction to Minimalist Syntax. Cambridge University Press.
Lasnik H.& J. Uriagereka (with C.Boeckx). 2004. A Course in Minimalist Syntax. Blackwell. Cambridge.
Lasnik H.& J. Uriagereka. 1988. A Course in GB Syntax. MIT Press. Cambridge.
Radford, A.1997. Syntax. A Minimalist Introduction, Cambridge University Press, Cambridge.
Journals
GLOTLingua
Linguistic Inquiry
Linguistics and Philosophy
Natural Language and Linguistic Theory
Probus
Syntax
The Linguistic Review
Asju
Lapurdum
Links
The Linguist List: http://www.linguistlist.org/Información sobre el lenguaje y análisis lingüístico, pretende además dotar a los profesionales interesados en el estudio del lenguaje y la lingüística con la infraestructura necesaria para funcionar dentro del mundo digital. Excelente base de datos de lenguas y familias lingüísticas. Amplia información sobre todo tipo de actividad, publicación y eventos relevantes en el campo de la lingüística.
Mary¿s D. Taffet¿s Home Page: www sites for students of Introductory Linguistics:
http://eb.syr.edu/rumdtaffet/index.html
Página web que incluye información sobre recursos generales en la red, sobre clasificación lingüística, dialectos, diccionarios, catálogos y guías de lenguas, entre otros. Útil a la hora de buscar gramáticas de lenguas sobre las que elaborar trabajos comparativos. Remite asimismo a otras páginas web de interés temático.